Vattenkyld Son of Zen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-01-18 21:34

Glömde ge beröm för den ultracoola designen!

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-01-18 22:13

Funkisstil eller vad ska man kalla det? Ju mer grejer jag byggt under åren desto mer avskalade har de blivit.

Tackar för glada kommentarer! :)
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

danfra

Inläggav danfra » 2013-01-31 16:15

Bernt, du har PM;)

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-07-26 11:35

Har bytt högtalare här så nu får den vattenkylda driva dessa:

Bild
Jobbar på Jorma Design

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-26 11:45

Hur tycker du att det funkar där hemma, ok, bra, skitbra eller rent av nirvana?
Har ni fnulat något mer på filter och liknande sen mässan?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-26 11:48

Lite besviken över att du inte bygger ett bredare rum, vinklar in de befintliga högtalarna något, men flyttar isär dem 60cm så du kan ha en sluten center emellan. Sedan skulle du ha en ljudtransparant duk framför.

Sen skulle jag vilja se Saving Private Ryan hemma hos dig och äta din dotters bullar.

V33?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-07-26 11:55

Wtf? Du jobbar inte som elektriker eller någon form av ingenjör? :D

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-07-26 12:29

NiklasF:
Jag är jättenöjd med ljudet, Petter har gjort ett gediget konstruktionsarbete. Filtret har grejats med en del sen mässan, framför allt funkar ju rummet bättre än garaget på Svettspottmässan. De här högtalarna blir kvar läääänge, basdynamiken är svårt vanebildande. 8)

Magnus:
Marina är inte pigg på projektor. Monsterhögtalare godkänns utan minsta tvekan så hon kan lyssna svinhögt på Skunk Anansie och liknande rå rock, men projektor? Näpp, aldrig i livet! En unik kvinna på många sätt. Men bullar går nog att fixa i alla fall.
"Sluten center" förresten, är det nåt med fotboll? :wink:

Zartok:
Nä jag är kemist egentligen men experimenterar med allt annat utom det.
Jobbar på Jorma Design

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-07-26 13:02

Bernt,

när du körde dina öppna bafflar med W22, gick de sex st(?) W22 per sida ensamt eller med basmoduler som hjälp?

/Peter

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-07-26 14:01

Piotr:
Både och, jag försökte sy ihop panelerna med ett 4,2 m långt tappat horn men det gick sisådär. Här ser du lite:

Bild

Bakom vänster panel skymtar nåt träfärgat - det är det tappade hornet som låg hela vägen längs framkant på rummet med vinylhyllor ovanpå.
Jag hade delay på panelerna så det skulle stämma i tid. Problemet var att det tappade hornet var brutalt dynamiskt och panelerna var inte ens i närheten. Iofs kul när man kan spela 16 Hz och sånt men det måste ju integrera på ett vettigt sätt. Därför spelade jag mestadels på bara panelerna. Allt det där såldes sen när vi flyttade från jättehuset.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=36
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70050
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74446
Jobbar på Jorma Design

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-07-26 20:49

Dessa byggen är bara för goa.....helt underbart :D

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-07-27 22:56

robert293 skrev:Dessa byggen är bara för goa.....helt underbart :D

Kul att man kan roa folk ibland. :)
Jobbar på Jorma Design

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-07-29 12:48

Bernt skrev:Har bytt högtalare här så nu får den vattenkylda driva dessa:

udda bygge, vill inte sitta och gissa på vilken typ av konstruktion det är, finns det någon bygg tråd eller annan info om dem?

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-07-30 00:21

Så udda är det nog inte förutom att det är stort. Bakladdade horn.

Byggbilder på det finns här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=10
Jobbar på Jorma Design

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-07-30 10:12

Bernt skrev:Så udda är det nog inte förutom att det är stort. Bakladdade horn.

Byggbilder på det finns här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=10

ahh, Tack! så det var ett horn, trodde först att det var någon slags dipol! ser ut som att Son of Zen ger 20 watt ut, inte mycket men det kanske räcker till de enorma hornen?

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-07-30 10:26

Jag plockar ut ca 30 W per kanal, det räcker rätt bra när känsligheten ligger över 100dB.
Jobbar på Jorma Design

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-30 10:56

Bernt skrev:Jag plockar ut ca 30 W per kanal, det räcker rätt bra när känsligheten ligger över 100dB.

Det är grejjen som fler borde inse :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-30 11:00

MagnusÖstberg skrev:
Bernt skrev:Jag plockar ut ca 30 W per kanal, det räcker rätt bra när känsligheten ligger över 100dB.

Det är grejjen som fler borde inse :)

Japp. Men man får inte glömma att ha koll på distnivån vid de där 30W - man kanske skall ha en viss overkill tillgänglig för att tillse att den är föredömligt låg (men dock inte så att man lyfter brusgolvet på kuppen).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-07-30 11:19

Framför allt måste jag ha en förstärkare som beter sig riktigt på nivåer där jag använder bråkdelar av en watt. Provade t.ex av ren nyfikenhet ett steg med Hypex nCore härom dagen. En del mikrodetaljer helt försvunna, en märklig upplevelse. Precis som man lagt in ett filter - just vid den här nivån i cymbalens utklingning så stänger vi av! Den behöver en trög högtalare att jobba mot.
Jobbar på Jorma Design

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-07-31 21:04

Vill passa på att tacka Bernt för en mycket trevlig eftermiddag, att det kan bli sådant jäkla ös ifrån 40watt ( visst var det något sådant sa du? )
Maken till start och stopp på element var det länge sedan jag hörde!
Detta har helt klart gett blodad tand och mina föreställningar om hur det skulle låta hamnade helt klart på ändan.

Lite högre scen än vad man är van vid, lite som att man sitter ganska långt fram på konsert och tittar lite upp mot scenen inte mycket men ändå lite åt det hållet.

Väldigt liten sweetspot, men hallå man köper väl inte högtalare för att dom på sidorna skall finlyssna :)

Dela ett par sånahär burkar neråt som man är van vid blir bara löjligt, vi drog igång ett par basstarka spår, Yello och lite Infected och drog på skapligt starkt och elementen rörde sig knappt 8O :P

Stereobilden gick långt utanför högtalarna både i bredd och djup då inspelningen tillät, "vafaan detta är ju långt mer hifi än vad jag någonsin kunnat vågat hoppas på!" Hörde jag mig själv säga ett par gånger under lyssningen.

Låten ifrån 58 8O vafan sa du 58 * vriiiip* " titta här Bernt, nu fick jag tuppskinn"

Får ni chansen så passa på att lyssna på dessa burkar!

Tack än en gång för lyssningen :)
( låter jag mer än vanligt snurrig så är det pga att jag åkte direkt ifrån jobbet till Bernt , fyller på med mera intryck om någon undrar något :) )

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-08-01 10:01

Niklas, 2 x 30W är förstärkarn på.

Låten från 1958 var "True Love Ways" med Buddy Holly - "From the original master tapes".
I den äldre avdelningen hörde vi också:
Sonny Boy Williamson + en mycket ung Eric Clapton
Frank Sinatra + Count Basie
Lous Armstrong + Ella Fitzgerald
alla dessa från tidigt 60-tal.
Jag tycker det är roligt med dessa gamla men helt enastående inspelningar. Man tar sig för pannan och undrar om utvecklingen verkligen har gått framåt? Folk var inte dumma i huvet förr heller.

Inspelningen från Oslo konserthus var med David Berger and the Sultans of Swing. Från 2006 men helt orörd inspelning.

I övrigt var det Jose Careras - Misa Criolla, Musiken till 10000 kronorsfrågan, Peter Green Splintergroup, Bela Fleck & Flecktones, och sen det gamla vanliga med Daft Punk, Yello, Kraftwerk diverse hårdrock osv.

Kul att du kom, jag gillar besök!
:)
Jobbar på Jorma Design

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-01 13:23

Synd att Kungälv är så långt borta. Hög effektivitet är trevligt (mina ligger dock endast på klena 95 dB i jämförelse). :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-08-04 10:59

Hade vart skoj att testa med lite mera effekt, just för att se om det var högtalarna eller om det var steget som sa ifrån då vi spelade på ganska starka volumer.

Tänker på det att dom hårdnade lite vid hårt anslag på piano eller liknande ljud.

Är det så enkelt som att det är steget som säger stopp så är ju detta högintressanta högtalare för alla splnördar här inne!

Visst var det 39K för element+ filter + ritning på lådorna?
Sen har ju http://www.no-frills-audio.se/ 20% rabatt om man handlar för över 30K och då måste dessa helt plötsligt börja anses som ett rejält fynd.

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-08-04 12:51

NiklasF skrev:Hade vart skoj att testa med lite mera effekt, just för att se om det var högtalarna eller om det var steget som sa ifrån då vi spelade på ganska starka volumer.

Tänker på det att dom hårdnade lite vid hårt anslag på piano eller liknande ljud.

Är det så enkelt som att det är steget som säger stopp så är ju detta högintressanta högtalare för alla splnördar här inne!

Visst var det 39K för element+ filter + ritning på lådorna?
Sen har ju http://www.no-frills-audio.se/ 20% rabatt om man handlar för över 30K och då måste dessa helt plötsligt börja anses som ett rejält fynd.
Jag vet faktiskt inte om det är steget som börjar klippa men det kan det mycket väl vara. Nån gång jag får ork får jag väl koppla upp oscilloskopet och kolla om det är ett "tak" man slår i där ström eller spänning inte räcker. Sen är ju rummet blygsamt dämpat, reflexer kan hårda till ljudet. Sen kan det vara så att örat säger ifrån. Föralldel kan det vara högtalarn också, jag vet som sagt inte. För mig är det inget jätteproblem, jag spelar inte tokhögt när jag är själv.

Priset stämmer. Är nån intresserad av ett kit så kan dom ju PMa mig eller kontakta No Frills på annat sätt så tar vi en lyssning också.
Jobbar på Jorma Design

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-08-05 14:13

hittade inte din högtalar model på no-frills sidan, vad heter den? var mest intresserad av vilka element den innehåller?

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-08-05 16:10

Claes har väl inte hunnit lägga in den på sidan.
Modellen heter Caveman Catacomb.

Elementen är:
http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/CP380M.pdf
http://profesional.beyma.com/pdf/10G40E.pdf
(Diskanten är dock något modifierad.)
Jobbar på Jorma Design

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-08-28 21:00

Jag och miaber har varit på utflykt. Tack för kaffet Bernt. Det var kul att lyssna på Caveman Catacomb och att få ta del av dina finurliga hifi- samt huslösningar. :D
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2013-08-29 21:34

Kul att ni kom förbi! :)
Jobbar på Jorma Design

Föregående

Återgå till DIY-forum