SL 1210 - jämförande test?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-08-09 18:11

tvett skrev:Men Technicsen använder inte en stålaxel för överföringen. Det gör däremot många Denon "direktdrivna".

Nä förvisso inte i vanlig bemärkelse. Rotorn sitter i alla fall extraordinärt ordentligt fast direkt i skivtallriken (tekniskt sett är motorn en sk outrunner, dvs att statorn sitter i mitten och höljet är rotorn, vilket är vanligt när man vill uppnå högt moment och lågt varvtal).
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-09 18:43

Vad som är dåligt med direktdrift är svårt att svara på med nån högre säkerhet då det säkert är olika svagheter och kombinationer av dessa. Vi sålde flera olika typer av mattor ofta ganska mjuka. Det gjorde att det lät lite lugnare och mindre grusigt om högre register och i viss mån återvunnen dynamik. Jag hade själv en större direktdriven Luxman då vi startade butiken och det var en chock att jämföra första gången med en gungfly-Systemdek. Jag ogillade hanteringen med Systemdeken men det gick inte att fortsätta lyssna på min egen spelare. Jag ser absolut ingen poäng att gissa och önska hur saker kan eller borde vara. Testa bit för bit så får man verkligen reda på nått, som just förstås endast gäller den testen ändå.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-09 20:51

hevi skrev:
tvett skrev:Jag är så nyfiken på vad det är med direktdrift som inte låter bra. Så kategoriskt. Snälla Richard, svara mig detta, jag håller på att dö här av nyfikenhet.

(Lite lika nyfiken som jag är på varför musik inte anses vara något annat ljud)

Nu blir jag lite förvirrad?!? Jag trodde musiken borde låta mer ostämt och i otakt när en sladdrig, vibrerande gummirem svänger med i musiken, jämfört med att använda en stabil, styv stålaxel?

Tänker mjukfötter kontra spikes... Är det relevant?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-09 20:57

Underlaget är klart intressant. T.o.m högst väsentligt för ljudkvalite.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-09 21:06

Harryup skrev:Underlaget är klart intressant. T.o.m högst väsentligt för ljudkvalite.

I ungdomen hade jag en bekant som köpte en fin stereoanläggning men inte hade någon stereobänk. Staplade upp grejerna på kartongerna de kom i och var förbluffad över att det lät så konstigt... Nu är väl inte en pappkartong ett "bra" underlag för en skivspelare men var går gränsen för vad som är att betrakta som ett bra underlag och är inte själva skivspelaren och dess upphängning och drift egentligen en del i det konceptet?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-09 22:28

En "pappkartong" kan faktiskt vara bättre än ett tungt å stabilt underlag för mjukt(fjäder)-upphängda skivspelare . . . typ :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-09 22:37

Laila skrev:En "pappkartong" kan faktiskt vara bättre än ett tungt å stabilt underlag för mjukt(fjäder)-upphängda skivspelare . . . typ :wink:

Provat...? :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-09 22:58

Jajjemensan* . . . typ :wink:

* Thorens TD160 . . .men dä va välan inte direkter igår :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-09 23:10

Laila skrev:Jajjemensan* . . . typ :wink:

Tycker nog att kartong är katastrof för de flesta spelare jag råkat prova den "lösningen" på... men, jag har ju inte provat SÅ många och slutat med det för länge sedan. ;) Tycker nog att stabila fundament är förtjänstfulla för alla de spelare jag haft.^^

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-08-09 23:14

tvett skrev:Men Technicsen använder inte en stålaxel för överföringen. Det gör däremot många Denon "direktdrivna".

Det verkar bubbla upp åsikter som pekar mot att det skulle vara sämre att fästa skivtallriken på en axel/innertallrik, varför skulle det vara så?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-08-09 23:28

Harryup skrev:Underlaget är klart intressant. T.o.m högst väsentligt för ljudkvalite.

Får börja med att säga att spörsmålet som följer inte är riktat till dig i första hand utan mer som en fråga till Richard -vad är den underliggande mekanismen som å ena sidan gör att högtalare ska stå så stadigt som möjligt, vara så förankrade dom kan bli medelst spikes för att undvika "att dom svänger med", vilket ger både ostämdhet och otaktskänsla...

...emedan en vinylsvarv med fördel ska ha just en mjuk, sladdrig, lång gummirem. Spontant känner jag att det finns en del luckor i Richards resonemang, då gummi (lixom tandtråd) även de borde "svänga med" och förorsaka ostämdhet och otaktskänsla i uppspelningen?!?

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-08-09 23:37

Vinylcalle skrev:

Det verkar bubbla upp åsikter som pekar mot att det skulle vara sämre att fästa skivtallriken på en axel/innertallrik, varför skulle det vara så?

MvH Carl

Det som "debatterades" var nog huruvida överföringen till tallriken kan kallas "axel" eller inte -en axel brukar vara längre än den är tjock sett ut rotationsaxelns perspektiv -i techicens fall så är det i princip tallriken som är axeln, eller egentligen rotorn, då magneterna som utgör rotorn är fästa direkt på tallriken (det som kallas outrunner). Tallriken är bredare än vad den är hög...och således är det inte en axel...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-10 00:00

Jocke skrev:

Tycker nog att kartong är katastrof för de flesta spelare jag råkat prova den "lösningen" på... men, jag har ju inte provat SÅ många och slutat med det för länge sedan. ;) Tycker nog att stabila fundament är förtjänstfulla för alla de spelare jag haft.^^

Jag säger som typ Richard, du måste ha en alltför dålig anläggning eller vara typ omusikalisk . . . typer. 8)*

* Det är trotts allt ett faktum att en direktdriven Kenwood-spelare med en plint gjord av skiffer i en direkt jämförelse med en Linn-uppsatt LP-12:a "spelade skjortan" av LP-12:an som visst lät direkt dåligt. Detta "test" utspelade sig någon stans i UK under, gissar jag, tidigt 80-tal. Någon vänlig tekniskt begåvad människa upplyste då teknikerna på Linn att en fjäderupphängd skivspelare inte fungerar optimalt om den ställs på ett underlag vars resonansfrekvens understiger fjäderupphängningens resonansfrekvens(såvida underlaget inte har en chans att exekvera någon resonans ö.h.t.)

Spelarna hade enligt uppgift placerats på samma stadiga å tunga underlag.

Flera år senare tog Linn fram en bottenplatta/fötter som gjorde spelaren mindre känslig för vilket underlag den placerades på . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-10 00:24

Laila skrev:
Jocke skrev:

Jag säger som typ Richard, du måste ha en alltför dålig anläggning eller vara typ omusikalisk . . . typer. 8)*

* Det är trotts allt ett faktum att en direktdriven Kenwood-spelare med en plint gjord av skiffer i en direkt jämförelse med en Linn-uppsatt LP-12:a "spelade skjortan" av LP-12:an som visst lät direkt dåligt. Detta "test" utspelade sig någon stans i UK under, gissar jag, tidigt 80-tal. Någon vänlig tekniskt begåvad människa upplyste då teknikerna på Linn att en fjäderupphängd skivspelare inte fungerar optimalt om den ställs på ett underlag vars resonansfrekvens understiger fjäderupphängningens resonansfrekvens(såvida underlaget inte har en chans att exekvera någon resonans ö.h.t.)

Spelarna hade enligt uppgift placerats på samma stadiga å tunga underlag.

Flera år senare tog Linn fram en bottenplatta/fötter som gjorde spelaren mindre känslig för vilket underlag den placerades på . . . typ. :)

Jaha... källa på det? Jag har haft en lång rad spelare från SL-1200 till LP12 och kan inte påstå att någon av dem låtit bättre av att stå ostadig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-10 00:50

Källan du söker är nog mig . . . typ, även jag har en viss erfarenhet av olika spelare, om du ursäktar . . . Trampolin heter visst bottenplattan till LP12.

Anekdoten om duellen mellan Linn-spelaren å den Kenwood-baserade(drivet)
med skifferplint utrustade spelaren har jag tyvärrer inga andra källor än mitt minne att hänvisa till. Dock så var det väl omskrivet i engelsk HiFi-press på den tid det begav sig . . . någon här på forumet kanske minns ?

Att ställa en skivspelare på en stadig kartong(till typ samma skivspelare) måste inte betyda att spelaren står "ostadigt".

Att ett Ikea "Lack-bord"* fungerar utmärkt som fundament torde vara något som de flesta "insatta" inte har något att invända emot . . . typ

*Lätt men relativt stadigt

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-08-10 00:55

Laila skrev:Källan du söker är nog mig . . . typ, även jag har en viss erfarenhet av olika spelare, om du ursäktar . . . Trampolin heter visst bottenplattan till LP12.

med skifferplint utrustade spelaren har jag tyvärrer inga andra källor än mitt minne att hänvisa till. Dock så var det väl omskrivet i engelsk HiFi-press på den tid det begav sig . . . någon här på forumet kanske minns ?

Att ställa en skivspelare på en stadig kartong(till typ samma skivspelare) måste inte betyda att spelaren står "ostadigt".

Att ett Ikea "Lack-bord"* fungerar utmärkt som fundament torde vara något som de flesta "insatta" inte har något att invända emot . . . typ

Jag vill invända. Det skall vara ett moddat lackbord där man sågat bort den undre masonitbiten :twisted: . . . typ.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-10 01:13

petersteindl skrev:
Laila skrev:Källan du söker är nog mig . . . typ, även jag har en viss erfarenhet av olika spelare, om du ursäktar . . . Trampolin heter visst bottenplattan till LP12.

Jag vill invända. Det skall vara ett moddat lackbord där man sågat bort den undre masonitbiten :twisted: . . . typ.

Mvh
Peter

Det är ju en rätt fantastisk framgångssaga som börjar här... Långt innan IKEA fanns i hela världen måste ju skivspelarkonstruktörer från när och fjärran ha vallfärdat till Sverige för att optimera sina konstruktioner...! ;) Tycker Ingvar är skyldig dem ett erkännande som tack för deras insatser till gagn för för företagets expansion! :lol:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-10 01:17

Det roliga är att du troligtvis inte vet/fattar, hur rätt du har . . . typ. :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-10 01:19

Laila skrev:Det roliga är att du troligtvis inte vet/fattar, hur rätt du har . . . typ. :D

Satsar på en karriär som orakel... :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-10 01:27

Varför dä . . . du ä ju redan hemma . . . typ. :wink: :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-10 01:28

Laila skrev:Varför dä . . . du ä ju redan hemma . . . typ. :wink: :D

Ja, det är ju just det... "hemma"! :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-10 01:35

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Okeyrå . . . typ. :wink: :lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-10 07:35

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

+1.

Ett ursågat lackbord gör även att andra skivspelare än lp12 låter bättre.

Inte bara skivspelare, utan cd- spelare och förstärkare också. Fortfarande oöverträffat som hifimöbel om vi snackar musik. Med rätt fult.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-08-10 09:10

Finns det några vettiga tekniskt underbyggda förklaringar till varför ett rangligt IKEA-bord skulle vara ett oöverträffat underlag för en skivspelare?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-08-10 09:51

Conan skrev:Finns det några vettiga tekniskt underbyggda förklaringar till varför ett rangligt IKEA-bord skulle vara ett oöverträffat underlag för en skivspelare?

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl ... up&11&4#11 ... typ ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-08-10 10:24

Conan skrev:Finns det några vettiga tekniskt underbyggda förklaringar till varför ett rangligt IKEA-bord skulle vara ett oöverträffat underlag för en skivspelare?
Om du avser Ikeas "Lack" är det inte ett dugg rangligt. Har du någonsin kännt på ett? Men det är lätt och samtidigt styvt. Den bästa modellen är dock den ursprungliga med (de ihåliga) plastbenen, de ersattes senare av homogent trä. En kamrat ifrån Göteborg ringde till Ikea och undrade om de inte kunde byta tillbaka till plastbenen eftersom de lät bättre (!). Kundtjänst måste ha undrat... :-)

De riktiga hardcore-entusiasterna sågade förstås även ur botten på skivan och såg till att de smalare delarna av ramen (de var inte lika tjocka runtom) var på bordets "bredd". Ytterligare moddning var att sätta en skruv med rund skalle i botten på resp ben. Ett lätt och styvt bord är resultatet och något som även Linn förordar även om de på senare år har tonat ner betydelsen rejält. Min egen LP12 låter inte alls bra på tunga kraftiga underlag, tom spårar dåligt på kraftigt utstyrda skivor.

Om jag inte minns fel kostade väl Ikea Lack lite drygt hundralappen, detta medan dedikerade möbler kan kosta hur mycket som helst.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2013-08-10 10:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-08-10 10:29

Caterham1700 på AudiogoN Forums skrev:This composition is of high strength, extremely low energy storing mass and has superb internal damping characteristics.Altho not designed as such,the construction details of IKEA Lack is that of a laminated constrained layer device.Conceptually,when the material is used as an isolation device,it is not far removed from Russ Andrews RATA Torlyte and my own Neuance performance shelving.

:wink:

Ok, det här är alltså en nasare av vibrationsprylar för ljudprylar. På hemsidan (http://www.symposiumusa.com/svelte.html) kan man få mycket "matnyttigt" som exempelvis påstådda egenskaper för deras "Svelte Shelf":

"Used correctly, the Svelte Shelf will improve the performance and accuracy of your audio or video system, with:
Superior transient preservation
More focus, with more precise imaging
A quieter background with a lower noise floor
Improved picture quality with video devices
Better bass, with less distortion and "boom"
Improved high frequency air, detail, and dynamics
Better soundstage."

En vanlig ormoljekokare i mina ögon & öron m.a.o. :wink:

Nån annan som har några bra idéer om varför LACK är en oöverträffad hifi-möbel (förrutom det låga priset då)?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-08-10 10:36

Bill50x skrev:Om du avser Ikeas "Lack" är det inte ett dugg rangligt. Har du någonsin kännt på ett?

Jag har t.o.m. ägt ett rött LACK-bord och haft det som underlag till skivspelaren. :roll:

Det var lätt (vad det nu skulle spela för positiv roll?) men inte speciellt stabilt. Det var ett bord med plastben och en "ihålig" topplatta (antagligen med wellpapp i) och uppförde sig som ett sånt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-08-10 10:46

Conan skrev:
Bill50x skrev:Om du avser Ikeas "Lack" är det inte ett dugg rangligt. Har du någonsin kännt på ett?

Jag har t.o.m. ägt ett rött LACK-bord och haft det som underlag till skivspelaren. :roll:

Det var lätt (vad det nu skulle spela för positiv roll?) men inte speciellt stabilt. Det var ett bord med plastben och en "ihålig" topplatta (antagligen med wellpapp i) och uppförde sig som ett sånt.

Ett lätt bord lagrar inte lika mycket energi och har en högre resonansfrekvens. Troligen har LP12 problem med resonanser i de lägre registren, jag pratar om några få hertz här. Jag har spelat på min LP12 stående på golvet (trälaminat på betong), ett så stadigt golv att jag kunde hoppa på hälarna på golvet ca 25 cm från skivspelaren utan att det var några problem. Men det lät illa och spårade dåligt, även om jag spelade utan ljud och spelade in ljudet på en dator. En tunn träskiva placerad på två plastbackar (för att få bekväm höjd) räddade situationen och det lät superbt.

De Lack-bord jag har ägt har varit mycket stabila men obelastade är de förstås lätta att flytta på eftersom de inte väger så mycket.

Exakt vilka tekniska förhållanden som påverkar vet jag inte men det räcker gott med att lyssna. Spårar det bra på kraftigt utstyrda skivor på ett underlag men inte på ett annat så räcker det för mig :-)

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-08-10 11:24

Bill50x skrev:Ett lätt bord lagrar inte lika mycket energi och har en högre resonansfrekvens. Troligen har LP12 problem med resonanser i de lägre registren, jag pratar om några få hertz här. Jag har spelat på min LP12 stående på golvet (trälaminat på betong), ett så stadigt golv att jag kunde hoppa på hälarna på golvet ca 25 cm från skivspelaren utan att det var några problem. Men det lät illa och spårade dåligt, även om jag spelade utan ljud och spelade in ljudet på en dator. En tunn träskiva placerad på två plastbackar (för att få bekväm höjd) räddade situationen och det lät superbt.

Jag hade nog funderat på en annan skivspelare i det läget.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi