Finns det några Linnanhängare här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 14:18

Lever ideologin från 80-talet kvar? Berätta vad den gick ut på och hur man argumenterade.

Hur mår företaget Linn i dag? Har man kvar teorin om rytm och takt?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-06 14:28

Kolla selleri.de

Där kan man verkligen tala om ett enda svar på allt: Linn(Ok- Linn-forum - men ändå!), dessutom tycks det låta exponentiellt bättre för varje ny modell och alla modeller tycks behöva drösvis med uppgraderingar. Det finns ingen ände på hur mycket bättre ljudet kan bli. Lite Scientologi-stuk ..

Nu var jag elak mot både Scientologer och Linnister, men det var en uppfattning en lekman lätt kunde få efter att snabbt ha browsat det forumet. Givetvis kan jag ha helt fel, jag har aldrig ens lyssnat på en Linn-pryl 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 16:22

Har en LP12:a, klarar inte resten riktigt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-06 16:26

Linn har tappat enormt i sin "ideologi" idag verkar alla vara väldigt blasé och precis som alla andra hifinötter. den sk Tune Dem metoden verkar handlarna ha glömt. NUmera är det inget prat om vad som är "rätt" utan bara "är det bra för dig så är det bra".
Lite synd tycker jag eftersom det var just den inställningen att ha en precis uppfattning om vad som är "rätt" och "fel" som jag tyckte var kul med Linn.

Själv har jag slutat tråna efter deras produkter, speciellt högtalarna som låter direkt illa men också elektroniken som bara är dyr.
Idén om att det ska "låta musik" har jag dock kvar även om jag ändrat uppfattning om hur man kommer dit.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Finns det några Linnanhängare här?

Inläggav rhenrics » 2005-10-06 16:29

Flint skrev:Finns det några Linnanhängare här?

Lever ideologin från 80-talet kvar? Berätta vad den gick ut på och hur man argumenterade.

Hur mår företaget Linn i dag? Har man kvar teorin om rytm och takt?

Ideologin har jag för mig går ut på att signalkällan är den viktigaste länken, och det behöver väl kanske inte argumenteras så mycket för. Det var ju dock på den tiden då signalkällorna ofta bestod av svajiga LP-spelare, därav att de lanserade sin LP12:a.

Det jag har hört av Linn lät helt ok. Men jag tycker det är lite väl saftiga prislappar på deras grejer generellt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-10-06 16:34

Det här med Linn Ideologin eller sk. Linn sound har väl andra märken stulit en del. Dvs de har samma syn på ljud, tänker näsmast på Naim. Sedan så har jag också fått intrycket att Linn har saftiga prislappar i förhålande till ljudkvaliten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 16:41

Naim var en förutsättning för att Linn skulle få ihop en kedja. Naim är säkert 10 år äldre på att producera elektronik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 16:48

Jag trodde ett tag att Naim och Linn var samma firma.
Lever Ivor Tiefenbrun?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 16:51

Är det nägon som har varit med på demon med/utan andra låder i rummet? Hörde ni någon skillnad? Och hur var det med telefonen? I dag vore det förödande när alla har en i bröstfickan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 16:54

Idag är det förödande att spela 2-kanal över en Linn 5-kanal anläggning om man inte bär ut center och surround.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-10-06 17:33

Bild

Glad ägare till en LP12. Mycket glad...
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-06 17:37

Flint skrev:Jag trodde ett tag att Naim och Linn var samma firma.
Lever Ivor Tiefenbrun?

Jag var där för ett år sedan. Herr T lever och junior driver utvecklingen vidare. Var inte särskilt imponerad av deras R&D avdelning. Modernt förvisso men det är inte allt. Inga visningsrum, däremot en del demorum som användes som lab. Inget akustiklab och alla arbetar i ett stort rum som påminner om fabrikslokaler hos Philips på Stora Essingen på 60-talet. Jag jobbade där då.

Att priset på deras produkter ser ut som det gör beror sannolikt på den dyra robotplock-anläggningen, och en stor automatisk komponentplock maskin / lödmaskin. Allt var fantastiskt stillastående och tyst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 17:40

PeterAkemark
Intressant. Vet du vilka som äger dom. Japps?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-06 20:28

jag gillar Linn, har en drös med Linn-grejer, dock ingen LP12
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2005-10-06 21:38

Jag är "Linn-anhängare". Dock passar jag väl in på kategorin anhängare som är "blasé", jag har inga rabiata åsikter att Linn är bäst och allt annat är fel. Sorry 8)

Där kan man verkligen tala om ett enda svar på allt: Linn(Ok- Linn-forum - men ändå!), dessutom tycks det låta exponentiellt bättre för varje ny modell och alla modeller tycks behöva drösvis med uppgraderingar. Det finns ingen ände på hur mycket bättre ljudet kan bli. Lite Scientologi-stuk ..

Jag verkar hänga på fel selleri.de. Ska leta upp det selleri.de du hittat istället...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-06 21:46

Ayn0r skrev:Jag är "Linn-anhängare". Dock passar jag väl in på kategorin anhängare som är "blasé", jag har inga rabiata åsikter att Linn är bäst och allt annat är fel. Sorry 8)

Jag verkar hänga på fel selleri.de. Ska leta upp det selleri.de du hittat istället...

jag brukar hänga där och jag har aldrig sett en rekommendation för nåt annat märke på forumet...och nämner man nåt annat då får man en reprimand om att "detta är faktiskt ett linnforum, här snackar vi linn och musikupplevelser"

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-06 21:51

Flint skrev:PeterAkemark
Intressant. Vet du vilka som äger dom. Japps?

Tiefenbrun äger Linn. Jag har inte funnit någon annan information.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 21:52

Haakan_W skrev:
Ayn0r skrev:Jag är "Linn-anhängare". Dock passar jag väl in på kategorin anhängare som är "blasé", jag har inga rabiata åsikter att Linn är bäst och allt annat är fel. Sorry 8)

jag brukar hänga där och jag har aldrig sett en rekommendation för nåt annat märke på forumet...och nämner man nåt annat då får man en reprimand om att "detta är faktiskt ett linnforum, här snackar vi linn och musikupplevelser"

Hmmm, och vad är skillnaden mot hur det låter här ibland?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 21:58

Vindriktningen.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-10-06 22:02

Att säga att alla på selleri forumet är Linnblinda är lika korkat som att säga att faktiskt.se bara handlar om att Diana är världens bästa produkt någonsin.
Jag läser många poster på båda forumen...
Sålla lite (här på faktiskt får man sålla MYCKET eftersom det är så många fler poster...) och finn riktiga godbitar i diskussionsform!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2005-10-06 22:35

Haakan_W skrev:jag brukar hänga där och jag har aldrig sett en rekommendation för nåt annat märke på forumet...och nämner man nåt annat då får man en reprimand om att "detta är faktiskt ett linnforum, här snackar vi linn och musikupplevelser"

Har inte sett till dig där på ett tag nu Haakan! :)
Det stämmer nog att det är dåligt med rekommendationer av andra märken. Vad detta beror på har diskuterats i en bunt trådar, vanligast är dels bekvämlighet och dels en upplevd ljudkvalitet som användarna tycker är bra (såklart). Om du upplever att det inte ses som okej där att tycka om annat Linn är det trist, jag känner fortfarande inte igen mig i beskrivningen dock. Men det kan bero på att jag är jävig och blind...? ;)

Hursomhelst, egentligen diskuterar vi detta på helt fel ställe. Synpunkter på selleri.de (särskilt från användare som faktiskt är registrerade där) mottages tacksamt på just - selleri.de!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-06 22:38

Ayn0r skrev:
Haakan_W skrev:jag brukar hänga där och jag har aldrig sett en rekommendation för nåt annat märke på forumet...och nämner man nåt annat då får man en reprimand om att "detta är faktiskt ett linnforum, här snackar vi linn och musikupplevelser"

Har inte sett till dig där på ett tag nu Haakan! :)
Det stämmer nog att det är dåligt med rekommendationer av andra märken. Vad detta beror på har diskuterats i en bunt trådar, vanligast är dels bekvämlighet och dels en upplevd ljudkvalitet som användarna tycker är bra (såklart). Om du upplever att det inte ses som okej där att tycka om annat Linn är det trist, jag känner fortfarande inte igen mig i beskrivningen dock. Men det kan bero på att jag är jävig och blind...? ;)

Hursomhelst, egentligen diskuterar vi detta på helt fel ställe. Synpunkter på selleri.de (särskilt från användare som faktiskt är registrerade där) mottages tacksamt på just - selleri.de!

inget fel på linnfolk, jag gillar en del linngrejer...men lite insnöat känns det....

vem är du på selleri?

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2005-10-06 22:40

Haakan_W skrev:inget fel på linnfolk, jag gillar en del linngrejer...men lite insnöat känns det....

vem är du på selleri?

Ja, insnöat kan jag hålla med om! Själv är jag insnöad och stolt. :)

Du borde kunna gissa vad jag heter där ganska enkelt om du tittar på mitt nick här. Speciellt om du tar bort de två sista bokstäverna...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 22:45

Haakan_W skrev:inget fel på linnfolk, jag gillar en del linngrejer...men lite insnöat känns det....

Lika insnöat som F/E-lyssning och Mät-Nissar ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-10-06 22:47

Ayn0r skrev:

vem är du på selleri?

Ja, insnöat kan jag hålla med om! Själv är jag insnöad och stolt. :)

Du borde kunna gissa vad jag heter där ganska enkelt om du tittar på mitt nick här. Speciellt om du tar bort de två sista bokstäverna...

hehe som jag tänkte då :D

Återgå till Generellt om hifi