DQ-20 skrev:Richard skrev:Det finns inget att förstå i musik. Musiken bara är. Musik är känslor, takt, rythm och ton.
Det finns inga känslor i musik. Bara människor har känslor. Och möjligen ett och annat djur. Rytm stavas för övrigt utan h på svenska. Bara så att vi inte rör till det menar jag. Riktigt vad det är för skillnad på takt och rytm vet jag inte riktigt heller. Men någon är det säkert. Vad vet jag.
Richard skrev:Utbildade musiker är väl knappast duktigare på att ta till sig känslorna i musik ?
Jorå. Det är precis så det kan vara, iallafall när det gäller viss sorts musik. Dels har de utbildat sig till musiker för att musiken betyder mer för dem än för många andra, dels har de genom sin utbildning kunnat ta till sig ytterligare aspekter av (viss sorts) musik som ett otränat "öra" inte kan. Det är som med öl, whisky och snus - man får trycka i sig en del innan det smakar gott. Det är utövande musiker som tillhör musikens avantgarde och är först med det senaste, vare sig de har formell utbildning eller har fått sin utbildning på annat sätt.
DQ-20
Några korta kommentarer.
Tror Richard menar hur bra anlägggningen är att förmedla känslorna i musiken, från inspelningen till den som lysnar.
EDIT, vill tillägga att, vilket jag tidigare skrivit, det är en påtaglig risk att justera sin anläggning genom att fokusera på att maximera känslorna i musiken (eller någon annan enskild parameter). Då går man lätt fel IMHO.
Tror man ska undvika att dela upp musik i delar som takt, ton, rytm mm då det lätt leder till att man fokuserar på delar och inte helheten.
PS Enl mig (som trummis, rätt kass men dock) är takt och rytm två helt olika saker.
Känslor vs musiker - en del är asbra på det, andra kassa. Har ni inte hört musiker utan känsla, de bara spelar noterna rakt av. Avskyvärt.
Spelar man en sådan inspelning i ett bra tune demmat system framgår det tydligt hur kass känsla de har.
Det är alltså inte alls som fler påstår att ALLT blir svängigare med Linnprylar! En bättre anläggning återger givetvis inspelningen bättre och man hör styrkor/svagheter bättre. En bra anläggning förmågan att förmedla musik på ett mer förståligt sätt (är musikern kass eller bra det hörs tydligt)