DIY shaker funderingar.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dennis

DIY shaker funderingar.

Inläggav dennis » 2013-08-05 11:12

Hur är det med dessa shaikers? fungerar dom hyggligt bra?
Står i tankarna att samla till ett vinter projekt där soffan kommer få en/ett par skakare i sig.
Området som är intressant för mig ca 5-20hz.
Sen är ju frågan hur stor inverkan soffan har med resonanser (och tål den så pass stor våldsam energi)?
Ni som byggt egen, hur upplever ni det? Några råd/tips ni kan dela?

Även helt galna förslag mottages. :D

Ska tillägga att jag har 5 element som är möjliga kandidater till ett bygge, ska försöka lägga upp fakta om dom under veckan.

Och även en liten sub förstärkare som kan fungera som tillfällig drivning.
Senast redigerad av dennis 2013-08-05 17:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-05 11:39

En shejk bakom soffan förgyller alla filmer. Detta är shejk Subah dessutom.

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-08-05 12:50

tvett skrev:En shejk bakom soffan förgyller alla filmer. Detta är shejk Subah dessutom.

Bild

Ja han är inte liten så kan tänka att han ruskar om soffan rätt så bra. ;)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-05 13:16

En shaker av värre modell kanske tarvar en större infästning i soffan, tex en stålprofil eller platta, som kopplar till fler trädelar.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Empa

Re: DIY shaiker funderingar.

Inläggav Empa » 2013-08-05 13:56

dennis skrev:Även helt galna förslag mottages. :D

Gonk's shaker verkar rejäl :)

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=13440

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-08-05 13:58

Har funderat på det, och det blir lite beroende på vilka jag väljer och använda, har två 18 tums Earthquake högtalare (för tävlings bruk i bil) eller så kan det vara 21, minns ej vilket. 2st 6x9 och något som verkar vara en föregångare till SLS10.
Dom stora måste moddas rejält om dom ska få plats under soffan, eller bakom om jag kan få till det snyggt

Ska vända och öppna upp soffan någon dag och se hur det ser ut.

Användarvisningsbild
dennis

Re: DIY shaiker funderingar.

Inläggav dennis » 2013-08-05 14:22

Empa skrev:
dennis skrev:Även helt galna förslag mottages. :D

Gonk's shaker verkar rejäl :)

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=13440

Det hade varit en lagom för min soffa. ;)
Har bara skummat igenom tråden men ska läsa på mer ordentligt till kvällen.

Användarvisningsbild
Allram

Inläggav Allram » 2013-08-06 21:44

Jag har tidigare haft en DIY-shaker som gick ner till en 5-10 Hz med bra kraft. Medan det gav ett skönt tillskott till upplevelsen vid explosioner etc, så blev det pannkaka till musik. Och då menar jag den fula ovanan hos ljudläggare till filmsoundtrack att lägga basenergi från musiken i LFE-kanalen. Det gjorde att all musik fick soffan att skaka fånigt och dessutom ofta subjektivt i otakt trots att man hade justerat in korrekt delay på shakern.

Tillslut tröttnade jag på den och satsade på ordentliga subbas-resurser istället som harmonierar med totala ljudbilden vid både musik och LFE-effekter. Har inte saknat shaker sedan dess.

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-08-07 08:47

Allram skrev:Jag har tidigare haft en DIY-shaker som gick ner till en 5-10 Hz med bra kraft. Medan det gav ett skönt tillskott till upplevelsen vid explosioner etc, så blev det pannkaka till musik. Och då menar jag den fula ovanan hos ljudläggare till filmsoundtrack att lägga basenergi från musiken i LFE-kanalen. Det gjorde att all musik fick soffan att skaka fånigt och dessutom ofta subjektivt i otakt trots att man hade justerat in korrekt delay på shakern.

Tillslut tröttnade jag på den och satsade på ordentliga subbas-resurser istället som harmonierar med totala ljudbilden vid både musik och LFE-effekter. Har inte saknat shaker sedan dess.

Så sant, men goda bas resurser är dyrt och komma ned till 5Hz är riktigt dyrt, ångrar nu att man inte slog till på de där 13 sls10, men inte ens det hade varit nog i detta rum skulle jag gissa på :( .
Tanken är att jag kommer lägga på ett delnings filter som skär av vid 20Hz för att undvika att den används vid just musik.

Shaker projektet är dessutom inte så dyrt, jag tror (?) att jag har allt hemma för att kunna bygge en redan nu, så skulle det bli skit så lämnar det inget hål i plånboken, i vilket fall inte större än en runda på krogen. ;)

ORgANic

Inläggav ORgANic » 2013-08-07 09:42

Haft en fundering på hur en "pneumatisk" shaker skulle fungera.
Vad jag menar med pneumatisk i detta fall är att en del av soffan rygg och/eller sits agerar låda där sidan mot stoppningen är ersatt av ett mjukt lufttätt membran.

Edit:
Jag inser att jag varit otydlig med att förklara hur jag tänkte.
Konstruktionen skall fortfarande drivas av högtalarelement och tryckförändringen i "lådan" driver det mjuka membranet och för över vibrationerna till stoppningen.

/Örjan
Senast redigerad av ORgANic 2013-08-07 18:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-08-07 11:47

ORgANic skrev:Haft en fundering på hur en "pneumatisk" shaker skulle fungera.
Vad jag menar med pneumatisk i detta fall är att en del av soffan rygg och/eller sits agerar låda där sidan mot stoppningen är ersatt av ett mjukt lufttätt membran.

/Örjan

Att bygga ett pneumatisk shaker hade nog fungerat, nackdel är att att det inte hade blivit "ljudlöst" och att det krävs lite utrustning.

Men kan tänka sig att det fingerat med en fläktdriven subwoofer fast då kanske man lika gärna kunnat trycksätta rummet?

Men en kul tanke som sagt. :)

Användarvisningsbild
dennis

Inläggav dennis » 2013-08-07 21:01

Allram: hur högt upp i registret lät du din shaker jobba?

Återgå till DIY-forum