njoak bygger linjekällor a la IDS-25

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
njoak

njoak bygger linjekällor a la IDS-25

Inläggav njoak » 2013-08-01 23:24

Det här bygget har funnits i bakhuvudet sedan över ett år tillbaka, men nu har jag äntligen lyckats få lite tid över och satt igång! I den här tråden tänkte jag dela med mig av bygget allt eftersom det fortskrider. Jag börjar med lite bakgrund.

Vad ska det bli för något då? Jo, högtalarna baserar sig på Roger Russels IDS-25. Det är en envägshögtalare med 25 stycken 3.5" Vifa bredbandselement, besläktade med det på faktiskt.se berömda "muppselementet" TG9FD. Detta blir mitt första hembygge, så det känns lämpligt att konceptet är beprövat och även att högtalaren saknar delningsfilter. Jag brukar lyckas bra med att krångla till saker tillräckligt ändå... :)

En introduktion till IDS-25 och konstruktörens bakgrundshistoria finns att läsa på http://www.roger-russell.com/columns/columns.htm och högtalaren såg ut så här:

Bild

Några saker kommer jag göra annorlunda.

För det första kostar 50+ högtalarelement några kronor, så jag valde att använda den billigare Vifa TC9FD-18-08. Jämfört med TG-varianten så har denna papperskon istället för glasfiberkon, impedansen 8 ohm istället för 4, och (tyvärr) även en packning förmonterad på ovansidan, för att montera elementet bakifrån. Det kommer inte jag göra, så packningen kommer bara sitta där och se ful ut.

Bild

Det finns lite information om elementet exempelvis på parts-express: http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=264-1062. Jag köpte mina element för drygt ett år sedan från Audiocomponents NL (http://www.audiocomponents.nl/) för en hundring stycket inklusive frakt.

För det andra hade IDS-25 en trekantig form sett ovanifrån. Jag kommer av olika (främst estetiska) anledningar runda av bakväggen genom att använda spårad MDF:

Bild

Jag hoppas att det kommer ge ett nättare utseende och dessutom kan högtalaren stå lite närmare väggen när den är invinklad. Och så var jag sugen på att göra något med spårad MDF... :)

Den tredje och sista större skillnaden är att jag kommer använda 28 element per högtalare istället för 25. Detta främst för att jag kan... Höjden på högtalaren passar nämligen utmärkt till min takhöjd då, som man ser på den nedre vänstra ritningen av mitt vardagsrum:

Bild

Där syns också en anledning till att jag vill ha så litet fotavtryck och djup som möjligt på högtalarna: den högra av dem står mitt mellan två dörröppningar och blir lätt lite i vägen.

Idag har jag trotjänarna NHT 2.5 som fronthögtalare. Den suddiga bilden nedan är tagen från lyssningsplats lite snett åt höger:

Bild

Konstruktionen av linjehögtalarna är ganska konventionell. Ett antal inre stag, klädda med MDF:

Bild

Baffeln är så smal det någonsin går, och gjord så att elementen sitter med bara en millimeters mellanrum:

Bild

Elementen försänks i baffeln genom fräsning i baffelstycket ovan och genom att låta sidoväggarna sticka ut förbi baffelstyckets framsida:

Bild

Så ungefär kommer det gå till. Första steget för mig blev fräsning av stagen, eller spanten som jag föredrar att tänka på dem som. Det visar jag nästa gång! :)
Senast redigerad av njoak 2013-08-03 02:00, redigerad totalt 1 gång.
Smile, this is a hobby! :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-08-01 23:30

Cool!
Ska bli skoj att följa, det här med linje kalla är intressant. :-)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-02 08:07

wow, ska bli jättekul att följa

jag tror på idén allt sedan jag såg konstruktionen för flera år sedan, det är något alldeles speciellt med smala pinnar som det flödar musik ur
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-08-02 09:00

Detta bygge kommer att följas med största intresse. Har läst allt jag kunnat hitta om denna konstruktion. Hur har du tänkt lösa kompenseringen av basfallet? För jag antar att du vill ha den att spela fullrange.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-02 09:48

Tänk på att inte göra dem högre än att du kan resa dem upp
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-02 10:34

Tack för de glada tillropen! :)

Eri skrev:Detta bygge kommer att följas med största intresse. Har läst allt jag kunnat hitta om denna konstruktion. Hur har du tänkt lösa kompenseringen av basfallet? För jag antar att du vill ha den att spela fullrange.

Eventuellt testar jag dem fullrange lite grand för skojs skull och för att spela in dem, men planen är annars att använda dem som toppar och dela mot befintliga subbar vid 80-120 Hz eller till och med något högre. Högtalarna sjunker med 12 dB/oktav från 130-140 Hz som man ser i simuleringen nedan, så det känns fel att köra dem för lågt. Jag kommer inte få något väggstöd att tala om heller.

Responsen faller för övrigt uppåt i frekvens också, från ca 1500 Hz, på grund av högtalarelementens inbördes avstånd som gör dem okorrelerade vid högre frekvenser. Så oavsett vilket kommer det behövas mätning och eq. Jag har ett minidsp 8x8-kort liggande som jag tänkte prova med.

Bild

Nattlorden skrev:Tänk på att inte göra dem högre än att du kan resa dem upp

Bra, det måste jag komma ihåg att dubbelkolla innan slutkonstruktionen spikas! Påminn mig gärna lite längre fram... ;) Tanken är annars att ha en högtalar-"fot" även i toppen av högtalaren. Det blir en lös skiva som skjuts in efter högtalaren är rest, och spänns in mellan högtalaren och taket med en bult. Mellanrummet mellan högtalartoppen och taket ska bli tillräckligt, men måste dubbelkollas som sagt...
Senast redigerad av njoak 2013-08-02 11:03, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-02 10:59

Wow! Vilket häftigt projekt det här blir.

Min enda erfarenhet av TG9 (förutom som bakkanaler) är hifikits väggmonterade arrayer som har 5-6 stycken. De tycker jag lät riktigt trevligt.
Dessa har grym potential :D
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-08-02 11:13

Jättekul, detta ska följas! :)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-02 12:00

Skulle vara kul att lyssna på dessa när de är klara men Gbg är som vanligt lite onödigt långt borta. ;)

Originalen verkar ju vara riktigt bra i alla fall.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-08-02 12:28

Roger använder ju sina fullrange. Han kompenserar ljudkurvan i båda ändar. Mest i den lägre basen. Han anger ju en frekvensgång ner till 25Hz i rum. Har du läst hans beskrivning av högtalaren i audioXpress nr 7/06.
Om inte borde du läsa den. Det är en fullständig beskrivning av högtalaren. Jag har den som pdf så om du PM:ar din mejl adress kan jag skicka. Jag tror inte det är OK att lägga upp en art. här annars skulle jag kunna göra det.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-02 17:01

kodapa skrev:Jättekul, detta ska följas! :)

Roligt att du är med! Hur går det med dina? :)

joakimfors skrev: Skulle vara kul att lyssna på dessa när de är klara men Gbg är som vanligt lite onödigt långt borta.

Du är naturligtvis välkommen att lyssna på dem, men de blir ju lite otympliga så lyssnaren får tyvärr komma till högtalarna och inte tvärtom... ;)

Eri skrev: Roger använder ju sina fullrange. Han kompenserar ljudkurvan i båda ändar. Mest i den lägre basen. Han anger ju en frekvensgång ner till 25Hz i rum. Har du läst hans beskrivning av högtalaren i audioXpress nr 7/06.
Om inte borde du läsa den. Det är en fullständig beskrivning av högtalaren. Jag har den som pdf så om du PM:ar din mejl adress kan jag skicka. Jag tror inte det är OK att lägga upp en art. här annars skulle jag kunna göra det.

Tack för erbjudandet, men jag har artikeln (och den om föregående högtalare också). Det var förvisso ett tag sedan men jag har lusläst båda. Roger framhäver att det är viktigt med väggstöd (vilket jag som sagt inte kommer få) för lågbasens skull, vilket jag för övrigt tror är en anledning till högtalarens trekantiga form -- att få den så nära väggen som möjligt (han vinklade inte in dem). Han uttrycker sig om jag minns rätt ändå lite försiktigt om ljudkapaciteten vid låga frekvenser.

Hur man än vänder på det så faller högtalarna av kraftigt i låga frekvenser och om man tittar på MOL-kurvan inser man att överkapaciteten, eller head-room:et om man så vill, som finns i högre register (och som är åtråvärd) snabbt försvinner i lågbasregistret. De funkar nog att spela lågbas med, men personligen föredrar jag ändå av akustiska skäl separata basmoduler, så för mig är det inte aktuellt. Mer än för att testa och för att spela in högtalarna då, som sagt. :)

Kul att du är vaken dock, du får hjälpa mig komma ihåg andra detaljer framöver! :)
Senast redigerad av njoak 2013-08-02 23:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-08-02 17:10

Härligt med linjebyggen :) .
De är roligare än basmodulbyggen :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-08-02 18:11

njoak skrev:Hur man än vänder på det så faller högtalarna av kraftigt i låga frekvenser och om man tittar på MOL-kurvan inser man att överkapaciteten, eller head-room:et om man så vill, som finns i högre register (och som är åtråvärd) snabbt försvinner i lågbasregistret. De funkar nog att spela lågbas med, men personligen föredrar jag ändå av akustiska skäl separata basmoduler, så för mig är det inte aktuellt. Mer än för att testa och för att spela in högtalarna då, som sagt. :)

Du tänker nog helt rätt här. Roger kompenserade väl ca +20 dB i lägsta basen och då blir ju inte så mycket kvar till musiken.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-08-02 19:17

Jag delar mina vis 120 Hz, och tror nog inte det är någon fara att dela ännu högre så länge basstödet är nära linjekällorna.

Det ska bli riktigt spännande att följa ditt bygge! Om du vill lyssna på andra så är du välkommen när du har vägen förbi Linköping.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2013-08-02 22:12

Fantastiskt roligt bygge!

Skrevs ju lite om den här högtalaren för ett tag sedan här på forumet. Blev då själv sugen på att bygga något liknande men har inte fått tummen ur.
Skönt att det finns någon annan med lite driv som får saker gjorda.
Skall bli mycket spännande att höra vad du tycker om slutresultatet, särskillt hur den presterar som fullregister. Det vore ju en våt dröm om den funkar som fullregister högtalare.

Din design med rundat bakstycke ser mycket fin ut.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-02 22:14

Kul att så många är intresserade! Då kör vi väl igång med själva byggandet? :)

Del 1. Spant och topp/botten

För att börja från början så måste man ju ha någonstans att jobba. Även om mindre projekt går fint att göra hemma i lägenheten känns det inte så lockande i det här fallet. Hos föräldrarna på landet finns däremot en ladugård med det här fina utrymmet:

Bild

Måste bara städa lite först... :D

Efter lite :roll: städning och röjning samt ihopbankning av en arbetsbänk ser det ut så här istället:

Bild

Det får duga. Här har jag släpat hem några MDF-skivor också, som står mot väggen i inre vänstra hörnet:

* 1 st 16 mm, som ska bli baffel och sidoväggar.
* 1 st 10 mm, som ska bli spant och diverse fräsmallar.
* 1 st 9 mm spårad skiva, som ska bli bakväggen.
* 1 st 19 mm hobbyskiva, 295 mm bred, som ska bli topp, botten och fötter

Om man tittar noga på golvet och på arbetsbänken ser man att jag tjuvstartat lite och sågat upp ett par remsor av 10 mm MDF:en samt sticksågat ut en bit som ska bli fräsmall för spanten och topp/botten.

Spantens bredd i framkant och vinkeln mellan fram- och sidokanterna är viktiga eftersom baffelbredden och sidoväggarna är tight anpassade efter elementen. Det ska bli ca 1 mm mellan elementen och sidoväggarna. Resten av måtten är inte lika noga, utan ska bara ge rätt innervolym på lådan (ca 2 liter per element). Mallen ritades upp, sticksågades ut ur skivan och kantslipades till rätt storlek. Resultatet blev det här (den med vita märken på):

Bild

De vita märkena är bitar av matt-tejp. Med mallen klar och finjusterad sätter jag fast grovt utsågade mdf-bitar på den med matt-tejpen och följer mallen med kopier-frässtålet man ser på bilden (eller heter det kantfräs?).

Då går det hyfsat snabbt och lätt att producera en hög med likadana spantstycken. 24 stycken 10 mm tjocka spant går det åt, samt fyra 19 mm topp-/bottenstycken med samma form.

Bild

Eller helt likadana är ju inte bitarna; topp, botten och faktiskt ett spant per högtalare har inga hål i sig:

Bild

Anledningen till att ett spant inte har något hål i sig återkommer jag till. De små spåren i den rundade kanten av spanten är till för att senare sätta ett stag som löper längs högtalarens hela längd. Spanten ska senare limmas mot baffeln, och staget är tänkt att stabilisera alltihop en aning framförallt innan den rundade bakväggen sedan limmas fast.

På bilden ovan har jag sågat ut baffelremsor också, som spanten står på. De måste också sågas med rätt vinkel:

Bild

Jag litar inte på min förmåga att få spanten på rätt platser och hålla dem där medan de limmas, så jag fräser ca 3 mm djupa spår för dem på baffeln.

Bild

För att få spåren vinkelräta och med rätt avstånd använder jag en mall, med ett spår för kopierkrage i. På baksidan ser mallen ut så här:

Bild

Det är tre skenor som håller mallen rakt över två baffelstycken, och en liten kant i ena ändan som klickar i föregående spår. Avståndet mellan kanten och spåret för kopierhylsan ger rätt avstånd mellan spant-spåren. Det kommer sitta två högtalarelement mellan varje spantstycke, utom i toppen och botten av högtalaren, där det sitter tre element mellan sista spantet och högtalarens topp/botten. Detta för att i nederkant få lite extra utrymme för inkoppling av kablar osv. Ett element är 84 mm brett, så med en millimeter mellan varje element blir avståndet 170 mm c-c mellan de spant som har två högtalare mellan sig.

Övriga mått finns på följande två ritningar:

Bild
Bild

Mått som har med elementens inpassning är viktiga, men i stora drag har dock använt ritningarna mest som riktlinjer. Under arbetet anpassar jag måtten lite grand efter hand när jag har delarna färdiga, i handen. Till exempel: Efter baffeln sågats ut testfräste jag spåren för spanten med med gradvis större djup tills storleken på spanten jag tillverkat passade baffelns bredd perfekt. Spåren blev då snarare 3 mm djupa än 4 mm som ritningen säger.

Innan spanten och topp-/bottenstyckena limmas fast på baffeln ska det däremot fräsas hål och försänkning för elementen, och borras fästhål för dem. Det tar vi nästa gång! :)

Edit: Fixad bildlänk.
Edit 2: Lade till ytterligare en bild på baffeln.
Edit 3: Lade till ritningar.
Senast redigerad av njoak 2013-08-05 09:41, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-02 22:18

Dartman skrev:Jag delar mina vis 120 Hz, och tror nog inte det är någon fara att dela ännu högre så länge basstödet är nära linjekällorna.

Det ska bli riktigt spännande att följa ditt bygge! Om du vill lyssna på andra så är du välkommen när du har vägen förbi Linköping.

Tack för inbjudan, har jag vägarna förbi tar jag dig på orden. :) Jag förväntar mig dessutom att du hojtar till om du ser att jag hittar på något dumt under byggets gång. ;)

mikgr skrev: Fantastiskt roligt bygge!

Skrevs ju lite om den här högtalaren för ett tag sedan här på forumet. Blev då själv sugen på att bygga något liknande men har inte fått tummen ur.
Skönt att det finns någon annan med lite driv som får saker gjorda.
Skall bli mycket spännande att höra vad du tycker om slutresultatet, särskillt hur den presterar som fullregister. Det vore ju en våt dröm om den funkar som fullregister högtalare.

Din design med rundat bakstycke ser mycket fin ut.

Tack för komplimangerna! Hoppas drivet och framförallt tiden räcker hela vägen, jag är också nyfiken på slutresultatet... Blir det bra och du blir sugen är det ju bara att kopiera vad jag gjort. ;)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-08-02 22:25

Otroligt roligt initiativ, här känner man verkligen High End-vindarna blåsa inom överkomlighetens gräns! Skall bli rasande spännande att läsa om resultatet!

Ett par Beveridges skulle annars inte vara fel, men priset har 0 WAF-faktor ... liksom utseendet ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-02 22:33

Effektivt jobbat. Har du ritningar som tål att visas publikt också utan att upphovsrättstomtarna kommer?

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-02 22:47

joakimfors skrev:Effektivt jobbat. Har du ritningar som tål att visas publikt också utan att upphovsrättstomtarna kommer?

Tack, men det jag visar här händer just nu inte riktigt i realtid. Arbetsutrymmet gjorde jag iordning i höstas och själva bygget påbörjade jag för en dryg vecka sedan. Det jag visade i förra inlägget motsvarar ca två dagars jobb... :)

Ritningar finns det ett antal. Upphovsrätt är nog inget problem men de är inte så välsorterade och inte helt up-to-date... Är du eller någon annan intresserad av mått och sådant kan jag nog fixa det, iofs.

Närmare bestämt har jag nästan alla ritningar i en och samma CAD-fil, inklusive en massa tester, kladd och olika versioner:

Bild

Edit: Jag kom på att jag faktiskt tog skärmdumpar av relevanta ritningar och laddade över till mobilen för att kolla under tiden jag byggde. Bygginlägget är uppdaterat med de ritningarna.
Senast redigerad av njoak 2013-08-05 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
the_Suede

Inläggav the_Suede » 2013-08-03 00:39

njoak skrev:Tack för de glada tillropen! :)

Eventuellt testar jag dem fullrange lite grand för skojs skull och för att spela in dem, men planen är annars att använda dem som toppar och dela mot befintliga subbar vid 80-120 Hz eller till och med något högre. Högtalarna sjunker med 12 dB/oktav från 130-140 Hz som man ser i simuleringen nedan, så det känns fel att köra dem för lågt. Jag kommer inte få något väggstöd att tala om heller.

Responsen faller för övrigt uppåt i frekvens också, från ca 1500 Hz, på grund av högtalarelementens inbördes avstånd som gör dem okorrelerade vid högre frekvenser. Så oavsett vilket kommer det behövas mätning och eq. Jag har ett minidsp 8x8-kort liggande som jag tänkte prova med.

Bild

Lycka till, låter jättekul! :)

Ett par tankar från mig som provat tidigare (har ägt både bandlinjekällor från Bohlender&Graebner och lekt lite med arrays):

En helt okorrigerad linje ger olika frekvensrespons beroende på avstånd. Det är viktigt att de provas in och mäts på "rätt" avstånd för applikationen. Tapering är ofta svårt att simulera och få rätt, men med banden körde jag en fuling och lade till öppen cellplast i spalterna mot ändarna till. Detta tog bort det mesta av den överväldigande diskant-efterklangen i rummet. Långa linjer med full bandbredd ger extrema kastlängder på diskanten, den avtar inte lika snabbt som basen gör.

Med så många element som 28 hade jag nog övervägt att lägga ett 3dB/oktav stegfilter från ca 2500Hz på de yttersta fyra per ände, och från ca 1000Hz på de nästkommande fyra. Detta lämnar 12st i mitten som spelar full-range orört. Det påverkar knappast effekt-tåligheten något, men linjäriserar variationen på frekvensgång över kastlängd ganska bra, vilket gör EQ mycket lättare... Det HÖJER också effekt-tåligheten i diskantområdet eftersom man inte behöver dra på lika mycket kompensering.

Gör man INTE detta är man ganska låst i lyssningsavstånd, och rummet lastas lite skevt vad det gäller efterklangen. Som tur är är ju diskant det "lätta" registret att korrigera med rumsdämpning, men iaf. Mina lät kanske bara lite bättre i lyssningsposition, men MYCKET bättre i resten av lägenheten efter att jag lagt på lite dämpning mot linjens kanter.

Du kanske kan planera kabeldragning osv för att kunna experimentera lite senare?

Sen är ju (även om de är 28st) elementen inte speciellt kapabla att flytta luft. gränsen på 3mm slaglängd bör man nog hålla sig ifrån om man vill ha kvar mellanregistrets renhet. 28*36cm² = 1000cm² - ungefär som ett 15" element - men med en medioker laglängd. Tillsammans flyttar de mindre luft än ett 10" Peerless SLS, men kastlängden vid 150Hz gör ju att de har kvar mer ljudeffekt vid 3m lyssningsavstånd än en punktformig utstrålare iaf. Denna fördel försvinner dock ganska snabbt under 100Hz. Jag hade nog delat vid 100-120 snarare än vid 80 och varit tvungen att lägga +EQi basen på dem, och än mindre försökt köra dem full-range.

NL-Audio? Det hittar jag inte. Det verkar vara det bästa priset jag kan se i Europa just nu iaf...

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-03 01:50

the_Suede skrev:
Lycka till, låter jättekul! :)

Ett par tankar från mig som provat tidigare (har ägt både bandlinjekällor från Bohlender&Graebner och lekt lite med arrays):

En helt okorrigerad linje ger olika frekvensrespons beroende på avstånd. Det är viktigt att de provas in och mäts på "rätt" avstånd för applikationen. Tapering är ofta svårt att simulera och få rätt, men med banden körde jag en fuling och lade till öppen cellplast i spalterna mot ändarna till. Detta tog bort det mesta av den överväldigande diskant-efterklangen i rummet. Långa linjer med full bandbredd ger extrema kastlängder på diskanten, den avtar inte lika snabbt som basen gör.

Med så många element som 28 hade jag nog övervägt att lägga ett 3dB/oktav stegfilter från ca 2500Hz på de yttersta fyra per ände, och från ca 1000Hz på de nästkommande fyra. Detta lämnar 12st i mitten som spelar full-range orört. Det påverkar knappast effekt-tåligheten något, men linjäriserar variationen på frekvensgång över kastlängd ganska bra, vilket gör EQ mycket lättare... Det HÖJER också effekt-tåligheten i diskantområdet eftersom man inte behöver dra på lika mycket kompensering.

Gör man INTE detta är man ganska låst i lyssningsavstånd, och rummet lastas lite skevt vad det gäller efterklangen. Som tur är är ju diskant det "lätta" registret att korrigera med rumsdämpning, men iaf. Mina lät kanske bara lite bättre i lyssningsposition, men MYCKET bättre i resten av lägenheten efter att jag lagt på lite dämpning mot linjens kanter.

Du kanske kan planera kabeldragning osv för att kunna experimentera lite senare?

Sen är ju (även om de är 28st) elementen inte speciellt kapabla att flytta luft. gränsen på 3mm slaglängd bör man nog hålla sig ifrån om man vill ha kvar mellanregistrets renhet. 28*36cm² = 1000cm² - ungefär som ett 15" element - men med en medioker laglängd. Tillsammans flyttar de mindre luft än ett 10" Peerless SLS, men kastlängden vid 150Hz gör ju att de har kvar mer ljudeffekt vid 3m lyssningsavstånd än en punktformig utstrålare iaf. Denna fördel försvinner dock ganska snabbt under 100Hz. Jag hade nog delat vid 100-120 snarare än vid 80 och varit tvungen att lägga +EQi basen på dem, och än mindre försökt köra dem full-range.

NL-Audio? Det hittar jag inte. Det verkar vara det bästa priset jag kan se i Europa just nu iaf...

Tack för det jättefina inlägget!

Basdelningen är vi överens om. Vissa andra saker du skriver tål att tänka lite på, men för att spontant kommentera tapering lite grand så kommer kabeldragningen göras så att sådant går att labba med senare - men i första skedet ska jag prova utan. Man kan komma in på en ändlös diskussion om detta, men jag gillar för det första enkelheten i att inte använda tapering. För det andra har jag en känsla av att det beror lite på både rum och högtalarkonstruktion och lyssnarpreferenser. Pratar du om flervägskonstruktioner, med diskantelement? Med envägare/bredbandselement som här, blir det viss kompensering av effekten du pratar om genom att energiutstrålningen är lägre i högre register på grund av "beamingen". Det är samma geometri som ger upphov till båda effekterna, vilket kanske talar för att det kan bli bra... För det tredje finns det anledningar att sitta i linjekällans närfält; där utstrålningen beter sig cylindriskt; i alla frekvenser. Av den anledningen, och också för att med tanke på efterklangen förskjuta övergången mellan cylindriskt och sfäriskt beteende så långt bort från högtalaren som möjligt, så kan man argumentera för att ha ett enhetligt beteende längs hela linjen så att spegelkällorna i golv och tak förlänger linjens effektiva längd... Men som sagt, man kommer lätt in på diskussioner om gungor och karuseller och som vanligt tror jag det "beror på" vilka kompromisser som är att föredra. På en massa saker. Jag börjar hur som helst att hålla det enkelt, utan tapering. :)

NL-Audio hittar du på http://www.audiocomponents.nl; vet inte om det är att de bytt namn eller om jag skrivit fel i mina anteckningar. De är bra att förhandla med iaf, åtminstone vid lite större beställningar (jag mailade med en kille som heter Rolph). Det var över ett år sedan jag köpte elementen iofs, så valutakurser och sådant kan ändrat sig.

Edit: jag ändrade från NL-Audio till Audiocomponents NL i förstainlägget.

Edit 2: När det gäller sådana här diskussioner är det obligatoriskt att tipsa om den alldeles strålande "Design Guidelines for Practical Near Field Line Arrays" av James Griffin: http://www.systemsolutions.co.za/Tech%20Zone/Line%20Array%20White%20Paper.pdf. Vem som helst som är det minsta intresserad måste helt enkelt läsa den. :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-08-03 09:34

Ser verkligen bra ut. Strukturerat och välplanerat bygge. Den intressantaste byggtråden på länge. Ser fram emot fortsättningen.
Medlem i MEK

JM

Re: njoak bygger linjekällor a la IDS-25

Inläggav JM » 2013-08-03 20:36

njoak skrev:
En introduktion till IDS-25 och konstruktörens bakgrundshistoria finns att läsa på http://www.roger-russell.com/columns/columns.htm och högtalaren såg ut så här:

Några saker kommer jag göra annorlunda.

Äntligen! Bra att du skall göra något annorlunda.
Ett högtalarbygge som inte är en klon av alla andra lådor med förutsägbart ljud.

Hur har du tänkt med de högre frekvenserna?
Får du inte relativt lågt i frekvens en stark riktverkan och asymmetrisk frekvensgång utanför en mkt liten sweetspot?

JM

Användarvisningsbild
the_Suede

Inläggav the_Suede » 2013-08-04 01:22

Precis som i din simulering (som är gjord på avstånd=?) sker i verkligheten ett ganska extremt diskantfall över ca 2000Hz med 3.5"-element satta i linje. Vill du kompensera upp detta med EQ för att få rätt tonkurva i lyssningspositionen kommer fältet ett par meter bakom vara totalt diskantdominerat.

En "rak" linjekälla kan bara ha rak tonkurva i ett avstånd. Golv- och tak-speglingar kvittar i praktiken, de ger inte i närheten av en tillräckligt homogen spegling för att motsvara simuleringar - om du inte har ett betonggolv och ett helt omöblerat rum, men även då gäller de mest för lägre mellanregistret. "Kompenseringen" du nämner är att man får stoppa in 4x mer diskantenergi i en rak linjekälla (du ser ut att behöva höja från 1500Hz > 10kHz med ca 6dB...) än i en taper pga utfasningarna. Visst kan linjekällan "ta det", men en taper där man bara stoppar in hälften så mycket diskantenergi men ändå får HÖGRE verklig effekt av diskanten i rummet är på många sätt att föredra. EQ behöver då bara lyfta diskanten hälften så mycket, efterklangen blir betydligt mer lätthanterlig - och distortionen sänks med kanske en faktor två...

Prova att simulera din linje på 2, 4, 8 och 12 meter så ser du varför den kan vara svår att stämma av för en behaglig lyssningskurva i mer än en fastlåst position i rummet.

I mitt eget fall var detta extra svårt, eftersom jag spelade i ett knappt 50m² vardagsrum, där jag ofta hade fester osv dessutom. Ingen mer än jag störde sig nog på att ljudet "ändrades när man rörde sig i rummet", men iaf...

När jag flyttade in B&G-banden i ett annat, mycket mindre rum blev det lättare, eftersom rummet då i stort sett blev en homogen 2D tryck-kammare för alla frekvenser. Detta var lättaer att dämpa ut så att det lät rätt.

Men du gör nog rätt i att BÖRJA med den enklaste varianten - men jag hade i vilket fall som helst rekommenderat att du bygger in ett sätt i kabeldragningen av parallell / serie så att det går lätt att lägga till tapering och / eller lokal EQ (per linjeposition) senare...

Användarvisningsbild
the_Suede

Inläggav the_Suede » 2013-08-04 01:25

Jag har läst Griffin, och även provat det mesta av det hand skriver om i praktiken... Kan även rekommendera D.B.Keele's senare papers om ämnet.

JM

Inläggav JM » 2013-08-04 08:55

the_Suede skrev:Jag har läst Griffin, och även provat det mesta av det hand skriver om i praktiken... Kan även rekommendera D.B.Keele's senare papers om ämnet.

Don Keeles simuleringar o mätningar är imponerande. Har källaren full med element till en CBT högtalare.

http://www.audioartistry.com/products_CBT.htm
ffa.
[5] Paper 5: "Ground-Plane Constant Beamwidth Transducer (CBT) Loudspeaker Circular-Arc Line Arrays." (Oct. 2005).

JBL har line array högtalare enligt CBT principen.
http://www.jblpro.com/catalog/general/P ... d=89&MId=2

Du nämner "tapering" som ett sätt att fixa problemen med diskanten i en linjehögtalare men som jag ser det efter analys av Don Keeles simuleringar o mätningar, är tidsfördröjningen ökande med höjden, antingen med fysisk böjning i en båge eller digitalt, viktigare. Bäst vore att göra både "tapering" o tidsfördröjning.

JM

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-04 09:21

Inte behövs väl tapering om linjen är oändlig, det vill säga sträcker sig hela vägen mellan golv och tak
Bikinitider

Användarvisningsbild
njoak

Inläggav njoak » 2013-08-04 11:01

Jag hinner inte skriva så mycket just nu, men som kuriosa var det faktiskt från början högtalare med riktverkan, via Don Keele's eleganta CBT-konstruktioner, som från början fick in mig på nuvarande ... "linje". ;) Han har skrivit många jättebra papper, presentationer och annat om ämnet och delar med sig av allt på sin hemsida: http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/.

Kort sagt hade jag inte haft något emot att bygga sådana högtalare, men på grund av deras kurvatur får de för stort fotavtryck för mitt nuvarande boende. Det blir möjligtvis en sådan centerhögtalare framöver däremot...

Envägslinjerna som jag nu bygger istället har en annan designfilosofi som också har många attraktiva egenskaper. Enkelheten och att de tar upp väldigt lite golvyta är två sådana för mig. Om en högtalare är bättre eller sämre än en annan beror på så många saker... :)

JM

Inläggav JM » 2013-08-04 12:29

celef skrev:Inte behövs väl tapering om linjen är oändlig, det vill säga sträcker sig hela vägen mellan golv och tak

Med en linjehögtalare från golv till tak, som i detta fall, ger "speglingarna" en virtuell linjehögtalare som är 3 x takhöjden. Vägg- o golvspeglingarna ger ju en frekvensberoende ljudtrycksvinst som snarare är 3 x än oändlig. Eller?

Vinsten med "tapering" o "delay" enligt Keele borde gälla fortfarande med skillnaden att den elektroniskt simulerade bågens närmaste punkt läggs i höjd med halva takhöjden för max vinst av "speglingarna".

JM

Nästa

Återgå till DIY-forum