[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-31 21:49

Gud vad ni överarbetar!

Är inte ens säker på att det ni pratar om är en bra lösning faktiskt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-31 21:51

MagnusÖstberg skrev:Gud vad ni överarbetar!

Är inte ens säker på att det ni pratar om är en bra lösning faktiskt.

Haha lite ja.

Jo då det blir nog jättebra så länge man lämnar tillräckligt med luft runt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-31 21:51

En hel skiva håller sig på plats bättre än lösa bitar runt kanterna kan jag lova.
Och du föreslår själv att fodra glasfibern. :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-07-31 23:10

Mig gör det ingenting att ni diskuterar :)

Jag fortsätter imorgon och dämpar lådan. Får testa ta en hel fyrkantig stenullsskiva och gröpa ur ett hål för talspolen.

Hur mycket kan vara lämpligt att lämna runt talspolen på ett ungefär i cm?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-01 08:30

Rätt mycket. Lägg istället täckjacksfoder närmast. Tycker jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-01 08:36

MagnusÖstberg skrev:Rätt mycket. Lägg istället täckjacksfoder närmast. Tycker jag.

+1
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-01 08:36

MagnusÖstberg skrev:Rätt mycket. Lägg istället täckjacksfoder närmast. Tycker jag.

Kan nog vara ett lättare val. Så kör på det.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-01 08:51

Ni är allt för bra, tack för hjälpen :)

Jag svänger inom och köper Supra ply 2.0 och löder dit dessa på kontakterna. Det ser nämligen inte ut som att baselementets terminaler är lödbara.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-01 21:16

Vilken dag & vilket trixande hit och dit. Det var inte helt lätt att få till bafflarna och nersänkningen så som jag ville och tyvärr blev det det enda som blev gjort idag men jag blev trots allt riktigt nöjd med bafflarna och tror det kommer bli kalas när de är på plats.

Kabel inhandlade jag men hittade dessvärre bara Supra Classic 1.6, så den får duga. Mycket till bilder blev det inte idag eftersom hjärnan vart på maxfart hela dagen men här kommer två :)

Gjorde MÅNGA test innan det blev bra men denna baffeln blev en referens för fräsningen av originalbaffeln. Snacka om att pulsen slog, inte göra fel, INTE göra fel.
Bild

Men det blev ju bra till sist :)
Bild

Tjocklek på 26mm fick räcka som baffel & det tror jag det gör.

Förresten. Är det någon som har något bra förslag på vad man ska göra åt förborrningshålen för elementet? Det kommer ju sippra ut luft därifrån. Ska man fylla dom med lite silikon/tätning innan man skruvar dit elementet?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-01 21:18

Att tro att det hinner pressas luft genom dem så fort som elementet slår är att ta i. Sätt du en klick trälim eller liknande som feelgood, men det har ingen reell effekt.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-01 21:54

Nattlorden skrev:Att tro att det hinner pressas luft genom dem så fort som elementet slår är att ta i. Sätt du en klick trälim eller liknande som feelgood, men det har ingen reell effekt.

Inte vet jag :)
Men jag trycker in lite trälim i förborrningarna innan jag skruvar dit elementet.

Dessvärre åker jag på låång weekend i Göteborg imorgon och är inte tillbaks förrän måndag kväll igen. Varför ska alla resor vara inplanerade just nu när man bara vill bygga & ligga skeden med elementen...

:D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-01 22:03

Inte så mycket att du inte kan få loss elementet senare bara!

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-01 23:19

Det var min tanke också. Vill varken limma fast det eller få massa limrester som jag måste använda vinkelslipen för att få bort...

Lite i hålen räcker nog.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-01 23:24

Du skall ju förborra bara precis så kärnan på skruvarna har fritt. Det blir ju bomtätt bara skruven är på plats!

Men pytte-pytte lite lim är inte fel, det hindrar att skruvarna vibrerar upp och trycket blir konstant på skruvförbandet :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-02 01:07

MagnusÖstberg skrev:Du skall ju förborra bara precis så kärnan på skruvarna har fritt. Det blir ju bomtätt bara skruven är på plats!

Men pytte-pytte lite lim är inte fel, det hindrar att skruvarna vibrerar upp och trycket blir konstant på skruvförbandet :)

Ja det har du helt rätt i. Bara det borde ju göra det helt tätt men jag lägger lite lim så det sitter där det ska. Men detta är kanske önödigt att göra innan jag lackerat och jobbar med lådan? Provspelning och så kommer jag göra men jag kanske inte behöver limma skruvarna då utan väntar tills det är sista iskruvningen av elementet.

Användarvisningsbild
pstb

Inläggav pstb » 2013-08-02 21:35

på w7basarna sitter skruvarna under upphängningen så för att kunna skruva fast basen måste man lossa en låsring. detta måste man tänka på när man försänker basen så det finns plats för ringen. hoppas jag inte skriver för sent nu när du är färdigfräst

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-02 21:45

pstb skrev:på w7basarna sitter skruvarna under upphängningen så för att kunna skruva fast basen måste man lossa en låsring. detta måste man tänka på när man försänker basen så det finns plats för ringen. hoppas jag inte skriver för sent nu när du är färdigfräst

Det var därför det tog sån tid att fräsa bland annat :) Testade flertalet gånger så att ringfan gick på men tillsist så.

Men tack för upplysningen :)

Användarvisningsbild
pstb

Inläggav pstb » 2013-08-02 22:03

ahh det var skönt att höra , jag var lite orolig att du missat det.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-02 22:12

Ja det hade ju blivit aningen knepigt att fräsa ut insänkningen med mittenhålet bortfräst :)

Men det blev bra. Kanske kunde varit aningen djupare insänkning men då hade baffeln blivit för tunn...

Användarvisningsbild
fiskbuljong

Inläggav fiskbuljong » 2013-08-03 10:18

Riktigt kul att följa ditt bygge!

Då jag också står i startgroparna för mitt första lådbygge så uppskattar jag alla nybörjarmissar du gör, för då undviker jag förhoppningsvis dom. :)

Fortsätt att ösa på med bilder, det uppskattas verkligen.

Till sist vill jag säga att jag kanske snor din design med den svävande bottenplattan, tycker det var en väldigt snygg lösning och inte alls svårt att få till.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-03 11:39

fiskbuljong skrev:Riktigt kul att följa ditt bygge!

Då jag också står i startgroparna för mitt första lådbygge så uppskattar jag alla nybörjarmissar du gör, för då undviker jag förhoppningsvis dom. :)

Fortsätt att ösa på med bilder, det uppskattas verkligen.

Till sist vill jag säga att jag kanske snor din design med den svävande bottenplattan, tycker det var en väldigt snygg lösning och inte alls svårt att få till.

Det värmer mig att höra :)

Nej förhoppningsvis får du och andra lite lärdom från mina misstag & det är ju lite det som är det fina att följa någons bygge som liknar ens eget.
Bilder kommer komma lika frekvent som vanligt. Ska försöka få kort på intressanta delar framöver.

Det får du gärna göra, jag erhåller inget patent på den formen direkt :D
Men ja, den är väldig enkel att få till & höjer basmodulernas estetiska yttre till skyarna, enligt mig.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-05 21:27

Nu var man på hemmaplan igen.

Imorgon fortsätter jag med det som skall göras, bla. dämpa lådan ytterligare, montera bafflarna, förborra för elementen med mera.

Förresten. Hur länge behöver man vänta efter sista limningen för att provspela lådan?
Det står att limmet får sin maximala hållfasthet efter 7 dygn men det låter lite väl länge att vänta med...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-05 21:32

Overkill är alltid bra, vänta 70 dygn. :twisted: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-06 08:24

Nattlorden skrev:Overkill är alltid bra, vänta 70 dygn. :twisted: :mrgreen:

På riktigt?

:roll:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-06 08:30

Nattlorden skojar bara lite. Klart man inte kan avrunda så tumregelmässigt. Det ligger närmare 69,54 dygn när det kommer till just dina lådor.

Tänker du spela innan du lagt finish?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-06 09:39

tvett skrev:Nattlorden skojar bara lite. Klart man inte kan avrunda så tumregelmässigt. Det ligger närmare 69,54 dygn när det kommer till just dina lådor.

Yes, jag kommer provspela innan jag lagt finish.

Hur många timmar/dagar kan då vara lämpligt att vänta? Kan man provspela dagen efter limning?

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2013-08-06 09:50

Illuminatus skrev:
tvett skrev:Nattlorden skojar bara lite. Klart man inte kan avrunda så tumregelmässigt. Det ligger närmare 69,54 dygn när det kommer till just dina lådor.

Yes, jag kommer provspela innan jag lagt finish.

Hur många timmar/dagar kan då vara lämpligt att vänta? Kan man provspela dagen efter limning?

Absolut!

Ett tips är att lägga finish först, annars blir det nog inte av på ett bra tag :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-06 10:10

+1
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-06 10:18

Ni kan vara lugna, finishen kommer bli av det kan jag lova er. Modulerna kommer inte innanför mitt hem förrän finishen är på topp & jag vill så klart få in dom så snart som möjligt :)

Ska nämligen ha filmkväll till helgen hos mor & far (alltså där jag bygger) och någon finish tills dess hinner jag inte med.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-06 22:35

Helt okej kvällsbygge. Han med lite mindre än vad jag trodde jag skulle hinna men är i övrigt nöjd. Lådorna fick sin sista sida monterad, baffeln i detta fallet så nu är de båda ett par kompletta lådor, wooho! 8)

Här kommer lite bilder som vanligt:

Började kvällen med att fylla staget med dämpning, ca 4cm tjocka vilket gav ungefär 5cm fri yta från talspolen och dämpet.
Bild

Båda klara.
Bild

Därefter vad det dags att fräsa bort lite överhängande mdf.
Bild

Ett varv med fräsen så blev allting frid och fröjd.
Bild

Provmontering.
Bild

Rikligt med lim. Överflödet torkades som vanligt bort med fuktad trasa.
Bild

Under press.
Bild

Provmontering andra lådan.
Bild

Inte mycket nytt, även den under press.
Bild

Ett styck komplett låda. Det som återstår, täta insidan av baffeln, dämpa den sista "kammaren" med stenull, dämpa med vitt fluff, förborra för elementet samt skruva dit Speakon-uttaget.
Bild

Eftersom EKK kabeln inte var så passande för internkablage inhandlade jag Supra Classic 1.6 istället och lödde dit.
Bild

Gick hyfsat smärtfritt om än något smält plast runt kontaktytorna.
Bild

Allt för idag, natti.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum