Hur koppla 3 st 4 Ohm-element?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-25 17:43

Eri skrev:Inte så gammal. Men det verkar inte som någon kunde svara på hur man kopplar in 3st 4 ohm:s element. Det mesta i de två sidorna i tråden verkade handla om helt andra saker. Man tappade väl tråden helt enkelt.

Det i sig är väl ett svar, några anser att det går fint med seriekoppling, andra tror sig höra rippel. Jag säger: skaffa ett fjärde element.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-25 17:59

MagnusÖstberg skrev:
Eri skrev:Inte så gammal. Men det verkar inte som någon kunde svara på hur man kopplar in 3st 4 ohm:s element. Det mesta i de två sidorna i tråden verkade handla om helt andra saker. Man tappade väl tråden helt enkelt.

Det i sig är väl ett svar, några anser att det går fint med seriekoppling, andra tror sig höra rippel. Jag säger: skaffa ett fjärde element.

Jag tycker inte det är ett svar på trådfrågan. Men kanske inte någon vet helt säkert vad som är bäst.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-25 20:12

Jo, det var ett bra svar.

Svaret är redan givet i första svaret.

Det går inte att uppnå det Jara vill. Seriekopplar du alla får du de negativa effekterna (betydelsefulla eller inte) av seriekoppling och 12 ohm. Parallellkopplar du så får du extremt låg impedans.

Att blanda serie och parallellkoppling med tre element har sina sidor som du säkert förstår.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-07-27 22:18

MagnusÖstberg skrev:

Frågan var lite hypotetisk. Jag har 2x4 element.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-07-28 18:54

Om man kan tänka sig att elda effekt för kåkorna kan väl man seriekoppla elementen med en 8.2 ohm resistor // över varje element. Ta det här inte så allvarligt nu, men somliga har ju klass a steg... Motstånden måste vara på hmmm watt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-29 09:53

8 ohm motstånd i serie med 4 ohm högtalare = dämpfaktor 0,5 väl? Dessutom blir ljudstyrkan med en given inspänning samma som om man seriekopplar alla tre elementen, men förstärkaren måste mata ut tre gånger så mycket effekt. :wink:

Över huvud taget så är jag rätt skeptisk mot att seriekoppla annat än i stort sett identiska högtalare. Seriekoppling har förekommit både i högtalarväljaren på kanske framförallt europeiska 70-tals-stereos och i fram-bak-reglaget på 80-talsbilstereos av japanska "märkesfabrikat". (Nonamefabrikaten körde istället parallellkoppling och spelade därmed klart högre).

Det borde väl vara rätt självklart att om man seriekopplar ett par bättre högtalare med ett par sämre så kommer det nästan garanterat låta sämre även om de bättre högtalarna. Dumt för de som är i rummet där de bättre högtalarna finns.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-29 12:20

MiaM skrev:8 ohm motstånd i serie med 4 ohm högtalare = dämpfaktor 0,5 väl? Dessutom blir ljudstyrkan med en given inspänning samma som om man seriekopplar alla tre elementen, men förstärkaren måste mata ut tre gånger så mycket effekt. :wink:

Över huvud taget så är jag rätt skeptisk mot att seriekoppla annat än i stort sett identiska högtalare. Seriekoppling har förekommit både i högtalarväljaren på kanske framförallt europeiska 70-tals-stereos och i fram-bak-reglaget på 80-talsbilstereos av japanska "märkesfabrikat". (Nonamefabrikaten körde istället parallellkoppling och spelade därmed klart högre).

Det borde väl vara rätt självklart att om man seriekopplar ett par bättre högtalare med ett par sämre så kommer det nästan garanterat låta sämre även om de bättre högtalarna. Dumt för de som är i rummet där de bättre högtalarna finns.

Plusett på den, MiaM. Som vanligt faktiskt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-29 12:27

MiaM skrev:8 ohm motstånd i serie med 4 ohm högtalare = dämpfaktor 0,5 väl? Dessutom blir ljudstyrkan med en given inspänning samma som om man seriekopplar alla tre elementen, men förstärkaren måste mata ut tre gånger så mycket effekt. :wink:

Över huvud taget så är jag rätt skeptisk mot att seriekoppla annat än i stort sett identiska högtalare.
Skulle påstå att seriekoppling av högtalare överhuvudtaget är något man bör vara oerhört skeptisk mot, i det här fallet handlar det om identiska element, oaktat produktionsvaiationer.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-07-29 12:42

Varför? Borde man inte vara ännu mer skeptisk mot parallellkopplade element då för de delar ju på strömmen enligt kirchoffs lag och blir beroende av varandras varierande impedans istället för att samma ström går igenom båda elementen och de "samarbetar" mer samstämmigt? Det är ju strömmen som blir till ljud.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-29 14:36

skrutten skrev:Om man kan tänka sig att elda effekt för kåkorna kan väl man seriekoppla elementen med en 8.2 ohm resistor // över varje element. Ta det här inte så allvarligt nu, men somliga har ju klass a steg... Motstånden måste vara på hmmm watt.

MiaM skrev:8 ohm motstånd i serie med 4 ohm högtalare = dämpfaktor 0,5 väl? Dessutom blir ljudstyrkan med en given inspänning
samma som om man seriekopplar alla tre elementen, men förstärkaren måste mata ut tre gånger så mycket effekt. :wink:

Om jag förstår Skrutten rätt så skulle (de identiska) elementen ligga i serie, sedan skulle man sätta motstånd parallellt med varje element.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-30 13:04

Martin:
Det normala är att en förstärkare försöker vara så nära en perfekt spänningskälla som möjligt, och då påverkar högtalarna varandra minst om de är parallellkopplade.

Det har ibland gjorts försök med strömdrivning istället för spänningsdrivning, men det har aldrig slagit igenom.

(Enda avsteget från spänningsdrivning som verkar vettigt är de konstruktioner där slutsteg och högtalare är ihopbyggt och slutsteget har en negativ utgångsimpedans motsvarande högtalarens resistans. På så sätt kan man få lite hårdare koppling mellan signal och vad högtalaren återger. Antagligen används detta i någon form i de flesta subwoofers som säljs idag, som alla verkar ha inbyggt slutsteg)

Svante:
Ja, jag läste fel såklart :oops:

Resultatet blir ändå detsamma, det eldas energi i motstånden i onödan.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-07-30 13:15

Jo, men ofta finns ju en viss drivimpedans inte minst om det är passiva filter inblandade.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-30 13:18

MiaM skrev:Martin:
Det normala är att en förstärkare försöker vara så nära en perfekt spänningskälla som möjligt, och då påverkar högtalarna varandra minst om de är parallellkopplade.

Det har ibland gjorts försök med strömdrivning istället för spänningsdrivning, men det har aldrig slagit igenom.

(Enda avsteget från spänningsdrivning som verkar vettigt är de konstruktioner där slutsteg och högtalare är ihopbyggt och slutsteget har en negativ utgångsimpedans motsvarande högtalarens resistans. På så sätt kan man få lite hårdare koppling mellan signal och vad högtalaren återger. Antagligen används detta i någon form i de flesta subwoofers som säljs idag, som alla verkar ha inbyggt slutsteg)

Svante:
Ja, jag läste fel såklart :oops:

Resultatet blir ändå detsamma, det eldas energi i motstånden i onödan.

Nej, resultatet blir inte alls detsamma. Visserligen eldas effekt i onödan, men om högtalarna är identiska så kommer 1/3 av spänningen att hamna över vardera högtalaren. Var och en av dem kommer alltså att matas med konstant spänning, precis som om de satt kopplade direkt till en förstärkare (spänningskälla) med 1/3 av utspänningen.

Högtalarnas tonkurva kommer inte att påverkas alls som den skulle med ett seriemotstånd. (Eller skenbara Qts (eller känslighet heller faktiskt beroende på hur man ser det).)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-30 13:29

MiaM skrev:(Enda avsteget från spänningsdrivning som verkar vettigt är de konstruktioner där slutsteg och högtalare är ihopbyggt och slutsteget har en negativ utgångsimpedans motsvarande högtalarens resistans. På så sätt kan man få lite hårdare koppling mellan signal och vad högtalaren återger. Antagligen används detta i någon form i de flesta subwoofers som säljs idag, som alla verkar ha inbyggt slutsteg)

En sak till: Man gör klokt i att släppa tanken på att mindre drivimpedans ger hårdare koppling mellan insignal och utsignal. Man kan ha den (tanken) i huvudet och plocka fram den när man har förstått hur en serieresistans påverkar en högtalare, men den är INTE en väg till att nå förståelse om påverkan.

Serieresistansen är en av många saker som man har att ta hänsyn till när man konstruerar högtalare. Den har ett optimalt värde, både större och mindre ger en försämring. Ibland har konstruktören behov av att skruva den till negativa värden, och då gör han det. Ibland ska det vara ett positivt värde och då sitter det ofta i någon spole i delningsfiltret.

Det enda som talar för att utimpedansen ska vara 0 ohm är att det är de facto-standarden på slutsteg, och det som de flesta högtalarkonstruktörer har som mål för att uppnå kompatibilitet.

På ett sätt vore det bättre om standarden vore 0,1 ohm för då skulle det vara lättare att inse att 0,101 ohm eller 0,099 ohm är riktigt bra. Lättare än att inse att 0,001 ohm är lika fantastiskt bra med 0 ohms-standarden.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-08-01 09:37

Det kostar lite värme men vad gör det under vintern och tja på den svenskasommarn oxå för den delen... Vem vill inte har högtalare med ett varmt ljud? ;-) Iaf tycker jag att Svante förklarade detta bra :D
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Föregående

Återgå till Teknikforum