Moderator: Redaktörer
Richard skrev:petersteindl skrev:phloam skrev:Undrar vid vilken % svaj blir ohörbart egentligen?
Svaj som beror på avvikelser av skivtallrikens rotationshastighet har en frekvens på 33 1/3 varv/min delat med 60 = 0,555555555555555555555555 Hz.
Det hörs som svaj då dess amplitud blir för stor.
16 Hz är ung 28,8 ggr mer.
Vi såg även 8 Hz och 4 Hz komponenter beroende på de direktdrivna skivspelarnas motorer.
Det hörs inte som vanligt lågfrekvent svaj men det modulerar musikinstrument på ett för örat harsch (engelska jag vet inte vad det heter på svenska) sätt.
Det mäts med tonarm och pickup monterad och en graverad sinuston i ett lack på 1 kHz. Lacket har den fördelen att den är plan.
På sinustonen uppstår då summa och skillnadssignaler. 16 Hz ger upphov till 984 Hz och 1016 Hz förrutom 1 kHz tonen.
Jag minns inte amplituden på modulationen men jag minns att jag tyckte nivån var hög.
Mvh
Peter
Undrar hur stor moduleringen blir med mjukfötter under en högtalare ? Effekten borde bli än större.
Eftersom tråden handlar om en skivspelare så är det ju överväldigande många som hört technicsspelaren och bedömt den som betydligt sämre än de flesta remdrivna skivspelarna. Jag kan bara instämma med mina intryck, men uppmanar alla som inte har hört någon jämförelse att lyssna själva.
Den där technicsen verkar överhypad på detta forum.
tvett skrev:Hör du något vid 0.025?
MagnusÖstberg skrev:Det tänker jag inte göra.
Det kan inte vara mot tråden att påpeka felaktigheter, medvetna eller omedvetna. I Richards fall medvetna.
MagnusÖstberg skrev:Jag fetmarkerade
Vinylcalle skrev:Något som kanske ska påpekas är däremot att SL-1210 på inget sett skulle vara en unikt bra direktdriven skivspelare. Det finns andra som är både likvärdiga och för den delen bättre.
MvH Carl
HauteParleur skrev:Säger inte stt det inte finns bättre skivspelare men man får knappast en hållbarare och stabilare välljudande skivspelare för de pengarna som en 1200 kostar.
Jocke skrev:HauteParleur skrev:Säger inte stt det inte finns bättre skivspelare men man får knappast en hållbarare och stabilare välljudande skivspelare för de pengarna som en 1200 kostar.
Åjo... stabil och hållbar möjligen men mer välljudande vid "normala ljudtryck" finns flera!^^ Men har du redan bestämt dig så är det liksom ingen mening att diskutera... Det här ämnet är väl 25 år gammalt eller mer... finns här ingen som läste tex Molt på den tiden? Så klart gjordes det mätningar för diskussionen är forntida!^^ Som jag skrivit innan - och många med mig - lyssna själv och skapa er en uppfattning. Det behövs egentligen inga avancerade mätningar... de allra flesta med normal hörsel detekterar skillnaden lätt.
Jocke skrev:Skillnaderna finns och då jag gjorde jämförelser föredrog en rad människor oberoende av varandra en väljusterad TD-160 eller 505.a framför en väljusterad SL12X0.
Turntable Wow and Flutter Source
CJ Walker CJ 55 0.06% Vinylengine
Linn Sondek 0.03% Reviews
Pro-ject Debut 0.12% Manufacturer
Pro-ject RPM 9.1 0.08% Manufacturer
Linn LP12 0.06% 0.03% (lingo) Reviews
Rega P3 0.09% 0.04% Reviews
MMF5.1 0.15% Manufacturer
MMF9.1 0.15% Manufacturer
Pioneer PL 112D 0.07% Vinylengine
Systemdek 0.09% Vinylengine
Thorens TD160 0.04% Manufacturer
Dual CS505 0.05% Vinylengine
Technics SL-10 0.03% Manufacturer
Most of the reading I came across in the 80s were the WRMS or weighted figures. And I found that once they hit 0.04% to 0.06%, that wow and flutter was barely audible, but not in the leat bit objectionable. I found 0.07% - 0.08% reading a little more noticeable on tape decks. To me 0.1 % or higher was where I noticed it to be bothersome.
AR The Turntable 'production run from 1983-early 89 W/F 0.04%
petersteindl skrev:Thomas A och Max, kan ni modulera kring 8 och 12 och 16 Hz och kanske 24 Hz för att få fram när det blir hörbart.
Ett annat sätt är att ställa in 0,03 % och ändra frekvens för att få fram om hörseln hör ett minimum i svajamplitut d v s har ett känslighetsmax.
Mätsiffrorna hos Stig var högre än 0,025 %. Jag tror de gick till 0,1 %.
Om jag inte missminner mig gav de mätningar som gjordes hos Stig Carlsson ovägda värden.Turntable Wow and Flutter Source
Technics SL-10 0.03% ManufacturerMost of the reading I came across in the 80s were the WRMS or weighted figures. And I found that once they hit 0.04% to 0.06%, that wow and flutter was barely audible, but not in the leat bit objectionable. I found 0.07% - 0.08% reading a little more noticeable on tape decks. To me 0.1 % or higher was where I noticed it to be bothersome.AR The Turntable 'production run from 1983-early 89 W/F 0.04%
Vi mätte åtskilliga Linn LP12 hos Stig och vi mätte samma Linn fast met 3-5 olika motorer. Vi hade tillgång till reservdelsmotorer till Linn.
Samma drivverk fast med olika motorer kunde mäta från 0,025 % till 0,1 % svaj. Vi kunde så att säja skräddarsy våra Linnar hos Stig![]()
![]()
Vi mätte allt möjligt och hade möjlighet att välja bästa exemplar![]()
Ja det var tider det.
Mätkurvorna Stig fick fram såg ut ungefär som de i Stereophile förrutom att Stig hade ett graverat lack som var plant och med mycket låg brusnivå.
Notera 50 Hz och 100 Hz. Det är "brum" från Lingo. Helt värdelöst om jag får säga min mening.
Det man däremot kan se i den nedersta kurvan är att vid -40 dB så har 1 kHz en betydligt fetare kurva där nivån på 1 kHz är lägre även om brumkomponenter är borta. Personligen tror jag inte att en fet 1 kHz är bra om vi snackar perceived pitch.
Fast går man lite mer på djupet så kan man mäta SME20 spelaren som har 3-fasmotor och en bra upphängning och då kan dessa mätningar jämföras med Linn.
SME20 kontra LinnLP12
Mätfrekvensen är kring 3,15 kHz eller skall möjligtvis vara prick 3,15 kHz. I så fall är SME20 något för snabb och Linn LP12 för långsam.
Även Pink mätte bättre än Linn på den tiden.
Mvh
Peter

Some simple measurements on my Linn Axis:
130 revolutions no stylus: 03:52:693 = 33,52056 RPM
TT (linn axis) is running 0.5% too fast static speed, need to adjust.
130 revolutions with stylus starting at outer grove: 03:52:773 = 33,50904 RPM
Diff 0.034%
I would need longer time to get more accurate measurement; time difference is very small. But also, numbers above tells that the impact of drag force should be very small on speed.
MagnusÖstberg skrev:Nu återgår vi till ämnet tycker jag. .
MagnusÖstberg skrev:Det är bra att det framkommer vad som är rätt och riktigt. Det går utmärkt för dig som moderator att påpeka sådant med så ingen blir vilseledd.
Vee-Eight skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag fetmarkerade
Fint.
Det är fortfarande en klen ursäkt för " Fysikaliskt okunnige hittepågubbe!".
Det är inte ok att skriva så och sen hoppas på att argumentera för att man diskuterar trådämnet. Skärp dig eller lämna tråden.
Thomas_A skrev:Testa var gränsen går för 0.55 Hz
Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:Thomas A och Max, kan ni modulera kring 8 och 12 och 16 Hz och kanske 24 Hz för att få fram när det blir hörbart.
Ett annat sätt är att ställa in 0,03 % och ändra frekvens för att få fram om hörseln hör ett minimum i svajamplitut d v s har ett känslighetsmax.
Mätsiffrorna hos Stig var högre än 0,025 %. Jag tror de gick till 0,1 %.
Om jag inte missminner mig gav de mätningar som gjordes hos Stig Carlsson ovägda värden.Turntable Wow and Flutter Source
Technics SL-10 0.03% ManufacturerMost of the reading I came across in the 80s were the WRMS or weighted figures. And I found that once they hit 0.04% to 0.06%, that wow and flutter was barely audible, but not in the leat bit objectionable. I found 0.07% - 0.08% reading a little more noticeable on tape decks. To me 0.1 % or higher was where I noticed it to be bothersome.AR The Turntable 'production run from 1983-early 89 W/F 0.04%
Vi mätte åtskilliga Linn LP12 hos Stig och vi mätte samma Linn fast met 3-5 olika motorer. Vi hade tillgång till reservdelsmotorer till Linn.
Samma drivverk fast med olika motorer kunde mäta från 0,025 % till 0,1 % svaj. Vi kunde så att säja skräddarsy våra Linnar hos Stig![]()
![]()
Vi mätte allt möjligt och hade möjlighet att välja bästa exemplar![]()
Ja det var tider det.
Mätkurvorna Stig fick fram såg ut ungefär som de i Stereophile förrutom att Stig hade ett graverat lack som var plant och med mycket låg brusnivå.
Notera 50 Hz och 100 Hz. Det är "brum" från Lingo. Helt värdelöst om jag får säga min mening.
Det man däremot kan se i den nedersta kurvan är att vid -40 dB så har 1 kHz en betydligt fetare kurva där nivån på 1 kHz är lägre även om brumkomponenter är borta. Personligen tror jag inte att en fet 1 kHz är bra om vi snackar perceived pitch.
Fast går man lite mer på djupet så kan man mäta SME20 spelaren som har 3-fasmotor och en bra upphängning och då kan dessa mätningar jämföras med Linn.
SME20 kontra LinnLP12
Mätfrekvensen är kring 3,15 kHz eller skall möjligtvis vara prick 3,15 kHz. I så fall är SME20 något för snabb och Linn LP12 för långsam.
Även Pink mätte bättre än Linn på den tiden.
Mvh
Peter
Jag har mycket svårt att se att en LP-12 ska klara dom svajvärden.
Vad hade Stig Carlsson för utrustning ni mätte med?
Själv har jag en DIN-skiva för just mätning av svaj. Den är indelad i ca 10 spår och 2 av spåren har ett betydligt lägre svaj än dom andra. Och detta är också det stora problemet med mätningar, skivorna är för dåligt pressade. Graververket kommer svaja vilket hamnar på skivan samt att den inte kommer pressas 100% korrekt.
Skillnaden mellan min bästa och sämsta mätskiva är ca 0,1%.
Hur mycket svajar då den genomsnittliga skivan för musik?
MvH Carl
Jocke skrev:HauteParleur skrev:Säger inte stt det inte finns bättre skivspelare men man får knappast en hållbarare och stabilare välljudande skivspelare för de pengarna som en 1200 kostar.
Åjo... stabil och hållbar möjligen men mer välljudande vid "normala ljudtryck" finns flera!^^ Men har du redan bestämt dig så är det liksom ingen mening att diskutera... Det här ämnet är väl 25 år gammalt eller mer... finns här ingen som läste tex Molt på den tiden? Så klart gjordes det mätningar för diskussionen är forntida!^^ Som jag skrivit innan - och många med mig - lyssna själv och skapa er en uppfattning. Det behövs egentligen inga avancerade mätningar... de allra flesta med normal hörsel detekterar skillnaden lätt.
Bagaget skrev:Test och test, mer lyssna själv: http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... er.181829/
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 34 gäster