bygga subbasar tänkte om ni skulle vilja ge lite förslag råd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-13 21:27

Johannes skrev:Isobarik har bra fördelar i basreflex rent ljudtrycks mässigt . Men inte som 2st i var sin låda såklart . Men det kan vägas upp med andra fördelar som nämnts

Jag får en känsla att du inte riktigt förstår dig på isobarik och elementparametrar...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 21:34

Ok.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 22:07

Jag har för mej att det blev lite högre output med br isobarik vs en vanlig br med en bas
Om man ser till samma tonkurva djup m.m. man kan väl minska lådvolymen och bibehålla djupet i isobarik vs vanlig br. Och iomed mindre volym mer output badreflex rören/röret används mer.

Jag inte säker på detta men. Jag skall göra ett ljudtryck s test på mina isobarik låder.
Kommer mäta med dom som isobarik . Och sen ta bort det yttre element et och mäta igen. Så får jag reda på hur det ligger till. Gör detta till helgen. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-13 22:19

Johannes skrev:Jag inte säker på detta men. Jag skall göra ett ljudtryck s test på mina isobarik låder.
Kommer mäta med dom som isobarik . Och sen ta bort det yttre element et och mäta igen. Så får jag reda på hur det ligger till. Gör detta till helgen. :)

Om ett element vill ha 40 liters låda så:

1 element = 40 liter => X dB och impedans Y

2 element = 80 liter => X+6 dB och impedans Yx2 eller impedans Y/2

2 element i isobarik = 20 liter => X dB och impedans Yx2 eller impedans Y/2

Isobarik ger dig alltså bara halva lådvolymen, ingen extra utnivå!
Tvärtom, precis som Martin, tvett och Nattlorden skriver så blir det mycket mindre effektivt!

Skall du få samma tonkurva när du mäter i helgen som du har med din isobariklåda så måste du fördubbla lådvolymen för det element som är kvar. Precis som vi skrivit förut :) Gör du inte det kommer du få något helt annat..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 22:44

Tror lådan är på ca 43-44liter ett basreflex rör 7.5cm diameter ca 45-50cm långt

Men jag kan alltså inte bara plocka loss ett element och låta en 8tummare spela i samma låda.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-13 22:44

Tror lådan är på ca 43-44liter ett basreflex rör 7.5cm diameter ca 45-50cm långt

Men jag kan alltså inte bara plocka loss ett element och låta en 8tummare spela i samma låda.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-13 22:47

Johannes skrev:Tror lådan är på ca 43-44liter ett basreflex rör 7.5cm diameter ca 45-50cm långt

Det blir ju för liten låda då, iallafall om du vill att det skall låta och mäta som det gjorde med isobarikkonfigurationen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 06:02

Men om det inte blir nån skillnad isobarik vs vsnlig br . Så skall det väl inte spela någon roll. Dom 2 som spelar i en isobarik koppling är ju som en enhet som motsvarar samma som 1 element förutom dubbla nagnetstyrkan och dubbla kon vikten vilket ifs borde göra en del skillnad.

Jag är för dålig på sånt här. Jag skall sätta mej en regnig dag framför datorn och kolla på simuleringar isobarik vs vanlig br. Samt göra lite tester med det jsg har.
Uppfattningen just nu äg ju att dom spelar väldigt bra eller presterar lite för mkt ljudtryck mot om det skulle vara enbart 1 men bättre att mäta.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-14 06:54

tvett skrev:
Johannes skrev:Isobarik har bra fördelar i basreflex rent ljudtrycks mässigt . Men inte som 2st i var sin låda såklart . Men det kan vägas upp med andra fördelar som nämnts

Jag får en känsla att du inte riktigt förstår dig på isobarik och elementparametrar...

Tvett, om du läser patentet så förstår du bättre.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 06:59

MagnusÖstberg skrev:
Johannes skrev:Tror lådan är på ca 43-44liter ett basreflex rör 7.5cm diameter ca 45-50cm långt

Det blir ju för liten låda då, iallafall om du vill att det skall låta och mäta som det gjorde med isobarikkonfigurationen.

Men ökar jag volymen som jag nog borde göra för ett element så får jag ju sämre output direkt. Då behöver jag inte testa . Jag är nyfiken på vad som händer om jag inte förändrar nånting och bara tar bort 1 element . Då är ju förutsättningar d samma förutom maget styrkan ochu kon vikten som halveras .

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-14 07:01

Johannes skrev:
Richard skrev:
Johannes skrev:Det finns gränser hur stor låda ett litet element får ha. Tycker 45liter för 1st 8 tummare utan nån herrejösses slaglängd som kan leverera är för stort. Blir stora låder sett till element storlek och vad dom kommer leverera. Har väldigt svårt för stora klumpiga saker som inte kan leverera nåt större ljudtryck . Känns oeffektivt och slöseri med plats i rummet.

Vad tror ni om dayton 15" i en isobarik konstruktion ;)

Nä men i en sonotube sånt där gjut rör

Tål dayton 15 att hänga med konen neråt mot golvet ?

Om man vill kunna plugga basreflexröret alltså använda subbasen både som sluten och basreflex. Vad bör man ha för kompromiss i lådvolumen. Skall man konstruera den optimalt för br sen plugga ? Eller bör man gå en medel väg ? Kommer försöka bha dom slutna mestadels.

Hej Johannes !

Bry dig inte om folk som bara pratar strunt och beter sig illa.

Mitt förslag är följande:

Eftersom du upptäckt att isobarik låter bättre än konventionell koppling pga minskad lådkompression, så kör på två isobarikkopplade 15 Dayton element.

Det är klart bättre med en riktigt bra konstruerad baslåda än två dåliga.

Monterar man elementen mot golvet kan man byta plats på elementen efter nåt år så de " hänger " sig åt det andra hållet.

De där Daytonelementet skulle nog prestera bra i en ca. 100 liters låda isobarikkopplad.

Du kan plugga basreflexrören för att prova slutet, du kan även göra som xtz med dubbla rör med olika längd för olika avstämningar. Ska det bli riktigt bra med sluten låda bör den vara extremt tät dock. Då blir basen tightare. Har du höga krav och ska köra slutet, så montera inga rör eftersom pluggningen aldrig blir riktigt tät.
En sluten låda för höga krav bör målas på insidan, eftersom MDF läcker luft.

Ett viktförhållande på 1:1000 bör finnas för lådans tyngd/ kontra konvikten, men du kan göra lådan lättare om du monterar stabila spikes under den och trycker ned i underlaget. Då " ser" subbasen en betydligt tyngre låda, eftersom lådan är förankrad till golvet. Lådan kan då inte röra sig under ca 200 hz.

Ofta blir det ett bättre basljud om man stagar upp elementets talspole inne i lådan , med stag som sitter i spänn mot magneten. Basljudet blir tydligare och det blir lättare att höra tonhöjden eftersom artikulationen blir bättre.

Nu kommer säkert forumets hobbymoderatorer att göra korkade, och förklenande inlägg som vanligt, men jag hoppas att dessa råd har hjälpt dig en aning. Det viktiga är att lyssna, låter det bättre ?

:)

Hej.

Jag började nästan ge upp :(

Jag har nog inte ens kollat dayton 15 i en isobarik konstruktion. Har alltid tänkt att manbör ha 2 st subbasar men jag kan ju köpa 2 st och och prova i isobarik. Låter det bra bygger jag en till :) men jag har problem med isobarik konstruktion er när elementen blir åt det långslagiga hållet. Luft hastigheten i basreflex röret/rören blir gör hög och rören blir för långa ?

Hur blir det med isobarik och slutet ? Tappar jag enormt mkt output då ? Blir den enda vinsten mer artkulerade ?

Pro

Om daytonelementen är på 4 ohm så blir det 2 ohm med paralellkopplade sådana i isobarik. Då måste du ha ett slutsteg som klarar det.

Min uppfattning efter att ha lyssnat och byggt flera isobariklådor är att de ofta ger en oerhört artikulerad basåtergivning. Det blir lätt att integrera en isobariklåda eftersom bastonerna återges tydligt artikulerat.

Mitt råd är att lyssna själv. Du har själv märkt att singleelement i optimal låda låter litet oartikulerat och tråkigt jämfört med samma element kopplat i isobarikkonfiguration.

Detta ska vägas mot fördelarna med två subbaslådor i äkta stereo om budgeten är begränsad.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-08-14 07:07

Johannes skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Men ökar jag volymen som jag nog borde göra för ett element så får jag ju sämre output direkt. Då behöver jag inte testa . Jag är nyfiken på vad som händer om jag inte förändrar nånting och bara tar bort 1 element . Då är ju förutsättningar d samma förutom maget styrkan ochu kon vikten som halveras .

Nej. Om lådan är rätt dimensionerad för två isobarikmonterade element är den för liten för ett ensamt. Då behöver du dubbla volymen för att få det rätt.
\\Sky

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 07:45

Jag jar 2st låder på 43liter br i varje låda sitter 2st peerless 831709 som är monterade kon mot kon magneterna ifrån varandra. . Jag har alltså 2st såna låder.

Känns ibland som det är nåt missförstånd. Kan inte montera en liten 8a i dubbelt så stor låda ?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-08-14 07:47

Johannes skrev:Jag jar 2st låder på 43liter br i varje låda sitter 2st peerless 831709 som är monterade kon mot kon magneterna ifrån varandra. . Jag har alltså 2st såna låder.

Känns ibland som det är nåt missförstånd. Kan inte montera en liten 8a i dubbelt så stor låda ?

Se svaret ovan.
\\Sky

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 07:52

Johannes skrev:Jag jar 2st låder på 43liter br i varje låda sitter 2st peerless 831709 som är monterade kon mot kon magneterna ifrån varandra. . Jag har alltså 2st såna låder.

Missförståndet är på din sida, tyvärr. Vi pratar inte om vad du kan göra på en kafferast med en skruvmejsel.

Det spelar ingen roll om det är slutet eller basreflex, dubbla motorn och konvikten leder till halva volymen, punkt.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 07:55

Richard skrev:
tvett skrev:

Jag tror jag lämnar denna gamla goding istället.

Richard skrev:I all ödmjukhet har jag själv byggt tre olika versioner av Isobarik, två modeller med basarna kopplade efter varrandra i en tunnel ( en med magneterna mot varandra, en med elementen efter, typ Linn Isobarik.) Jag fick det aldrig att låta speciellt bra, speciellt om man gämförde med endast ett element i lådan.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 07:58

Vi kan inte jämföra en 8tummare i en 86liters låda med en isobarik på 43liter ? Det behöver jag inte ens försöka testa. Kan gissa hur det kommer låta.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 08:02

Johannes skrev:Vi kan inte jämföra en 8tummare i en 86liters låda med en isobarik på 43liter ? Det behöver jag inte ens försöka testa. Kan gissa hur det kommer låta.

Samma form på tonkurvan, lite mindre dist. Som sagt, du verkar inte alls ha koll på vad isobarik är, eller ens knappt vad en låda har för funktion för ett element.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 08:07

tvett skrev:
Richard skrev:
tvett skrev:

Jag tror jag lämnar denna gamla goding istället.

Richard skrev:I all ödmjukhet har jag själv byggt tre olika versioner av Isobarik, två modeller med basarna kopplade efter varrandra i en tunnel ( en med magneterna mot varandra, en med elementen efter, typ Linn Isobarik.) Jag fick det aldrig att låta speciellt bra, speciellt om man gämförde med endast ett element i lådan.

Hahaha ...

Men jag har oxå byggt så med 2 st mds 12or kevlar modellen som såldes för 15årsen
Och tyckte den spela nåt fruktansvärt bra. Lådan var på 40- 45liter dubbla basreflex rör 7.5cm diameter och 55cm långa. Den var mäktigt att lyssna. Höjde man för mkt vandra lådsn iväg på golvet. Hade ett zahzy d250steg men dwt klara inte driva. Men med rejält steg lät det otroligt mkt output ur liten låda

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 08:12

tvett skrev:
Johannes skrev:Vi kan inte jämföra en 8tummare i en 86liters låda med en isobarik på 43liter ? Det behöver jag inte ens försöka testa. Kan gissa hur det kommer låta.

Samma form på tonkurvan, lite mindre dist. Som sagt, du verkar inte alls ha koll på vad isobarik är, eller ens knappt vad en låda har för funktion för ett element.

Men ljutrycks mässigt pratar om . Försök få in detta nu.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 08:16

Läs Magnus inlägg igen. Få in det nu.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 08:34

2st 831709 i en 86liter låda med samma avstämning. Det behöver jag inte testa. Det fattar jag att det blir bättre output. Men nåt liknande har jag ju haft i många år. Vet hur det låter. Har provat lite olika avstämning ar men med 70liter då. Men det kanske blir stor skillnad på 16liter till . Skall kolla i dator n

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 08:37

Förtydling, inte två element i en låda på 86 liter. Två element i två lådor, vardera 86liter.
/J

Cygnus resurectum

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-08-14 08:55

En sak man måste komma ihåg är att hur bra basen upplevs beror på andra saker än själva baslådan. Rummet har en väldigt stor inverkan. Så flera mindre baslådor placerade på rätt plats i rummet har bättre möjlighet att spela "bra" än en eller två större baslådor placerade på fel ställen.

Men någon riktig kravspec har ej formulerats.
Hur djupt vill du att det ska gå till vilket ljudtryck?
Hur stort är ditt rum?
Hur stora lådor och hur många?

Du verkar inte så duktig på att dimensionera baslådor. Mitt förslag i ett sådant fall är att gå på slutna lådor alla dar i veckan. Men det som då behövs är en bra dsp så du kan forma kurvan så som du vill.

Eftersom du verkar tycka det är ok att lägga 5000kr på element till en baslåda så bör du nog se dig efter något bättre än Daytons element. Tänker då främst på element från tex BMS.

Men ett bra element i dåligt dimensionerad kommer alltid låta dåligt. Isobarik är ingen "quick fix" heller eftersom du fortfarande har problemet att lådan måste dimensioneras rätt (eftersom isobarik bara gör att två element beteer sig som ett element med andra T/S-parametrar).

Så satsa hellre på flera billigare element i slutna lådor. Jag använder själv två relativt billiga 15tums element i 70l slutna lådor. Deras T/S är sådana att de fungerar i sån relativt liten volym. Elementet har väldigt hög känslighet och ger en väldigt "tight" bas med rätt så begränsade effektresurser.
Men det är klart att storleken kunnat få vara mindre ifall fler lådor ska användas.

Det är längesen jag lyssnade på isobariklådor. Kommer ihåg att jag tyckte basen i Keltik var rejält bra. Men det är många år sen och jag skulle gärna lyssna på dom igen.
Men jag tror nog det går att få samma resultat eller bättre bara man väljer rätt element. En sak som nog har mycket med upplevelsen att göra är den starka motorn. Just därför tror jag det kan vara smart att köpa element med väldigt stark motor och lätt kon och placera dessa i slutna lådor. Nackdelen är att det behövs DSP för att få den djupa basen.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-08-14 09:02

Johannes skrev:Men varför tror du att 2st låder med en ensam 8tummare i varje skulle spela högre än 2st isobarik låder på 43liter ? Tror det skulle spela ganska likt en isobarik låda på 43liter faktiskt nästan. Ska kolla simulering ar

två lådor med ett baselement i varje spelar lika högt/djupt som två lådor med halva volymen med element kopplade i isobarik. Om allt annat är lika alltså. Det enda som isobarik ger är att man kan halvera lådvolymen jämfört med det som krävs för ett element.

edit: och dubbla kostnaden förstås
Senast redigerad av Kraniet 2013-08-14 09:03, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 09:02

Johannes hann ta tillbaka sitt inlägg, medan Kraniet satt och skrev...
/J

Cygnus resurectum

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-08-14 09:05

jag ska dock låta det vara osagt om en isobarikkoppling ger "bättre" ljud. Jag tycker det kan vara värt att undersöka om man nu tycker sig ha råd. Men står valet mellan två billigare element framför ett dyrt (läs bättre) så är valet inte så svårt. Förutsatt att man har tillräckligt många lådor* (minst två, gärna fyra eller fler).
Det blir bara så dyrt med isobarik..

edit: *dvs jag kan nog ta de billigare elementen om det betyder att jag får fler lådor.
Men helst vill jag ju har tillräckligt många lådor med dom bra elementen. :) och skulle isobarik visa sig låta bättre så skulle jag vilja ha tillräckligt många lådor med de bästa elementen kopplade i isobarik.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-14 09:17

Johannes skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det får du faktikt inte sämre output, det blir precis samma som du har nu.

Isobarik dubblar inte magnetstyrkan, det kan man bara lyckas med om man dublar magnetstyrkan på ett element.

Det finns formler att läsa på.

Det kanske inte är så lätt att förstå, så antingen provar du eller så gör du inte det.

Jag tror inte du kan gissa det. Det blir samma tonkurva, eller väldigt lika (beror på hur du dämpar lådan).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2013-08-14 09:43

Kraniet skrev:En sak man måste komma ihåg är att hur bra basen upplevs beror på andra saker än själva baslådan. Rummet har en väldigt stor inverkan. Så flera mindre baslådor placerade på rätt plats i rummet har bättre möjlighet att spela "bra" än en eller två större baslådor placerade på fel ställen.

Men någon riktig kravspec har ej formulerats.
Hur djupt vill du att det ska gå till vilket ljudtryck?
Hur stort är ditt rum?
Hur stora lådor och hur många?

Du verkar inte så duktig på att dimensionera baslådor. Mitt förslag i ett sådant fall är att gå på slutna lådor alla dar i veckan. Men det som då behövs är en bra dsp så du kan forma kurvan så som du vill.

Eftersom du verkar tycka det är ok att lägga 5000kr på element till en baslåda så bör du nog se dig efter något bättre än Daytons element. Tänker då främst på element från tex BMS.

Men ett bra element i dåligt dimensionerad kommer alltid låta dåligt. Isobarik är ingen "quick fix" heller eftersom du fortfarande har problemet att lådan måste dimensioneras rätt (eftersom isobarik bara gör att två element beteer sig som ett element med andra T/S-parametrar).

Så satsa hellre på flera billigare element i slutna lådor. Jag använder själv två relativt billiga 15tums element i 70l slutna lådor. Deras T/S är sådana att de fungerar i sån relativt liten volym. Elementet har väldigt hög känslighet och ger en väldigt "tight" bas med rätt så begränsade effektresurser.
Men det är klart att storleken kunnat få vara mindre ifall fler lådor ska användas.

Det är längesen jag lyssnade på isobariklådor. Kommer ihåg att jag tyckte basen i Keltik var rejält bra. Men det är många år sen och jag skulle gärna lyssna på dom igen.
Men jag tror nog det går att få samma resultat eller bättre bara man väljer rätt element. En sak som nog har mycket med upplevelsen att göra är den starka motorn. Just därför tror jag det kan vara smart att köpa element med väldigt stark motor och lätt kon och placera dessa i slutna lådor. Nackdelen är att det behövs DSP för att få den djupa basen.

Min senaste konstruktion i vuxen ålder ej jämföra med mina tonårs projekt för 15årsen seas prestige 6.5 liters låda ihop med d2905 låter oxå förträffligt. Har även jämfört dom med dynadio focus 140 i en hel helg. Resultera iatt ägaren till dynadio focus sålde dom efter några veckor. Seasen levererade mkt bra i jämförelse riktigt bra.

Jag hst inte lagt nån nämnvärd tid hittills på detta. Jag börjar att fråga er här på forumet. Och utgår från det sen. Men det ända som pratas är isobarik och mina tonårs konstruktion er ?

Jag är mest inne på 2st dayton 15 i sluten låda på ca 125liter det skrev jag i början. Men ev kunna ha basreflex men det verkar inte bra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-14 09:47

Det elementet är inte så tokigt.

Jag skulle byggt två lådor om 135 liter. Sedan skulle jag dela dem relativt hårt över 80Hz.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum