Vad har jag köpt? (8" horn)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Vad har jag köpt? (8" horn)

Inläggav LypsylateX » 2013-08-01 18:47

Vad kan det här tänkas vara för någonting? Ett hemmabygge från byggsats?

Horn. 8" drivare. Tänkte ha dom i min kolonistuga, ska provspela dom om en stund. Sen även skruva loss elementen. :) Dom var lite för billiga för att inte köpas.

Risken känns väl rätt stor att dom inte klarar av att återge just någon bas alls, om man baserar gissningen på det lilla jag vet om horn. Men jag hoppas att jag har fel.

Bild
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-01 18:57

Ingen märkning någonstans? Om inte väntar vi spänt på att få höra vad det är för element så kanske man kan börja nysta om det är någon byggsats. Ser tämligen välbyggt ut för att vara rent hemmabygge?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-08-01 18:59

Cicaro skrev:Ingen märkning någonstans? Om inte väntar vi spänt på att få höra vad det är för element så kanske man kan börja nysta om det är någon byggsats. Ser tämligen välbyggt ut för att vara rent hemmabygge?

Nej, ingen märkning alls. Jag får återkomma från telefonen senare med information om elementen.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-08-02 00:16

Kopplade in dom på min T-amp i kolonistugan, och det lät rimligt rent men helt utan basåtergivning. Förmodligen fanns ingenting alls under 100Hz, om ens så djupt.

Upplevde inte känsligheten som bättre än mina slutna Sonab (post Carlsson) häckar på 12-13 liter med 6.5" element i. Basåtergivningen i dom slutna manickerna är betydligt bättre.

Skruvar man bort gallret ser man en gammal bekant syn vad gäller skumkanter...

Bild

I vilken mån detta har återverkningar på basåtergivning vet jag inte.

Den dåligt fastskruvade basen visar sig vara en Philips AD 80652/W8. Svenska (om den här nu är svensk) högtalarkonstruktörer verkade ha en förkärlek till Philips-element förr. Man klarar sig fanken aldrig undan dom.

Bild

Diskanten är någon slags hornskrika med ett enkelt högpassfilter, orkade inte skruva loss den för att undersöka närmare. Basen verkar odelad.

Bild

Finns det någon mening med att byta ut basarna i dom här hornen mot något annat, som någon Gamma eller så? Eller kommer basåtergvningen vara lika frånvarande?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-08-02 07:07

Så små horn faller någonstans mellan 80 och 60 Hz. Placering nära eller i hörn kan hjälpa upp lite grand.
Med hela 8" så kommer hornet drivas bättre än med fullt läckage runt trasiga upphängningar men förvänta dig ingen djupbas.

Om området bakom 8" är naket så har man dels massa reflexer som slår igenom konen och färgar mellanregistret dels så kommer det ut mellanregister i hornet. All den burkigheten förstör ljudet. Dämpmaterial i första sektionen är nödvändigt. Om det var jag skulle jag köpa en rulle av bultemas grönblå dämpfilt och limma ett stycke på skivan bakom elementet och i "innertaket" ovanför elementet och båda sidor. Sedan skulle jag trycka in flera lösa bitar på sidan under diskantelementet.

Diskanthornet borde vara mycket känsligare än baselementet så du borde fö 5-10 dB för mycket diskant. Prova att redan nu klippa av ena sladden fram till diskantelementet (kan skarvas ihop med en så kallad sockerbit) och lyssna om bas och mellanregister låter bättre balanserat utan den hissade diskanten.

Om du tycker att det finns lite potential i lådan så kan vi börja diskutera elementalternativ men dämpmaterial och en urkopplad eller nivå reglerad diskant (L-potentiometer) krävs för en vettig utvärdering tom trasiga 8".

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-08-02 08:53

Philips var väl vanligt för att det var billigt, antar jag. Den där basen är väl näst intill inkapabel att producera någon märkbar bas, i min erfarenhet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-02 08:54

Det är klart att det inte blir någon bas med så slut kanter.
Största förbättringen lär ju vara att laga dom först innan man kan bedöma hur djupt hornet går. Såna horn brukar ge en fartfylld övre bas i alla fall.
Annars brukar ju bredbandare som Fostex Coral och även Philips dubbelkonselement vara populära i denna typ av horn. Det finns ju många ritningar från Lowther och Fostex på bakladdade horn av den typen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-08-02 09:51

DrBoar skrev:Om du tycker att det finns lite potential i lådan så kan vi börja diskutera elementalternativ men dämpmaterial och en urkopplad eller nivå reglerad diskant (L-potentiometer) krävs för en vettig utvärdering tom trasiga 8".

Det finns lite potential i lådan i den mening att den är ganska seriöst ihopskruvad, så något slags billigt element vore kul att prova i den. Gamma BBK 200 är billigt nog, men annat i samma prisklass kan beaktas.

Dämpmaterial har jag liggandes, så den modifieringen kan jag göra ändå. Diskantdämpare tror jag att jag har, frågan är bara var. :)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-08-02 10:56

AlNiCo skrev:Philips var väl vanligt för att det var billigt, antar jag. Den där basen är väl näst intill inkapabel att producera någon märkbar bas, i min erfarenhet.

Då har vi olika erfarenheter av phillips, ty jag har erfarenheten att de har förmågan att prestera väldigt ren bas. Dock har jag aldrig sett dem i hornkonstruktion utan oftast i slutna lådor eller slavbaslådor.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-02 11:00

Schmackhorn kanske?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-08-02 11:02

Nattlorden skrev:Schmackhorn kanske?

Om du syftar på lådan i första inlägget tror jag att du har fel. Det Schmackhorn i alla fall jag byggde var mycket större.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-08-02 11:52

Fanns några horn som kallades Rila-horn. Minns inte om det var modellen eller firman. Justa kan nog dessa ge ett ljud man klart drag i övre basen. Delningen kan man nog oroa sig för en del. Schmacks är det inte.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-08-02 20:56

För att vara faktiskt.se, och med tanke på att det faktiskt rör ett par högtalare, så kommer det fram förvånansvärt lite matnyttigt. :) Det kanske är ett hemmabygge från grunden trots alls.

Får göra en skiss på hur hornen ser ut invändigt när jag hinner.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-08-02 22:35

Någon som försökt att kopiera ett Coral-horn:

http://audio-database.com/CORAL/speaker/bl-25d-e.html

Bild
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-02 23:58

LypsylateX skrev:För att vara faktiskt.se, och med tanke på att det faktiskt rör ett par högtalare, så kommer det fram förvånansvärt lite matnyttigt. :) Det kanske är ett hemmabygge från grunden trots alls.

Får göra en skiss på hur hornen ser ut invändigt när jag hinner.

Om man bildgooglar på "rear loaded horn" och "back loaded horn" så hittar man massor med liknande hornlådor.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-03 13:49

basarna kan jag köpa av dig pm mig om du vill sälja....
mina mirsch saknar dem....
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-08-03 19:01

Har du någon hel 8" liggande kan du alltid prova att kasta in den och provspela på
vinst och förlust.
Valfritt element torde prestera bättre än de där med trasiga kanter.

Och som DrBoar skriver, så måste du hysta i en rätt hyfsad mängd dämpning bakom elementen.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2013-08-04 01:23

Hej dina högtalarlådor kan det vara en byggsatts ifrån Ljudia en

gång i tiden eller?

mvh Lasse-

och diskanterna är det Piezo diskanter ifrån Motorola Hifikit sålde visst

sådanna

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2013-08-04 10:09

Jag tror det är Foster diskanter, HF-26 kanske?

http://www.av-kompaniet.se/Beg_details/Zachry%20HF-26.html
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-04 11:18

Zachry talar ju för Ljudia det också. Ljudia sålde väl en del såna där bakladdade horn med Coral Flat 8 och Beta 8 också?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-05 21:12

AlNiCo skrev:Philips var väl vanligt för att det var billigt, antar jag. Den där basen är väl näst intill inkapabel att producera någon märkbar bas, i min erfarenhet.

Philips högtalarelement var populära för att de var billiga och bra det sitter billiga Philips element i många tunga högtalartillverkares lådor som t.e.x. Snell.
Det elementet som diskuteras här har definitivt märkbar bas om det sitter i en korrekt konstruktion.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-08-12 16:47

Idag har jag varit förbi stugan och konstaterat att diskanterna är ett par FHT-5 (Fostex eller Foster?)

Likadana som dom här: http://www.osta.ee/en/korgsageduse-ruup ... 79836.html

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-08-14 10:34

Jag har tänkt mig skaffa Nå Billigt Skit (tm) att stoppa i dom för att ha något att göra, och för att i alla fall kanterna ska vara hela innan jag ger tillbaka dom till Myrorna.

Eller behåller dom om det skulle råka bli bra, vilket inte är troligt.

Å se finns det tydligen folk som är intresserade av elementen som sitter där. Hur som haver, jag är okunnig om vilka parametrar man ska ha ett öga på när det gäller horn. Kan någon guida mig?

Låt säga att man tar steget ner från Nån Billigt Skit till Den Billigaste Skiten och hamnar här: http://www.ljudfokus.se/pdf/datablad_8412-801.pdf

Vad talar för, eller mot, att använda den i just en hornkonstruktion?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-08-15 09:48

I klingerhornen så var det djupare bas med element med lågt Q och hård upphängning (hög resonansfrekvens). Det där prosonelementet är inte bättre än viliket dussinelement från loppislådor Luxor, Dux, Philips eller vad de nu kan heta.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-08-15 09:54

Jag tror att det fungerar lite annorlunda när man söker element till horn än basreflex.

Utan att veta så mycket så tror jag på element med starkt magnetsystem (hög Bxl)
, stark och stadig kon och relativt låg qts.

Men ärligt talat har jag aldrig riktigt förstått hur de olika parametrarna påverkar
i hornhögtalare ... :oops:

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-15 16:12

jag har 2 st SEAS 8" med gummikant som borde passa som hand i handsken till dessa högtalare....

vi kan göra en bytesaffär... om du vill

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-08-15 16:19

zvenamp skrev:jag har 2 st SEAS 8" med gummikant som borde passa som hand i handsken till dessa högtalare....

vi kan göra en bytesaffär... om du vill

jag hade nappat direkt! :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-15 17:55

tja dessa seas är superfina element i nyskick men dem passar inge bra i en Mirsch OM61 med slavbas..... sitter just nu sådana... :(
kastade ju original elementen då kanten ramla sönder 1998....

nu vet man ju bättre :D

men tydligen passar dem väldigt bra i hornlåda eller sluten...

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-08-17 23:37

zvenamp skrev:tja dessa seas är superfina element i nyskick men dem passar inge bra i en Mirsch OM61 med slavbas..... sitter just nu sådana... :(

Ja, men då så. Då gör vi två flugor på smällen.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2013-08-18 16:21

LypsylateX skrev:
zvenamp skrev:tja dessa seas är superfina element i nyskick men dem passar inge bra i en Mirsch OM61 med slavbas..... sitter just nu sådana... :(

Ja, men då så. Då gör vi två flugor på smällen.

fan också jag misstog mig på modellnr

jag skall ju ha en philipselement som heter ad80672 i mina mirsch

så hoppar över bytet... har redan sådan 80652 element liggandes

är för klen magnet på dem.. fan också...
:oops: :oops: :oops:
som sagt har nån ett par AD80672 W8 så är det bara o hojta till

Nästa

Återgå till Vintage-hifi