Nu skulle jag vilja bygga några högtalare som är bättre än det mesta som man kan köpa, hur ska jag göra?

Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Det största enskilda man kan göra är att få elementen att spela i fas även off axis. Klarar man det sticker man ut.
paa skrev:En annan sak som jag länge velat testa är en basreflexlösning till ROY med böjd slitsport, vilket borde ge en klart användbar output utan att ta till slavbas eller jättelånga portar. Kan ju kanske passa som en bas i trevägssystemet.
Men jag måste väl simulera lite med JBL-basen innan jag överger det snygga elementet?
Elfsberg skrev:BRL har rea på den där JBL:en. Två för 1800 tror jag visst.
Ska nog fan kolla om den kan passa hos mig.
ollenorell skrev:Elfsberg skrev:BRL har rea på den där JBL:en. Två för 1800 tror jag visst.
Ska nog fan kolla om den kan passa hos mig.
Gäller inte det 10"-varianten?
paa skrev:Jag överger fullregistertanken och bilbasarna som troligen inte går tillräckligt högt, det blir ju basmoduler i alla fall!
En 10" PA-midbas med lite högre känslighet, runt 95 dB, räcker ju bra till i kapacitet för hemmabruk om man delar vid 80-100 Hz.
Några inspirationsbilder från en gammal tråd, här hade jag tänkt en delning mellan bas och horn på ca 1 kHz:
paa skrev:Sen kom Niclas med denna bild:
När jag sedan började spåna in på unity-horn så blev denna en inspirationskälla.
Om man kör med något som liknar en blandning av detta och en korsning av unityhorn och "trevägarens" waveguide och delar vid ca 250-300 Hz och 1-1.2 kHz, eventuellt med motfas ambiensdiskanter ovanpå, så tror jag att det skulle kunna bli ganska intressant.
Vilken tia tror ni mest på för området 80-300Hz: Beyma 10G40 eller B&C 10PS26?
Nja, basens placering är en av grundstenarna i konstruktionen, så nära golvet och väggen bakom högtalaren som överhuvudtaget möjligt, ungefär som på Carlssons trevägare, fast tvärtom. Det kommer inte att vändas på!Jocke skrev:Det jag klurar på skulle innebära att man vänder upponer på de två delarna individuellt. Skippar tratten och utformar toppdelen liknande den nedan.
paa skrev:Nja, basens placering är en av grundstenarna i konstruktionen, så nära golvet och väggen bakom högtalaren som överhuvudtaget möjligt, ungefär som på Carlssons trevägare, fast tvärtom. Det kommer inte att vändas på!Jocke skrev:Det jag klurar på skulle innebära att man vänder upponer på de två delarna individuellt. Skippar tratten och utformar toppdelen liknande den nedan.
Jo, avståndet förändras ganska mycket om man vänder underdelen upp och ner, inte från väggen bakom, men väl från golvet.Jocke skrev:Nja, om du vänder underdelen upponer förändras väl inte avstånden...?^^ Vad skulle vara fördelen med att ha den riktad så här?
paa skrev:Jo, avståndet förändras ganska mycket om man vänder underdelen upp och ner, inte från väggen bakom, men väl från golvet.Jocke skrev:Nja, om du vänder underdelen upponer förändras väl inte avstånden...?^^ Vad skulle vara fördelen med att ha den riktad så här?
Att den står nära begränsningsytorna gör att första urfasningen från golv- och väggreflex kommer högre upp i frekvensregistret, förhoppningsvis ovanför delningsfrekvensen.