Bygge av Seas Odin med uppgraderat filter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-07-24 00:41

Ja, för att svara på frågan om Thor så är väl det enkla svaret att jag redan idag kör golvare. Jag har plats med golvare och skulle behöva sätta Odin på stativ om jag skulle bygga dem. Jag har vari sugen på horn och tl innan men inte hittat något bra förrän jag såg just Thor. Mina golvare jag kör idag är specade till 20 Hz men jag vet inte hur d mätt då. Jag har testat lite olika stärkare, både med och utan subbar och för mig blir det väsentlig skillnad med subbar, både på låg och hög volym. Så svaren blir väl minst fyra:
-För att jag kan
-Vill prova tl
-Behöver ändå sub (ganska säker men det vet jag såklart inte ännu)
-frugan är redan övertalad

Men jag är klart öppen för förslag!

Det blir en byggtråd när jag bestämt mig, men först skall jag skruva ihop nya baslådan.

Idag delar jag inte utan kör både och för att förstärka nedåt. Skulle inte vilja dela Thor heller. Det verkar kul med just tvåvägs i en stor låda som dessutom går långt ned. Kan tänka mig att dela subborna längre ner beroende på vad det blir för ljudbild ur Thor.
Men så har jag tänkt i alla fall :)

Mathis

Inläggav Mathis » 2013-08-10 17:11

Har bygd Odin med oppdatert delefilter fra htguide.com. Disse spiller sammen med Seas Excel W26 sub for hver kanal. Er veldig fornøyd hvordan dette spiller sammen. Odinene er ikke høypass delt i forhold til subene. Men synes ikke de crasher med subene. Odinene har ikke så mye pondus fra 50hz og ned at det spiller noen rolle...

Når jeg finner ut hvordan man legger ut bilder fra ipad så kommer noen bilder av de....[/img]

Mathis

Inläggav Mathis » 2013-08-10 17:21

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2013-08-16 23:37

Snygt Mathis! Faktum är att jag kikade på dina högtalare innan jag byggde mina, och då särskilt på hur du löst det estetiskt. Jag tycker dessa högtalare är fantastiskt vackra med träsidor och svart front, och med dina basar i matchande finish blir det ju riktigt, riktigt snyggt!

Tyvärr var jag för lat och okunnig för att bygga med motsvarande design själv :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-17 08:18

Mycket snyggt Mathis. Väldigt elegant.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-08-19 22:06

tvett skrev:Frågan är ju inte varför man skulle dela Thor, utan varför man skulle välja Thor när man delar.

Har funderat mer på det här. Med orginalfiltret får man inte lika djup återgivning, men det är väl bara bra om jag ändå har fyra subbor?
Sen att de går ner mot 40 Hz gör ju inget, men att de inte spelar de lägsta frekvenserna gör väl bara att man kan spela högre?
Det jag tvekar på är att just Thor har porten bakåt. Vet inte hur det påverkar ljudet, dvs om man måste ha dem en meter ut från väggen eller så(för det funkar tyvärr inte). Alternativet är ju en liknande konstruktion fast med en port/slits framåt istället (men då blir det andra element och lådor).
Borde väl provlyssna dem först och främst, men det blir väl svårt - någon som har dem i sin ägo i södra Sverige????

//Björn

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-08-20 00:08

De jag hade förut bor numera i Göteborgstrakten.
PM:a Forzell så kanske du kan lyssna där.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2013-10-30 01:41

Kanske lite sent men som K12 sa så kan du lyssna här om du vill , Bor ca 5 mil norr om GBG kanske lite långt att åka, Men om du har vägarna förbi ..
Om jag inte minns helt fel så går det väl att bygga "Small Thor" med basport både fram och bak och under ?
Det är verkligen en bra högtalare som klarar sig bra utan basmoduler. Kör på du kommer nog inte att ångra dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-10-30 12:03

Tack så mycket! Det är nog inte aktuellt på ett bra tag tyvärr. Jag insåg att jag hade alldeles för mycket på listan för att hinna med det så jag gick och köpte några andra, färdiga golvare med lite öppnare mellanregister (BW DM683). Lite tråkigt kanske, men de låter ok :-)

Mathis

Inläggav Mathis » 2013-11-09 07:39

De ble riktig fine :) ser du bruker samme delefilteret som jeg bruker på Odinene. Gir inspirasjon til mer DIY, når man ser slike bygg.

Föregående

Återgå till DIY-forum