Moderator: Redaktörer
Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
Vilket dämpmaterial är det man ska satsa på då ??
nadifierad skrev:Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
Gullfiber passar fint till baslådor.
Det har den fina effekten att det bla sänker Q på lådorna.
Här Mäter Slaith på olika dämpning.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29916
boom skrev:Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
frågan är vilken volymvikt användes.
Jonas-1979 skrev:boom skrev:Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
Hur vet man hur mycket man ska använda då ??
boom skrev:Jonas-1979 skrev:boom skrev:Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
Hur vet man hur mycket man ska använda då ??
Genom en tongenerator och voltmätare IÖ skrev i lts när han tog fram lådorna till nht1259 hur man gör för att få rätt mängd dämp i lådan och vilken volym vikt dämpet skall ha.
Jonas-1979 skrev:Finns det inget enklare tanke sätt på ett ungefär som att 500 gram räcker till 20-30 liter eller liknande ?? Tänker självklar på sluten konstruktion då.
Jonas-1979 skrev:Enligt det där testet så ska gullfiber inte alls passa till basmoduler som jag fattar det.
Jocke skrev:Jonas-1979 skrev:Finns det inget enklare tanke sätt på ett ungefär som att 500 gram räcker till 20-30 liter eller liknande ?? Tänker självklar på sluten konstruktion då.
Tja, man kan ju sitta här och tjata en massa timmar...Eller kan man kolla hur andra har gjort om man absolut inte vill lära sig...^^ Många beräkningsprogram simulerar det där rätt skapligt om man nu inte litar på IÖ...
MagnusÖstberg skrev:Det är inte alls så jäkla noga!
Kör på stenull, det kliar mindre. Eller glasfiberull om du lättare får tag på det. Lägg gärna lite vitt fluffigt täckjacksfoder närmast elementet om du är orolig för att få fibrer in i talspolen (har inte koll på vilket element du kör med).
Skall du dela under 100Hz och inte har nåon sida längre än 1 meter kommer dämpmaterialet ha isotermiserande verkan och göra lådan ca 15% större akustiskt.
Delar du sedan av lådan rimmligt brant (som man skall) så kommer stagningen tillsammans med dämped hålla lådresonanserna långt under hörbarhetströskeln.
Kör på! Det skiljer nån dB mellan dämpad och odämpad låda bara, vilket faktiskt är skitmycket akustiskt.
Gå hellre på 15 tummarna dom simulerar bättre både i sluten och basreflex.Jonas-1979 skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte alls så jäkla noga!
Kör på stenull, det kliar mindre. Eller glasfiberull om du lättare får tag på det. Lägg gärna lite vitt fluffigt täckjacksfoder närmast elementet om du är orolig för att få fibrer in i talspolen (har inte koll på vilket element du kör med).
Skall du dela under 100Hz och inte har nåon sida längre än 1 meter kommer dämpmaterialet ha isotermiserande verkan och göra lådan ca 15% större akustiskt.
Delar du sedan av lådan rimmligt brant (som man skall) så kommer stagningen tillsammans med dämped hålla lådresonanserna långt under hörbarhetströskeln.
Kör på! Det skiljer nån dB mellan dämpad och odämpad låda bara, vilket faktiskt är skitmycket akustiskt.
Kommer dela vid 80 hz via recievern och elementen blir.
Stereo Integrity HT 18" D2
http://stereointegrity.com/index.php?id=60
Skickades i Fredags från Usa så förhoppningsvis kommer dom på slutet av nästa vecka.
Använder ni skivor och hur tjocka och är de något annat man måste tänka på när man skaffar dessa ??
Är det en fördel att stenullen är mer kompakt och ej flexar tillbaka eller ändrar sig i form när man läst förklaringen hur det beter sig.
Men dessa ska damma mer en Glasfiber ullen som jag fattat det men lär inte spela så stor roll när man ska köra dämpull närmast elementet.
MagnusÖstberg skrev:Och varför kändes det bra?
Sten- eller glasfiberull i skivor placerade med 'öppna sidan' mot elementet och täckjacksfoder närmast.Jonas-1979 skrev:MagnusÖstberg skrev:Och varför kändes det bra?
För att det borde vara samma som tex: MDS Blackfibrex som är gjort av Polyster fibrer också och kostar 79 kr/påsen för ca 500 gram och får man då samma mängd i en kudde för 30-35 kr/st och att man slipper hålla på ett material som kliar för inte så mycket extra så underlättar det.
Eller är inte Polyster fibrer bra i subwoofer byggen, 10-80hz området.
För hade annars ändå planer på 2 st påsar Dämpull och Stenull alternativt glasfiberull på 45 mm tjocklek i skivor.
Vilket tycker du är den bästa lösningen då ?
MagnusÖstberg skrev:Sten- eller glasfiberull i skivor placerade med 'öppna sidan' mot elementet och täckjacksfoder närmast.Jonas-1979 skrev:MagnusÖstberg skrev:Och varför kändes det bra?
För att det borde vara samma som tex: MDS Blackfibrex som är gjort av Polyster fibrer också och kostar 79 kr/påsen för ca 500 gram och får man då samma mängd i en kudde för 30-35 kr/st och att man slipper hålla på ett material som kliar för inte så mycket extra så underlättar det.
Eller är inte Polyster fibrer bra i subwoofer byggen, 10-80hz området.
För hade annars ändå planer på 2 st påsar Dämpull och Stenull alternativt glasfiberull på 45 mm tjocklek i skivor.
Vilket tycker du är den bästa lösningen då ?
Helt adekvat.
fiskbuljong skrev:Bagarn:
Är det där en basreflexlåda eller sluten? Om B-R, vart sitter i så fall röret monterat?
En annan fundering, är det inte lämpligt att även ha lite dämpning i utrymmet där elementet sitter monterat?
Ska själv dra igång ett bygge av två basar om 2-3 månader, och är 110% novis. Har tidigare sett byggen där man moffat hela utrymmet fullt med dämpning, fast sparat lite tomrum närmast elementet.
fiskbuljong skrev:Bagarn:
Är det där en basreflexlåda eller sluten? Om B-R, vart sitter i så fall röret monterat?
En annan fundering, är det inte lämpligt att även ha lite dämpning i utrymmet där elementet sitter monterat?
Ska själv dra igång ett bygge av två basar om 2-3 månader, och är 110% novis. Har tidigare sett byggen där man moffat hela utrymmet fullt med dämpning, fast sparat lite tomrum närmast elementet.
Illuminatus skrev:Vad jag har hört skall första reflexen dvs bakom talspolen vara dämpad, alltså ingen rå MDF direkt bakom utan något dämpande material. Stenull eller något tjockare material verkar vara att föredra. Så kommer jag göra...
adzer skrev:Så här ser dämpningen ut i mina slutna basar:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster