Glasfiberull Vs Stenull till slutna Subwoofer lådor ??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Glasfiberull Vs Stenull till slutna Subwoofer lådor ??

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-19 11:04

Vad är den akustiska skillnaden mellan dessa material och
vilket är det bästa valet ??

Är det nått mer man ska tänka på när man ska välja rätt
sort som densitet och lamda värde ??

Hur mycket ska man använda i procent i lådan ??

Tänkte ha dämpull längst ut mot elementet som en skyddande hinna har jag tänkt mig som 1 påse dämpull var på 156 liters lådor när reglar
och elementet är bort räknat. Sedan innanför blir det byggisolering.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-07-19 14:22

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ram+moffar

Här kanske du hittar lite matnyttigt!? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-19 15:11

Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.

Vilket dämpmaterial är det man ska satsa på då ??

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-07-19 15:27

Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.

Gullfiber passar fint till baslådor.
Det har den fina effekten att det bla sänker Q på lådorna.

Här Mäter Slaith på olika dämpning.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29916
Senast redigerad av NADifierad 2013-07-19 15:30, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-19 15:29

Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.

frågan är vilken volymvikt användes.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-07-19 15:30

nadifierad skrev:

Gullfiber passar fint till baslådor.
Det har den fina effekten att det bla sänker Q på lådorna.

Här Mäter Slaith på olika dämpning.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29916

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-19 19:30

boom skrev:

Hur vet man hur mycket man ska använda då ??

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-19 19:43

Jonas-1979 skrev:
boom skrev:

Genom en tongenerator och voltmätare IÖ skrev i lts när han tog fram lådorna till nht1259 hur man gör för att få rätt mängd dämp i lådan och vilken volym vikt dämpet skall ha.

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-20 22:10

boom skrev:
Jonas-1979 skrev:
boom skrev:

Genom en tongenerator och voltmätare IÖ skrev i lts när han tog fram lådorna till nht1259 hur man gör för att få rätt mängd dämp i lådan och vilken volym vikt dämpet skall ha.

Finns det inget enklare tanke sätt på ett ungefär som att 500 gram räcker till 20-30 liter eller liknande ?? Tänker självklar på sluten konstruktion då.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-20 22:41

Jonas-1979 skrev:Finns det inget enklare tanke sätt på ett ungefär som att 500 gram räcker till 20-30 liter eller liknande ?? Tänker självklar på sluten konstruktion då.

Tja, man kan ju sitta här och tjata en massa timmar... ;-) Eller kan man kolla hur andra har gjort om man absolut inte vill lära sig...^^ Många beräkningsprogram simulerar det där rätt skapligt om man nu inte litar på IÖ...

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-07-20 23:14

Jodå, det passar fint till basmoduler. I en basmodul vill man använda moffet till att sänka resonansfrekvensen och Q-värdet. Det gör Glasfiber bra enligt den första mätningen i tråden. Att den andra mätningen visar att det har dålig dämpning vid basfrekvenser spelar mindre roll i en basmodul som bara spelar under typ 80 Hz.

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-21 09:11

Jocke skrev:
Jonas-1979 skrev:Finns det inget enklare tanke sätt på ett ungefär som att 500 gram räcker till 20-30 liter eller liknande ?? Tänker självklar på sluten konstruktion då.

Tja, man kan ju sitta här och tjata en massa timmar... ;-) Eller kan man kolla hur andra har gjort om man absolut inte vill lära sig...^^ Många beräkningsprogram simulerar det där rätt skapligt om man nu inte litar på IÖ...

Har själv inte Lts som jag misstänker är en tidning eller så och när ni hänvisar så länka gärna till en källa som man kan läsa på och lära sig annars blir det svårt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-21 09:51

Det är inte alls så jäkla noga!

Kör på stenull, det kliar mindre. Eller glasfiberull om du lättare får tag på det. Lägg gärna lite vitt fluffigt täckjacksfoder närmast elementet om du är orolig för att få fibrer in i talspolen (har inte koll på vilket element du kör med).

Skall du dela under 100Hz och inte har nåon sida längre än 1 meter kommer dämpmaterialet ha isotermiserande verkan och göra lådan ca 15% större akustiskt.

Delar du sedan av lådan rimmligt brant (som man skall) så kommer stagningen tillsammans med dämped hålla lådresonanserna långt under hörbarhetströskeln.

Kör på! Det skiljer nån dB mellan dämpad och odämpad låda bara, vilket faktiskt är skitmycket akustiskt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-21 11:05

MagnusÖstberg skrev:Det är inte alls så jäkla noga!

Kör på stenull, det kliar mindre. Eller glasfiberull om du lättare får tag på det. Lägg gärna lite vitt fluffigt täckjacksfoder närmast elementet om du är orolig för att få fibrer in i talspolen (har inte koll på vilket element du kör med).

Skall du dela under 100Hz och inte har nåon sida längre än 1 meter kommer dämpmaterialet ha isotermiserande verkan och göra lådan ca 15% större akustiskt.

Delar du sedan av lådan rimmligt brant (som man skall) så kommer stagningen tillsammans med dämped hålla lådresonanserna långt under hörbarhetströskeln.

Kör på! Det skiljer nån dB mellan dämpad och odämpad låda bara, vilket faktiskt är skitmycket akustiskt.

Kommer dela vid 80 hz via recievern och elementen blir.

Stereo Integrity HT 18" D2

http://stereointegrity.com/index.php?id=60

Skickades i Fredags från Usa så förhoppningsvis kommer dom på slutet av nästa vecka.

Använder ni skivor och hur tjocka och är de något annat man måste tänka på när man skaffar dessa ??

Är det en fördel att stenullen är mer kompakt och ej flexar tillbaka eller ändrar sig i form när man läst förklaringen hur det beter sig.

Men dessa ska damma mer en Glasfiber ullen som jag fattat det men lär inte spela så stor roll när man ska köra dämpull närmast elementet.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-07-21 11:28

Snygga element! Simulerar de lika fint?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-07-21 13:27

Jonas-1979 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är inte alls så jäkla noga!

Kommer dela vid 80 hz via recievern och elementen blir.

Stereo Integrity HT 18" D2

http://stereointegrity.com/index.php?id=60

Skickades i Fredags från Usa så förhoppningsvis kommer dom på slutet av nästa vecka.

Använder ni skivor och hur tjocka och är de något annat man måste tänka på när man skaffar dessa ??

Är det en fördel att stenullen är mer kompakt och ej flexar tillbaka eller ändrar sig i form när man läst förklaringen hur det beter sig.

Men dessa ska damma mer en Glasfiber ullen som jag fattat det men lär inte spela så stor roll när man ska köra dämpull närmast elementet.
Gå hellre på 15 tummarna dom simulerar bättre både i sluten och basreflex.
Såg att du hade redan beställt.

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-22 22:23

Fick ett förslag från HTS som jag tyckte kändes prisvärt och
bra och det är att gå på polyster fibrer som finns i kuddar och täcken annars om man köpa direkt från fabrik.

Så bara att köpa ett gäng billiga kuddar från jysk och
ta innehållet från.

100% Polyster

http://jysk.se/sovrum/kuddar/fiberfylln ... iber-50x60

65 % Polyster & 35% Bomull

http://jysk.se/sovrum/kuddar/fiberfylln ... udde-50x60

Är det säkrast att gå på 100% polyster ??

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-22 22:31

Och varför kändes det bra?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jonas-1979

Inläggav Jonas-1979 » 2013-07-22 23:22

MagnusÖstberg skrev:Och varför kändes det bra?

För att det borde vara samma som tex: MDS Blackfibrex som är gjort av Polyster fibrer också och kostar 79 kr/påsen för ca 500 gram och får man då samma mängd i en kudde för 30-35 kr/st och att man slipper hålla på ett material som kliar för inte så mycket extra så underlättar det.

Eller är inte Polyster fibrer bra i subwoofer byggen, 10-80hz området.

För hade annars ändå planer på 2 st påsar Dämpull och Stenull alternativt glasfiberull på 45 mm tjocklek i skivor.

Vilket tycker du är den bästa lösningen då ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-22 23:53

Jonas-1979 skrev:

För att det borde vara samma som tex: MDS Blackfibrex som är gjort av Polyster fibrer också och kostar 79 kr/påsen för ca 500 gram och får man då samma mängd i en kudde för 30-35 kr/st och att man slipper hålla på ett material som kliar för inte så mycket extra så underlättar det.

För hade annars ändå planer på 2 st påsar Dämpull och Stenull alternativt glasfiberull på 45 mm tjocklek i skivor.

Sten- eller glasfiberull i skivor placerade med 'öppna sidan' mot elementet och täckjacksfoder närmast.

Helt adekvat.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-23 11:37

MagnusÖstberg skrev:
Jonas-1979 skrev:

Sten- eller glasfiberull i skivor placerade med 'öppna sidan' mot elementet och täckjacksfoder närmast.

Helt adekvat.

Så här alltså. Det finns ju så mycket tjocklekar på stenullen att man kan välja en storlek som går i lådan utan att man behöver trycka ihop det för mycket. Fluffigt ska det vara. :)

Bild

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-23 11:45

Finemang! Då kör jag på sådant till mina subbalådor :)

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-07-23 11:51

Bagarn:

Är det där en basreflexlåda eller sluten? Om B-R, vart sitter i så fall röret monterat?

En annan fundering, är det inte lämpligt att även ha lite dämpning i utrymmet där elementet sitter monterat?

Ska själv dra igång ett bygge av två basar om 2-3 månader, och är 110% novis. Har tidigare sett byggen där man moffat hela utrymmet fullt med dämpning, fast sparat lite tomrum närmast elementet.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-23 11:54

Vad jag har hört skall första reflexen dvs bakom talspolen vara dämpad, alltså ingen rå MDF direkt bakom utan något dämpande material. Stenull eller något tjockare material verkar vara att föredra. Så kommer jag göra...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-23 11:55

fiskbuljong skrev:Bagarn:

Är det där en basreflexlåda eller sluten? Om B-R, vart sitter i så fall röret monterat?

En annan fundering, är det inte lämpligt att även ha lite dämpning i utrymmet där elementet sitter monterat?

Ska själv dra igång ett bygge av två basar om 2-3 månader, och är 110% novis. Har tidigare sett byggen där man moffat hela utrymmet fullt med dämpning, fast sparat lite tomrum närmast elementet.

Ganska säker på att det är en sluten.

Jo det kan man med fördel ha så länge man ser till att det finns lite luft runt elementet.
Vid slutna lådor så är det inte ovanligt att man försöker få in så mycket dämp som möjligt, men lite luft lämnad runt själva elementet.

Så här ser dämpningen ut i mina slutna basar:
Bild

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-07-23 12:44

fiskbuljong skrev:Bagarn:

Den är sluten. Det är dämp i kaviteten runt elementet, men det satte jag inte dit förrän lådorna var lackade. På så sätt behövde jag inte täcka lika mycket.
Man vill inte täcka dämpet med ett lager lack. :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-23 13:24

Illuminatus skrev:Vad jag har hört skall första reflexen dvs bakom talspolen vara dämpad, alltså ingen rå MDF direkt bakom utan något dämpande material. Stenull eller något tjockare material verkar vara att föredra. Så kommer jag göra...

Vid 80 Hz är våglängden 4,3 meter och en kvarts våglängd ca 1 meter. Elementet upplever inte direkt någon "reflex" från bakväggen utan i princip hela området mellan membran och bakvägg har samma tryck. Men det är väl lite dumt att inte utnyttja området kring elementet för dämpning samtidigt som det är viktigt att tillse att inte det ligger för mycket dämpning nära elementet får då kan det bli dist.

Vad gäller val av dämpmaterial har Allram på forumet gjort mätningar som pekar åt ett något annat håll en de resultat om Ingvar Öhman mätte fram en gång på tiden. Öhmans arbete riktade dock in sig på dämpning av reflektioner, inte isotermisering eller mekanisk dämpning av elementets q-värde. Logiken är att om man bekämpar reflexerna effektivt så bekämpar man också resonanserna effektivt: har man inga reflexer får man inga resonanser. Öhmans slutsats var att polyestervadd var MINST effektivt när det gällde att dämpa resonanser, medan en specialullfilt, glasull och specialskum var mest effektiva. Glasull var det absolut billigaste. Stenull med volymvikten ca 35 kg/m3 skulle jag ta. Stenull är lite trevligare att hantera än glasull men väger lite mer vid samma dämpförmåga på grund av en lite annorlunda fiberstruktur. En gång hittade jag amerikansk vit glasull på Byggmax som jag körde ner i mina toppar. Det blev jättesnyggt. Tyvärr kan jag inte se den längre...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-07-23 17:10

Jag tolkar mina mätdata som att jag kom fram till ungefär samma sak, om man tittar på del två i mätningarna. Polyester dämpar sämst och gullfiber bäst :)

(Iallafall över 200 Hz, vilket det i princip alltid handlar om inuti en högtalarlåda)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-23 18:50

adzer skrev:Så här ser dämpningen ut i mina slutna basar:
Bild

Och i mina slutna:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-23 18:55

Du har alltså lagt dem fel Nattlorden 8O
Jag saknar dig.

Nästa

Återgå till DIY-forum