Nytt HD-DVD-format.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Nytt HD-DVD-format.

Inläggav IngOehman » 2005-10-06 17:09

Världen är sanslös. Nu är ett tredje HD-DVD-format på gång!

Upphovet är att världens största tillverkarland av DVD-spelare idag - Kina - är trötta på att betala licensavgifter.

De uppgår i många fall till 40% av tillverkningskostnaden.

Artikel kommer i nästa nummer av Ny Teknik, tror jag.

Vh, iö

- - - - -

PS. Någon som vet när Sony skall lägga ned SA-CD? Eller var det bara något de lovade?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-10-06 17:18

Kanske HD världens motsvarighet till Linux?

Allvarligt talat så är detta krig en gåta för mig. Varför blev GSM, CD och DVD så framgångsrika? Jo för att.....osv. :cry:

Börjar bli riktigt sugen på HD. Vad väntar man på egentligen ? Blue Ray har väl funnits sedan ett år i Japan?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-06 17:20

sjukt sa räven.. jävla soppa dom gör av allting.. samma skit varje gång. Är LP och CD de enda format där man kunde samsas? DVD-A och SACD och nu BlueRay och HD-DVD.
Tråkig världen är då det är lika viktigt att konkurrenten inte tjänar pengar som det är att själv tjäna pengar.
"Fri konkurrens" är vår tids största skämt :x
Mvh
Magnus

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-10-06 17:35

Jag kollar runt efter projektorduk och hittade hos MVT:s agent något som kallas D-Theater, med dubbla antalet linjer mot DVD. Fyra bolag har börjat ge ut filmer i detta format, enlig uppgift. Är det samma sak som HD-DVD?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 17:56

Kraniet skrev:sjukt sa räven.. jävla soppa dom gör av allting.. samma skit varje gång. Är LP och CD de enda format där man kunde samsas? DVD-A och SACD och nu BlueRay och HD-DVD.
Tråkig världen är då det är lika viktigt att konkurrenten inte tjänar pengar som det är att själv tjäna pengar.
"Fri konkurrens" är vår tids största skämt :x

LP är egentligen en sammansmältning av ett antal olika standarder, det har funnits vinyler och annat med diverse olika hastighet, korrektioner osv.

Ungefär som att det i början fanns ett antal videoformat typ Beta-max, VHS och V2000 (eller vad det nu var för beteckning, tänker på Philips system). VHS hade sämst bildkvalité men anhängarna till det formatet var snabbast ute med filmer att hyra och köpa. Eftersom gemene man inte bryr sig om kvalité så segrade VHS...

Men du har rätt i CD-formatet, och det gäller väl även DVD? Annars håller jag med dig om att det är bedrövligt med alla försök att vinna terräng för just sitt eget format. Men det ligger mycket pengar i licensavgifter och dylikt om det är ens eget format som vinner. Kan vara värt en chansning :-)

Men, även om det är vi konsumenter (speciellt de som vill vara först med allt nytt...) som får betala kalaset så finns det en poäng med kampen. Nämligen att alla lägger ner mycket jobb på kvalitet, pris, bakåtkompabilitet osv men med kanske lite olika inriktning. Sedan får konsumenterna välja vilket dom gillar bäst. Så gick det till exempel i kampen mellan MD och Philips digitala kassett DCC. MD var ju inte (är fortfarande inte) kompatibel med någonting, DCC-spelare kunde även spela vanliga kompaktkassetter. DCC hade också, framför allt i början, bättre ljud enligt många. Facit sitter vi med idag. Konsumenterna föredrog enkelheten i användning av MD framför det bättre ljudet och bakåtkompabiliteten med DCC. Och idag tycker vi nog alla till mans att detta med att spola ett band fram och tillbaka känns förlegat...

/ B

Användarvisningsbild
i

Re: Nytt HD-DVD-format.

Inläggav i » 2005-10-06 18:13

IngOehman skrev:
De uppgår i många fall till 40% av tillverkningskostnaden.

Girigheten är mångas fall.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-06 18:15

Fårgan är om inte allt som inte lagras på en hårddisk eller ett flashminne känns förlegat, eller skall vi säga Vintage :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 18:24

xeizo skrev:Fårgan är om inte allt som inte lagras på en hårddisk eller ett flashminne känns förlegat, eller skall vi säga Vintage :wink:

I slutänden kanske det blir så. Varför ska vi överhuvudtaget lagra musik hemma om vi för en billig peng lika gärna kan lyssna strömmande över nätet? Om allt annat är lika förstås som tillgänglighet, kvalité osv.

Enda fördelen som jag ser det med egen lagring är att man har någorlunda kontroll. Dvs, ingen annan kan bestämma om musiken ska finnas tillgänglig eller inte. Å andra sidan, när jag påsken -84 blev av med alla mina vinyler och många av dem inte gick att köpa på nytt, hade jag kanske varit glad över möjligheten med central tillgänglighet :-)

I ett vidare perspektiv med strömmande åtkomst av musik, varför begränsa sig just till musik? Allt som sänds i radio och tv finns i princip lagrat, debatt- och underhållningsprogram, dokumentärer, teater etc. Visst vore det förnämligt om man kunde ta del av allt detta när det passade istället för när någon annan bestämmer att det ska sändas? Att sätta sin bandare på inspelning är inte samma sak, man måste ändå hålla koll i tablån istället för att söka upp något man är intresserad av och ta del av detta när det passar.

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-06 21:12

Bill50x skrev:Ungefär som att det i början fanns ett antal videoformat typ Beta-max, VHS och V2000 (eller vad det nu var för beteckning, tänker på Philips system). VHS hade sämst bildkvalité men anhängarna till det formatet var snabbast ute med filmer att hyra och köpa. Eftersom gemene man inte bryr sig om kvalité så segrade VHS...

Anledningen var att VHS var billigare och det spelades in mycket porrfilm på det formatet. Apropå vad gemene man bryr sig om alltså. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 21:18

rhenrics skrev:
Bill50x skrev:Ungefär som att det i början fanns ett antal videoformat typ Beta-max, VHS och V2000 (eller vad det nu var för beteckning, tänker på Philips system). VHS hade sämst bildkvalité men anhängarna till det formatet var snabbast ute med filmer att hyra och köpa. Eftersom gemene man inte bryr sig om kvalité så segrade VHS...

Anledningen var att VHS var billigare och det spelades in mycket porrfilm på det formatet. Apropå vad gemene man bryr sig om alltså. 8)

Porr och spel är drivkraften bakom hela datorutvecklingen. Vi som gillar sex "i natura" och inte spelar kan bara tacka och ta emot :-)

/ B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-10-06 21:34

Bill50x skrev:
Porr och spel är drivkraften bakom hela datorutvecklingen. Vi som gillar sex "i natura" och inte spelar kan bara tacka och ta emot :-)

/ B

Så du gillar att ha sex i naturen...minsann. Men det var nog lite mer info än jag behövde :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-10-06 22:23

Från en som inte har sån koll på historien vad gäller sådanahär ting...hur länge brukar det ta innan ett format "sätter" sig? Har det alltid varit såhär veligt när en ny typ medielagring varit på gång?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-06 22:37

rhenrics skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Så du gillar att ha sex i naturen...minsann. Men det var nog lite mer info än jag behövde :wink: :lol:

Hehe... så kan man tolka mitt uttalande.... Vad jag menade var nog snarare IRL, för er nördar där :-)

/ B

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-06 22:58

rhenrics skrev:Anledningen var att VHS var billigare och det spelades in mycket porrfilm på det formatet. Apropå vad gemene man bryr sig om alltså. 8)

:lol: :lol: :lol:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-06 23:56

IngOehman skrev:PS. Någon som vet när Sony skall lägga ned SA-CD? Eller var det bara något de lovade?

När lovade de det de de de?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-10-07 09:06

IngOehman skrev:Artikel kommer i nästa nummer av Ny Teknik, tror jag.

Denna?
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=42577

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-10-07 09:18

Hmm, jag tror Kina behöver bli betydligt större på att producera filmer
också om det där formatet ska få något genomslag, för det måste
väl ändå vara lite försent att komma med ytterligare ett format nu :roll:.

Näe, jag tycker att det inte borde vara någon licens alls på sånt här,
tillverkarana tjänar ju ändå pengar på att sälja apparaterna.

Något globalt organ skulle kunna göra en upphandling och sen låta
alla som vill få licensiera tekniken gratis 8).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-07 10:29

CJNE skrev:Hmm, jag tror Kina behöver bli betydligt större på att producera filmer
också om det där formatet ska få något genomslag, för det måste
väl ändå vara lite försent att komma med ytterligare ett format nu :roll:.

Näe, jag tycker att det inte borde vara någon licens alls på sånt här,
tillverkarana tjänar ju ändå pengar på att sälja apparaterna.

Något globalt organ skulle kunna göra en upphandling och sen låta
alla som vill få licensiera tekniken gratis 8).

Frågan är vilket globalt organ som vill lägga ner alla miljoner dollar på att utveckla tekniken? Det är inte alla diktaturer som är lika stora som Kina och som dessutom kan tänka sig att skänka bort sitt arbete gratis :-)

/ B

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-10-07 12:04

D-Theater är HDTV material inspelad digitalt på videoband, kan väl sägas att det inte är samma som HD-DVD men ändå liknande :D

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-10-07 12:12

Bill50x skrev:Frågan är vilket globalt organ som vill lägga ner alla miljoner dollar på att utveckla tekniken? Det är inte alla diktaturer som är lika stora som Kina och som dessutom kan tänka sig att skänka bort sitt arbete gratis :-)

/ B

Kanske inte FN, men en liten % av branschen's omsättning borde gå
till "global teknikutveckling". En utopi, jag vet :)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-10-07 14:11

en liten % av branschen's omsättning borde gå
till "global teknikutveckling".

Kanske denna lilla % kan tas ut genom en liten licensieringsavgift på varje tillverkad appart? :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-07 14:12

Ett format till? Ånej :evil:

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2005-10-07 14:22

silvervarg skrev:
en liten % av branschen's omsättning borde gå
till "global teknikutveckling".

Kanske denna lilla % kan tas ut genom en liten licensieringsavgift på varje tillverkad appart? :wink:

Ja, typ 40% kanske ;)

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-10-08 17:41

Henrik_Holst skrev:D-Theater är HDTV material inspelad digitalt på videoband, kan väl sägas att det inte är samma som HD-DVD men ändå liknande :D

Resultatet på duken borde bli lika........men vem vill hålla på med video band nu :? :roll:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-08 19:11

Jag såg en ganska rolig förklaring till varför en CD-skiva ser ut som den gör.

Den första ur-CD'n hade diameter som ledigt gick ned i bröstficka på skjortan till någon hos det japanska bolaget. Den rymde ljudinformation för ungefär 60 minuter. Nu var det så som det ofta är, att chefen för samma bolag tycker om ett klassiskt musikstycke med en femma i sin titel och som vara ganska precis 64 minuter i vanlig konsert-uppspelning. Alltså order till R&D avdelningen skivan måste göras större. Och så blev den som den är idag. DVD'n har ju samma diameter som en CD så dess lagringskapacitet blev väl därför helt slumpmässig och beroende på CD'ns diameter.

Själv har jag fångats i rutinen CD=ljud=musik och kanske lite data back-up. DVD är för film. Har aldrig hittat någon musik inspelad på DVD.

SACD kom med min SONY DAV-400S som inom parantes svek mig omgående. Jag förstod aldrig vad jag skulle ha det formatet till. Har tittat på en massa olika CD skivor i äffarer med musik men aldrig hittat någon som är inspelade med det formatet!

Jag håller fullkommligt med Öhman, vad ska vi med ytterligare ett format till. Vid närmare eftertanke, vore det inte bättre att enas om ett, väl genomtänkt och förankrat format! Jag vet, consensus, utopi etc.

För övrigt läste jag här om dagen att SONY skall minska sin personal med 10.000 personer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-09 22:02

PekkaJohansson skrev:Jag kollar runt efter projektorduk och hittade hos MVT:s agent något som kallas D-Theater, med dubbla antalet linjer mot DVD. Fyra bolag har börjat ge ut filmer i detta format, enlig uppgift. Är det samma sak som HD-DVD?

Med vänlig hälsning

Pekka

D-VHS, eller D-theater är ett "äldre" format som är ganska stendött nu tyvärr. Det kom för ett par tre år sedan och var helt enkelt vanliga VHS band där man hade inspelat digital bild och ljud i 1080i. Så har man en D-VHS spelare som kan läsa av denna digital signalen så vips så har man HD upplösning.

Bilden är GRYMT bra på dessa, har t ex Fight Club på D-VHS och den är mkt fin. Spelarna var inte speciellt dyra och finns än idag att köpa.

När det gäller HD formaten på disk så säger jag bara en sak; VÄNTA! Finns ingen anledning att slänga ut massa pengar på ett nytt format som kanske är stendött om 1 år. Jag klarar mig rätt bra med DVD och lär vänta tills det blivit ETT format som dom lägger all energi på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-09 22:25

PeterAkemark skrev: Har aldrig hittat någon musik inspelad på DVD.

Vet inte om det är just precis detta du menar men det finns dubbelsidiga CD/DVD i USA. Köpte Bruce Springsteens senaste och på DVD sidan får man texterna också i bild. På CD sidan får man... ja ingenting för min DVD kunde inte spela CD-sidan då skivan är för tjock. Läste om detta problem och köpte skivan just för att kolla.
Testade också blindtest på en kompis som föredrog ljudet ifrån DVD'n (jag med fast öppet innan) framför ljudet ifrån den "svenska" CD'n.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-10-09 23:38

Mitt musikintresse är nog mer begränsat än ditt, tror jag. Men det är intressant det du säger att USA DVD'n låter annorlunda än den svenska CD'n.
Det är väl i stort samma digitala ljud information på de båda medierna? Vad gör då att de låter olika. Påminner lite om olika masters för vinyler, är det möjligen lite av samma situation här?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-10 00:27

IngOehman skrev:
PS. Någon som vet när Sony skall lägga ned SA-CD? Eller var det bara något de lovade?

Jag tror inte det:

http://interprod5.imgusa.com/son-637/sacd_story.asp
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-10-10 08:52

evd och hvd som de kinesiska systemen heter är ju ett försök att slippa licenspengar till evd har det funnits spelare att köpa
de levererades med fem filmer till bla annat hero
vi för hoppas att hddvd slår igenom på bred front
för kör man lite bredd på bilden är det stor skillnad
men har man bara en fjuttig liten plasma märks det väl inte så mycket :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi