Så där då. Alla bilder är mer eller mindre uppladdade och middagen är inmundigad. Det är dags att skriva ned dagens göranden. Vi har haft riktigt skoj idag och lärt oss massor även om det är mycket kvar att lära sig om allt. Ok, here goes...
PS. Numreringarna av bilderna är skum och det är av redigeringsskäl.
1
Efter att ha limmat fast baffeldelarna så förborrade Skyeye alla hål för att kunna få fast locket.
2
3
I med lite glasfiberull och på med tätningslist.
4
6
Dags att plocka fram ett av de två baselementen då. Vi ställde det på en pall och tryckte konen fram och åter några gånger för att ge upphängningen lite massage så att mätvärdena skulle bli lite mer sanna.
7
Impedansmätning av elementet liggande på pallen och kurvan utan knölen är den kurva datorprorammet itererar fram för att matcha mätvärdena.
8
Och här är de parametrar som programmet anser att elementet har. Man måste nog anse det som anmärkningsvärt att fs ligger på 21,5Hz när det är angivet till 28Hz. Vi sörjer inte det minsta hur som helst.
5
Montering av elementet lådan.
9
I med kablaget. EKK 1,5mm^2
10
På med locket och vips så hade vi en spelbar bejser. Med fyra portar pluggade var basen redo för en impedansmätning så att portlängden kunde justeras.
10b
Impedansmätningen är lite känslig och blir inte korrekt om basen står ute eftersom vinden fångar membranet och stör. Därför rullade vi in den och spänningen var olidlig. Skulle porten vara rätt dimensionerad? Jag hade ritat en port som jag gissade skulle vara en dm för lång, men portdimensionering är osäkert så det är ju alltid bättre att vara på säkra sidan.
11
Jaha... jo, avstämningen var ju lite låg. 15Hz var lite väl lågt. Upp till 17Hz ville jag ha den för att motsvara simuleringen. Jaja, vad göra?
12
Jo, skruva upp lådan och kapa porten 12cm.
13
Efter att ha mätt den porten kunde vi konstatera att volymen på lådan ökade så pass mycket att portavstämningen nästan förblev densamma trots att den var kortare. Vi beslutade att inte skruva dit portjustereingsbiten alls och prova så.
18
Det resulterade i nästan exakt den avstämning vi sökte och då kunde vi fortsätta att mäta impedansen med fler portar öppna. Ett litet spann avstämningar ganska jämt fördelade mellan 17-28Hz.
14
Och då var det dags att se hur tonkurvan såg ut då. Ground field-mätning kändes som bästa alternativet. Här har vi uppställningen.
15
Och här är närmsta prylarna som basen spelar mot.
16
17
17b
En snabb koll med multimetern och rattande på volymen ordnar 2,83V över basen.
19
Här är det halvdana resultatet. Den understa krokkurvan är en mätning utan förstärkaren påslagen för att se hur omgivningen lät och påverkade mätningen. Vi mätte två gånger för att se hur det ändrades vid olika vind. Vi bedömde ändå att det inte skulle påverka relevant vid de frekvenser vi var intresserade av.
Jag är ganska nöjd med kurvan på den lägsta avstämningen, men de andra två duger inte. Dippen kring 45Hz är en följd av att så mycket volym tillkommit lådan när portarna gjorts kortare. Lådan måste alltså göras mindre. Samtidigt är resultatet ganska nära de simuleringar jag gjorde. Den rådde mig att köra på ca 300l. Jag gjorde den 350l för att vara på den säkra sidan. När portarna sedan gjordes 29cm kortare så tillkom ca 40l volym. Nästan 400l är alldeles för stort helt enkelt.
20
Men visst fan måste man koppla in den till stereon och lyssna lite på skapelsen?
21
Men inte för länge, för Skyeye ville utnyttja nästa justerbarhet i lådan. Den som gör att man tar bort 50l lådvolym i ett svep. I med två skivor med tätningslist och tjoff så kunde vi mäta igen med en bättre storlek på lådan.
22
24
Dämpmaterialet som låg i det avstänga facket flyttades över till det som fanns kvar så att mängden dämp i lådan förblev densamma. Att endast ändra EN parameter i taget är något vi försökte hålla hårt på.
24b
Vi fick upp resonansfrekvensen ytterligare, vilket var bra. En avstämning på 18Hz blir fin för hemmabruk.
24c
Och en högre avstämning ger möjlighet till högre maxSPL vid PA-sammanhang. Nu fick vi upp den högsta till 30Hz. Lågt för PA, men precis vad vi vill ha.
24d
Nya tonkurvor. Den fula dippen kring 45Hz ser mycket bättre nu ut med de högre avstämningarna.
24e
Här är en jämförelse med den stora volymen mot den nya mindre. Att minska lådvolymen påverkade nästan ingenting. Endast den högre avstämningen ger signifikant påverkan på tonkurvan.
24f
Här börjar det synas relevant skillnad. Den gröna kurvan som är den nya är lite snyggare än den gamla.
24g
Och med 30Hz-avstämningen är resonanspuckeln avsevärt mycket mindre och i kombination med att dippen minskar som konsekvens av lådans ökade Q-värde så ser kurvan nästan respektabel ut.
25
I och med det glada resultatet packade vi ihop för dagen med funderingar på hur vi vill fortsätta här ifrån.
26
En ny låda kanske?

Komorok Specialist Projects.