Berätta om era fynd!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brodde

Berätta om era fynd!

Inläggav brodde » 2005-10-04 21:23

Halva nöjet med vintageprylar är för mig letandet och fyndandet. Att hitta något oväntat kul eller något man letat efter länge är en speciell skön känsla. Idag gjorde jag prismässigt ett superfynd.

Fyll på med era fynd, gärna med bilder!

Tidigare idag var jag en runda på Emmaus och spanade lite i elhörnan, mest skräp men ögonen fastnade på en Sony-reciever, modell STR-6055. På klisterlappen stod det: Defekt, 39kr. Dessutom var det för dagen rea i elhörnan, 50%. För 19:50 kunde man ju kosta på ett par säkringar. Betalde och svängde sedan förbi jobbet och inhandlade några lämpliga säkringar.
Väl hemma kopplade jag upp recievern och fick ljud från tunern direkt, ett j-a sprakande dock. Av med huv, front och bottenplåt. Den sista är minst en mm tjock, helt otroligt hur robust byggd den är, denna plåt har ju ändå bara en täckande funktion. Sen i med kontaktspray i mängder, snurra, vrida, knäppa. Rattar och knappar lägger jag i fönsterputs, rensar alla fettiga beläggningar på nolltid.
Testar sedan igen, låter perfekt, behövde inte ens byta några säkringar!
Sonyn ska tydligen vara från 1972 och är nu i riktigt fint skick.
Bild
Senast redigerad av brodde 2005-10-07 08:36, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-04 22:42

Jag och hustrun gick en gång i en musikaffär som såg ut som en soptipp. Jag fick se en Dynaco Mk3 och blev givetvis nyfiken och tänkte att ett par-tre hundra vill dom väl ha. Det var 1973. Försäljaren sa, Ja den är ju lite sliten, får jag 100:-. Jag blev ju glad och börja plocka i fickorna men hustrun sa ifrån. Inte en krona över 50 spänn, sa hon. Jag fick Dynacon för 50:-. Tack "Wilma".

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-04 23:27

Härlig recever! :D

Jag är ju också i Vintage-tagen för tillfället, om än mellan 1977 och 1987.

Jag fixade min Proton som försteg ikväll, jag tog isär den en gång till och gjorde rent den med ännu grövre spray: för motorelektronik!

Jag fixade glappet, det stack ut lite komponentben väl långt ut på baksidan - böjde ner dom - och satte antistatisk isolering på ett par kritiska punkter. Det fattdes ett par skruvar i bottenplattan också såg jag, den kan ha bidragit till glappkontakten, tryckte dit ett par datorchassi-skruvar och nu glappar det inte.

Sprayen gjorde nytta, nu låter det väldigt transparent och förstegsutgången var som tur är mycket bättre och mer ofärgad än hörlursuttaget. Förstärkaren låter bra som försteg, när den är ren, pondus i ljudet och lite "sweet" diskant. Men det som särskilt utmärker är att den fokuserar extremt bra. Jag sa tidigare att mitt slutsteg lät väldigt stort när jag inte hade något försteg och körde genom mixern, inte helt oävet men lite larger than life, nu har jag fått svart på vitt att det är mixern och inte slutsteget som låter så. Med Proton-förstärkaren är stereobilden extremt fokuserad, alla instrument är exakt där dom skall vara, det låter bara stort när det är stora ljud ;)

Grammofonsteget fungerar också bra.

Så nu har jag genom lite Vintage-rotande ordnat en för-slutstegskombo som låter bra för totalt 300Kr(priset på Proton) :D

Crown-slutsteget verkar minst sagt väldesignat, nu har jag fått tag i datablad förut mer eller mindre gissade jag speccen: Det lämnar 2x80W 8 Ohm FTC 1-20.000Hz kontinuerligt vid max 0.05% THD+IM inom hela bandbredden. 2x90W 8Ohm DIN kontinuerligt. Och hör och häpna, 2x155W 4Ohm DIN kontinuerligt! Det dubblar alltså nästan effekten kontinuerligt i 4Ohm! Slutsteget klarar tydligen även att driva 2Ohm. Det är rejäla Motorola-trissor på 16A styck som sitter i det.

Slutsteget har 2 lampor som skall blinka så fort THD överstiger 0.05%, behöver jag säga att jag aldrig sett dom blinka ännu 8)

Lite bilder på hur man fixar sig en Proton som försteg för 300Kr, och stereobänken på slutet:
(alla bilder tagna med mobil på fri hand)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av xeizo 2005-10-05 19:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2005-10-05 19:33

Hittade en Pioneer PL12d på återvinningsstationen
som såg ut som ny :P men lager hade beckat igen
och tonarmen glappade men det var lätt fixat,
så nu spelas det vinyl som aldrig förr

Bild

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-05 19:42

Kylig :D

Man har ju haft några fina vinylsvarvar genom åren, känns lite magert med min nuvarande lilla NAD-spelare men den låter åtminstone bra. Och har en även objektivt sett väldigt avancerad tonarm(viskös resonansdämpning). Men prylfaktorn är ju obefintlig mot en gammal rejäl trälåda med massiv aluminiumtallrik :(

Annars är jag svag för SL-1210 Mk2, gillar Tech-looken, synd att den är så dyr begagnat bara för att alla DJ-wannabees vill ha en(eller snarare två) :(:(

Användarvisningsbild
Billy

Inläggav Billy » 2005-10-05 20:42

Jag har också hittat en Pioneer PL 12-D på en loppis. 80 pix kostade den. Köpte en ny rem från vintage electronics och sen i med en pickup jag hade liggandes, lät underbart så jag sålde min 3000 kr Sony svarv.

Bild

Har även hittat en Pioneer sx 440 reciever på emmaus här i malmö för 50 kr. Den kör jag som radiodel nu - hur snygg som helst.

Bild
Carlsson OA14.3

Se vad som spisas just nu på datorn: http://www.last.fm/user/Billy_/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-05 20:47

Dra på trissor. Sånna där trissor har jag använt i ett 270 W-steg N(Sanken 2SA1386A samt 2SC3519A). Dom är verkligt fina.

Hur gammalt är steget? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-05 21:14

Ojdå! Det visste jag inte att det var så fina trissor 8O

Men det är inte slutstegets trissor, det bara omnämns och är med på någon bild i racket eftersom jag nyss fått tag på det med, det är Proton-förstärkarens trissor!!!

Slutsteget har som jag sa 16A Motorola-trissor, kommer inte ihåg namnet nu, men det är också bra kvalitet. Jag har läst om folk som kör det slutsteget med nya preamps för 3000$, så det anses låta bra.

Men Proton förstärkaren var vad jag minns en typisk "giant-killer" på sin tid, det är ju en "lyx-version" av NAD 3240 med lite mer påkostade komponenter i. Jag läste nyligen om en som fått en NAD 320BEE av sin fru som lät totalkass(tyckte han) jämfört med hans gamla 3240, det var först när han fått byta till en NAD C372 som han tyckte det lät lika bra/bättre än hans gamla 3240.

Spec. Proton D540:

Dynamic Power:, 8 ohm, 4 ohm 2 ohm, 20ms:
160@/280W/380W

Dynamic Power:, 8 ohm, 4 ohm 2 ohm, 100ms:
150@/220W/230W
Dynamic Power:, 8 ohm, 4 ohm 2 ohm, 100ms:
150@/190W/200W
Headroom: 6dB
THD at rated power: 0,02%
IMD at ratd power : 0.06%
Dampning factor :>90
freuquency response: 20-20kHZ, +/- 0.2dB
High level input R and C: 40Kohms/220pF
Signal to Noise: 105dB, phono: 82dB
Bass and treblle controls: -/+ 9dB
Loudness EQ: 75Hz +3dB
RIAA Response Accuracy MM/MC: +/- 0.2dB, 0.5dB
Weight: 18.14lbs
Size: 16.5"Wx3-7/12"Hx12-5/8"D

Och, ja, kombon låter bra. Det är en siginifikant uppgadering mot min gamla Dual PA-5060 förstärkare, mycket mer raffinerat och samtidigt maffigt ljud. Även på låg ljudnivå.

Men Den lät som sagt urdåligt innan jag gjorde rent den, det var inte lite oxid i den :lol:

edit. glömde, Billys fynd var också extremt fina! :D

edit 2. Proton-förstärkaren är från 1987 och Crown-slutsteget är från 1977. Jag har faktiskt inte testat Protons inbyggda slutsteg än, vete tusan om jag törs det nu när du säger att det är fina trissor ;)

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2005-10-06 16:28

Trevlig receiver! Pioneer SX 650, sent 70-tal.
Bild
Köptes på Österplans Loppis i Örebro. Där finns en del Hifi-Vintage då och då.
Bild
Ytterligare ett fynd från samma ställe ses här ovan. Kenwood KT 8300, från sent 70-tal. Betalade 100 kr. Nypris -79 var knappa 4000 kr! Har den inte kvar - såld!
Snyggaste skivspelaren som tillverkats, enligt mig. Technics SL 1100, från -74. Minns inte vad jag betalade, nån tusenlapp kanske, klart bra köp. Outslitlig!
Bild
Senast redigerad av Kranzberg 2005-10-06 16:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-06 16:38

xeizo.
Är UPC boxen också tidig? :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-06 17:52

Kranzberg grejer gillade jag, men särskilt skivspelaren, jag är som sagt svag för Technics-svarvar 8O

Harryup, upc-boxen ja, extrem Vintage-hifi eller hur ? :roll:
En ren eftergift åt ungarna, barnkanalerna blir 30Kr billigare i månaden med box än utan. Den har tom kass ljud, i reklamen heter det att det är högklassigt CD-ljud men den låter sämre än dotterns Sony CD-kassettradio när man kör den genom stereon. Riktigt billiga ljudkretsar. Men den stöder 5.1-ljud iaf, vilket jag inte har någon nytta av med min Vintage hifi :wink:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-10-06 21:54

Kranzberg skrev:Köptes på Österplans Loppis i Örebro. Där finns en del Hifi-Vintage då och då.

Var där senast i eftermiddags och tittade lite på en Sansui-förstärkare. A7 tror jag modellen hette. Snygg och med sköna reglage.

Slutade med att jag insåg att jag inte behöver en till förstärkare, så jag frågade inte vad han begärde.

Edit: Även ett par sådana här renoveringsobjekt fanns... http://www.tradera.com/auction/aid_17663712
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-10-06 22:33

man kanske borde börja fara runt på loppisar och auktioner. Ni visar upp så fantastiska skivspelare och förstärkare så att det nästan blir kortslutning i tangenbordet av dregel :D

Min mamma har en Luxor från sent 70-tal, jag får nog ta lite bilder på den och lägga upp här :)

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-06 22:51

Köpte en Dual 1210 från kommunens utsäljningslokal i Hbg för 40 pix. Tyvärr så spårar den inte så bra längre (vet inte varför) men den ser fortfarande fin ut (förutom några avgnagda bitar på locket i bakkant).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-10-07 08:20

Naqref™ skrev: (förutom några avgnagda bitar på locket i bakkant).

Möss? Eller blev du hungrig?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2005-10-07 09:11

Fynd, ja! Känner att jag bara måste skryta med denna skönhet från -75. Köpte den av en ljudtekniker på SR i Norrköping för en herrans massa år sedan. Tror jag betalade en knapp tusenlapp. Snygg, eller hur! Den heter technics SL 120, på min sitter en Ortofonarm AS 212, men det var vanligt att man monterade SME-arm på denna likson på SL 110 som syns ovan. Även SL 120 fanns med originaltonarm och hette då SL 1200. Detta är alltså föregångaren till discospelaren. Observera likheten i utseendet. Skillnaden är att detta är en ren hemmaspelare. SL 110, här ovan, änvändes däremot i bl a radiostudios.
I går var jag på auktion här i Motala. En Tandberg receiver TR 200 från -74, i fint skick, gick för 80 kr. Jag bjöd inte på den, men på ett par OA 5 typ 2 i ekfanér. Mycket snygga, men dammiga under gallret. Eftersom jag inte visste något om skicket på elementen ville jag inte bjuda alltför mycket, utan stannade på 525 kr. Jag fick dem inte, de gick för 550 kr på anbud.
Bild

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-10-07 11:23

Morello skrev:Dra på trissor. Sånna där trissor har jag använt i ett 270 W-steg N(Sanken 2SA1386A samt 2SC3519A). Dom är verkligt fina.

Hur gammalt är steget? 8)

Lite OT: kan det löna sig att återvinna trissor från beg apparater till ett ev DYI-bygge ?
(Dvs blir det stor prisskillnad gentemot att köpa trissorna - om nu den lösningen fungerar annars ?)
Mundus Vult Decipi

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-10-11 16:46

När jag var en ung snorig tonåring i moppeåldern, med trim o tjejer i blick, så var jag och en kompis ute och gick på byn och råkade gå in i en prylbod.
Där väggar och tak var belamrat av skräp, så var det något som lös upp vår värld; där stod ett gammalt Quad 2 mono rörslutsteg!! Ägaren kom fram till och körde sitt försäljarsnack om att han hade varit radiohandlare bla bla bla...
Efter mycket snack o lite verkstad så kom vi fram till att jag fick låna hem ett å prova det och ville jag ha dom så kostade dom 150sek st, ganska mycket pengar ändå för en liten "sork" som går i skolan, men jag tog ändå hem det å provade...
Ååh gud va tufft de va tyckte jag, med rören som glöder, å har en ganska rejäl värmeutveckling.

Efter mycket funderande bestämmde jag mig för att ta dom båda(300kr) men då hade han slått igen, å fanns inte å tag i...

Kontentan av det hela var då att steget blev gratis, nackdelen är då att jag fortfande bara har ett slutsteg hemma...

nån som har ett liggandes å sälja??

Mvh Peder

Användarvisningsbild
harald

Rörslutsteg

Inläggav harald » 2005-10-13 05:27

Raukman skrev:
nån som har ett liggandes å sälja??

Mvh Peder

Otur tyvärr jag hade ett mono block som suttit i en, hör och häpna, radiogrammofon, en sån stor möbelsom det fanns förr. JAg gav bort detta Quad II slutsteg för ett år sedan. Trodde inte att det skulle gå att få tag på ett till.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2005-10-13 16:15

Pioneer SX-626 för 30:-

Hängde med farsan på en loppmarknad nere i Skåneland och där stod den och såg sliten ut. Efter rengöring invändigt och utvändigt samt bytta lampor spelar den nu fint ihop med mina Carlsson.

Har eventuellt en Marantz 2235 på gång. Kan den vara något?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-13 23:11

Jag vet inte om detta var ett fynd eller inte men OlA hade åtminstone denna sköna kombination hemma:

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-13 23:28

Ett sådant försteg har jag haft. Brusar rätt duktigt, men tufft är det. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-10-14 12:16

Min första riktiga hifi skivspelare var en Unamco T1, köpte den på annons i Gulan runt 96-97 betalade 500kr, och på spelaren satt en Mayware formula IV mk3. Armen använder jag fortfarande (el. snarare nu igen), och det är den som får betraktas som det verkliga fyndet. Unamcon fick offra livet i något experiment :wink:
Jag skall försöka bygga en bättre version/kopia av Mayware armen. Har klurat ut ett sätt att forma mycket i ett stycke. Jag tror på unipivoter. Har någon hört Naim Aro?

Användarvisningsbild
subsand

fynd

Inläggav subsand » 2005-10-25 22:22

http://web.telia.com/~u87644277/mp/h%f6gtalare.jpg
http://web.telia.com/~u87644277/mp/diskant.jpg

Fyndade hos myrorna. De största högtalarna jag haft.
150:-. Basen är 10". Diskanten ser nästan ut som DIY med det tillyxade nätet och de många skruvhålen. Det sitter tyvärr inget märke på lådorna. Men basen är iallafall en Seas H336 som jag inte kan hitta någon info om.
Är det någon som känner igen denna?
Och vad är den den mörka ringen kring dammkåpan på basen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-10-25 23:58

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-26 17:48

Bild

Bild

Sennheiser md421hn "rakapparaten", med ställbart basfilter. Dynamisk. Hittad på loppis för en femtilapp. Fungerar finemang.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-26 20:15

V8: Underbar mikrofon det där, även om jag är van vid den lite nyare och lite svartare varianten! :)

Två konstruktionsmissar finns dock:
- Hållaren, lätt att tappa bort
- Då man fantommatar miken så blir den inte en rakapparat :cry:

:wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-26 20:18

dawen skrev:V8: Underbar mikrofon det där, även om jag är van vid den lite nyare och lite svartare varianten! :)

Två konstruktionsmissar finns dock:
- Hållaren, lätt att tappa bort
- Då man fantommatar miken så blir den inte en rakapparat :cry:

:wink:

Öhm, ursäkta min bristande mikkunskap, men en dynamisk mik mår väl rätt tjyvens av matningen?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-26 20:23

Hm. Jag är inte riktigt säker på hur det fungerar, men det jag vet är att det inte gör något att man har en dynamisk mik inkopplad på en kanal med fantommatning tillslagen. Om miken tål offseten eller om fantommatningen känner av om miken tål fantommatning eller inte på något finurligt sätt, det vet jag inte, men saker låter inte illa och går inte sönder, så då är jag nöjd!

Men nöjdare skulle jag vara då jag kunde raka mig på scen innan gig, så jag slipper se så sluskig ut! :wink:

Ber om ursäkt tillbaka för övrigt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-10-26 21:01

Dawen:

Ge mig ett bud på miken och du kan kanske se ut som en ny man i en snar framtid! :wink:
- Carlsson Illuminati -

Nästa

Återgå till Vintage-hifi