Moderator: Redaktörer
så mitt FM-ljud är fullt jämförbart med CD
Nagrania skrev:xeizo skriver:så mitt FM-ljud är fullt jämförbart med CD
Är det verkligen möjligt, vad ska vi i.s.f. då ha DAB till.Jag har ett S/N på -46dB när jag lyssnar på SR med min FM tuner. Jag för min del tycker att det blir mycket bättre när man lyssnar på DAB. Men nu har regering och riksdag dragit det så länge och inte kunnat fatta något slutgiltigt beslut, så att det numera finns det bättre system än DAB. Om vi väntar ännu lite längre så kanske det kommer något ytterligare bättre.
xeizo skrev:Jo, FM brusar, men det låter bra(here we go again, subjektivisten vs ...).
Bill50x skrev:
Visst är det kul. Audiofiler vill ha fler bitar, högre samplingfrekvens, fler kanaler. DAB är relativt snålkodat, typiskt 256kb/s eller mindre. Och det skulle vara bättre än FM?
/ B
Style skrev:Bill50x skrev:
Visst är det kul. Audiofiler vill ha fler bitar, högre samplingfrekvens, fler kanaler. DAB är relativt snålkodat, typiskt 256kb/s eller mindre. Och det skulle vara bättre än FM?
/ B
i england där DAB är stort nu sänds kanppast nåt över 128, mycket tom lägre än så.
xeizo skrev:Det är mp4 sänd via AM det rör sig om, det kommer till att börja med att ha extremt mycket bättre räckvidd än DAB. Vi kommer att kunna ta in Luxemburg igen. Det kommer sannolikt att ha mycket färre störningar också, samt att det har möjlighet till många fler digitala tjänster. Dessutom kommer det att gå att sända i många olika kvalitetsnivåer anpassade efter innehållet, den högsta kvalitén låter med all sannolikhet bättre än DAB.
Vanlig hederlig FM låter dock bättre än båda, men dras ju med en del störningar och kvitter om man inte har optimal mottagning. Dessbättre har jag själv optimal mottagning så mitt FM-ljud är fullt jämförbart med CD bortsett från att dom flesta kanaler är alldeles för hårt komprimerade. P2 kan det dock bitvis låta grym hifi om.
Harryup skrev:Bill50x skrev:
Det låter ju fint...... Kanske nåt annat än DAb då är att föredra?
/ B
Skulle kanske vara Gösser då?
xeizo skrev:Jo, FM brusar, men det låter bra(here we go again, subjektivisten vs ...). Själv ligger jag på stadiga 60dB på nästan alla kanaler och kvitterfritt, det finns ingen kanal som sänds ut med mer än 60dB dynamik så man lär inte missa några detaljer iaf ...
xeizo nyss skrev:Nicam är knappast bättre än FM, det är bara 10 bitar och det hörs.
E skrev:medan Nattlordens FM-mottagning exempelvis verkar ha 46 dB
guldfisk skrev:Dags för uppdatering: Enligt DN säger Pagrotsky nej till DAB.
phon skrev:...
DAB är inget jag kommer att sakna, jag ser det mest som en störning. Det hade för övrigt aldrig fungerat som radio i ett hem, fel frekvens, den går inte in i hus särskilt bra.
Bättre då att digitalisera UKV-bandet där FM ligger nu. Sändarna finns ju redan, och alla centralantenner och hela midevippen .....
Margaux skrev:Det är väl bara en tidsfråga innan musikindustrin lobbat till sig en ny standard där en finansiell autogiro-drm funktion gör att framtidens radio dels inte kan spelas in, dels att pengar (10 kr) dras automatisk från ditt autogiro för varje låt som du spelar på radion.
Martin skrev:Till saken hör även digital-TV-tvånget med en extra box/fjärr. Detta gör säkert att antikänslan mot DAB späs på.
Martin skrev:Jag ställer mig tveksam till behovet/efterfrågan på DAB-radio i hemmet. Ofta har man ju en dator i hemmet och kan lyssna på webradio utan att behöva köpa en speciell apparat för radiolyssning.
Nattlorden skrev:E skrev:medan Nattlordens FM-mottagning exempelvis verkar ha 46 dB
Hur blev en icke-tunerägande Nattlord inblandad här?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster