sportbilsentusiasten skrev:Rätt, det finns ju massa positioner som inte jämförs!
Alltså finns det potentiellt en massa positioner som skulle kunna vara bättre.
Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Rätt, det finns ju massa positioner som inte jämförs!
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Rätt, det finns ju massa positioner som inte jämförs!
Alltså finns det potentiellt en massa positioner som skulle kunna vara bättre.
Alla tre har oavsett utgångsplacering till slut placerat talarna på samma ställe.
sportbilsentusiasten skrev:Hur länge ska du försöka suga på denna svaghet![]()
sportbilsentusiasten skrev:mikro skrev:Men det framkommer ju inte alls var i rummet högtalarna ska stå för att prestera optimalt. Det kan vara rum med öppna planlösningar, sneda tak, gipsväggar/betong osv osv.
Just det!
Det fina är att med att "gaffla in" kommer ju talarna på en position som är lika unik som rummet är unikt. Olika talare kommer ju på olika platser i det rummet.
Hur tänker du dig att man ska kunna räkna ut EN placering som gäller för alla olika talare?mikro skrev:Ska man möblera om rummet hundra ggr för att till att börja med veta mot vilken vägg man ska placera högtalarna mot? Jag pratar nu självklart om att optimera ljudet. För de allra flesta är det ju annat (läs: andra) som sätter gränser för hur man får möblera sitt vardagsrum.
Klart det alltid finns begränsningar och ofta krav från hustru etc.
Men det är ju något som finns OBEROENDE av vald metod eller hur?
Ofta utgår man givetvis från en befintlig möblering, ofta finns det bara en vägg att ha talarna mot.
Man gör det bästa man kan givetvis. Även det är oberoende av metod.mikro skrev:Men för att optimalt placera högtalare menar jag att tunedem är mer eller mindre värdelöst.
Det slår du fast, utan att ens:
A/ förstå
B/ testatmikro skrev:Den ger ju för det första ingen information om hur de akustiska egenskaperna i rummet ser ut, den ger dig ingen hjälp att bli av med en baspuckel, etc.
Nej det ger ingen explicit information men du har inte övervägt tanken på att den position talarna slutligen kommer i, minskar dessa problem?
Varför tror du att talare låter olika bra i olika positioner?
Är exakt detta som gör att det kan vara fördelaktigt att ibland dela upp frontar o sub, då dessa kan låta bäst på olika platser...mikro skrev:Så vad är detta mer än vanlig injustering av högtalare som vem som helst utför utan att kunna någonting egentligen?
BRA fråga!
Är ju som jag tidigare påpekat TVÅ metoder, EN hur man justerar med "gaffling" = ej unik och EJ Tune Dem. Bara sunt förnuft.
Det unika är ju hur man UTVÄRDERAR varje ändring. DET görs med Tune dem.
OCH det fina, det krävs ingen teoretisk kunskap om akustik mm för att använda Tune Dem.
Dock är det ju bra om rummet är fixat och då är baskunskaper i akustik finfina.mikro skrev:Vill påpeka att jag själv varken räknar eller mäter någonting hemma, utan det får låta så bra som det kan enl helt andra givna förutsättningar. Däremot lurar jag inte mig själv att tro att jag av en slump hittat den absolut bästa placeringen.
Slump, då har du antingen inte läst mitt tidigare inlägg noga eller så var jag otydlig.
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:På vilket sätt bevisar du med detta att inte ursprungspostitionen fast invinklad skulle kunna vara bättre? Det testas ju inte enligt angiven testmetodik.
Rätt, det finns ju massa positioner som inte jämförs!
Jag brukar börjar med att flytta i djupled utan invinkling. Man kan ju lika gärna börja med invinkling och sedan flytta!
Dock har jag testat detta och till slut kommer talarna på samma plats ändå - oavsett vilken dimension man startar justera.
Jag som flyttat (mellan bostäder) en hel del vet dock att den talaren brukar komma så långt från bakvägg o vinklas i så mycket, då kan man ju börja där...Nattlorden skrev:Hur får du med metoden reda på vad som skulle kunna bli bättre med en eller annan form av dämpning eller diffusion?
Jo om man testar.![]()
Men inte genom att flytta talare givetvis, men det fixar väl ingen?
Men du såg vad jag skrev i inlägget va?Dock är det ju bra om rummet är fixat och då är baskunskaper i akustik finfina.
Är ju lika lätt att ändra akustik & möblering och utvärdera skillnaden med Tune Dem som att utvärdera högtalarpositioner - eller hur?
Det görs ju alltid!
Icke-Linnister tror inte Tune demmare testar akustik men det görs givetvis!
Vi testar fram en massa andra saker med.
JockeX skrev:MichaelG skrev:IngOehman skrev:*Fast möjligen skulle man kunna säga några väldigt enkla och generella saker,
som t ex att heltäckningsmatta är bra, liksom mjuka fötter under högtalarna.
Och att en stereoöppningsvinkel om sisådär +/-23 grader stämmer, och att
det sällan är problemfritt att ha mindre än 80 cm från diskant till sidoväggar
om reflexerna från dem inte är omhändertagna på något vis. Soffbord är ju
bra det också för det mesta, och tavlor och gardiner och möbler överhuvud-
taget (speciellt stoppade möbler och öppna bokhyllor fulla av böcker) brukar
vara gynnsamt eftersom de absorberar och diffuserar i rätt bra proportion.
Ytterligare en sak som gäller för alla små till medelstora rum är att man inte
bör placera varken högtalare eller sig själv nära rummets mitt. I lite större
rum, läs större än 8 meter eller så, spelar detta som regel mindre roll.
Men viktigast av allt är att spela bra musik, och med det menar jag all musik
som man gillar.
Precis så har jag gjort och det fungerar alldeles utmärkt. Ska jag lägga till något så är det att för mig är det viktigt att inte ha några kala parallella väggar. Detta för att eliminera de "klappekon" som annars trivs alldeles för bra i min betongbunger till musik-/biorum.
Hälsn. Michael
Fast dessa generella tips hjälper inte alls till med basen, förutom att placering nära rummets mitt inte är en höjdare.
Nattlorden skrev:Du menar att inte alla bestämmer var de vill sitta, köper lämplig modell av högtalare baserat på avståndet, ställer dem på korrekt t-kvot och akustikhanterar rummet till det låter som man vill?
sportbilsentusiasten skrev:mikro skrev:Så vad är detta mer än vanlig injustering av högtalare som vem som helst utför utan att kunna någonting egentligen?
BRA fråga!
Är ju som jag tidigare påpekat TVÅ metoder, EN hur man justerar med "gaffling" = ej unik och EJ Tune Dem. Bara sunt förnuft.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Du menar att inte alla bestämmer var de vill sitta, köper lämplig modell av högtalare baserat på avståndet, ställer dem på korrekt t-kvot och akustikhanterar rummet till det låter som man vill?
Jo, de kan visst bestämma var de skall sitta, men möjligen är det så att de inte får sitta där av olika anledningar.
Alla kanske inte heller tycker att det finns en korrekt T-kvot beroende på konstruktion, men väl olika kompromisser.
Och alla är inte ens överens om hur akustikhantering skall göras i ett specifikt rum.
mvh/Harryup
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nattlorden skrev:Du menar att inte alla bestämmer var de vill sitta, köper lämplig modell av högtalare baserat på avståndet, ställer dem på korrekt t-kvot och akustikhanterar rummet till det låter som man vill?
Jo, de kan visst bestämma var de skall sitta, men möjligen är det så att de inte får sitta där av olika anledningar.
Alla kanske inte heller tycker att det finns en korrekt T-kvot beroende på konstruktion, men väl olika kompromisser.
Och alla är inte ens överens om hur akustikhantering skall göras i ett specifikt rum.
mvh/Harryup
Ok. Att folk inte kommer överrens är dock inte mitt fel.
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Hur länge ska du försöka suga på denna svaghet![]()
Tills det inte längre hävdas med bestämdhet att metoden hittar bästa platsen, självklart.
Sedan är det ingen som inbillar sig att detta är den optimala placeringen, men "bra nog".
Sedan filar man vidare på andra saker, mattor, möblering mm och justerar talarnas position igen.
Så kan det hålla på för att komma närmare en optimal lösning.
sportbilsentusiasten skrev:Finns det någon metod som hittar bästa platsen?
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Finns det någon metod som hittar bästa platsen?
Nej.
adzer skrev:Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Finns det någon metod som hittar bästa platsen?
Nej.
Med oändligt med tid så skulle "trial and error" metoden fungera.
Bara att jämföra alla möjliga kombinationer med varandra
Nattlorden skrev:Ja, och så växer en krukväxt till sig eller någon flyttar en kudde i soffan så är det kört.
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:mikro skrev:Så vad är detta mer än vanlig injustering av högtalare som vem som helst utför utan att kunna någonting egentligen?
BRA fråga!
Snarare tvärtom skulle jag säga.
De som använder sunt förnuft värderar ju alla de egenskaper som påverkar
efter hur de påverkar. Tundemare missar allt utom det överkukkun sagt att
de skall lyssna efter.
Så om något skulle man kanske kunna säga att en tundemning bygger på
sunt förnuft, minus själva förnuftet (som ersatts av en instruktion).
Vh, iö
adzer skrev:Nattlorden skrev:Ja, och så växer en krukväxt till sig eller någon flyttar en kudde i soffan så är det kört.
Ja visst är livet hårt
sportbilsentusiasten skrev:adzer skrev:Nattlorden skrev:Ja, och så växer en krukväxt till sig eller någon flyttar en kudde i soffan så är det kört.
Ja visst är livet hårt
Det löser man ju givetvis genom att kasta ut allt från rummet.
En äkta tune demmare har väl inge något skit i rummet som möbler etc, det vet ni väl![]()
Det har bara de stackars tune demmare som har sambo!
adzer skrev:sportbilsentusiasten skrev:adzer skrev:Nattlorden skrev:Ja, och så växer en krukväxt till sig eller någon flyttar en kudde i soffan så är det kört.
Ja visst är livet hårt
Det löser man ju givetvis genom att kasta ut allt från rummet.
En äkta tune demmare har väl inge något skit i rummet som möbler etc, det vet ni väl![]()
Det har bara de stackars tune demmare som har sambo!
Pinnstol i mitten av rummet
sportbilsentusiasten skrev:Näää det blir ju sämre då, speciellt om man råkar flytta den lite av misstag eller sitter snett - har du inte förstått någonting![]()
adzer skrev:sportbilsentusiasten skrev:Näää det blir ju sämre då, speciellt om man råkar flytta den lite av misstag eller sitter snett - har du inte förstått någonting![]()
Du får väl limma fast fötterna i golvet så den inte kan flyttas
sportbilsentusiasten skrev:Va köper ni ickelinnister möbler istället för HIFIprylar, svinkorkat
ivor-isobarik skrev:Lyssnar man förbi ljudet och lyssnar musikaliskt så är det väldigt enkelt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster