här är det färdiga resultatet av lådorna.
kanterna är jämna, men det är lite skevhet upptill och nertill. detta beror troligtvis på mitt stora misstag att låta lådorna stå kvar i kanttvingen när jag limmade och skruvade. när jag satte fast dom så var dom raka, men dom blev ändå lite sneda på något sätt. det handlar om en millimeter på dom värsta ställena. själva kanterna är faktisk rätt bra om jag får säga det själv. limmet putar ut en massa, så att det ser värre ut än det är.
men men, jag har lärt mig massvis med nytt idag. inför denna skruvning och limning så körde jag med trasa och vatten, gick skitbra =D
imorgon så blir det att slipa ner alla ojämnheter, den mesta tiden kommer att gå till att jobba där fronten och baken ska sitta, då det ändå är en millimeter som ska bort. jag vet inte om det är mycket eller lite, men det ska ju vara helt plant :)
monteringen har sammanfattningsvis gått förvånansvärt bra. det som oroade mig lite var att en av lådorna blev lite väl skev, så jag fick dra den ca 3mm innan den blev jämn för sista skarven. är det något att oroa sig för? inga knak eller något sånt naturligtvis.
kraniet: du är ett geni, och bitarna har varit helt perfekta! jag kunde inte ha önskat bättre bitar. av någon jävligt märklig anledning så går stagen precis in i lådan, så jag behöver nog inte ens slipa dom. det är en rätt snugg fit, men det går utan att stagen böjer lådan.
ja, det var det jag hade för ikväll. riktigt kul det här. en hel del misstag man gör, men jag har ju inte gjort detta på 15 år nu, och innan det så hade jag ett G i slöjd från sjuan. åttan och nian hoppade jag slöjden. inte så illa pinkat av en trähäst om jag får säga det själv.