Hornhögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-06 21:14

joho, dela hus med Flint, NN och harryup :wink:
NN

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-10-06 21:18

Ja Niklas, det hade varit kul att höra hela K2 och Auroratorn. Vi får se när det kan bli tillfälle till det.

Och naturligtvis är det Time jag menar. Jag var där i somras också ju. Länk till tråden om Times system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512
Senast redigerad av Bernt_inaktiv 2005-10-06 21:19, redigerad totalt 1 gång.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-06 21:19

Bill50x skrev:http://dan.bellity.online.fr/jyk/

/ B

Jag tror vi kan bortse från de dära systemet, verkar ju helt galet, och totalt ovettigt konstruerat. Va sysslar killen med igentligen?!

Har talat med två personer som vart där, och bekräftar att det rör sig om ett mycket svårlyssnat system..
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-06 21:21

Bernt skrev:Ja Niklas, det hade varit kul att höra hela K2 och Auroratorn. Vi får se när det kan bli tillfälle till det.

Och naturligtvis är det Time jag menar. Jag var där i somras också ju. Länk till tråden om Times system:

Om man ser till ett system som Time´s, finns det någon grad av ljudbild? Alltså stereoinformation osv.. Eller är det bara ett enda stort ljud framför lyssnaren !

Ett enda stort ljud, kan vara väl imponerande ! En korrekt ljudbild, med rumsinformation osv är också spännande. Vissa eftersträvar det ena, vissa det andra, eller försöker kombinera :D
NN

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-06 21:24

Bernt skrev:Och naturligtvis är det Time jag menar. Jag var där i somras också ju. Länk till tråden om Times system:

Det där var en rolig tråd.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 21:28

Har!

Bild

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 21:29

NN:
Times system ger en gåshud. Man tänker inte särskilt mycket på vad som är fel man vill spela en skiva till. Men det finns absolut stereobild så det räcker.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-06 21:32

Fräsigt, är frontsystemet ett 3-vägssystem? Ett sådant torde man väl kunna knepa ihop med ljudbilden i behåll. Jag tyckte först att det såg ut att vara fler element än det var..
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-06 21:37

Jag gillar igentligen inte det dära ordet "stereobild" jag skrev, vad är det igentligen.. Vad menar jag? Det är så jättesvårt att beskriva ljud. Jag startade till och med en tråd om det förut.

Ibland läser jag vad jag skrivit, när jag beskrivit ljud, och skäms för det ser så fånigt ut, därför är jag alltid mycket restriktiv med att beskriva ljud. Det är svårt att uttrycka sig, och svårt att bli korrekt tolkad. 8O

Alltså borde man göra en beskrivning av beskrivande ord :wink: Som alla tolkar likadant ! 8)
NN

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-07 18:31

Flint skrev:PeterAkemark
Jag river mig på flinten och undrar vad jag borde komma ihåg dig ifrån. Erkänner att jag inte kommer på det. Har du varit en profil på något sätt inom HiFi. Handlare, importör, säljare, debattör?

Du har ett PM, Flint.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 18:48

PeterAkemark
Njae, det stack iväg åt något annat håll.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-10-07 23:23

Flint skrev:
Bernt skrev:Och naturligtvis är det Time jag menar. Jag var där i somras också ju. Länk till tråden om Times system:

Det där var en rolig tråd.

Japp. En riktig haksläpptråd. :) Och en spark-i-baken-tråd. Det gav mental inspiration att börja tänka på högtalarbygget igen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-07 23:37

Adhoc
Jag blev svettig av att bara titta på bilderna. Undrar vart han har hittat allt?

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-10-08 00:21

Undrar vart han har hittat allt?
Time reser mycket i jobbet och känner hur många ljudnördar som helst över hela landet. Inklusive mig. Han kommer och hälsar på då och då, vi brukar göra något teknik/ljudinriktat studiebesök varje gång. Ibland stöter man på intressanta grejer som är till salu.

Sist jag ringde honom var han på auktion... Så det är ju också en möjlighet att få tag i konstiga prylar. :)
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-08 01:17

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Kort inlägg: Horn eller inte horn är en fråga om vinklar, och om frekvensområde.

Och användningsområde. Vet en som körde ElectroVoice Patrician på hästhoppning.
Eller motortävlingar i USA med jättelika horn.
Men annars så kan det bli rätt ibland och då "hörs" dom inte.

Njae, alltså, vad jag menade med mitt inlägg var, att huruvida något ÄR ett horn eller inte är en gränsdragningsfråga.

Alla vanliga högtalare är horn, de flesta är 180-gradiga konstant directivity-horn, i varje fall i en del av frekvensregistret. Vissa sätter gränserna generöst, andra sätter dem snålt.

Ibland säger vissa saker som gör att jag känner mig övertygad om att det de menar med horn är kompressionshorn, och ingenting annant, när de pratar om hur för registret över 500 Hz i varje fall. I registret därunder verkar även dessa människor kalla horn utan kompression för horn, men när man kommer ned i basregistret handlar det om kompressionshorn igen! :o

I normala fall anser man att ett horn kännetecknas av att vara en med areans hjälp agerande impedanstransformator.

Ett horn är ett horn i det register inom vilket det i ena änden samlar ihop ljudet från det drivande membranet utan interferenser (vilket avgör den övre gränsen), och i andra änden avger ljudet utan reflexioner (vilket avgör den undre gränsen).

Misslyckas man med förstnämnda får man inte någon verkningsgradshöjning eller direktivitetsökning att tala om.

Misslyckas man med sistnämnda är hornet antingen för kort eller har för liten mynningsarea.

Det hela (med vad folk kallar för horn) kan te sig lätt förvirrande för en fysiker (som vill att definitioner skall vara just fysikaliska), men för entusiaster spelar det kanske mindre roll, och vissa kallar till om med ljudledningshögtalare för horn. Vem har inte hört talas om Voight-horn? :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Alla kompressionshorn genererar mer eller mindre stora mängder kvadratisk distorsion. Det är därför det brukar vara så lätt att höra skillnad på absolut fas i system som har kompressionshorn i någon del av registret.

Horn utan kompression brukar däremot vara mycket kapabla, även distorsionsmässigt, och lämpar sig därför kanske bättre för hifi-bruk?

Fast den som struntar i ursprungstroheten och gillar soundet av de kvadratiska termerna har förstås lätt att välja sådana lösningar även för hemmabruk.

Att komressionshorn har ljudtryckskapacitet vid lyssning på kort avstånd som i många fall är tillräcklig för att även med små förstärkare* kunna ge omedelbar tinnitus (för resten av livet) behöver ju inte bekymmra den som har bra omdöme i volympåvridningshanden. :wink:

*Ett system med känsligheten 87 dB (medelvärdet av hifi-högtalarna som finns på marknaden) som matas med 150 W kan jämföras med ett system med känsligheten 110 dB (inte ovanligt för mellanregister- och diskanthorn) som drivs av 0,75 W.

Så har man en 15-wattare till sina kompressionshorn motsvarar det en 3 kW-förstärkare ansluten till hifi-högtalaren. 8O
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-08 11:01

Nä, så mycket som 15w har jag inte, räcker med 6-7w. :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 11:15

IngOehman skrev:PS. Alla kompressionshorn genererar mer eller mindre stora mängder kvadratisk distorsion. Det är därför det brukar vara så lätt att höra skillnad på absolut fas i system som har kompressionshorn i någon del av registret.

PS. Och vad har det att göra med det musikaliska intrycket? Kan du bevisa att det subjektiva intrycket av musikupplevelse försämras?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-08 11:45

IngOehman skrev:Alla vanliga högtalare är horn, de flesta är 180-gradiga konstant directivity-horn, i varje fall i en del av frekvensregistret. Vissa sätter gränserna generöst, andra sätter dem snålt.

Hmm, då är alltså basreflexlådor egentligen ljudledningar, då? :wink: Och bakladdade horn basreflex? Och egentligen är vanliga frontladdade horn bandpasslådor? :wink:

Fast sluten och basreflex är väl inte samma i alla fall? 8O :D

Intressant det där med topologi, hur man kan göra gradvisa övergångar mellan olika "sorters" system. Likväl vill folk gärna sätta gränser. De existerar bara när man tar upp nya hål. Vinklar och storlekar kan ändras gradvis.

Jag har många gånger fått frågan "var går gränsen?", när gränsen egentligen inte finns annat än i våra huvuden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-10-08 13:26

Det talas om Ljudledning respektive kompressionshorn, Hur eller var passar det gamla VOIGHT-hornet classic in. Ni vet den som många inklusive mig själv byggde på 70-tidigt 80-tal. Finns något att berätta om denna konstruktion?

http://audionova.nu/docs/KVARTSVAG.HTM

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-08 14:59

Flint skrev:
IngOehman skrev:PS. Alla kompressionshorn genererar mer eller mindre stora mängder kvadratisk distorsion. Det är därför det brukar vara så lätt att höra skillnad på absolut fas i system som har kompressionshorn i någon del av registret.

PS. Och vad har det att göra med det musikaliska intrycket?

Vad det har att göra med det musikaliska intrycket får var och en bedöma.

Det är ungefär som om du Flint skulle använda solglasögon på bio. Det är upp till dig att bedöma om du vill göra det, och om du tycker det försämrar intrycket av filmen.

Kan du bevisa att det subjektiva intrycket av musikupplevelse försämras?

Varför skall jag bevisa det? JAG HAR JU INTE ENS PÅSTÅTT ATT SÅ ÄR FALLET. Hur många år skall man behöva skriva samma sak, om och om och om igen.... för att det skall gå fram? Det är DU själv (Flint och alla andra) som bedömer vad ni tycker. Alla är experter på sin egen smak! :P Alla väljer som de vill.

De enda jag skrev var att det påverkar intrycket, om distorsionen är hörbar.

För mig räcker nästan det, för jag nöjer mig inte med att bara uppleva - jag är nyfiken på hur det var också. :P
Därför vill jag inte ha (synligt påverkande) solglasögon på bio (hur snygg det är gör filmen), eller (hörbart påverkande) distorsion i anläggningen. Jag gör vad jag kan för att minimera dessa artefakter.

Men de som inte störs av dem, eller till och med gillar dem är i sin fulla rätt att göra det. Jag lägger mig inte i någons preferenser.

Vh, iö

- - - - -

PS. Däremot aktiverar jag gärna en Noolom-korrektion (eller bär hörselproppar i live-sammanhang) om det behövs för att skona mina öron, liksom jag med glädje tar på solglasögonen när det behövs för att skona ögonen.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-10-08 15:28

Ingen som kan dryfta något i min förfrågning.

Då försöker jag svara själv :

Man kan kalla ett sk Voight-horn (kvartsvåg) för att vara av typen ljudledning, alltså en slags form av reflexkonstruktion typ basreflex.

Vad det skapar för slags distorsion vet jag inte, men det låter bra om man får ställa in lite granna.

För dessa fria tankar tar ej något ansvar för.

Rätta mig gärna om jag har fel.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 15:34

IngOehman
Det är möjligt att VOLVO-bilarnas kamaxel har vissa "distande" egenskaper mot den "korrekte" men det förtar inte reseupplevelsen för det. Håll ett litet öga på proportionerna.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-10-08 19:24

IngOehman skrev:Däremot aktiverar jag gärna en Noolom-korrektion (eller bär hörselproppar i live-sammanhang) om det behövs för att skona mina öron, liksom jag med glädje tar på solglasögonen när det behövs för att skona ögonen.

Men vad ääääär Noolom-korrektion f´nåt :?: :roll:

Vänliga Hälsningar :P

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-08 19:41

Noolom, får skräp att låta bra :wink: Justera basen i några steg samt nånstans kring 6khz tror jag...
NN

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-10-11 01:08

Flint_inaktiv skrev:IngOehman
Det är möjligt att VOLVO-bilarnas kamaxel har vissa "distande" egenskaper mot den "korrekte" men det förtar inte reseupplevelsen för det. Håll ett litet öga på proportionerna.

Du kan inte bedöma proportionerna i det jag skrev Flint, för du förstod det inte.

Korrekt kamaxel?? Jösses Flint så du blandar ihop begreppen. :lol:

"Kamaxel" och "musikåtergivning" är förvisso båda två substantiv, men det ena är en grej, det andra ett uppdrag.

Det finns ingen "korrekt kamaxel", eftersom det inte finns någon entydig definition på kamaxelns uppdrag, det gör det däremot på musikåtergivning (att inte ändra). Uppdraget ingår till och med i själv ordet.

Du demonstrerar i själva verket med ditt inlägg bara att det jag skrev inte gick fram alls till dig. Om du tror att din parallell är användbar och relevant visar det med önskvärd tydlighet endast att du inte förstått det jag skrev. Om du undrar vad jag menar, så ställ gärna frågor om det som är oklart för dig. Jag förtydligar mig gärna, men då måste jag få veta vad du inte förstår av det jag skrev.

Att bedöma proportioner i ett inlägg, när man inte förstått vad inlägget handlar om, är såklart omöjligt. Jag försäkrar hur som helst att proportionerna är prima 8) , men det finns inga paralleller mellan det jag pratade om, och ur olika kamaxlar förhåller sig till varandra. :wink:

Förtydligande: Det är inte min sak att ha synpunkter på om du uppskattar eller ogillar olika färgningar, däremot är det faktiskt min sak att ha synpunkter på hur jag själv vill ha det med musikanläggningen - till och med göra anspråk på att både känna till och vara expert på mina egna preferenser, men trots det får jag inte det för dig, tydligen?

Trist.

Vh, iö

Föregående

Återgå till Generellt om hifi