Integrering av subbasar enligt tunemethod

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-23 12:42

sportbilsentusiasten skrev:Provocerande eller ej, jag tycker det är uppenbart att vi ännu inte förstår hur våra sinnen påverkar oss.
När jag går på konsert hör jag direkt om Dylan är bra eller ej. Hur mäter man det med mic/analysverktyg?
På samma sätt hör jag direkt om hustrun är LIIIITE trött, arg, glad eller "småsugen". Hur mäter man det?
Jag kan tom möta en främling och förstå motsvarande känslor som förmedlas.

För mig är inte något av det du nämner särskilt mystiskt. Den typen av situationer som du nämner är ju tämligen väl undersökta. Att det skulle handla om att mäta något med någon form av instrument vet jag inte riktigt hur det kom in i diskussionen men att förstå hur människor tolkar tonfall och rösttimbre, ansiktsuttryck och kroppsspråk har det ju forskats på länge, just för att det är så viktigt för att förstå socialt samspel. Det låter dessutom som om du med din retoriska fråga utesluter att man med med en mikrofon, en kamera, en dator och en databas skulle kunna bedöma om Bob Dylan är trött och sliten eller inte. Varför tror du det? Redan idag kan man använda datorunderstödd röstanalys för att försöka bedöma om någon är stressad eller inte.

sportbilsentusiasten skrev:Och man kan höra detta även i ett ekande badrum...med massa störljud bakom...så uppenbarligen är inte absolut ljudkvalitet (frekvensområde, dynamik och andra traditionella parametrar) avgörande för att förstå innebörden.
Hjärnan är fantastisk på dessa små subtila saker!!!!

Ja, alltså, för att digga musik krävs väldigt låg ljudkvalitet om man inte är särskilt känslig och tänker väldigt mycket på ljudet. Isynnerhet om man hört musiken förut och har arbetat upp en existerande emotionell koppling. Då kan man lägga till det som saknas. Sjunger med gör man väl främst i bilen och den mesta musiken konsumeras nog via små hörlurar på resande fot. Ljudkvaliteten är inget större problem för att ta till sig musik. Men det finns ju andra aspekter av ljudupplevelsen mer än musiken, nämligen en känsla av att vara närvarande som jag själv tycker förhöjer upplevelsen, isynnerhet om det är rörliga bilder inblandade så att man inte drabbas av kognitiv dissonans.

Och då handlar det inte om känslor utan om perception. Det är just det som Svante försöker säga att vi kan inte kräva mer än ljud (som vi uppfattar via perception) från våra stereoapparater - känslorna får vi stå för själva.

sportbilsentusiasten skrev:Givet den erfarenheten, hur tänker du dig att man ska kunna mäta en HIFIsystem?

Tune Dem fokuserar just på förståelse...ser du kopplingen?

Det är inte hifi-systemet som skall bidra din tolkning av musikupplevelsen. Det får du göra helt själv. Och eftersom det inte heller är någon egenskap hos anläggningen finns det heller inget att mäta där. Det enda du kan kräva av hifi-apparaterna är det som uppfattas av perceptionen (dvs. vad vi hör) + lite feelgood från utseende och känsla. Det är därför den emotionella responsen från musik är en dålig indikator på hur bra musikanläggningen är eftersom den är minst sagt löst kopplad till själva musikanläggningen ljudproduktion i allmänhet, och högtalarnas placering i synnerhet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-23 12:46

KarlXII skrev:
mrGaskill skrev:Karl12: märklig diskussion att vilja förstå vad "metoden" går ut på? :) Hur går det till, den verkar ju, när man läser och hör om den som något magiskt! Då vill man ju veta. Inte konstigt.

"Magiskt" är - som du vet - ett mycket negativt laddat ord här på faktiskt. Finns säkert någon anledning till varför du använder det.

Vad är det "man" vill veta? Jag tycker frågorna om själva utförandet av metoden saknas. Fokus verkar snarare ligga på att grilla förespråkarna.

nej jag visste inte det. Insinuera inte för mycket nu. Linn har för föstärkare som heter Majik? Är det någon sådan association? Annars vet jag inte.

Man? Jag vill veta. Hur man lyssnar, vad man lyssnar efter, vad för egenskaper en person som anses bra på metoden har vad gäller musiklyssning. Varför är han speciellt lämpad för? Vad lyssnar han efter? Man får inte mycket svar, så man frågar och frågar. Jag tycker tonen ända har varit bra. :) Fokus är på "metoden". I alla fall från min sida.

"En väldigt bra installation som gjorts med hjälpa av Tune Dem som förmedlar musiken väldigt väl. Gjord av någon som behärskar metoden riktigt väl" - Det är metoden som är i fokus och "grillas".
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-07-23 12:50

adzer skrev:Själv gillar jag att vara analytisk och mäta saker. Då blir min inre nörd riktigt glad :D

Andra säger ofta att jag är superanalytisk, vilket jag är.
Men den sidan lägger jag bort när det gäller musiklyssning.
Då tar jag bara in.

Men under injustering av systemet, då görs ändringar metodiskt och resultaten efter varje utvärdering används analytiskt. Mäter varje förflyttning av talarna (måttstock) och skriver ned alla positioner.
Men själva utvärderingen görs helt utan att koppla in den analyserande hjärnhalvan.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-23 12:51

sportbilsentusiasten skrev:Men själva utvärderingen görs helt utan att koppla in den analyserande hjärnhalvan.

Den biten har jag lite svårt att förstå, men visst funkar det för dig så kör på :)

När jag justerar in anläggningen är jag superanalytisk. När jag lyssnar för nöjes skull inte alls.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-23 12:53

mrGaskill skrev:Man? Jag vill veta. Hur man lyssnar, vad man lyssnar efter, vad för egenskaper en person som anses bra på metoden har vad gäller musiklyssning. Varför är han speciellt lämpad för? Vad lyssnar han efter? Man får inte mycket svar, så man frågar och frågar. Jag tycker tonen ända har varit bra. :) Fokus är på "metoden". I alla fall från min sida.

Bra där. :)
Jag vill också veta.

Hur gör man?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-23 13:02

KarlXII skrev:Vad är det "man" vill veta? Jag tycker frågorna om själva utförandet av metoden saknas. Fokus verkar snarare ligga på att grilla förespråkarna.

Men frågan är ju också varför man frågan. Om vi skulle ta och vara lite så där förargliga och ta ett insinuant exempel. Vi säger att vi frågar någon som utövar voodoo om hur det går till. Varför frågar vi? Jag tänker mig att antingen är man allmänt nyfiken och försöker förstå människorna som utövar voodoo eller så vill man ta till sig något från voodoon som är användbart för eget bruk. Om man bara är intresserad av att förstå så finns det ingen anledning att direkt ifrågasätt grundvalarna för voodoo mer än för att försöka få fram maximal information. Men om man vill använda detta för eget bruk måste man helt enkelt ta reda på hur metoden är tänkt att fungera för att kunna bedöma värdet av den. Polemik är en metod bland flera för att uppnå detta.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-23 13:05

DQ-20 skrev:
KarlXII skrev:Vad är det "man" vill veta? Jag tycker frågorna om själva utförandet av metoden saknas. Fokus verkar snarare ligga på att grilla förespråkarna.

Men frågan är ju också varför man frågan. Om vi skulle ta och vara lite så där förargliga och ta ett insinuant exempel. Vi säger att vi frågar någon som utövar voodoo om hur det går till. Varför frågar vi? Jag tänker mig att antingen är man allmänt nyfiken och försöker förstå människorna som utövar voodoo eller så vill man ta till sig något från voodoon som är användbart för eget bruk. Om man bara är intresserad av att förstå så finns det ingen anledning att direkt ifrågasätt grundvalarna för voodoo mer än för att försöka få fram maximal information. Men om man vill använda detta för eget bruk måste man helt enkelt ta reda på hur metoden är tänkt att fungera för att kunna bedöma värdet av den. Polemik är en metod bland flera för att uppnå detta.

/DQ-20

Exakt. Hur gör man då? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-07-23 15:45

adzer skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Och man kan höra detta även i ett ekande badrum...med massa störljud bakom...så uppenbarligen är inte absolut ljdkvalitet (frekvensområde, dynamik och andra traditionella parametrarr) avgörande för att förså innebörden.

Givet den erfarenheten, hur tänker du dig att man ska kunna mäta en HIFIsystem?

Om förståelse inte är beroende av absolut ljudkvalité och tune-dem fokuserar på just förståelse . Finns det inte en risk att ljudkvalitén inte blir så bra som den skulle kunnat bli?

Jag menar att om man bara vill förstå vad som spelas så kanske lite extra dist eller en förhöjning i något register gör det lättare att höra små nyanser som man upplever som en förbättring.
Men om man istället vill ha så hög trohet(fidelity) gentemot fonogramet som möjligt så kanske en annan metod är bättre.

Extra dist är ngt som kan ge skenbart ökad tydlighet, men det är nog sällan som mer dist föredras framför lägre d.o. Något ökad dist kan kanske vara att föredra då det kommer tillsammans med annan samtidig förbättring som i sig leder till förbättrad musikorienterad förståelse, strikt hypotetiskt alltså.

Hög trohet motfonogrammey strävar nog de många (flesta efter?), problemet, som jag ser det, gäller hur man väljer vilken kompromiss som ger minsta möjliga avsteg m.h.t. mänsklig musikorienterad perception. Att mäta någon eller några aspekter säger bara hur dessa är(!). Hur vi (vår musikorienterade perception) uppfattar resp. aspekt samt hur de samverkar är svårare att veta och ytterst en utopi (skulle kag hävda). Att sträva efter hög trohet mot fonogrammet är lovvärt, men då man inte når dit fullt ut måste man kompromissa. Hur gör man det? Jag använder tune-dem, eftersom jag, av efarenhet, konstaterat att det (utifrån vad min hörsel säger mig) leder till hög trohet mot fonogrammet ur alla aspekter.

Givet ändlig tid och ändliga prestanda hos använd utrustning, har jag erfarenheten att tune-dem optimering av anläggningen ger den, ur musikupplevelseperspektiv, bästa återgivningen. Lustig nog så har det (då jag mätt på system optimerade m.h.a. tune-dem) varit slående även hur slät frekvensgång det faktiskt resulterat i. Jag skall tillstå att jag (om jag inte glömt något) bara mätt på två sådana (kompletta) installationer.

F.ö. är tune-dem inte det minsta mystiskt. Det är mycket likt normal musiklyssning, med den skillnaden att man samtidigt som man lyssnar försöker vara uppmärksam på hur man svarar/reagerar på musiken (vilket man givetvis också kan göra i andra musiklyssngssammanhang, som även Svante skriver och om man så vill). Tricket är att i minsta möjliga mån låta den intellektuella delen av hjärnaktiviteten (vid tune-dem) påverka vårt (normala) sätt att lyssna och ta in musiken.

Det har beskrivits hur man kan göra rent praktiskt, t.ex.försöka sjunga el. nynna med i musiken, något instrument eller dyl. och känna efter hur lätt det är eller idol-metoden, där man ställer de olika alternativen mot varandra som i en talangjakt. Inget av det är eg. nödvändigt utan mest sätt att försöka beskriva hur man kan börja för att komma in i principen.

- - -

Jag måste tillstå att jag uppskattar den goda tonen i tråden. Ur den aspekten tycker jag faktiskt.se har lyft sig betydligt från förr. Jag upplever även en ökad ödmjukhet inför problematiken kring musikåtergivning. Även på andra forum kan man ana en minskad märkesfanatism och en breddning av synen på problematiken som sådan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-23 15:47

hcl skrev:det är nog sällan som mer dist föredras framför lägre d.o.

Det där kan vara den största missuppfattningen som råder bland hifi-folk.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-23 16:08

hcl skrev:Jag måste tillstå att jag uppskattar den goda tonen i tråden. Ur den aspekten tycker jag faktiskt.se har lyft sig betydligt från förr. Jag upplever även en ökad ödmjukhet inför problematiken kring musikåtergivning. Även på andra forum kan man ana en minskad märkesfanatism och en breddning av synen på problematiken som sådan.

Jag håller med att med tanke på ämnets "kontroversiella" innehåll så har det gått ganska bra på det hela, inte minst på grund av dem som har kommit att försvara de "Linn-inspirerade" metoderna. Det gäller främst dig och Sportbilsentusiasten. Vad det gäller ödmjukheten är det nog sämre beställt: jag tycker fortfarande att det är "tull og tøys" och att "metoden" bygger på en fundamental felsyn av hur "verkligheten" fungerar. Men det är ju något av ett i-landsproblem att diskutera hur man skall justera in sina högtalare så det känns ju inte alldeles nödvändigt att behöva bli otidig....

Bästa hälsningar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-23 16:28

sportbilsentusiasten skrev:
............

Provocerande eller ej, jag tycker det är uppenbart att vi ännu inte förstår hur våra sinnen påverkar oss.
När jag går på konsert hör jag direkt om Dylan är bra eller ej. Hur mäter man det med mic/alalysverktyg?
På samma sätt hör jag direkt om hustrun är LIIIITE trött, arg, glad eller "småsugen". Hur mäter man det?
Jag kan tom möta en främling och förstå motsvarande känslor som förmedlas.
Och man kan höra detta även i ett ekande badrum...med massa störljud bakom...så uppenbarligen är inte absolut ljdkvalitet (frekvensområde, dynamik och andra traditionella parametrarr) avgörande för att förså innebörden.

Givet den erfarenheten, hur tänker du dig att man ska kunna mäta en HIFIsystem?

Medhåll och +1.

...Och vilka konsekvenser kan nu dras av detta faktum att man kan förstå musiken ÄVEN i ett ekande badrum ?

Två frågor till alla faktisktianer:

1. Har ett akustikbehandlat rum någon betydelse för musikalisk förståelse ?

2. Spelar de apparater som sitter tidigare i apparatkedjan större roll, än själva lyssningsrummet som bara påverkar ljudet EFTER det hänt ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-23 16:34

håller med om den ovanligt goda tonen i tråden :)
var lite rädd dock att gasen i grillen tagit slut

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-23 16:35

KarlXII skrev:Märklig diskussion.

Vad är problemet med att tunedema till det låter bra? :D
Och framför allt - vad eller hur ska man göra istället då?

Ja, många av oss har ju frågat många gånger. Ingen har kunnat ge något svar på nån bra metod. Endast tunemethod verkar finnas.

Har faktisktianerna sina högtalare helt slumpmässigt uppställda ?

Så illa kan det väl inte vara ?

Jag tror istället det beror på att många inte vet hur de ska göra för att ställa in sina högtalare. De lyssnar på ljudet och inte till musiken.

De famlar s.a.s " i mörker " .

Brasklapp: de som lyssnar på musik vet naturligtvis hur de ska ställa in sina högtalare, - så kom igen: Hur gör ni som inte brukar tunemethod med inställningen av era högtalare ?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-23 16:44

hcl skrev:

F.ö. är tune-dem inte det minsta mystiskt. Det är mycket likt normal musiklyssning, med den skillnaden att man samtidigt som man lyssnar försöker vara uppmärksam på hur man svarar/reagerar på musiken (vilket man givetvis också kan göra i andra musiklyssngssammanhang, som även Svante skriver och om man så vill). Tricket är att i minsta möjliga mån låta den intellektuella delen av hjärnaktiviteten (vid tune-dem) påverka vårt (normala) sätt att lyssna och ta in musiken.

Det har beskrivits hur man kan göra rent praktiskt, t.ex.försöka sjunga el. nynna med i musiken, något instrument eller dyl. och känna efter hur lätt det är eller idol-metoden, där man ställer de olika alternativen mot varandra som i en talangjakt. Inget av det är eg. nödvändigt utan mest sätt att försöka beskriva hur man kan börja för att komma in i principen.

.

+1 på detta inlägg !

Hela tråden handlar ju om tunemethod och subbasinställning. För att komma längre med musikalisk transparens bör man kolla upp sina signalkällor också.

Ett bra sätt att tex kolla om signalkällan är tillräckligt bra är att spela en låt från en skiva man inte riktigt känner till, extremt svagt. Så svagt att man måste anstränga sig vad sångaren sjunger och hur gitarristen spelar.

En dålig källa presterar då bara en massa ljud.

En god källa spelar musiken så man förstår den även vid extremt låg volym. :)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-07-23 17:22

Richard skrev:
hcl skrev:

.

+1 på detta inlägg !

Hela tråden handlar ju om tunemethod och subbasinställning. För att komma längre med musikalisk transparens bör man kolla upp sina signalkällor också.

Ett bra sätt att tex kolla om signalkällan är tillräckligt bra är att spela en låt från en skiva man inte riktigt känner till, extremt svagt. Så svagt att man måste anstränga sig vad sångaren sjunger och hur gitarristen spelar.

En dålig källa presterar då bara en massa ljud.

En god källa spelar musiken så man förstår den även vid extremt låg volym. :)

Jippi! Min MacBook Pros inbyggda DAC, förstärkare och högtalare är då en god källa/anläggning då jag kan ta valfri låt/album på Spotify och spela upp det i en luftkonditionerad kontorslokal och ändå förstå musiken.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-07-23 17:25

Har du månne gått en särskild musiklyssnarutbildning, Joakimfors? Att höra sådant måste vara anmärkningsvärt.

:roll:
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-07-23 17:31

Måste vara mitt finska påbrå. Lite perkele och sisu så går det. Tydligen inte alla förunnat. ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-23 17:35

Richard skrev:Jag tror istället det beror på att många inte vet hur de ska göra för att ställa in sina högtalare.

De har gjort ungefär likandant, men för att de själva tänkt ut det som en bra idé, inte för att onkel Ivor sagt att så skall man göra. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-07-23 17:37

hmm jag ser det som att tune-dem metodiken lite fungerar som en "confounding factor" dvs den samvarierar med andra mer mer avancerade förklaringsmodeller. Dvs om det låter bra om man lyssnar på en konfiguration enligt den metodiken så är nog chansen stor att det även förmodligen mäter helt ok.
Kan takten stampas och känslorna förmedlas aka "det låter bra" har man förmodligen hittat ett lokalt maxima för i alla fall det material man lyssnat på. Akustik,psykoakustik och tune-dem är inte i motsatsförhållandet till varandra utan det sistnämnda lyder verkligen under de två första med alla de implikationer det har.

Jag betvivlar således inte att det går att få tillfredställande resultat med tune-dem.
Min kritik mot det resonemang som för här består i att vissa anhängare inte verkar förstå varför de upplever att den fungerar och man inte kan generalisera metoden till någon slags universell sanning bara baserat på sin egen upplevelse verkar vara ypperligt svårt att hantera.
Samt att förväntans- och andra psykologiska/neurologiska effekter inte behöver tas hänsyn till bara man lyssnar på melodin och de förmedlade känslorna tillräckligt hårt :roll:

Det är alltid en fara när auktoriteter uttalar sig (oavsett om de är religiösa eller bara högtalarkonstuktörer) att allt de säger gärna tas utanför sin kontext och anhängare försöker applicera tänket som att det var universellt sant. För övrigt vinklar jag in mina whiskeyflaskor exakt 23 grader och har börjat jonglera motorsågar för jag har hört att det är en tumregel att det är farligt.
Senast redigerad av PappaBas 2013-07-23 17:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-07-23 17:46

Psykoakustik är ett otroligt spännande område och eftersom jag precis läst klart en bok i det tänkte jag nämna en rolig effekt som nämdes där och det var att i alla fall för vissa djur så förändras hela deras spatiala uppfattning beroende på var de tittar. Helt oavsett om de är medvetna eller ej (försöken utfördes med helt sövda djur) dvs det finns en hårdkodning från ögats position till den del av hjärnan som är involverad i spatial mappning.

Så var tittar man när man utvärderar? :) En estetiskt tilltalande anläggning som drar blicken till sig kanske har flera fördelar?

Sorry för OT

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-23 17:54

Richard skrev:De famlar s.a.s " i mörker " .

Ja det finns det uppenbarligen de som gör.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-07-23 18:57

Richard skrev:...Och vilka konsekvenser kan nu dras av detta faktum att man kan förstå musiken ÄVEN i ett ekande badrum ?

Två frågor till alla faktisktianer:

1. Har ett akustikbehandlat rum någon betydelse för musikalisk förståelse ?

2. Spelar de apparater som sitter tidigare i apparatkedjan större roll, än själva lyssningsrummet som bara påverkar ljudet EFTER det hänt ?

Det är inget faktum att man kan förstå musiken i ett ekande badrum. Det är en uppfattning som du möjligen har och som jag inte delar som en generell sanning.

1. De förutsättningar (exempelvis akustikbehandling) rummet ger högtalarna att förmedla musiken spelar STOR roll för den musikaliska förståelsen.

2. Konstig fråga. Är apparaterna som sitter tidigare i apparatkedjan tillräckligt dåliga, spelar de naturligtvis större roll. Är rummet tillräckligt dåligt (egentligen kombinationen rum i förhållande till aktuella högtalare) spelar detta större roll. Vilket som spelar störst roll beror alltså på.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-23 19:44

adzer skrev:
Nej det gör vi säkerligen inte, man lägger bara tyngd på olika aspekter, men de flesta strävar nog efter ett "hyffsat" likt ljudideal tror jag.

Ja fungerar det för dig så är det bara att vara glad och köra på.
Själv gillar jag att vara analytisk och mäta saker. Då blir min inre nörd riktigt glad :D

Nja, jag tror du är en Tune-demare. :)
Du mätte ju på dina grejor och presenterade ett rejält diskantdropp men du brydde ju dig inte om det för du tyckte ju att det lät bra ändå.
Mvh/ Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-23 19:48

Harryup skrev:Nja, jag tror du är en Tune-demare. :)
Du mätte ju på dina grejor och presenterade ett rejält diskantdropp men du brydde ju dig inte om det för du tyckte ju att det lät bra ändå.
Mvh/ Harryup

Nja inte direkt.

Först så tror jag det var lite mätfel(vilket jag också skrev om jag inte minns fel) och sedan har jag aldrig sagt något annat än att hörseln är viktigare än mätningar.
Mätningar är endast ett verktyg bland många som jag använder mig av.

Den justeringen mha höreln som jag gör har dock inget med tune-dem att göra.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-07-23 20:28

mrGaskill skrev:håller med om den ovanligt goda tonen i tråden :)
var lite rädd dock att gasen i grillen tagit slut

"ingen gas i grillen..."

Det får bli mitt nya "inte alla indianer i kanoten".

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-07-23 20:36

DQ-20 skrev:Ja, alltså, för att digga musik krävs väldigt låg ljudkvalitet om man inte är särskilt känslig och tänker väldigt mycket på ljudet. I synnerhet om man hört musiken förut och har arbetat upp en existerande emotionell koppling. Då kan man lägga till det som saknas. Sjunger med gör man väl främst i bilen och den mesta musiken konsumeras nog via små hörlurar på resande fot. Ljudkvaliteten är inget större problem för att ta till sig musik. Men det finns ju andra aspekter av ljudupplevelsen mer än musiken, nämligen en känsla av att vara närvarande som jag själv tycker förhöjer upplevelsen, isynnerhet om det är rörliga bilder inblandade så att man inte drabbas av kognitiv dissonans.

Och då handlar det inte om känslor utan om perception. Det är just det som Svante försöker säga att vi kan inte kräva mer än ljud (som vi uppfattar via perception) från våra stereoapparater - känslorna får vi stå för själva.

...

Det är inte hifi-systemet som skall bidra din tolkning av musikupplevelsen. Det får du göra helt själv. Och eftersom det inte heller är någon egenskap hos anläggningen finns det heller inget att mäta där. Det enda du kan kräva av hifi-apparaterna är det som uppfattas av perceptionen (dvs. vad vi hör) + lite feelgood från utseende och känsla. Det är därför den emotionella responsen från musik är en dålig indikator på hur bra musikanläggningen är eftersom den är minst sagt löst kopplad till själva musikanläggningen ljudproduktion i allmänhet, och högtalarnas placering i synnerhet.

/DQ-20

Detta är ett mycket märkligt inlägg. Menar du att anläggningens kvalitet inte påverkar vår förmåga att tillgodogöra oss musiken som spelas genom den?

Att välkänd musik går att uppleva som emotionellt triggande även då den ebart hörs svagt eller via en medioker återgivning är nog ganska välkänt. Då det är bra live är det lätt att ta till sig musik även om man aldrig hört stycket eller låten tidigare. Det är svårare ju sämre inspelning och anläggning som man hör ny musik via. Det är min erfarenhet.

Det är därför den emotionella responsen från musik är en förträfflig indikator på hur bra musikanläggningen är, då den emotionella responsen är tajt kopplad till (hur musiken framförts, hur bra inspelningen är,ljudproduktionen, distributionsformatet pch givetvis även) själva musikanläggningen, hur väl den installerats inklusive hur högtalarna placerats.

Det tycks mig som att vi har olika erfarenheter. Sprotbilsentusiasten m.fl. och jag har erfarenheten att vår emotionella respons på musik uppspelad via en hifi-anläggning påverkas av hur bra anläggnngen är och hur den installerats.

Samma med tune-dem. Vår erfarenhet är att en anläggning installerad m.h.a tune-dem ger bättre musikåtergivning än en som inte installlerats m.h.a. tune-dem eller motsvarande metodik. Ni tycks inte ha erfarenhet av detta, men har ändå åsikten att det inte kan vara på det viset. Märklig hållning. Vore det inte bättre att skaffa erfarenhet och därefter återkomma om era reflektioner. Glöm inte att det för vissa krävs viss övning för att tillämpa tune-dem, f.f.a. för att kunna koppla av och lyssna utan intellektuellt analyserande av ljuden som musiken/anläggningen låter. Trocket är egentligen att LYSSNA SOM VANLIGT eller om det är svårt att lyssna som vanligt och samtidigt analysera hur ni svarar på musiken, försök lyssna som om det var ett live-framträdande... Hur bra är det egentligen? Ändra, byt, koppla... Hur bra är det nu?
Senast redigerad av hcl 2013-07-23 22:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2013-07-23 20:44

hade inga kulor i påsen :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-23 20:52

hcl skrev:...
. . . .

Märklig ållning. Vore det inte bättre att skaffa erfarenhet och därefter återkomma om era reflektioner.
. . . .

Å va tusan gubbar vet du om olika forummedlemmars erfarenhet av "ållning" . . ., jag bara frågar typ ?! :twisted: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-23 21:04

hcl skrev: Tricket är att i minsta möjliga mån låta den intellektuella delen av hjärnaktiviteten (vid tune-dem) påverka vårt (normala) sätt att lyssna och ta in musiken.

Det låter lite som att stänga av hjärnan för att göra sig maximalt tillgänglig för placeboeffekter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2013-07-23 22:13

Laila skrev:
hcl skrev:...
. . . .

Märklig ållning. Vore det inte bättre att skaffa erfarenhet och därefter återkomma om era reflektioner.
. . . .

Å va tusan gubbar vet du om olika forummedlemmars erfarenhet av "ållning" . . ., jag bara frågar typ ?! :twisted: :wink:

Lämpligt för att överkomma friktionen. Man kan även runkar på tunga högtalare för att lättare kunna flytta dom.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi