Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Ett sätt att närma sig jazzen är att välja "fusion" av olika slag. Många artister blandar rap/hiphop med jazz, andra rock osv. Eller när man spelar annan musik i jazz-form, jag har tom ett klassiskt stycke (Mussorkskij - Tavlor på en utställning) i jazztappning. Ibland kan det vara lättare att följa med i jazzen om man känner igen melodin/låten.
phloam skrev:När du säger det så kommer jag att tänka på Herbie Hancock, han har väl gjort allt från "Rock It" och CyberfunksoulJazz på "Perfect Machine" -88 plus mängder av ren jazz, fusion, jazzfunk, postbop(!?) osv.
Kraftwerkjazz?
http://open.spotify.com/track/2DuVYbUdxrpD3VlxlqAKSw
phloam skrev:Sen finns det ju....ah, vad kallades den stilen, på 90-talet, med electroinfluerad mjuk cool modern jazz, jag blandar kanske ihop den med Nu Yorkian...?
Max_Headroom skrev:Sedan finns en massa sådan Nujazz också, som t.ex. Bugge Wesseltoft eller hur han nu stavar. Men då är det inte lika lättlyssnat längre. Inte lika snyggt och laid back heller.
DL skrev:Lyssnar just nu på "Night Train" av Oscar Peterson (köpt på HDTracks f.ö.) och den är förbannat bra. Sånt jävla sväng.
"We Get Requests" av Oscar Peterson rekommenderas också.
Apropå Miles Davis gillar jag hans "Porgy and Bess" också, förutom de som nämnts.
jeff_belowski skrev:Larry Young - Unity
Borde gå att äta middag till...
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster