[DIY-Subwoofer, 2x JL Audio 12W7] Planerar framtida bygge...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-11 13:48

Glebster skrev:
boom skrev:
Illuminatus skrev:Jag testar det och kopplar in del för del igen.

Återkommer.

Ser detta bättre ut? Mini-DSPn urkopplad, enbart MB, DAC, Försteg, Slutsteg för basar.
Bild

Nu kan man till och med se var du delar dom.

Eeeeh, han kör helt utan delning nu... Har inte solen gått upp på Gotland idag?
nix lika mörkt som på medeltiden då är det lådan som har någon form av delning nere vid 14hz

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-11 13:50

Nu fungerar micken igen...

Ny mätning med DSP inkopplad men utan filter & eq. Verkar vara densamma vilket det borde vara med DSP i bypass.

Bild

.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-11 13:53

Tryck på all spl så kan du se mätningarna bredvid varandra.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-11 14:03

2db boost vid 20hz @ Q-värde 1.5.
Bild

Får upp lite sådana här grejer vid varje mätning. Det fick jag inte när dspn var urkopplad.
Bild

.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-11 14:11

Såna där små justeringar kan du göra sen på ingångens EQ, i relation med rummet där de ska stå.

Just nu är det mer intressant om du kan trycka upp hela kurvan med en beräknad LT, tycker jag.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-08-11 14:23

tvett skrev:Såna där små justeringar kan du göra sen på ingångens EQ, i relation med rummet där de ska stå.

Just nu är det mer intressant om du kan trycka upp hela kurvan med en beräknad LT, tycker jag.

Precis, fläska på nu så du får en fin house courve.

Har du ytterligare ett försteg till dina frontar?

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-11 14:40

Menar ni att höja med betydligt mer db och lägre Q?

Jag har två integrerade förstärkare till hands som agerar försteg. Men Naimen har jag tagit ur ur systemet eftersom den troligtvis inte ger pre out (fullregister). Bladeliusen gör det däremot så jag kör med den just nu.

Ny mätning.
Bild

.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-08-11 14:47

Glebster skrev:
Precis, fläska på nu så du får en fin house courve.

Jag håller med. Typ så här. :D

Bild

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-11 14:48

Herregud. Det tror jag inte mina subbar är kapabla till men drömma kan man väll alltid göra :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-11 15:14

Det går att göra med alla. Kräver bara effekt och begränsar hur starkt man kan spela.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-11 15:18

Illuminatus skrev:Jag har två integrerade förstärkare till hands som agerar försteg. Men Naimen har jag tagit ur ur systemet eftersom den troligtvis inte ger pre out (fullregister). Bladeliusen gör det däremot så jag kör med den just nu.

Som sagt, Naimens manual beskriver subout som icke filtrerad, mer vet vi inte.
/J

Cygnus resurectum

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-11 15:33

Illuminatus skrev:2db boost vid 20hz @ Q-värde 1.5.
Bild

Får upp lite sådana här grejer vid varje mätning. Det fick jag inte när dspn var urkopplad.
Bild

.

Sänk alla q värden till 0.5 sen mäter du igen .

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-11 15:40

boom, varför försöka peta på en liten dip när resten av kurvan ser ut som den gör?
Nej spar såna där smådippar till slutplaceringen och testa istället att få upp resten av kurvan.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-11 16:10

Har fått upp den en bit till.
Bild

.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-11 16:11

tvett skrev:boom, varför försöka peta på en liten dip när resten av kurvan ser ut som den gör?
Nej spar såna där smådippar till slutplaceringen och testa istället att få upp resten av kurvan.

Varför skall han köra med ett sånt högt q värde som 1.5 vilket ger en pik där det finns det är bättre att köra med q0.5 och få ett bättre register justering av q kan han göra när han ser vad pikar och dippar.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-11 16:28

boom skrev:
tvett skrev:boom, varför försöka peta på en liten dip när resten av kurvan ser ut som den gör?

Varför skall han köra med ett sånt högt q värde som 1.5 vilket ger en pik där det finns det är bättre att köra med q0.5 och få ett bättre register justering av q kan han göra när han ser vad pikar och dippar.

Jag sa inte att han ska köra 1.5, sa jag det? Nej säg inte att jag sagt det då.

Om dipparna som syns nu försvinner eller ändras när resten justerats eller rum/placering ändras, varför peta på dem i det här skedet? Det är bra att experimentera och lära sig inställningarna, men småvariationerna är inte det direkta problemet nu.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-08-11 16:36

varför inte låta rew korrigera kurvan automagiskt?
Funkar kalasfint!
Bild

ps. Kul bygge!

Användarvisningsbild
Hampe90

Inläggav Hampe90 » 2013-08-11 17:33

Hur impedansmäter du/ni i rew? Har ni byggt en kabel enligt rew´s instruktioner. Dvs, ljudkortetsutgång --> högtalare med 100ohm motstånd ---> micingången? Eller går det att göra smidigare med umik-1?

Jag sitter själv och försöker mäta impedans nu idag...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-11 18:01

tvett skrev:
boom skrev:

Om dipparna som syns nu försvinner eller ändras när resten justerats eller rum/placering ändras, varför peta på dem i det här skedet? Det är bra att experimentera och lära sig inställningarna, men småvariationerna är inte det direkta problemet nu.

Han skrev q 1.5 och då får man mera pang än bom i systemet .

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-11 18:15

boom skrev:
tvett skrev:
boom skrev:

Det var Q=1.5 för formen av den EQ-peak han la in, inte Q för systemet.
/J

Cygnus resurectum

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-11 18:34

tvett skrev:
boom skrev:
tvett skrev:
boom skrev:

Det var Q=1.5 för formen av den EQ-peak han la in, inte Q för systemet.

Han skrev ( 2db boost vid 20hz @ Q-värde 1.5. ) Och mins jag inte fel så är Q 1.5 standard på alla frekvensvärden i minidsp.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-11 18:43

boom skrev:Han skrev ( 2db boost vid 20hz @ Q-värde 1.5. ) Och mins jag inte fel så är Q 1.5 standard på alla frekvensvärden i minidsp.

Förstår inte vad du pratar om egentligen.
I EQ så är 10Hz 0dB Q= 0.5 standard, för övrigt.
/J

Cygnus resurectum

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-11 18:46

tvett skrev:Förstår inte vad du pratar om egentligen.

Nä det är meningen. ser att du ändrade

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-11 19:27

Nu är det roliga över i alla fall. Har plockat ihop allting och kvar står basmodulerna och ser ledsna ut.
Slutsteget var jag och lånade i butik & tyren av en nära vän.

Även att jag troligtvis inte kommer kunna använda de inställningar jag har på kortet nu så har jag lärt mig en jäkla massa. Det är ju verkligen så här man lär sig, att ändra ett värde, mäta & se vad som händer. Toppen!

Nästa steg i projektet är att ge lådorna lite färg vilket redan påbörjas nu i början av veckan. Även en box till mini-dspn skall konstrueras och tillverkas.
Så håll ögonen öppna för fortsättning följer :)

Och sen skulle jag vilja tacka alla snälla själar där ute som hjälpt mig lite extra dessa dagar. Ni är fantastiska!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-11 19:39

boom skrev:
tvett skrev:Förstår inte vad du pratar om egentligen.

Nä det är meningen. ser att du ändrade
Kan du inte, eller vill du inte förklara är det bättre att du inte skriver alls.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-08-11 19:46

Illuminatus skrev:Nu är det roliga över i alla fall. Har plockat ihop allting och kvar står basmodulerna och ser ledsna ut.
Slutsteget var jag och lånade i butik & tyren av en nära vän.

Även att jag troligtvis inte kommer kunna använda de inställningar jag har på kortet nu så har jag lärt mig en jäkla massa. Det är ju verkligen så här man lär sig, att ändra ett värde, mäta & se vad som händer. Toppen!

Nästa steg i projektet är att ge lådorna lite färg vilket redan påbörjas nu i början av veckan. Även en box till mini-dspn skall konstrueras och tillverkas.
Så håll ögonen öppna för fortsättning följer :)

Och sen skulle jag vilja tacka alla snälla själar där ute som hjälpt mig lite extra dessa dagar. Ni är fantastiska!

Grattis, du har inte bara lärt dig en massa utan kommer att ha en rigg som spelar brallorna av dig när du är klar. Sannolikt får du göra om alla mätningar när du väl ställt basarna på tilltänkt plats. Mätningen bör ju dessutom ske i sweet spot.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-11 20:06

Glebster skrev:
Grattis, du har inte bara lärt dig en massa utan kommer att ha en rigg som spelar brallorna av dig när du är klar. Sannolikt får du göra om alla mätningar när du väl ställt basarna på tilltänkt plats. Mätningen bör ju dessutom ske i sweet spot.

Förhoppningsvis :)

Det blev en jäkla skillnad när jag såklart flyttade tillbaks 2V jumpern till 0.9V & boostade i botten rätt så rejält. Ett problem jag upptäckte efter dessa ändringar var att allt runtomkring vibrerar. Det är läskigt hur de riktigt djupa frekvenserna kan "vandra" som de gör. Dörrar står och skakar, prydnadsgrejer, allt. Det är liksom inte bara finglasen i vitrinskåpet som skakar längre och det är ju jag van vid.

Tur man inte har så mycket som kan vibrera här hemma men det kommer säkert komma fram så snart de är på plats där de ska vara och jag börja testa här. Grannen lär inte bli glad över mitt bygge :D

Förresten. Hur vet man vilken gain man ska ha slutsteget till basarna så att de matchar frontarnas nivå?
Kan man mäta ett svep från 10hz - 1000hz och se till att kurvan är relativt rak (samma ljudnivå) eller hur gör man?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-11 20:10

Ju djupare i frekvens(med bibehållet ljudtryck) du spelar ju mer kommer allt skaka. Det är skoj när köksluckorna och disken vibrerar :D

Nivån på basarna ställer jag in med hörseln. Visst kan man alltid mäta och se var man ligger, men det är hur det låter som är viktigast.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-08-11 20:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Illuminatus

Inläggav Illuminatus » 2013-08-11 20:17

adzer skrev:Ju drupa i frekvens(med bibehållet ljudtryck) du spelar ju mer kommer allt skaka. Det är skoj när köksluckorna och disken vibrerar :D

Nivån på basarna ställer jag in med hörseln. Visst kan man alltid mäta och se var man ligger, men det är hur det låter som är viktigast.

Det låter logiskt. Ja det är lite av en ny upplevelse för mig, skitskoj!

Som jag gjort tidigare då med andra ord. Jag tänkte att mäta var det mest exakta men jag kan tänka mig att det är smaksam hur mycket bas man vill ha. Jag personligen gillar känna musiken och vid film vill jag nog ha en gnutta mer bas än till musik.

Skulle man kunna skapa en Mini-DSP fil som har något starkare boost vid de lägre frekvenserna och 0 på input gain, döpt till FILM.
Den andra Mini-DSP filen har något lägre boost och har en något sänkt input, döpt till MUSIK.

Då slipper man helt plötsligt hålla på och skruva på slutsteget till basarna och alltid ha samma gain där. Eller?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-11 20:25

Ja visst kan du ha olika dsp inställningar beroende på vad du lyssnar på. Jag har själv en utan djupbasen som jag har ifall jag vill se på film nattetid.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum