DIY bioduk - nästan framme...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-11-23 18:20

Aerob skrev:Utan att vara helt säker så gissar jag i varje fall på den vänstra på den övre bilden, den sida som ligger inåt på rullen.

Det var min första tanke också men något säger mig att det är den högra sidan som skall vara fram...
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-24 03:13

Jag skulle gissa på den högra. Att den är skuren diagonalt för att inte "krocka" med projjens pixlar.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-11-24 11:49

bakerman22 skrev:Jag skulle gissa på den högra. Att den är skuren diagonalt för att inte "krocka" med projjens pixlar.

Tack för svar.

Jag väljer den högra sidan som framsida. Visar det sig att jag valde fel kan jag lätt kunna vända på duken.

Bild

Bild
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-24 12:28

Är det inte enklast att skicka ett mail till seymour och höra hur den skall sitta så slipper ni gissa? :wink:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-24 13:14

Så här kan man göra om man vill ha en upp och ner-rullningsbar duk, men inte vill lägga en miljard på en motoriserad. :)

En gammal trasig markis inhandlas för 150 spänn.

Bild

Den slaktas, kapas till rätt längd och hängs upp.

Bild
Bild

Sen kan man ställa upp högtalarna som man vill. :)
Ska testa att ställa dom yttre baslådorna på varandra så att centern kan hamna vettigare, men igår när jag ställde upp det fick det bli så här då jag inte klarar av att lyfta baslådorna själv. :?

Bild
Bild
Bild

Dels ska det dit en tyngd i botten på duken, och dels ska det maskas på något sätt.
Pga för kort kastavstånd kan jag tyvärr inte få upp bilden större.
Blir lite knepigt att kunna maska ljudtransparent, men jag ska fundera lite på det.

:)

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-11-24 13:14

NiklasF skrev:Är det inte enklast att skicka ett mail till seymour och höra hur den skall sitta så slipper ni gissa? :wink:

Det skall inte behövas. Kunskapen finns här på faktiskt. Rätt personer har bara inte sett min fråga bara. :wink:

Sedan kan det vara bra information för fler som är osäkra om svaret dyker upp. Fast jag misstänker att svaren trillar in först när min duk är färdig. :)

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-11-24 13:30

Snyggt jobbat Bakerman. Snabbt gick det också. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-24 13:40

Bakerman. Varför inte vända på centern så du får kortare avstånd mellan diskanterna.?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-24 13:51

misanplass skrev:Snyggt jobbat Bakerman. Snabbt gick det också. :)

Ja, det blev ganska bra faktiskt. :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-24 13:52

steveo1234 skrev:Bakerman. Varför inte vända på centern så du får kortare avstånd mellan diskanterna.?

Jag ska ändå prova att ställa dom yttre baslådorna på varandra, och då kan jag få centerdiskanten i exakt samma höjd som frontarna. :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-25 02:28

Testade att köra ner duken så att den hängde fritt ett par centimeter över golvet, fast så att den täckte baselementen helt.
Drog sedan på GALET. Hittade ett parti i en film där jag utan problem kunde utnyttja det jag uppskattar är elementens näst intill hela slaglängd.
DJUUUUP bas...
Över normal lyssningsvolym till film i mitt fall.

Blev förvånad att det inte blev mer svaj i duken än vad det blev.
Glatt överraskad. :)
Blir större möjligheter i och med det. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-25 02:38

misanplass skrev:
NiklasF skrev:Är det inte enklast att skicka ett mail till seymour och höra hur den skall sitta så slipper ni gissa? :wink:

Det skall inte behövas. Kunskapen finns här på faktiskt. Rätt personer har bara inte sett min fråga bara. :wink:

Sedan kan det vara bra information för fler som är osäkra om svaret dyker upp. Fast jag misstänker att svaren trillar in först när min duk är färdig. :)

Du gjorde rätt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-11-25 11:33

KarlXII skrev:
misanplass skrev:

Du gjorde rätt. :)

Tack för bekräftelsen! :)

Igår klipptes duken till och öljetter kom på plats.

Bild

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2012-11-25 12:01

Bakerman: Di däringa Seymour har något nästan svart ljudtransparent tyg som de maskar med när det är högtalare bakom. Vet inte om de säljer det löst.

Misanplass: Blev det bra med öljetterna? Jag har bankat i öljetter av lite olika slag i tunnt tyg förr och de blev hemskt skeva och tyget gick sönder o.s.v. Har du bra öljettteknik?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-11-25 12:20

Självklart postar man svaret här sen, annars är det ju ingen idé med forum :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-11-25 14:02

Ronnie skrev:Misanplass: Blev det bra med öljetterna? Jag har bankat i öljetter av lite olika slag i tunnt tyg förr och de blev hemskt skeva och tyget gick sönder o.s.v. Har du bra öljettteknik?

Det gick fint. Jag köpte ett set med hålpipor och en öljettång(8mm) på Biltema. Inget bankande med öljetter alltså utan dom klämdes lätt ihop med tången.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-11-25 14:14

Tack för inspirationen! :)

Fick idag äntligen tummen ur och monterade mitt Stewart dukmaterial över min gamla målade spånskiva jag kört med i alla år...

Dukmaterialet har legat i källaren ett par år men denna tråd fick som sagt tummen att poppa ur...

Bilden blev lite skarpare och lite mer tryck i färgerna.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-11-25 14:17

avr7000 skrev:Tack för inspirationen! :)

Fick idag äntligen tummen ur och monterade mitt Stewart dukmaterial över min gamla målade spånskiva jag kört med i alla år...

Dukmaterialet har legat i källaren ett par år men denna tråd fick som sagt tummen att poppa ur...

Bilden blev lite skarpare och lite mer tryck i färgerna.

Stefan

Kul! :)

Richard
Inaktiverad

Re: Ta ingen tupplur

Inläggav Richard » 2012-11-25 17:32

FinnGus skrev:Ta ingen Tupplur!

Jag rekommenderar var och en som överväger hemmabio att först skaffa en Tupplur för att testa fram rätt dukstorlek, men ingenting annat.

När jag för fem år sedan klev ner i hemmabioträsket började jag med Tupplur till min Epson TW700 (som jag fortfarande kör, men inte länge till).

När jag sedan efter några månader slog till på en riktig bioduk frågade min hustru (omedveten om att jag hade skaffat riktig duk) om jag hade ställt in fokus på projektorn och gjort något åt färgerna "för det blev ju mycket bättre".

Behåll du din Seymourduk och se efter på deras hemsida hur man får till en fin DIYduk.

Medhåll. Tupplur är inget alternativ. Billigaste kingpin uppvisar en betydligt bättre bild. En del kör på målad mdf och det är ofta lika dåligt som tupplur.

Avståndet till duken är viktigt, versus sittplats. Kör på thx- normen för rätt storlek kontra avstånd. Ta inte för liten duk.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-11-25 18:51

Med plåtskruvar på utsidan av ramen och med gummilina kunde duken monteras.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-25 19:26

Inlägg ändrat.

Sånt kan du ta i din egen tråd.

/K12

Användarvisningsbild
onosendai

Inläggav onosendai » 2012-11-27 21:56

Nu tänkte jag precis göra en ny tråd och fråga hur nära högtalarna
man kan ha ramen men jag kapar tråden litegrann om det går bra. :oops:
(när diy-dukar ändå diskuteras?)

Jag har tänkt att beställa dukmaterial från Seymour och bygga en ramspänd duk,
duken ska hänga i vajrar från taket framför högtalarna. Tänker bygga i ramen i lätt metall eller trä.
Kommer kanske beställa Seymours egna ram om det blir för dåligt med hemmagjord.

Nu undrar jag alltså hur nära högtalarna ramen kan vara innan det påverkar ljudet på något sätt?
Rakt framför diskanterna är ju klart inte bra, men sen då?

Har ett par pi60s om någon undrar.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-07-31 19:46

Oj då, en oavslutat byggtråd...

Trälister till ett ramverk kläddes med svart sammet. För att kunna ha funktionen att spänna duken var jag tvungen att fräsa ur dem en aning så att resårlinan kunde löpa fritt.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-07-31 20:30

En främre (vid uppfällt läge) upphängningspunkt räcker då ramen är ganska lätt. En mindre avsågad konsol fastskruvad på ett bockat gångjärn. Magneter från köksskåp. I Bakkant är ramen fastskruvad med två gångjärn upp i taket.

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-07-31 20:50

Upphängning bakkant:

Bild

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-08-01 15:53

Nästan färdig. Det som jag har kvar att göra är att klä in profilerna ovanför duken med sammet så att dom "försvinner". Även fortsättningen av profilerna som skymtas genom duken kommer att kläs med sammet. Vid filmtittning framträder inte profilerna alls lika tydligt som på bilden utan kan endast anas vid ljusa filmsekvenser. Skenorna till draperierna för maskningen kommer jag att låta vara som dom är.

Bild

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2013-08-02 20:36

Biografer använder dukar av märket Harkness www.harknesshall.com .
Någon som vet om dessa dukar finns att köpa som metervara i Sverige hos något företag som levererar dukar till riktiga biografer. Har en känsla av att riktiga biodukar är mycket billigare eftersom det inte är så lätt att lura på stora biogravkedjor dukar till överpris.
Är ute efter 2 dukar med måtten 1,8 x 4 meter. Någon som vet vad Harkness dukarna kostar?

Föregående

Återgå till DIY-forum