Del 4. Första lagret av den rundade bakväggen.
Nu börjar jag komma ut på halare is än hittills... Bakväggen på högtalaren ska få en lätt rundad form genom att limma spårad MDF mot spanten. Jag har aldrig jobbat med sådan förut, och om man läser diverse forumtrådar på nätet så verkar det lite småsvårt att få det bra. Det finns också olika åsikter om man ska fylla igen spåren i skivan eller inte, och vilket fyllnadsmaterial man ska använda om man gör det.
Hursomhelst, fega killar får inga snygga högtalare. Så med avsikten att försöka hålla det så enkelt som möjligt så satte jag igång.
Jag tänker använda spännband för att spänna fast den böjbara skivan mot spanten. Först torrmonterade jag för att få en känsla för hur det hela betedde sig. Jag ville hålla baffeln plan under det här momentet för att undvika att "låsa " den till en bucklig form när baksidan fästs. Därför staplade jag upp de fyra MDF-bitarna jag redan sågat ut för högtalarnas sidor, lade högtalarskelettet på dem och spände remmarna runt hela paketet:
Det ser väl inte så pjåkigt ut på bilden, men om man tittar närmare upptäcker man åtminstone två potentiella problem. Båda har att göra med att skivan trots spåren har en viss styvhet och fjädring, och man därför måste tvinga den till den rundade formen.
För det första så gick det inte att tvinga ner skivan mot spanten hela vägen ut i kanten. Längst ut blev det en glipa:
Eftersom MDF-skivorna jag spänner remmarna runt är ganska breda så riktas inte kraften från spännbanden vinkelrätt mot ytan som bakväggen ska pressas mot längst ut. Det behövs något smalare att spänna remmarna runt. Jag hittade en hyfsat rak tvåtumfyra som jag med förträngning av oron för att göra baffeln skev bestämde mig för att använda.
Det andra problemet var att den spårade MDF-skivan buktade sig en aning mellan spännbanden:
Buktningen avtar längre in från kanten och är mer eller mindre borta några centimeter in. Av denna anledningen, och även en annan som senare visade sig, tror jag det hade varit bra att fästa en träregel längs vardera kant, men jag bestämde mig istället för att motverka buktningen på två andra sätt:
* Inhandla fler spännband så att jag kunde sätta dem tätare
* Göra större överhäng utanför kanten på lager nummer två (jag hade inte lust att köpa en spårad skiva till för att göra om lager nummer ett).
Flera remmar och en nästan rak tvåtumfyra (det är ett par mm luft mellan regeln och baffeln närmast i bild):
Härnäst var frågan hur jag skulle göra med fyllning av spåren. Hållfastheten tror jag personligen blir helt ok på den rundade formen oavsett, men det är ju det där med dämpning av vibrationer i högtalarväggar. För feel-good skulle jag idealiskt vilja att slutresultatet blev som en homogen MDF-skiva. Samtidigt ringde motton som "keep it simple", "man tager vad man haver" och "get it done" i öronen medan jag drog mig till minnes ett tips jag snappat upp någonstans på nätet.
En stor dunk vanligt vitlim, en glassbytta och en pinne att röra om med:
Lim i byttan.
Sedan en skopa MDF-fräsdamm från den nyligen tömda dammsugaren.
Röra runt ett tag.
...och ett tag till.
Ser märkligt gott ut, gör det inte?

Med två delar lim och en del MDF-damm blev konsistensen dessutom "lagom", tyckte jag.
Öppet-tiden på limmet är 15 minuter. På den tiden skulle jag hinna:
1) spackla igen spåren med MDF-lim-geggan
2) lägga limsträngar på spanten
3) lägga dit MDF-skivan rakt och på rätt plats
4) få ihop spännena på ett trettiotal spännband
5) dra åt de trettiotalet spännbanden lite i taget.
Det är väl tveksamt om man behöver vara så orolig för om geggan i spåren börjar torka, men lite bråttom blir det trots allt att hinna nummer 2-5 på en kvart...
Jag förberedde genom att lägga alla spännband på plats och ställa fram limflaskan.
Efter några minuters dubbelkoll att allting låg framme och var under kontroll så tog jag några djupa andetag och hällde ut "spacklet" på skivan:
Bilderna togs under viss tidspress, så jag tänker inte ens be om ursäkt för suddigheten.
Sedan pressades geggan ner i spåren med spackelspaden och slätades ut:
Limsträngar läggs sedan lite snabbt på spant, stag och topp/botten. Försöker hålla mig tillräckligt kall för att inte spilla lim precis överallt, men bryr mig i det här läget inte det minsta om att det rinner ner lite på spantens sidor...
Sedan läggs skivan på, riktas in så gott det går, och spännbanden sluts. Jag drar sedan åt dem lite i taget, med början med det mittre bandet, tills jag ser att limmet längs spanten trycks ut lite hela vägen ut i kanten:
Vid det laget buktar sig fortfarande skivan en liten aning mellan spännbanden, men det bryr jag mig inte om. Jag tror stenhårt på att med lite större överhäng kommer nästa lager pressa ner utbuktningen något, dölja det som återstår och bli bättre i största allmänhet...
Däremot visade sig en annan sak. Några svaga veck formade sig längs skivan.
Jag bedömer det däremot som hanterbart och låter allting ligga på tork över natten.
Nästa gång får vi se hur det blev, och så limmas nästa lager på.