Har du hört Snell typ A?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du hört Snell typ A

Ja
18
22%
Nej
65
78%

Antal röster : 83

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Har du hört Snell typ A?

Inläggav jonasp » 2005-10-07 14:56

Frågan är: hur många har lyssnat på Snell typ A?

Om ni svarar ja, vad tycker ni om högtalaren? Är det enligt er en god återgivare? :)

Jag har tyvärr inte hört dem. :cry:

edit: stavar som en kratta

/Jonas
Senast redigerad av jonasp 2005-10-07 15:38, redigerad totalt 1 gång.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-07 15:05

Javisst är det en bra högtalare, absolut.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-07 15:07

Som en bifråga kan man ju då undra, om ni inte har hört Snell Typ A, kan ni då istället berätta vilken högtalare som är:

a. den bästa återgivare

b. den bästa musikåtergivare

som ni har hört?

Jag har inte hört Snell Typ A. Och jag har just nu ingen favorit i någon av kategorierna, eftersom jag inte varit runt och lyssnat på högtalare på sisådär 15 år. Och ljudminnena är för gamla och svaga.

Just nu är egentligen mina Avance dom bästa jag har hört, eftersom det är dom enda jag lyssnar på :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-07 15:19

Svår fråga, men för mig existerar inte a ensamt.
Utan bara en vanlig gåshudsmätning gäller.
Måste få återkomma i frågan. Absolut bästa högtalare man skulle vilja leva med som man har hört alltså.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-07 15:36

jag har hört dessa ! verkade bra !
NN

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-10-07 15:50

Hörde dem för många år sedan. Efter det förblev de mina drömhögtalare under många år. Hade ej ett tillräckligt bra med pengar eller lyssningsrum för dem, ändå så tänkte jag köpa dem när de reades ut av en Hififirma belägen i ett av Hötorgshusen. När jag kom dit var de sålda :(
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-10-07 15:52

Hörde dem för mer än tjugo år sedan såvitt jag minns. Tyckte då att de var riktigt bra.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-10-07 16:33

Inte orginalversionen som kanske menas här.
A III har jag lyssnat på åtskilliga hundra timmar när jag jobbade på Hi-Fi Klubben i början av -90 talet.
En drömhögtalare på den tiden som dock aldrig hamnade hemma hos mig pga möbleringsproblem :wink:
Dom är inte direkt små.......
/Jonas

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-10-07 16:36

JA.
BRA.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-10-07 16:45

Hm, förvånansvärt många som hört dessa bjässar...

Är det någon som har en uppfattning om hur många Snell A som såldes?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-10-07 16:57

A III såldes nog inte mer en ett tiotal under min tid på klubben.
Dom tidigare versionerna vet jag inget om. Hi-Fi Klubben hade inte Snellargenturen då.
/Jonas

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-07 17:37

Är det någon som har "frekvenskurvan" uppmätt från dessa högtalare, vore intressant att se.

mvh

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-10-07 21:58

Hittar inget om A III men Snell C IV har enligt vissa mätningar 30-22000 +-3db. Säger i och för sig ingenting då C IV konstruerades ett antal år senare och utan Peter Snell´s inblandning.
Peter Snell var inte delaktig i A III heller utan de tidigare modellerna. Har dock inte hitat några mätningar på Peter Snell´s konstruktioner.
/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-07 22:34

hörde ett par tidiga modeller för en herrans massa år sedan.. Sedan som en del andra besöktes hifiklubben för lyssning...

En högtalare som kräva kraft för drivning i alla fall.. Minns hifi o musik hade en test av dom med ett lab 1000 också en gång...tror det va tidigt nittital eller mitten .nåt sånt var det i alla fall....

fast alla snell mådde bra av kraft.. Dom var inte så lättdrivna som papperet sa anser jag...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-10-07 22:47

Tyvärr har jag inte hört dem fast jag anser att de verkade väldigt vettigt konstruerade. Jag hade säkert gjort vissa ändringar på dem men det är ju kanske mest för att jag är Admin på det mest gnälliga hifi-forumet av dem alla?! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-10-07 22:59

Snell A III är den modell jag hört och det tror jag var den sista i serien, designad och vidarutvecklad efter Peter Snells död av Kevin Voeck. Mannen som sedan disignade Revels högtalare.

En MYCKET fin högtalare som dock hade en impedans som inte var att leka med och som kravde ett STORT rum. Inget för det normala vardagsrummet alltså.

Snells A modeller var också en av de få högtalare som var fundamentalt riktigt konstruerade från början. Dvs. den levde längre än de flesta andra av alla marknadens konstruktioner. Detta av ljudmässiga själ.

Det är en högtalare för dem som vet vad de köper och förstår vad den kräver.

Alltså stort rum, strömstark förstärkare som kan driva lågohmiga laster och som orkar jobba med placeringen.

Lycka till.

Mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-10-07 23:11

xeizo skrev:a. den bästa återgivare

b. den bästa musikåtergivare

Vad är det för skillnad?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-07 23:14

Det är väl skillnaden mellan objektivisterna och subjektivisterna på detta forum?

Annars kan man definiera skillnaden som att den ena är den högtalare man hört som man anser låter mest korrekt och den andra är den högtalare med vilken man haft sin största ljudupplevelse vid skivlyssning. Det behöver ju inte vara den mest korrekta precis, tänk rock och JBL ...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-07 23:21

Jag skulle tro med nästan 100% säkerhet att bara 1 par importerades till Sverige runt 83. Och det är allt.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-10-07 23:39

HarryUp

Fel de såldes fortfarnde via HiFiklubben ca 10 år senare..

Mvh

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-10-08 00:52

Snell är väl en av de få högtalare som inte kräver någon större effekt, trevlig impedanskurva, inga konstiga fasförskjutningar, en välkonstuerad högtalare helt enkelt :D
/Jonas

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-10-08 01:22

mayro skrev:
fast alla snell mådde bra av kraft.. Dom var inte så lättdrivna som papperet sa anser jag...

Vad har du för belägg för ditt påstående?
I våra testbänkar på Hi-Fi klubben så visade sig resultaten annorlunda. Har du andra mätresultat? Givetvis har du bara lyssnat, och gör din egen bedömning. 99% av Snellhögtalare har en "trevlig" impedanskurva, inga "konstiga" fasförskjutningar osv en väldigt lättdriven högtalare om man jämför med konstigt konstruerade högtalare från Infinity............. 8O :wink: :D
/Jonas

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-10-08 01:27

A III gick aldrig under 3 Ohm vad jag vet/mätte!?
Skröna :?:
/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-08 14:14

JonasNilsson skrev:mayro skrev:

Vad har du för belägg för ditt påstående?
I våra testbänkar på Hi-Fi klubben så visade sig resultaten annorlunda. Har du andra mätresultat? Givetvis har du bara lyssnat, och gör din egen bedömning. 99% av Snellhögtalare har en "trevlig" impedanskurva, inga "konstiga" fasförskjutningar osv en väldigt lättdriven högtalare om man jämför med konstigt konstruerade högtalare från Infinity............. 8O :wink: :D
/Jonas

Kanske för jag haft en par olika av snellarna själv...om om infinity verkar du ha noll koll över det faktiska resultat dom gör som musikförmedlare..

Men jag ska vara snäll här...Din otroliga erfarenhet ska jag låta vara oemotsagd :lol: :lol: :lol: :lol:

Du har ju jobbat på hifiklubben ju... 8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 14:17

Man kanske ska fråga sig vad Mayro menar när han säger att det går åt kraft. Om det är för att spela högt eller för att få en viss känsla i ljudet. Berätta Mayro.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-08 14:34

Flint skrev:Man kanske ska fråga sig vad Mayro menar när han säger att det går åt kraft. Om det är för att spela högt eller för att få en viss känsla i ljudet. Berätta Mayro.

För att få kontroll. blom och få dom att "spela ut" till sin fulla potensial....

Det finns många högtalare som mäter upp såsom "lättdrivna" som ändå stiger avsevärt då dom matas med kraft...

Att just modelA i sina olika tappningar var en tuff nöt att knäcka i basdelen var o är inte direkt en hemlis JAG avslöjat. Utan är vida känt ifrån den tiden...

C 5 tex med stort krellslutsteg var en helt annan melodi än med tex denons nad o andra billigare steg...
(egen erfarenhet )...

tror dom hette E nånting med en diskant bakåt.. En liten modell. Det formligen blev en riktig best med rejäl drivning...

Har som sagt haft en del snellar genom åren. inte A tyvärr..

fast min erfarenhet visar att ALLA högtalare kan OFTAST lira mer kontrolerat vid potent drivning. Samt med kvalitetssteg..

Sedan har jag hört tex adio note som väl är en snell kopia licenstillverkad (?) lira underbart fint med rör hos veteran hifi för många år sedan.. Man brukade ju titta in till grabbarna då man besökte Gynters korvmoj ju...Som ligger där i mina barndomskvarter...

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-10-08 14:38

Kanske för jag haft en par olika av snellarna själv...om om infinity verkar du ha noll koll över det faktiska resultat dom gör som musikförmedlare..

Har också haft ett gäng.
Infinity?? Hänger inte med här mayro......du får nog förklara.

Men jag ska vara snäll här...Din otroliga erfarenhet ska jag låta vara oemotsagd

Du har ju jobbat på hifiklubben ju...

mayro du är lika trevlig som vanligt. Vad vet du om min erfarenhet?
och vad har det med saken att göra?
/Jonas

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-08 14:55

JonasNilsson skrev:

Har också haft ett gäng.
Infinity?? Hänger inte med här mayro......du får nog förklara.

Men jag ska vara snäll här...Din otroliga erfarenhet ska jag låta vara oemotsagd

Du har ju jobbat på hifiklubben ju...

mayro du är lika trevlig som vanligt. Vad vet du om min erfarenhet?
och vad har det med saken att göra?
/Jonas

Så min kära vän.. Vilka infinity har du haft.. Så jag VET din erfarenhet.. Med vilken utrustning.. :?:

Då du berättar detta så KAN jag bedömma din "egenerfarenhet" i frågan...
Att du jobbat på hifiklubben säger ju inte så mycket om detta direkt...

Sedan angående trevlig...Jag är trevlig mot folk som beter sig trevligt. Och anser du dig såsom trevlig mot mig så du är värd trevlighet från mig så har du stenfel min vän.. Så svaret är att jag är lite iriterad på dig min vän..

Och den dagen du börjar i lite större perspektiv lägga inlägg som består av trevligt sätt. Men helt ok oliktänkande.. Då ska jag börja bete mig anorlunde omgående även mot dig...du behöver inte därmed dela mina åsikter... men ger du respekt så får du den tillbaks.

Men tills idag har jag knappt sett dig ge ett inlägg av trevlig karaktär mot min person någonsin.. Då blir man behandlad som den paria man är värd.....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 15:39

Mayro
Bra beskrivning på hur du ser det där med effektbehov och förstärkarval.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-08 16:02

Flint skrev:Mayro
Bra beskrivning på hur du ser det där med effektbehov och förstärkarval.

Jag söker ju inte mätmässiga saker. Utan "rätt" timing samt förmågan att förmedla känslor.

Sedan vet jag hur instrument låter. samt orkestrar osv. Så därvid är det inte så svårt sedan att "finna" ut då saker "känns" som om dom "stämmer" ihop med sin reference...

Med "fel" steg så har ofta just basen inte "hängt" med. och därvid rytmiken i tonala blivit rätt. Så eftertonerna på ett intrument inte har utklingandet det bör ha..samt därvid ej heller sk rumsinfon. Som jag anser snudd helt kommer ifrån basen. Och endast "kontursätts "uppöver...

Ljudet upplevs lite "nervöst" o ej "självklart" flytande...

men men. Så "ser" jag på VAD sätt bättre anpassade steg inverkar hur som...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi