Nya ämnen...skivttvättarapparater - myt eller ej?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-05 16:46

Jag hade en VPI 16.5 som gjorde rent skivorna utmärkt väl utan att skada dem. Tyvärr sålde jag den när intresset för originalvinyl avtog för några år sedan. Men mina dyrgripar ligger sedan dess tryggt förvarade i Nagaoka-påsar som i sin tur ligger i original-innerpåsarna.

Frågan om skivtvätt kommer upp då och då. Jag har skrivit i minst två trådar om det här, och kan varmt rekommendera sökfunktionen.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
bostrowskij

Inläggav bostrowskij » 2005-10-06 19:16

Tvätta vinylskivor är för mig något man bara gör i nödfall när det är absolut nödvändigt. Skivor som tas väl om hand behöver inte tvättas! Håll flottiga fingrar borta och håll nålen ren, då kan ni glömma dyra maskiner.
Skivor som har våttvättats blir förr eller senare knastriga. Vet inte om det beror på att de blir statiska eller om ytan torkar ut, men något händer i alla fall med vinyl som tvättas, det är min erfarenhet av över 30 års skivsamlande.

Jag tar nu på mig en flamsäker overall.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 19:53

bostrowskij skrev:Tvätta vinylskivor är för mig något man bara gör i nödfall när det är absolut nödvändigt. Skivor som tas väl om hand behöver inte tvättas! Håll flottiga fingrar borta och håll nålen ren, då kan ni glömma dyra maskiner.
Skivor som har våttvättats blir förr eller senare knastriga. Vet inte om det beror på att de blir statiska eller om ytan torkar ut, men något händer i alla fall med vinyl som tvättas, det är min erfarenhet av över 30 års skivsamlande.

Jag tar nu på mig en flamsäker overall.

Om tvättade skivor blir knastriga efter ett tag så beror det INTE på statisk elektricitet. Däremot kan det bero på att rester av rengöringsmedel eller avlagringar från vattnet (om man använt kranvatten) finns och att dammpartiklar fastnar i detta. Visst kan statisk elektricitet göra att skivor drar till sig damm och blir knastriga (men dammet fastnar inte om det inte finns något att fastna i så att säga...), men det har inget med att göra att skivorna tidigare blivit tvättade. Dammattraktion pga statisk elektricitet går att avlägsna.

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi