SL 1210 - jämförande test?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-01 09:54

IngOehman skrev: Idag finns faktiskt förutsättningar att göra mycket bättre
direktdrivna skivspelare än på tiden det begav sig, delvis genom att
man enkelt kan undersöka och datainsamla vad som konstituerar en
optimal drivvågform - och sedan syntetisera denna i en digital signal-
generator.

Vh, iö
Jag kan inte föreställa mig en optimalare drivvågsform än trefas sinus med jämn delning. Det summerar ju till konstant effekt utan fluktuationer.
Men trots att det är perfekt i praktiken så kan det nog hända att motorn trots allt inte ger exakt moment helt proportionellt mot signalen vid alla vinklar och på varje enskild fas. Men en sådan kompensation som skulle kunna åstadkomma detta skulle ju kunna vara möjlig att få till med en digitalstyrd vågformsgenerator.
Att sätta in hundratals poler på en stegmotor kommer aldrig att ge en lika jämn gång, oavsett hur små steg det är.

En av dom största anledningarna att man tog fram trefassystemet för elkraften, var ju att de stora generatorerna i kraftstationerna skulle rotera jämnare och med mindre vibrationer när dom fick ge sin last mot ett konstant vridmoment hela varvet runt. Lika för stora trefasmotorer, att de går väldigt jämt jämfört med i stort sett allt annat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-08-01 16:44

Ja, men normalt så är ju krämen man har att jobba med från början det som kommer ur ett vanligt väggurtag.
Och en sinus är inte alltid en sinus, så att säga. Inte om den skall fram analogt i alla fall. Men med digitalteknik går det ju mycket lättare. Mycket enklare att synka oscilatorerna bra, antar jag, + att man slipper problemet med att frekvensen driver iväg med olika temperatur (vanligt problem förr i tiden med analogsyntar).

1200an har ju en quartz-kristall som skall hålla takten. Vill minnas att styrfrekvensen eller vad det kallas ligger på ca 280kHz, men kan minnas fel.

Vad säger faktiskt.se om en sådan lösning? Tempertursabiltet och så? Jag tänker på själva konceptet som sådant, säkert fler som använder samma metod.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-01 16:49

IngOehman skrev:
Richard skrev:
IngOehman skrev:
Richard skrev:
penke62 skrev:En i mitt tycke väldigt relevant fråga. Priserna på SL1200 tenderar ju att bli löjligt höga i mitt tycke. T.o.m i Danmark börjar de gå upp, och de har alltid legat lägre där.

Ja, speciellt med tanke hur dåligt skivspelaren egentligen låter. Problemet sitter i direktdriften med en motor direktkopplad till tallriken, samt att konstruktören inte förstått en skivspelares funktion.

Tomma, trista påståenden uppradade. :(

VARFÖR är det du nämner ett problem? Vart tog argumentet vägen?

Och varför kommer du med trista påståenden om vad konstruktören
förstår eller inte förstår? Känner du konstruktören? Vet du överhuvud-
taget någonting alls om personen ifråga eller hur han eller hon ser på
skivspelarens funktion? Nä det gör du inte.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag påstår inte att skivspelaren ifråga är perfekt eller ens att den är
bra, men jag tycker att det är tråkigt att se produkten talas illa om utan
några som helst konkreta argument.

Så mina lyssningsintryck duger alltså inte ? Nehä.... :roll:

Nu är du ju bara dum. Jag har inte skrivit något om några lyssnings-
intryck från dig. Jag har inte ens sett dig redovisa några lyssnings-
tester du eventuellt gjort.

Det jag kommenterade var bara dumheterna du skrev om orsaker till
dina invändningar (som inte innehöll ens fragment av argument, bara
lösa påståenden) och även otrevligheterna du skrev om apparatens
konstruktör, som var skitprat från början till slut. Du inte vet något
om den saken överhuvudtaget.

Så skärpning.

Vh, iö

Jag tycker att du istället för att vara mästrande, borde lyssna litet mera på musiken istället för att hela tiden fokusera på ljudet.

Gör man det, så står det strax klart för var och en att direktdrift inte låter speciellt bra. I jämförelse låter nästan alltid en god remdriven skivspelare bättre än en direktdriven, - oavsett prisklass. Detta är min erfarenhet.

En skivspelare som tex dual 505 spelar musiken betydligt bättre än en technicsspelare. Dualen med en medioker pickup låter bättre än technicsen med en ortofon om -40 pickup.

Detta, pga att drivverket sätter gränsen för välljudet. 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-01 16:52

paa skrev:
generator.

Vh, iö
Jag kan inte föreställa mig en optimalare drivvågsform än trefas sinus med jämn delning. Det summerar ju till konstant effekt utan fluktuationer.
Men trots att det är perfekt i praktiken så kan det nog hända att motorn trots allt inte ger exakt moment helt proportionellt mot signalen vid alla vinklar och på varje enskild fas. Men en sådan kompensation som skulle kunna åstadkomma detta skulle ju kunna vara möjlig att få till med en digitalstyrd vågformsgenerator.
Att sätta in hundratals poler på en stegmotor kommer aldrig att ge en lika jämn gång, oavsett hur små steg det är.

En av dom största anledningarna att man tog fram trefassystemet för elkraften, var ju att de stora generatorerna i kraftstationerna skulle rotera jämnare och med mindre vibrationer när dom fick ge sin last mot ett konstant vridmoment hela varvet runt. Lika för stora trefasmotorer, att de går väldigt jämt jämfört med i stort sett allt annat.

Om ni lyssnar litet mer på musik istället för sinustoner så märker ni att direktdrift är inge' bra, ju.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-01 16:58

Technicsspelaren klår Dual 505 och LINN LP12 i ljudkvalité mestadels på grund av sin fina direktdrift, men såklart också för att spelaren är tillverkad av personer med kunskap om hur man konstruerar hållbara och välljudande spelare.

Det anser de flesta som lyssnar på musik, fortsätter Saklige Gunnar och stampar takten med foten på LP12-spelaren som sakta smulas sönder under den grova Westernboot-stöveln som Gunnar köpt på Ullared 1984.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-01 17:00

MagnusÖstberg skrev:Technicsspelaren klår Dual 505 och LINN LP12 i ljudkvalité mestadels på grund av sin fina direktdrift, men såklart också för att spelaren är tillverkad av personer med kunskap om hur man konstruerar hållbara och välljudande spelare.

Det anser de flesta som lyssnar på musik, fortsätter Saklige Gunnar och stampar takten med foten på LP12-spelaren som sakta smulas sönder under den grova Westernboot-stöveln som Gunnar köpt på Ullared 1984.

Den där Gunnar verkar ha problem. 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-08-01 18:13

MagnusÖstberg skrev:Technicsspelaren klår Dual 505 och LINN LP12 i ljudkvalité mestadels på grund av sin fina direktdrift, men såklart också för att spelaren är tillverkad av personer med kunskap om hur man konstruerar hållbara och välljudande spelare.

Sanna ord där!

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-02 10:49

Richard skrev:
paa skrev:
generator.

Vh, iö

Om ni lyssnar litet mer på musik istället för sinustoner så märker ni att direktdrift är inge' bra, ju.

Men vem sjutton sitter och lyssnar på sinustoner? :wink:
Att använda dem när man mäter låter mer rimligt.

Richard, får jag fråga vad du tror att skillanden (rent tekniskt) är i att återskapa en musiksignal jämfört med en "ljudsignal"?
Alltså, varför skulle en apparat som förmedlar signaler korrekt i ena fallet, inte återge dem korrekt i det andra?
Signalförmedling är ju precis vad apparaterna används för, och det man vill lyssna på är ju mediets innehåll, vad det än må vara.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-08-02 10:52

Fostex skrev:
Richard skrev:
paa skrev:
generator.

Vh, iö

Men vem sjutton sitter och lyssnar på sinustoner? :wink:

Alla. Tittar du tillräckligt nära så är alla vågformer sinusvågor, förutsatt att man tittar på tillräckligt kort tidsrymd. Det är bara fråga om nivåderivata vid ett givet tillfälle. Helt oavsett om det är musik eller något annat som man avnjuter via sin gramofon*.

edit:
*) Felstavat va?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-02 11:21

Max_Headroom skrev:
Fostex skrev:Men vem sjutton sitter och lyssnar på sinustoner? :wink:

Alla. Tittar du tillräckligt nära så är alla vågformer sinusvågor, förutsatt att man tittar på tillräckligt kort tidsrymd. Det är bara fråga om nivåderivata vid ett givet tillfälle. Helt oavsett om det är musik eller något annat som man avnjuter via sin gramofon*.

edit:
*) Felstavat va?

Jaså?
Jag satt och funderade över just musiksignalens utseende under ett kort tidsfönster, men fick inte hop det med att vågformen alltid är sinusformad.
En squarewave-synt kommer ju aldrig att presentera en sinusvåg?

Nu kanske jag tänker helt uppåt väggarna... :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-02 11:26

Fostex skrev:Jaså?
Jag satt och funderade över just musiksignalens utseende under ett kort tidsfönster, men fick inte hop det med att vågformen alltid är sinusformad.

Nej, men den är en summering av många överlagrade sinusar. En ren grundton utan övertoner blir en ren fin sinus.

Skall du bygga upp en fyrkantsvåg får du summera udda ordningens sinusar, ju fler destu bättre

Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-02 11:30

Nattlorden skrev:
Fostex skrev:Jaså?

Nej, men den är en summering av många överlagrade sinusar. En ren grundton utan övertoner blir en ren fin sinus.

Skall du bygga upp en fyrkantsvåg får du summera udda ordningens sinusar, ju fler destu bättre

Bild

Varje dag lär man sig något nytt!
Tack för förklaringen Nattlorden.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-02 11:31

Nattlorden skrev:Nej, men den är ......

Se så, ut i garaget med dig nu!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-08-02 12:16

Fostex skrev:
Max_Headroom skrev:

edit:
*) Felstavat va?

Jaså?

Du tittar på för stort tidsfönster.
Några verkliga fyrkantvågor existerar inte i den analoga världen. Flankerna har alltid en stigtid. Och den delen som är flat på fyrkantenvågen kommer inte att vara det i någon form av analog signal eftersom det är praktiskt omöjligt.

Men visst, fyrkantvågor är ju ett specialfall, där flankerna har oändligt hög frekvens och dom platta delarna frekvensen noll. Men fyrkantvågorna som olika syntesizers klämmer ut ser alltså inte ut så i verkligheten. Dom skiljer sig åt i deformation beroende på modell. Även dom andra vågformerna har inte heller exakt dom former som dom teoretiskt har. En sågtand t.ex. har gärna en släng på toppen + att flanken nådåt antingen är klockformad eller mer som hängmatta. Detta är en av dom saker som ger olika syntar olika karraktär.

Digitalsyntar har allmänt mycket renare vågformer. Dom kan därför ibland uppfattas som "torra" och "tråkiga". Därför är det viktigt att man använder rätt tekinik till rätt sak, eftersom dom rena vågformerna kan göra sådant som itne går alls, eller är extremt svårt/dyrt med analog teknik. Ja ja, nu var vi off topic igen. Härligt!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-02 15:47

Bagaget skrev:
Bagaget skrev:Fattar inte att det ska vara så svårt att hitta fler ljudfiler...

http://www.youtube.com/watch?v=zGKUD9i9fjY

Ortofon 2M Bronze, Pro-Ject Tube Box SE II - Soundcard (IDT HD) - Adobe Audition CS5.5

Citerar mig själv då jag tror jag fastnade i OT-träsket på förra sidan.

Men kom igen alla!

Vad hör ni guldöron som vi andra borde höra? Berätta om vad ni får för upplevelser av detta! Helt subjektivt! :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-08-02 16:14

Max_Headroom skrev:
Fostex skrev:
Max_Headroom skrev:

edit:
*) Felstavat va?

Jaså?

Du tittar på för stort tidsfönster.
Några verkliga fyrkantvågor existerar inte i den analoga världen. Flankerna har alltid en stigtid. Och den delen som är flat på fyrkantenvågen kommer inte att vara det i någon form av analog signal eftersom det är praktiskt omöjligt.

Men visst, fyrkantvågor är ju ett specialfall, där flankerna har oändligt hög frekvens och dom platta delarna frekvensen noll. Men fyrkantvågorna som olika syntesizers klämmer ut ser alltså inte ut så i verkligheten. Dom skiljer sig åt i deformation beroende på modell. Även dom andra vågformerna har inte heller exakt dom former som dom teoretiskt har. En sågtand t.ex. har gärna en släng på toppen + att flanken nådåt antingen är klockformad eller mer som hängmatta. Detta är en av dom saker som ger olika syntar olika karraktär.

Digitalsyntar har allmänt mycket renare vågformer. Dom kan därför ibland uppfattas som "torra" och "tråkiga". Därför är det viktigt att man använder rätt tekinik till rätt sak, eftersom dom rena vågformerna kan göra sådant som itne går alls, eller är extremt svårt/dyrt med analog teknik. Ja ja, nu var vi off topic igen. Härligt!

Ska man vara noga så är de platta delarna på en fyrkatvåg bara 0Hz när den har en DC-komponent och inte svänger kring 0-genomgången. Annars är ju lägsta frekvensen grundfrekvensen på fyrkantvågen. Sedan alla högre frekvenser lagrat på det som bildar fyrkanten.

Sedan finns det nog i stort sett platta delar i verkligheten också även om de oändliga flankerna inte finns. När man klipper en signal t.ex. så blir taket platt, även om det är en sinus. Då bildas övertonerna som frekvenskomponenterna i en fyrkantvåg.

En squarewavesynt spelar bara många sinusar samtidigt överlagrade på varandra.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-08-02 16:28

Martin skrev:En squarewavesynt spelar bara många sinusar samtidigt överlagrade på varandra.

Alla vågformer är sinusvågor lagrade på varandra. Olika vid olika tillfällen, förståss.
Även detta har utnyttjats inom ljudsyntes, men jag tror att det kanske inte är helt i 100% i linje med ämnet för tråden.

Men det kan nog vara användbart till motorstyrning, t.ex. i driektdrivna skivspelare, IÖ har ju redan varit inne på detta med skräddarsydda drivspänningar. Tuut piiip brum!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-02 18:40

Ingwor Womman har ju varit inne på fourkantsvejv.

Vågar man påstå att genom att lyssna på musik lätt kan höra att en direktdriven svarv är bättre på fourkantsvejv? Strunt i det, nu påstår jag det, och ingen kan ifrågasätta det.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-08-02 18:52

Alltså, om man har en tallrik som väger en 100Kg och tar en timme att nå rätt varvtal, då hinner den varken svaja eller fluttra en enda gång innan skivan är slut - och det oavsett hur man får upp den i fart!

Kanske en svarv med ett svänghjul från en lasbilsmotor direktkopplat under bordet vore något för en DIY:are!
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-08-02 20:09

Vill påpeka att ljud inte är summan av en massa sinussignaler.Även om nästan alla ljud faktiskt kan beskrivas på det sättet. Det finns några undantag och det är en modell.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-02 23:01

Jag tror det mest intressanta är hur stark suggestionskraften är i såna här fall - när det blir en principsak så letar sinnena efter bekräftelse på det man vill tro. Ungefär som placebo fast värre :)

Tekniken blir liksom en mental vattendelare, det blir oerhört svårt att omfamna två "motsatta" tekniker fullt ut. Direkt eller rem? Digitalt eller analogt? Vinyl eller CD?

Remdrift kanske tilltalar vinylentusiasten mer eftersom den upplevs som mer analog - medan direktdrift är lite annorlunda. En annan känsla, attityd.

Men jag tycker iofs att det är roligt att det är så ändå :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-02 23:14

xeizo skrev:Alltså, om man har en tallrik som väger en 100Kg och tar en timme att nå rätt varvtal, då hinner den varken svaja eller fluttra en enda gång innan skivan är slut - och det oavsett hur man får upp den i fart!

Kanske en svarv med ett svänghjul från en lasbilsmotor direktkopplat under bordet vore något för en DIY:are!

En av lärarna på teknis hade ungefär det är... Massiv stålklump säkert 20cm hög, varvtalet vidmakthölls via en rem i tandtrådstorlek. Minns inte om han hade den snurrande alltid, men jag skulle nästan tro det. Var iofs inte det som jag var mest intresserad av vid besöket utan hans hemmabyggda magnetostater...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-02 23:23

phloam skrev:Jag tror det mest intressanta är hur stark suggestionskraften är i såna här fall - när det blir en principsak så letar sinnena efter bekräftelse på det man vill tro. Ungefär som placebo fast värre :)

Tekniken blir liksom en mental vattendelare, det blir oerhört svårt att omfamna två "motsatta" tekniker fullt ut. Direkt eller rem? Digitalt eller analogt? Vinyl eller CD?

Remdrift kanske tilltalar vinylentusiasten mer eftersom den upplevs som mer analog - medan direktdrift är lite annorlunda. En annan känsla, attityd.

Men jag tycker iofs att det är roligt att det är så ändå :)

Ja, man kan ha olika åsikter, uppleva olika saker och prioritera olika... Jag var kanske en "trigger" för att du skulle dra igång den här tråden så det kanske är på sin plats att jag förklarar varför jag tycker som jag gör?

I "forntiden" hade jag en liten firma som sysslade med musikanläggningar - hifi, närradio, studio... Här samlades ett gäng "goa gubbar" som också var intresserade och det var väl nästan mer klubb än butik... :) Det här var vid den tiden då CD:n började ta fart och det var ju ingen konst att dema till vinylens fördel men det hade eg inte med tillkortakommanden hos tekniken att göra utan att mix och mastring inte var anpassade för det nya mediet... mycket som gavs ut på CD lät helt enkelt för j-gt!^^
Efter hand började vi jämföra vinylspelare också och det provades med olika pickisar, justerades, lyssnades och byttes igen... och så började det om...
Det här gänget var helt eniga om att 1200/1210 inte var någon hifi-spelare. Det är verkligen inte svårt att höra skillnad om man ger sig tid att faktiskt lyssna och jämföra. Då drog vi slutsatsen att det hade med direktdriften att göra men så här några år efteråt (typ 30... :lol: ) skulle jag tro att tonarmen gjorde största skillnaden...

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-08-03 11:02

Nattlorden skrev:
xeizo skrev:Alltså, om man har en tallrik som väger en 100Kg och tar en timme att nå rätt varvtal, då hinner den varken svaja eller fluttra en enda gång innan skivan är slut - och det oavsett hur man får upp den i fart!

En av lärarna på teknis hade ungefär det är... Massiv stålklump säkert 20cm hög, varvtalet vidmakthölls via en rem i tandtrådstorlek. Minns inte om han hade den snurrande alltid, men jag skulle nästan tro det. Var iofs inte det som jag var mest intresserad av vid besöket utan hans hemmabyggda magnetostater...

Det låter som en Forsell-spelare.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-03 18:31

Jocke, här du samma skillnader idag, i kiippet som Bagaget postade...? Vad är det som hörs i så fall?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-03 23:18

phloam skrev:Jocke, här du samma skillnader idag, i kiippet som Bagaget postade...? Vad är det som hörs i så fall?

Du menar här va?

Har aldrig haft någon Rega men visst hör jag skillnader. Rimligtvis har inte tonarmar olika frekvensgång, eller...? Sitter inte på världens bästa lyssning nu men upplever att närvaron i sångrösten är betydligt mer påtaglig i Regan - timbre? Tamburinen klingar också ut på ett annat sätt liksom anslagen i "mässingen" är tydligare och Technics låter lite "kofta" - återhållen...

Kikade runt lite och det här kanske inte är en riktigt rättvis jämförelse - - en 1210 kostar 3.300 och en P5 8.900 ... Om man ska jämföra med något i ung samma prisklass skulle jag föreslå Thorens TD 160 Mk II med remdrift och liksom Regan (vad jag kan förstå efter en snabb googling) nålanliggningstryck med fjäder. Det var väl den spelare jag/vi i huvudsak jämförde med förutom Dualen då...

Skulle nog inte tänka så mycket på det om jag inte visste det var olika spelare... så länge det inte är samma arm på båda är det ju svårt att säga något om huruvida det är verken vi lyssnar på eller tonarmen? Har noterat att det finns de som bytt tonarm på Technics - kan ju vara av en anledning...

Har haft min Micro Seiki BL-51 med MA-505 nedpackad i många år och den låter bättre än något annat som är värt att lägga pengar på... Tyvärr har de blivit så tokdyra (att döma av ebay) att jag skulle vara glad och nöjd med en TD-160 om jag skulle välja idag. Men som sagt en 1200/1210 med lämplig tonarm kanske låter prima - har dock aldrig hört en sådan kombo. :)

Använd utrustning: Gamla Sennheiserlurar som jag eg inte är nöjd med och öron som detekterade upp till 16-17kHz senast jag kollade... ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-03 23:22

penke62 skrev:Det låter som en Forsell-spelare.

Inspirerad av kanske, det var hemmabygge det med.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-08-03 23:54

Nattlorden skrev:
penke62 skrev:Det låter som en Forsell-spelare.

Inspirerad av kanske, det var hemmabygge det med.

Sämre referens kan man ju ha, helt klart.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-03 23:59

Jocke skrev:....
Du menar här va?
...

Å det "klippet/ljudfilerna" lät ju "jättebra"* . . . typ. :wink:

* Väldigt utslagsgivande? :roll: :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

1947

Inläggav 1947 » 2013-08-04 01:28

Motorn i Technics direktdrivna spelare är väl konstruerad som borstlös DC-motor och inte någon typ av AC-motor?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi