SL 1210 - jämförande test?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-31 18:24

Birger skrev:
Jag har själv ägt tre rätt kostsamma direktdrivna denonskivspelare. De var snygga och illaljudande pjäser som utklassades totalt av en remdriven dual 505

Själv äger jag bara en dålig sak en gång och sedan går jag vidare till en förhoppningsvis bättre produkt :wink:

Min vinyl spelas just nu på en mycket enkel Linn Basik spelare men den blir nog inte min sista tror jag. Trots eller kanske tack vare enkelheten spelar den helt ok :)

Den där linnen spelar skjortan av technicsen....
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-31 18:26

Max_Headroom skrev:
CODY skrev:
Det är väl ingen som påstår att alfa spider är världens bästa bil, ...

Den ligger bra till. Bättre än nästan alla andra. En alfa romeo är ju trots allt en alfa romeo. Troligen dom bästa bilar man kan köpa för rimliga pengar.

Technics 1200 är en jäkla bra spelare. Inget snack. Det finns andra bra spelare också. Men inte så många. Till sitt pris måste technicsen betraktas som ett verkligt fynd som sopar banan med i princip alla high end spelare.

Den är säkert driftsäker. Och den klarar säkert att använda på ett discogolv också. Men för finlir ? ...njäe.... :?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 18:28

Jag väntar på svar Richard, bli inte distraherad av att CODY med fler nämnt för- och nackdelar etc.

Vad bygger du dina kategoriska faktapåståenden på?
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-31 18:31

Harryup skrev:
HauteParleur skrev:
Harryup skrev: Men på 80-talet hittade vi i princip inget normalt på marknaden som var direktdrivet och lät kul.

Frågan är nog mer om ni verkligen ville hitta direktdrivna skivsplare som lät kul? Ni verkade ju långt tidigare redan ha valt sida.

Sen kan man fråga sig om en skivspelare verkligen ska låta kul? Den ska ju främst återge inspelningarna så bra som möjligt. Vissa inspelningar och pressningar låter inte kul hur kul en skivspelare än må vara.

Varför vill du misstänkliggöra våra mål och ambitioner?
Du får fortsätta diskutera med nån annan.
Du känns inte seriös.

Jag tycker vi ska lita på Harryups intryck. Han har ju för tusan sålt skivspelare i över 10 år väl ? Är det inte något värt ?

Det blir liiite patetiskt då folk som knappast har hört en bra vinylspelare ska försöka försvara direktdriften i den där japanska technicsspelaren.

Direktdrift är dåligt. Det låter dåligt, och skillnaden kan lätt demonstreras genom att lyssna på musik.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-31 18:32

tvett skrev:Jag väntar på svar Richard, bli inte distraherad av att CODY med fler nämnt för- och nackdelar etc.

Jag har redan svarat på din fråga.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 18:33

Richard skrev:
tvett skrev:Jag väntar på svar Richard, bli inte distraherad av att CODY med fler nämnt för- och nackdelar etc.

Jag har redan svarat på din fråga.

Du svarade att direktdrivna var sämre pga direktdriften, vad jag sett. Eller att en del tycker det, att det låter dåligt.
Om du svarat något med mer argument så har jag missat det och ber om ursäkt. Skulle du kunna hänvisa mig?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-07-31 18:50

Världens bästa skivspelare är direktdriven:

http://www.stereophile.com/turntables/258/

Men den kostar(-de) 73.000$ +! Jag sa ju att direktdrift är dyrare att implementera, men jag håller inte med om att det är dåligt bara för att det är direktdrift ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-31 20:45

Richard skrev:Jag tycker vi ska lita på Harryups intryck. Han har ju för tusan sålt skivspelare i över 10 år väl ? Är det inte något värt ?

I sammanhanget rätt lite faktiskt eftersom vi som uppskattar 1200:orna och andra direktdrivna (och remdrivna) skivspelare inte är utan erfarenheter heller. Vi har lyssnat och ägt väldigt många olika skivspelarmodeller och har kunnat konstatera att det finns mängder av bra skivspelare av alla möjliga sorter. Varför då välja sida?

Richard skrev:Det blir liiite patetiskt då folk som knappast har hört en bra vinylspelare ska försöka försvara direktdriften i den där japanska technicsspelaren.

Nog mer patetiskt att du troligen aldrig har lyssnat in dig ordentligt på en korrekt inställd skivspelare av den modell du så grundligt sågat på mestadels helt felaktiga grunder.

Richard skrev:Direktdrift är dåligt. Det låter dåligt, och skillnaden kan lätt demonstreras genom att lyssna på musik.

Ditt felaktiga mantra blir inte mer sant bara för att du upprepar det.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-31 21:02

Max_Headroom skrev:
phloam skrev:De som däremot försöker övertyga genom att uttrycka sig svepande och raljerande plockar inte många poäng hos mig, ...

Varför inte det? Jag har ju rätt.

Ja du ja :D Du försöker inte övertyga, du bara säger sanningen. Att säga rätt saker är inte fel * :mrgreen:

* you may quote me on that

Användarvisningsbild
robin_bockman

Inläggav robin_bockman » 2013-07-31 21:15

Enda felet med 1210an är ju att den klarar av att spela tråkiga gamla LP's..

:wink:

http://djworx.com/spotted-7-technics-sl-700-turntable-in-the-wild/

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-07-31 21:27

robin_bockman skrev:Enda felet med 1210an är ju att den klarar av att spela tråkiga gamla LP's..

Jo, 7" är kanske mer hippt än LP, men vinyl överhuvudtaget är ju mest av musealt intresse så hela frågeställningen om rem vs dd känns som ett rejält i-lands problem ;-)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-31 21:36

Richard skrev:Så mina lyssningsintryck duger alltså inte ? Nehä.... :roll:

Men du redogör ju inte för egna tester eller ens lyssningsintryck?

Istället använder ord som "egentligen" som om du refererar till nån slags universell sanning.

Eller vad konstruktören inte förstått. Berätta mer, vad vet du om konstruktören? Vore intressant att få veta mer om den biten!

Richard skrev:Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.

Sen vad gäller motorn så får du gärna förklara hur den är "direktkopplad" när själva poängen med 1210-motorn är att det bara är centrumtappen som är i kontakt med en tung dämpad tallrik, förutom magnetfältet som får den att rotera.

Jag menar, tänk dig att jag vore en kund - skulle jag gå på sånt säljsnack? Du får liksom sätta lite konkret info bakom dina ord, det är det jag ber om i första inlägget. Inte mer mytbildning eller förutfattade meningar.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-31 22:04

xeizo skrev:
robin_bockman skrev:Enda felet med 1210an är ju att den klarar av att spela tråkiga gamla LP's..

Jo, 7" är kanske mer hippt än LP, men vinyl överhuvudtaget är ju mest av musealt intresse så hela frågeställningen om rem vs dd känns som ett rejält i-lands problem ;-)

Ja det är rätt intressant att det vi mest diskuterar är gamla grejer... antingen börjar vi bli gamla eller så har inget nytt hänt på länge...^^

För några månader sedan rapporterade media att det såldes mer LP än CD... verkade helt overkligt. Men, digital musik kanske i huvudsak säljs on-line idag? Så, kanske är CD mer färdigt för museum än LP. Många artister ger faktiskt ut sig på vinyl också. Det är lite hype nu och en hel del ungdomar rotar i vinylbackarna.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 22:07

tvett skrev:Fundera lite på vad som ger mer fjädring, en gummirem eller ett magnetfält.

Påminner om detta, verkar finnas viss förvirring över remdrift vs DD och remdrift vs axeldrift.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-31 22:09

tvett skrev:
tvett skrev:Fundera lite på vad som ger mer fjädring, en gummirem eller ett magnetfält.

Påminner om detta, verkar finnas viss förvirring över remdrift vs DD och remdrift vs axeldrift.

Bra att du noterat det - kan du utveckla så att vi andra förstår? ;)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-07-31 22:09

Jocke skrev:
xeizo skrev:

Ja det är rätt intressant att det vi mest diskuterar är gamla grejer... antingen börjar vi bli gamla eller så har inget nytt hänt på länge...^^

För några månader sedan rapporterade media att det såldes mer LP än CD... verkade helt overkligt. Men, digital musik kanske i huvudsak säljs on-line idag? Så, kanske är CD mer färdigt för museum än LP. Många artister ger faktiskt ut sig på vinyl också. Det är lite hype nu och en hel del ungdomar rotar i vinylbackarna.

Jo, vinyl har väl mer existensberättigande än CD egentligen eftersom det är ett analogt format som teoretiskt kan tillföra en del som inte finns i en samplad fil. CD är ju bara en opraktisk lagringsform av samma fil som man kan ladda ner(om än i icke destruktivt format, till skillnad från den mesta nedladdningen).

Sen är det ju i det avseendet ett problem att de flesta nya vinyl ändå är digitalt mastrade så eventuell vinst = noll. Men om man letar gamla direktgraveringar eller analoga specialmastringar så finns det lite audiofil-manna att hämta :-)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-31 22:15

xeizo skrev:
Jocke skrev:
xeizo skrev:

Jo, vinyl har väl mer existensberättigande än CD egentligen eftersom det är ett analogt format som teoretiskt kan tillföra en del som inte finns i en samplad fil. CD är ju bara en opraktisk lagringsform av samma fil som man kan ladda ner(om än i icke destruktivt format, till skillnad från den mesta nedladdningen).

Sen är det ju i det avseendet ett problem att de flesta nya vinyl ändå är digitalt mastrade så eventuell vinst = noll. Men om man letar gamla direktgraveringar eller analoga specialmastringar så finns det lite audiofil-manna att hämta :-)

Jag tror inte att det är den digitala mastringen som ställer till det utan att man pressar så jäkla hårt. Det finns utmärkta digitala inspelningar. :) Skulle tro att branschen rent allmänt var noggrannare i vinyltiden... när lyssnade vi senast på ett helt album? Brothers in arms? :lol: Nä, riktigt så länge sedan är det kanske inte men iom att det blivit enklare och billigare att producera musik har man gett ut smörja som inte var färdigjobbat... så klart nöjer vi oss att köpa en låt i taget.^^

Dålig musik låter inte bra vare sig med DD eller RD. ;-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-31 22:39

tvett skrev:

Ett magnetfält kan ju vara hur svagt och mjukt som helst, precis som en gummirem.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 22:49

paa skrev:
tvett skrev:

Ett magnetfält kan ju vara hur svagt och mjukt som helst, precis som en gummirem.

Den aktuella spelaren är inte känd för att vara startsnabb, och det svaga magnetfältet har gjort den poppis hos hiphoppare... :wink:
Men bra förtydling där.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-07-31 23:17

tvett skrev:
Den aktuella spelaren är inte känd för att vara startsnabb, och det svaga magnetfältet har gjort den poppis hos hiphoppare... :wink:
Men bra förtydling där.

Den är faktiskt känd för att vara ganska startsnabb och sjukt stryktålig kolla in runt 5.50 http://www.youtube.com/watch?v=39BEkgkCX-c

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 23:21

Du har nog aldrig använt den till att sända radio med regeltrigger på spelaren :wink:

Och det är ju just den mjuka kopplingen som gör den stryktålig.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-01 00:09

tvett skrev:Du har nog aldrig använt den till att sända radio med regeltrigger på spelaren :wink:

Jo kommer ihåg att den var startsnabbare än de flesta andra överkomliga direktdrivna skivspelare , fanns en del remdrivna som var snabbare eftersom de hade mycket lättare tallrik men de var inte lika cuevänliga och var ofta inte särskilt stabila i drift.

Technics dyrare modeller var extremt startsnabba sett till tallriksvikt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-01 00:11

Ja, jämfört med andra direktdrivna kan den säkert vara snabbare, men exemplet handlade om att remdrivna påstås dämpa ryckig motor i jämförelse med direktdrivna (av den typen som 1210, inte axeldrivna).
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-08-01 00:29

Finns konceptet progressiv magnetfältsdrivning?
Jag tänker en regulator som bränner på ordentligt när avvikelsen är hög från inställt varvtal, och väldigt liten när den kommit upp i fart.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-08-01 00:32

SL1200an nådde full hastighet på ett kvarts varv :) När man cueat var det bara att dra tillbaka ett kvarts varv. På omslaget stod hur långt introt var. Man ställde en klocka som räknade ned. Ungefär en sekund innan höjde man volymen och slutade prata. På pick-up skalet satt en 25-öring fastlimmad. Pickupen var en Stanton 500.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-01 00:34

:D

Mitt problem var att det var andra som pratade, och sällan tydliga överlämningar, blev en hejare på att med handen köra K12s efterfrågade funktion.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-01 02:28

paa skrev:
tvett skrev:

Bästa orden hittills i den här tråden.

Precis som du säger är alla generaliseringar dömda att, såsom alla
tumregler, träffa fel varje gång som den fysikaliska verkligheten inte
överensstämmer med den föreställningsvärld som den som påstått
det hela har. Och problemet är att de som omfamnar tumreglerna är
de som inte förstår verklighetens stora spektrum och komplexitet.

Med detta sagt så finns det dock möjligheter att åstadkomma högre
ordningens filterkomponenter i de mekaniska systemet hos remdrivna
skivspelare, som är mycket svåra att åstadkomma i direktdrivna skiv-
spelare. Därmed inte sagt att de behövs om drivningen är optimalt
utformad. Idag finns faktiskt förutsättningar att göra mycket bättre
direktdrivna skivspelare än på tiden det begav sig, delvis genom att
man enkelt kan undersöka och datainsamla vad som konstituerar en
optimal drivvågform - och sedan syntetisera denna i en digital signal-
generator.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-01 02:33

Richard skrev:
IngOehman skrev:
Richard skrev:
penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.

Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.

Tomma, trista påståenden uppradade. :(

VARFÖR är det du nämner ett problem? Vart tog argumentet vägen?

Och varför kommer du med trista påståenden om vad konstruktören
förstår eller inte förstår? Känner du konstruktören? Vet du överhuvud-
taget någonting alls om personen ifråga eller hur han eller hon ser på
skivspelarens funktion? Nä det gör du inte.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag påstår inte att skivspelaren ifråga är perfekt eller ens att den är
bra, men jag tycker att det är tråkigt att se produkten talas illa om utan
några som helst konkreta argument.

Så mina lyssningsintryck duger alltså inte ? Nehä.... :roll:

Nu är du ju bara dum. Jag har inte skrivit något om några lyssnings-
intryck från dig. Jag har inte ens sett dig redovisa några lyssnings-
tester du eventuellt gjort.

Det jag kommenterade var bara dumheterna du skrev om orsaker till
dina invändningar (som inte innehöll ens fragment av argument, bara
lösa påståenden) och även otrevligheterna du skrev om apparatens
konstruktör, som var skitprat från början till slut. Du inte vet något
om den saken överhuvudtaget.

Så skärpning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-08-01 02:47

Bagaget skrev:Fattar inte att det ska vara så svårt att hitta fler ljudfiler...

http://www.youtube.com/watch?v=zGKUD9i9fjY

Ortofon 2M Bronze, Pro-Ject Tube Box SE II - Soundcard (IDT HD) - Adobe Audition CS5.5

Citerar mig själv då jag tror jag fastnade i OT-träsket på förra sidan.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-01 04:59

Tack Bagaget :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi