SS 21W/8555, lådberäkning.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Maccis

SS 21W/8555, lådberäkning.

Inläggav Maccis » 2013-08-12 22:15

Halloj alla!!

Är det någon som kan räkna ut lådberäkning för:

Bild

SS 21W/8555

Lådan är tänkt att vara en BR.

Siffror för elementet:

http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\scanspeak\21w-8555-00.pdf

Vad säger era simuleringar??

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-12 23:26

Vad tror du om det här: http://www.nutshellhifi.com/ME2txt.html ?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-13 19:45

Jocke skrev:Vad tror du om det här: http://www.nutshellhifi.com/ME2txt.html ?

Det där var en intressant länk, låddimensionerna kan jag dock inte kommentera men 'position the woofers' låter ju helt logiskt och något jag måste testa, har i princip bara testat hörnplacerat och med uselt resultat
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 19:58

Ah, gammal 'klassiker'!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-13 20:05

Och? Tumme upp eller tumme ner?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 20:12

Frågar du mig? Vet inte, har inte hört den, men väl läst byggbeskrivningen för herrans massa år sedan. Lynn jobbade ett par dörrar från Linkwitz, så man kan ju hoppas det borgar för en kompetent design...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-13 20:16

celef skrev:

Det där var en intressant länk, låddimensionerna kan jag dock inte kommentera men 'position the woofers' låter ju helt logiskt och något jag måste testa, har i princip bara testat hörnplacerat och med uselt resultat

Det var länge sedan jag labbade med subbar och då fanns inte alls de resurser för mätning och simulering (för oss vanliga dödliga) som nu... Tror inte alls hörn är omöjliga. Ville jag bygga med den placeringen skulle jag läsa på utifrån två trådar här:

1. Tråden om sluten låda med Q=0,5 (fast det kanske inte är optimalt för en sådan tillämpning men som nyckel till placeringen)
2. Naq´s kommentar om Eriks byggprojekt kring 3-vägaren om att lösningen eg är ett lågkompressionshorn.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-13 20:17

Aha, jag trodde du menade basplaceringstekniken men jag förstod nu att du menade arielen
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-13 20:32

Jocke skrev:
celef skrev:

Det var länge sedan jag labbade med subbar och då fanns inte alls de resurser för mätning och simulering (för oss vanliga dödliga) som nu... Tror inte alls hörn är omöjliga. Ville jag bygga med den placeringen skulle jag läsa på utifrån två trådar här:

1. Tråden om sluten låda med Q=0,5 (fast det kanske inte är optimalt för en sådan tillämpning men som nyckel till placeringen)
2. Naq´s kommentar om Eriks byggprojekt kring 3-vägaren om att lösningen eg är ett lågkompressionshorn.

Det har för mig bara resulterat i ett jäkla dånande, något som jag inte har stått ut med, helt klart har det berot på rummet, men även i de sämsta rummen låter högtalare bättre när man kryper upp intill dom, närfält is da shit, tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-13 20:42

celef skrev:
Det har för mig bara resulterat i ett jäkla dånande, något som jag inte har stått ut med, helt klart har det berot på rummet, men även i de sämsta rummen låter högtalare bättre när man kryper upp intill dom, närfält is da shit, tycker jag

Har successivt flyttat allt längre från närfält...^^

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-13 20:44

Vilka fina element du fått tag på Maccis :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-08-13 21:22

Har inte köpt dem än...... :oops:

Men man vet ju aldrig, snart kanske det landar ett paket från Holland....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-13 22:33

Jocke skrev:
celef skrev:

Då har du säkert mycket bättre rum än mig :)

Förlåt Maccis för kapandet av din tråd, jag ska genast sluta :oops:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-13 23:55

celef skrev:
Jocke skrev:
celef skrev:

Då har du säkert mycket bättre rum än mig :)

Förlåt Maccis för kapandet av din tråd, jag ska genast sluta :oops:

Jag är också intresserad av resonemang kring lådvolym för 8555 - har ett par liggande och en idé... men det blir säkert inget av det i år.

Mitt rum är nog långt ifrån optimalt i en gammal stuga jag knappt kan gå rak i... men det är så belamrat att jag nog tvingas erkänna att jag bekänner mig till diffusion som huvudsaklig akustikbehandling! :lol:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-14 12:16

Jocke skrev:
celef skrev:Då har du säkert mycket bättre rum än mig :)

Mitt rum är nog långt ifrån optimalt i en gammal stuga jag knappt kan gå rak i... men det är så belamrat att jag nog tvingas erkänna att jag bekänner mig till diffusion som huvudsaklig akustikbehandling! :lol:

det där låter som ett mycket bättre rum än mitt, mycket prylar är bra enligt min erfarenhet, och stuga tolkar jag som ett trähus som slukar en hel del energi, och lågt i tak får man väl kompensera genom att sitta lite närmare golv bara, kanske
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-08-14 14:20

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... lease.html

ger uppmätta T/S enligt Hobbyhifi.

Tycker en 75liter låda med 75% fyllning ser väldigt bra ut, både slutet men kanske framförallt BR med en avstämning runt 16-17Hz.
Även större volym skulle nog fungera men det får man nog avgöra beroende på hur det låter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-14 15:01

Kraniet skrev:http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/26813-ss-21w8555-00-t-s-please.html

ger uppmätta T/S enligt Hobbyhifi.

Tycker en 75liter låda med 75% fyllning ser väldigt bra ut, både slutet men kanske framförallt BR med en avstämning runt 16-17Hz.
Även större volym skulle nog fungera men det får man nog avgöra beroende på hur det låter.

Kan dom parametrarna verkligen stämma, jag har då aldrig tidigare sätt uppmätta parametrar stämma så väl med officiella datablad, inte när det gäller scan-speak iallafall
Bikinitider

Återgå till DIY-forum