berma skrev:Det har ibland dykt upp experiment där man gjort en uppkoppling liknande den i F/E lyssning men där man kopplat ihop F signalen och E signalen i motfas. I idealfallet innebär det att (musik)signalen släcks ut och det man lyssnar på är endast distorsionen i den apparat som testas! Jag tror bl.a. Quad gjorde något i den här stilen på 70-talet, men jag är inte säker.
Det är, hur som helst, ett tag sedan jag läste något om detta och undrar varför. Det verkar vid första anblicken vara en väldigt utslagsgivande metod att bedöma kvalitet på apparater. Man kan ju i princip höra hur distorsionen låter.
Mitt minne (som är grumligt) är att skillnadssignalen/restsignalen från t.ex. en rimligt bra konstruerad förstärkare är i det närmaste försumbar och måste förstärkas betydligt för att man ska kunna lyssna på den. Skillnadssignalen från en (mindre bra?) rörförstärkare låter som något slag Kalle Anka pladder.
Är det någon som känner till mer om detta?
Mmm... Man kan punktera argumentet att metoden skulle generellt användbar för att detektera skillnaden på åtminstone två sätt:
Lyssna på ett allpassfilter. Det är mycket svårt att höra. Om man tar skillnadssignalen kommer den att bli väldigt stark, eftersom allpassfiltret vrider en stor del av spektrum med nära 180 grader. Skillnaden blir då en summa. Dålig överensstämmelse mellan perceptuell skillnad och skillnadssignal, alltså.
Ett annat fall är snålkodning. Det finns snålkodare som är mycket bra, om inte ohörbara, så nästan. De ordnar bitreduktionen genom att använda musiksignalen som maskering för felen. När man plockar bort musiksignalen via skillnadssignalsbildningen försvinner örats maskerande verkan och man hör en kraftigt distorderad signal. Även här är det dålig överensstämmelse mellan perceptuell skillnad och skillnadssignal.
Exemplen ovan är specialfall som visar att metoden inte mäter missljud på ett perceptuellt relevant sätt, eftersom olika skillnadssignaler maskeras olika bra av nyttosignalen. Det hindrar inte att det är intressant att lyssna på skillnadssignalen och förundras över hörselns gåtor...

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.