Moderator: Redaktörer
AndersD skrev:Vad är användningsområdet för den lille 5F-drivern?
TV-apparater?
Känslighet, 80 dB, är ju inte så kul.
AndersD skrev:10WB-drivern ser trevlig ut!
paa skrev:10 WB ser ju väldigt fin ut, men linjär slaglängd är ju lite begränsad jämfört med SEAS motsvarande enhet, men istället är ju impedansen lite högre för 10WB vilket kan vara en stor fördel, eftersom det kan funka att parallellkopplas.
paa skrev:Undrar om neodyn kanske fungerar som alnico, att det inte moduleras så lätt av magnetfältet från talspolen, det som annars brukar motverkas med kortslutningsringar av koppar?
celef skrev:Meh, det är ju för fan samma element, 10wb är 10f-8424
Tonkurvamätningarna ser xtra fin ut med en annan upplösning
celef skrev:Meh, det är ju för fan samma element, 10wb är 10f-8424
jonasz skrev:celef skrev:Meh, det är ju för fan samma element, 10wb är 10f-8424
Nej, det är inte samma, den nya heter 10F/8414G10 när Klang & Ton testar den. Ser trevlig ut förövrigt.
5F har en läskig 5dB dip mellan 800Hz och 2kHz, kanske nån diffraktion från nån smal baffel kan fylla ut den?
Tidningen verkar väldigt nöjda med elementen förövrigt.
Jocke skrev:paa skrev:Undrar om neodyn kanske fungerar som alnico, att det inte moduleras så lätt av magnetfältet från talspolen, det som annars brukar motverkas med kortslutningsringar av koppar?
Det där har jag ingen koll på... vi får väl hoppas på utförligare specar snart...celef skrev:Meh, det är ju för fan samma element, 10wb är 10f-8424
De uppger lite olika data för dem... men visst ser kurvan fin ut!
5F är verkligen skitliten... SD på 15.2... Diskanterna i projektet efter det jag håller på med nu är 14...^^ Om den orkar att köra nedåt en 500Hz eller så och bryter upp en halv till en oktav högre än 10F/W så kan man bygga riktigt kul små system!Vore verkligen inspirerande om den i övrigt hade tians kvaliteter!
celef skrev:Jocke skrev:Vad de ska kladda...Hur var kurvan för Neo-10?
Den ser jättefin ut, slätare tonkurva än 10f8424, men jag är inte helt säker om skillnaderna beror på smoothing eller inte
MagnusÖstberg skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51591&start=0
Jocke skrev:celef skrev:Jocke skrev:Vad de ska kladda...Hur var kurvan för Neo-10?
Den ser jättefin ut, slätare tonkurva än 10f8424, men jag är inte helt säker om skillnaderna beror på smoothing eller inte
Det vore kul att bygga ett litet system kring 10F/whatever - de går ju att "gömma" i nästan vad som helst!
celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:Jocke skrev:Vad de ska kladda...Hur var kurvan för Neo-10?
Det vore kul att bygga ett litet system kring 10F/whatever - de går ju att "gömma" i nästan vad som helst!
Man tycks behöva dela väl högt för att disten ska hållas i shack, det blir lite lurigt, som vanligt med sub/sat-system, hur man ska ordna till basen
Men inget annat litet bredbandselement verkar vara bättre eller ens vara i närheten
Men, skulle det inte bli ännu lite bättre med en liten diskant parat med en liten bas som topp, hmm
phon skrev:Det har suttit 10F-sort of i mina µP aka mikropluttar i 3 år nu.
Tycker dom fungerar rätt hyfsat faktisk.![]()
Kraniet skrev:celef skrev:Jocke skrev:celef skrev:Jocke skrev:Vad de ska kladda...Hur var kurvan för Neo-10?
Man tycks behöva dela väl högt för att disten ska hållas i shack, det blir lite lurigt, som vanligt med sub/sat-system, hur man ska ordna till basen
Men inget annat litet bredbandselement verkar vara bättre eller ens vara i närheten
Men, skulle det inte bli ännu lite bättre med en liten diskant parat med en liten bas som topp, hmm
faital pro har element som nog är i samma klass. 3FE25 och FE22, beroende på om man vill ha ferrit eller neo.
celef skrev:Man tycks behöva dela väl högt för att disten ska hållas i shack, det blir lite lurigt, som vanligt med sub/sat-system, hur man ska ordna till basen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster