SL 1210 - jämförande test?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 10:58

PickePock skrev:Fantastisk maskin. Hade 2 sådana när jag som ung kuskade runt som DJ. Tillförlitliga och gick aldrig sönder. Även lite senare på klubbarna var det denna som användes. Vidare i vanligt musiklyssnade fick dom leva vidare och höll enligt mig måttet med en bra pickup. Ångrar idag att jag gjorde mig av med dessa. :D

+1

Från Stanton till OM30 eller om det var 40.

Borde behållt en bara som prydnad!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2013-07-30 11:04

MagnusÖstberg skrev:
PickePock skrev:Fantastisk maskin. Hade 2 sådana när jag som ung kuskade runt som DJ. Tillförlitliga och gick aldrig sönder. Även lite senare på klubbarna var det denna som användes. Vidare i vanligt musiklyssnade fick dom leva vidare och höll enligt mig måttet med en bra pickup. Ångrar idag att jag gjorde mig av med dessa. :D

+1

Från Stanton till OM30 eller om det var 40.

Borde behållt en bara som prydnad!

Precis, men som vanligt går det bra att vara efterklok. Hade varit kul att spart gammla HK-stärkare e.t.c. också Men frågan var man skulle haft allt stående. Enda sättet hade nog varit(om det skulle få stå framme) att man varit tvungen att komp-köpa saker till damen .... :evil: :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-30 11:06

Richard skrev:
penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.

Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.

En dual 505 låter ( enligt min mening ) betydligt bättre och är billigare begagnad.

Du får gärna förklara/utveckla "det fetade" . . . typ, Richard.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-07-30 11:58

Richard skrev:
HauteParleur skrev:
Richard skrev:
penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.

Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.

En dual 505 låter ( enligt min mening ) betydligt bättre och är billigare begagnad.

SL 1200 låter inte dåligt alls speciellt inte jämfört med svajande remdrivna. Det är en seg myt som spridits länge att 1200 skulle vara dåliga för Hifi-bruk och motorkonstruktionen är både snillrik och extremt tillförlitlig.

Du får gärna tycka det. Jag tycker inte det.

Du "tyckte" inte, du konstaterade påståenden som fakta. Därför är vi rätt många som är nyfikna på hur du kommit fram till detta. Annars är det väldigt nära till hands, som vanligt, att anta att det du skriver är snömos allena.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-07-30 12:01

HauteParleur skrev:
Richard skrev:

SL 1200 låter inte dåligt alls speciellt inte jämfört med svajande remdrivna. Det är en seg myt som spridits länge att 1200 skulle vara dåliga för Hifi-bruk och motorkonstruktionen är både snillrik och extremt tillförlitlig.

Nu finns det ju väldigt misshandlade exemplar, men ändå; det skall mycket till mycket våld innan en SL12xx låter hörbart dåligt. Visst, det kan gå att höra artefakter från den direktdrivna motorn, men då är den i regel i starkt behov av service.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-30 12:08

Har gjort sådana jämförelser på allt annat än skadade ex.
Vi sålde alltid remdrivna skivspelare i butiken och folk släpade dit sina fina direktdrivna. Håller med Richard, att lyssna på en spelare i taget och konstatera att den låter väl bra är ett mycket svårt sätt att jämföra skivspelare på. Bara att koppla upp 2 st och switcha mellan dom.

För min personliga del så höjer jag inget direktdrivet till skyarna som jag har hört. Det finns stora japanska pjäser i speciella fundament som får en SL-1000F att se liten ut, de kanske låter bra.

Men för sitt ändamål att spela skivor på klubb funkar dom ju utmärkt.
Men det finns även de som varit dj och skriver här som delar uppfattningen att de inte låter så bra som man vill tro för hemmamiljö.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-30 12:10

Vee-Eight skrev: Annars är det väldigt nära till hands, som vanligt, att anta att det du skriver är snömos allena.

Ger dig en varning för detta.
Håll dig till trådämnena och sanktionera inte diskussioner om personer.

/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 12:21

Harryup skrev:
Vee-Eight skrev: Annars är det väldigt nära till hands, som vanligt, att anta att det du skriver är snömos allena.

Ger dig en varning för detta.
Håll dig till trådämnena och sanktionera inte diskussioner om personer.

/Harryup
Man kan inte bara påstå saker, konstatera saker hur som helst hela tiden. Det går liksom inte utan att folk ruttnar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-07-30 12:32

Harryup skrev:Men för sitt ändamål att spela skivor på klubb funkar dom ju utmärkt.
Men det finns även de som varit dj och skriver här som delar uppfattningen att de inte låter så bra som man vill tro för hemmamiljö.

mvh/Harryup

Jag kan bara hitta en skribent som anspeglar på tidigare DJ-erfarenhet i tråden och tycker inte alls det pekar på uppenbara brister med SL12xx jämfört med andra spelare, att den skulle vara olämplig för rent hifi-bruk. Snarare tvärtom.

HauteParleur skrev:

Tycker själv att begagnade 1200:or ofta går väldigt billigt sett till att de i princip är evighetsmaskiner och för att betydligt sämre skivspelare rent konstruktions och specifikationsmässigt går för mycket mer begagnade än 1200:or.

HauteParleur skrev:
Richard skrev:

Du får gärna citera de gamla DJ´s du avser. Jag hittar dem inte i tråden.

För egen del är jag fd DJ, men aldrig lirat på vinylspelare. Dock har jag haft en SL1210 mk2 på hemlån en tid.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-30 13:10

Vee-Eight skrev:Du "tyckte" inte, du konstaterade påståenden som fakta. Därför är vi rätt många som är nyfikna på hur du kommit fram till detta. Annars är det väldigt nära till hands, som vanligt, att anta att det du skriver är snömos allena.

Tycker du detta, eller är det fakta....? Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-07-30 13:13

KarlXII skrev:
Vee-Eight skrev:Du "tyckte" inte, du konstaterade påståenden som fakta. Därför är vi rätt många som är nyfikna på hur du kommit fram till detta. Annars är det väldigt nära till hands, som vanligt, att anta att det du skriver är snömos allena.

Tycker du detta, eller är det fakta....? Bild

Varken eller. Det är en logiskt resonerande argumentering.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-30 13:53

Att spelaren är olämplig är en som vanligt en faktisk gradering. Är den absolut bästa skivspelaren lämplig och alla andra olämpliga?
Då återstår bara felkonstruerad och trasiga för alla andra skivspelare som inte låter perfekt.
Jag har personligen en SL-1000, men den är inte heller den speciellt kul. Men det är ett jäkla drag i den. Dock är det originalnätdel till min och det är inget att skryta med.
Så den spelar jag inte på men för att vara stum är den rätt så ok.
Men som arbetsverktyg är en Technics bra men inte optimal för HiFi.
Att de inte låter dåligt eller fel är inget bevis för att de därmed låter bra.
Enklast är att jämföra mot t.ex. en Rega.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 14:11

Vad som låter bra eller dåligt är en subjektiv jäkla värdering. Ingen har monopol på det. Inte du harryup, inte Richard eller någon annan för den delen!

Att konstatera att en konstruktion som får betecknas som världens i särklass mest stryktåliga spelare är konstruerad av någon som inte vet vad en skivspelare har för funktion är ju inte bara patetiskt utan korkat. Den gör exakt det den är konstruerad för. Och den gör det skitbra! Det finns få spelare som kan tävla i den kategorin.

Vidare är det fraperande att slänga ur sig förklaringsmodeller till sin subjektiva åsikt (som man framfört såsom om den vore objektiv): "Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion".

Men det är väl precis som vanligt - vissa förstår det svenska språket, medan andra inte gör det. Upplevelse, fiktion, relevans och fakta är även det saker som en del ar jäkligt svårt att skilja åt.

Det är tröttsamt när vissa kontinuerligt - och medvetet - skriver på ett sätt som bara är till för att skapa debatt och uppmärksamhet. Helt utan hänsyn till saklighet eller korrekthet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-30 14:18

MagnusÖstberg skrev:Vad som låter bra eller dåligt är en subjektiv jäkla värdering. Ingen har monopol på det. Inte du harryup, inte Richard eller någon annan för den delen!

Att konstatera att en konstruktion som får betecknas som världens i särklass mest stryktåliga spelare är konstruerad av någon som inte vet vad en skivspelare har för funktion är ju inte bara patetiskt utan korkat. Den gör exakt det den är konstruerad för. Och den gör det skitbra! Det finns få spelare som kan tävla i den kategorin.

Vidare är det fraperande att slänga ur sig förklaringsmodeller till sin subjektiva åsikt (som man framfört såsom om den vore objektiv): "Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion".

Men det är väl precis som vanligt - vissa förstår det svenska språket, medan andra inte gör det. Upplevelse, fiktion, relevans och fakta är även det saker som en del ar jäkligt svårt att skilja åt.

Det är tröttsamt när vissa kontinuerligt - och medvetet - skriver på ett sätt som bara är till för att skapa debatt och uppmärksamhet. Helt utan hänsyn till saklighet eller korrekthet.

Detta inlägg kan inte få tillräckligt många +.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-07-30 14:21

Så vad ÄR problemet med direktdriften? Enda förklaring jag läser är att det är föremål för högst subjektivt tyckande och preferens. Antingen gillar man den eller så gör man det inte. Det i sig har jag stor respekt för, och där kunde en diskussion sluta med idel glada miner på allas ansikten. Hursom så är det inte ett argument i att påstå att det är ett problem. Att framföra att direktdriften i sig är ett argument för att den är dålig är otroligt fånigt.

Kom igen: ge mig en vettig och påtaglig analys istället för snömosande!
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-07-30 14:30

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är tröttsamt när vissa kontinuerligt - och medvetet - skriver på ett sätt som bara är till för att skapa debatt och uppmärksamhet. Helt utan hänsyn till saklighet eller korrekthet.

Detta inlägg kan inte få tillräckligt många +.

Instämmer helt
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-30 14:36

Vee-Eight skrev:Så vad ÄR problemet med direktdriften? Enda förklaring jag läser är att det är föremål för högst subjektivt tyckande och preferens. Antingen gillar man den eller så gör man det inte. Det i sig har jag stor respekt för, och där kunde en diskussion sluta med idel glada miner på allas ansikten. Hursom så är det inte ett argument i att påstå att det är ett problem. Att framföra att direktdriften i sig är ett argument för att den är dålig är otroligt fånigt.

Skillnaden märks då man spelar musik ( alltså skillnaden mellan en bra direktdriven och en bra remdriven skivspelare ) .

Det är svårt att förklara med ord, men för att försöka göra ett försök, är att det ofta låter renare och tydligare om musiken med en remdriven spelare.

Ett stort problem med direktdrivna spelare med quartz- drift är att tallrikens hastighet hela tiden korrigeras i efterhand, likaså är det ett problem med att motorn är direktkopplad till tallriken och därmed skivan.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 14:38

Richard skrev:
Vee-Eight skrev:Så vad ÄR problemet med direktdriften? Enda förklaring jag läser är att det är föremål för högst subjektivt tyckande och preferens. Antingen gillar man den eller så gör man det inte. Det i sig har jag stor respekt för, och där kunde en diskussion sluta med idel glada miner på allas ansikten. Hursom så är det inte ett argument i att påstå att det är ett problem. Att framföra att direktdriften i sig är ett argument för att den är dålig är otroligt fånigt.

Skillnaden märks då man spelar musik ( alltså skillnaden mellan en bra direktdriven och en bra remdriven skivspelare ) .

Det är svårt att förklara med ord, men för att försöka göra ett försök, är att det ofta låter renare och tydligare om musiken med en remdriven spelare.

Ett stort problem med direktdrivna spelare med quartz- drift är att tallrikens hastighet hela tiden korrigeras i efterhand, likaså är det ett problem med att motorn är direktkopplad till tallriken och därmed skivan.

Det där är ju bara subjektiva åsikter och förklaringsmodeller som är hittepå.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-30 14:39

Harryup skrev:Har gjort sådana jämförelser på allt annat än skadade ex.
Vi sålde alltid remdrivna skivspelare i butiken och folk släpade dit sina fina direktdrivna. Håller med Richard, att lyssna på en spelare i taget och konstatera att den låter väl bra är ett mycket svårt sätt att jämföra skivspelare på. Bara att koppla upp 2 st och switcha mellan dom.

För min personliga del så höjer jag inget direktdrivet till skyarna som jag har hört. Det finns stora japanska pjäser i speciella fundament som får en SL-1000F att se liten ut, de kanske låter bra.

Men för sitt ändamål att spela skivor på klubb funkar dom ju utmärkt.

mvh/Harryup

Medhåll. Det är dock svårt att förklara skillnaden på ett forum, speciellt om folk inte fått lyssna till en riktigt bra skivspelare. Det är ju rätt stora skillnader mellan olika drivverk.

Det förvånade mig inte alls att ni endast sålde remdrivna skivspelare i ljudbutiken. Det går ju inte att sälja grejor som låter sämre om man ska sälja genom demonstrationer.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-07-30 14:47

Hej!

Jag har gjort helt öppna tester mellan en rega P7a och en SL1210 med en RB 300 på. Skivspelarna gavs ganska lika förutsättningar:

- Spelarna hade varsin rega pick-up, technicsen hade en bias 2 och regan en exact - båda lämnar 6.8 - 7.3 mV.
- De var inkopplade i en Sansui AU 5900 som har två phono ingångar, således bara att switcha på stärkaren mellan de två.
- Som skiva användes två bra ex av en körinspelning med Oscars församlings motettkör, som ligger på Proprius samt Aja med Steely Dan (i o f s två olika pressningar/utgåvor).

SL1210 med den enklar pickisen och armen gjorde inte bort sig mot den nästan 3 ggr dyrare regan. Technicsen hade mer drag i basen.

Skulle gärna göra om det testet med fler faktistianer :D
Oh, by jingo!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-30 14:51

CODY skrev:Hej!

Technicsen hade mer drag i basen.
:D

Källa på det ? Standardsvaret här på faktiskt är att det nog bara var placebo.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 14:54

Richard skrev:

Källan var ju hans egna test. Den där delen som du tog bort ur citatet.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-30 14:57

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Eftersom testen inte gjordes dubbelblint, med en guldöronpanel med lyssning på skillnader i ljudet med 99.9 % signifikans skillnad så är testet objektivt helt värdelöst, och kan betraktas som en ren placeboupplevelse.

Eller hur brukar det skrivas här, då folk gör lyssningstester ? :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 15:01

Subkjektiva slutsatser kräver ingen bevisföring.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-07-30 15:02

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Eftersom testen inte gjordes dubbelblint, med en guldöronpanel med lyssning på skillnader i ljudet med 99.9 % signifikans skillnad så är testet objektivt helt värdelöst, och kan betraktas som en ren placeboupplevelse.

Det sista har du ju faktiskt rätt i. Ganska humoristiskt :).
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-30 15:03

MagnusÖstberg skrev:Subkjektiva slutsatser kräver ingen bevisföring.

Det stavas " subjektiva " , inte " subkjektiva.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-07-30 15:03

Richard skrev:

Till skillnad från dig Richard kan CODY hantera det där med subjektiva intryck kontra objektivitet. Han rapporterar hur han upplevde det varken mer eller mindre.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-07-30 15:03

Richard skrev:

Ät skit :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 15:04

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Subkjektiva slutsatser kräver ingen bevisföring.

Det stavas " subjektiva " , inte " subkjektiva.
Det har du rätt i. Trodde däremot inte att du kunde stava till det 8O
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-30 15:04

penke62 skrev:
Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Det sista har du ju faktiskt rätt i. Ganska humoristiskt :).

Ja, men ibland fastnar skrattet i halsen. :P

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi