Moderator: Redaktörer
pholam skrev:Conan, uppskattar din jämförelse som visar att det kan vara svårt att veta vad som gör vad i en skivspelarsetup. Men precis som i testet med Numark m.fl. kan jag inte komma ifrån tanken att det hela mest är ett pickup-test, snarare än ett skivspelartest..!
Är nyfiken på hur stora skillnader som kan höras om man sätter OM-40 (eller Nagaokan) i båda spelarna. Jag tar hellre att compliance etc inte är helt optimalt för kombinationen i fråga än att det är två helt olika pickuper.
Sen kan man kanske jämföra de olika testomgångarna med varandra (olika pickuper, samma pickup) och kanske få ett ännu bättre perspektiv på problematiken
phloam skrev:Jag tar hellre att compliance etc inte är helt optimalt för kombinationen i fråga än att det är två helt olika pickuper.
Sen kan man kanske jämföra de olika testomgångarna med varandra (olika pickuper, samma pickup) och kanske få ett ännu bättre perspektiv på problematiken
Vi vet ju alla vad Farbror Barbro lärt oss, bra ljud börjar med en bra pickup
Harryup skrev:I så fall tycker jag OM-40 är väl mjuk.
Conan skrev:... AT-spelaren (som sagt en "rippad" SL-1200) ...
Conan skrev:Visst är det en skillnad mellan spelarna. Pro-Ject med Ortofon Super OM40 spelar med en annan öppenhet och upplevd upplösning än Audio Technica med Naganoka MP-200. Jag upplever Pro-Ject/Ortofon som mer "neutral" på flera sätt.
På hifi-mässmusiken är skillnaden stor och Pro-Ject/Ortofon excellerar med en detaljrikedom och en neutralitet som inte AT/Nagaoka kan matcha.
Även Sade vinner på den upplevda högre upplösningen, men AT/Nagaoka färgar på ett ganska snyggt sätt. Det kan nog sägas att den kombinationen låter "analogt" med mer fokus på mellanregister och en lite fläskigare bas.
Daft Punk "Touch" får också en annan klang med AT/Nagaoka som jag upplever inte är helt neutralt. Det låter inte illa alls men jag saknar detaljer och utsträckthet i diskanten. Basen är djup men upplevs något "seg" jämfört med Pro-Ject/Ortofon.
Det klassiska stycket låter också annorlunda. Pro-Ject/Ortofon har mer detaljer och mer information om rum och musikernas placering. Men inte heller detta låter oävet med AT/Nagaoka och jag kan mycket väl tänka mig att personliga preferenser och/eller systemmatchning kan få någon att föredra detta ljud framför Pro-Ject/Ortofons neutralitet.
Summa summarum kan jag säga att det var tydliga skillnader mellan spelarkombinationerna, men att den direktdrivna AT PL-120 inte på något sätt låter direkt dåligt. Nu har ju spelarna olika pickuper och detta påverkar förmodligen betydligt mer än de olika drivverken. Tonarmarna är ju rätt olika också, men jag tror inte på något sätt att varken OM40 eller MP-200 har haft dåliga förutsättningar. Förmodligen mår de bättre i den respektive arm de sitter i än i den andra tonarmen.
Skulle verkligen inte kunna ta gift på vad som är skillnader mellan pickuperna, och vad som beror på direkta undermåligheter i verk & tonarm. Vad gäller huvudfrågan så är matchning och noggrann inställning av pickup & verk förmodligen mycket mer viktigt än rem- kontra direktdrift.
Jag sitter nöjd med Pro-Ject/Ortofon som "huvudspelare" och AT:n till rippning och 78 varv. Men visst skulle det vara kul att testa en 1200:a också. Synd bara att man måste få den moddad för att kunna spela stenkakor.
Richard skrev:Ja, detdär var ju knappast nån överaskning. Direktdrift låter inte bra*. Så kort kan det sägas.
phloam skrev:AT'n är nog mest identisk på ytan/handhavandemässigt för att matcha vid DJ-bruk, den har funntis rätt länge (samtidigt som SL) så det är inte en exakt kopia eller efterträdare vad jag vet
Conan skrev:Harryup skrev:I så fall tycker jag OM-40 är väl mjuk.
Jo den är väldigt mjuk (25 eller ännu mer dynamiskt!) och FG70-slipningen gör att man måste jobba lite extra på inställningen. Men lätta tonarmar finns ju, och lite pyssel med skivspelaren är ju vad vi alla lever för.Resultatet är i varje fall bästa vinylljudet jag har hört. Ska t.ex. beställa en lättare motvikt för min 9cc-arm för att bättre kunna balansera ut den lätta OM40 utan vikten i skalet, och det borde sänka effektiva massan en del. Skulle behöva komma ner mot 6 g.
Nagaoka ligger i andra ändan och är ganska styv (7,2) vilket gör att den egentligen skulle passa bättre i arm med ännu högre effektiv massa än AT:ns (förmodade) 12 g.
En spännande pickup jag själv funderade på ett tag för AT-spelaren (som sagt en "rippad" SL-1200) var Audio Technica AT-440 ML. Uppgiven fjädringsmjukhet är 10 och det gör att man landar på en beräknad resonansfrekvens på 10,6 Hz och det ligger ju smack på mackan vad det borde vara. AT PL-120 levereras med en ATM-2 från början och den kan man också byta nålenhet på till en mer "hifi-mässig" variant.
1947 skrev:Den borstlösa motorn i Technics spelare har en roterande permanentmagnet som sitter i skivtallriken. Kan inte den magneten påverka pickupen? Motorns lindningar sitter ju också mitt under skivtallriken.
tvett skrev:Jag är så nyfiken på vad det är med direktdrift som inte låter bra. Så kategoriskt. Snälla Richard, svara mig detta, jag håller på att dö här av nyfikenhet.
(Lite lika nyfiken som jag är på varför musik inte anses vara något annat ljud)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster