Har du hört Snell typ A?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du hört Snell typ A

Ja
18
22%
Nej
65
78%

Antal röster : 83

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 16:07

Mayro
Jag tycker mig se att taket här på Faktiskt.se faktiskt börjar höja sig. Bra.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-08 16:14

Flint skrev:Mayro

samma tycker jag...Men men. kanske bara en tidsfråga innan "man" samlar sig...

Det behövs kanske ett stabsmöte för upplägg av strategi ju Flint.. :lol:

tycker mig sett ökad aktivitet EFTER dyliga möten... 8O

:)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-08 16:15

Du menar om vi får helt ogrundade spekulationer som inte stämmer in i bilden så får vi högre till tak? Din definition på högt till tak måste va en "killer" :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-08 16:21

Rydberg skrev:
Du menar om vi får helt ogrundade spekulationer som inte stämmer in i bilden så får vi högre till tak? Din definition på högt till tak måste va en "killer" :lol:

Tror mer det påminner om en buss full av osedvanligt trångsynta som sitter utvräkta på alla platser så endast en tiodel får sitta i bussen. 90 % får stå..

Nu börjar dessa trångsynta i alla fall sluta att uppta så stor plats så nu får endast 80% stå....

Om du fattar liknelsen här rydberg... :)

Lite jobbig är det klart för dom som nu måste sitta som folk så andra får sitta också... 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 16:23

Rydberg skrev:Din definition på högt till tak måste va en "killer" :lol:

Nix. Det är jag som håller på att dö. :D

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-10-08 16:24

mayro jag förstår fortfarande inte!

Så min kära vän.. Vilka infinity har du haft.. Så jag VET din erfarenhet.. Med vilken utrustning..

Infinity? Trodde vi pratade om Snell.
Vill du veta vilka högtalare jag haft? Vad jag drivit dom med osv?
Varför?

Sedan angående trevlig...Jag är trevlig mot folk som beter sig trevligt. Och anser du dig såsom trevlig mot mig så du är värd trevlighet från mig så har du stenfel min vän.. Så svaret är att jag är lite iriterad på dig min vän..

Varför? Vad är det jag gjort för att du ska vara irriterad på mig? Att jag tycker att du har fel i ditt påstående att Snell är tungdrivna högtalare? Får man överhuvudtaget kritisera något du skriver? Ofelbar?

Men tills idag har jag knappt sett dig ge ett inlägg av trevlig karaktär mot min person någonsin.. Då blir man behandlad som den paria man är värd.....

Välkommen i klubben :D
/Jonas

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-08 16:27

Flint skrev:
Rydberg skrev:Din definition på högt till tak måste va en "killer" :lol:

Nix. Det är jag som håller på att dö. :D
Det gör vi alla fast i varierande takt

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-08 16:30

Mayro skrev:
Rydberg skrev:

Tror mer det påminner om en buss full av osedvanligt trångsynta som sitter utvräkta på alla platser så endast en tiodel får sitta i bussen. 90 % får stå..

Nu börjar dessa trångsynta i alla fall sluta att uppta så stor plats så nu får endast 80% stå....

Lite jobbig är det klart för dom som nu måste sitta som folk så andra får sitta också... 8)

Skulle va kul att jämföra kunskapsnivån för de du kallar trångsynta och den andra gruppen du refererar till :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 16:35

Rydberg skrev:Skulle va kul att jämföra kunskapsnivån för de du kallar trångsynta och den andra gruppen du refererar till :D
Låt oss säga att det kan skilja i vilket område kunskaperna finns. I min tråd om egen butik kommer de mest konstruktiva idéerna från subjektivisterna. Teoretikerna fastnar däremot oftast redan i definitionsfrågan om vad som ska defieras som god teknik och glömmer sakfrågan. Görduktiga tekniker har svårt att se helheten.
Senast redigerad av Flint 2005-10-08 16:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-08 16:38

Flint skrev:
Rydberg skrev:Skulle va kul att jämföra kunskapsnivån för de du kallar trångsynta och den andra gruppen du refererar till :D
Låt oss säga att det kan skilja i vilket område dom finns. I min tråd om egen butik kommer de mest konstruktiva idéerna från subjektivisterna. Teoretikerna fastnar däremot oftast redan i definitionsfrågan om vad som ska defieras som god teknik och glömmer sakfrågan. Görduktiga tekniker har svårt att se helheten.

Man borde mao har över hela spektrat, aja, det är en annan diskussion

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-10-08 16:43

En konstruktör är varken bättre eller sämre än en säljare när varan säljs i butiken.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-08 17:36

Mayro: Jag lyssnade på Infinityhögtalare slutet av -80-början av -90-talet någon gång. Det var ganska platta, något välvda högtalare med någon sorts ribbmönster. De fanns i olika storlekar i denna design och sedan dess har jag mentalt associerat dem till amerikanska Technicolorfilmer från -40- och -50-talen. Dvs färggrant!

Vet du om Infinity har ändrat ljudfilosofi under -90-talet eller har man i allt väsentligt kvar sitt klangidéal?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-08 17:41

Shit, jag glömde att svara på frågan i tråden! :oops:

Jag vet inte om jag har hört Snell A. För ganska länge sedan (-80-talet?) lyssnade jag på ett par stora högtalare som hade element på sidan av lådan. Jag tror att det var på Ljudkällarn i Göteborg. Säljaren var alldeles lyrisk och jag tyckte nog att de lät bra, men de var långt utanför min budget. Jag tror det var ett par Snell. Men eftersom jag inte vet om det var A, så svarade jag nej i "röstningen".

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-08 17:43

MichaelG skrev:Mayro: Jag lyssnade på Infinityhögtalare slutet av -80-början av -90-talet någon gång. Det var ganska platta, något välvda högtalare med någon sorts ribbmönster. De fanns i olika storlekar i denna design och sedan dess har jag mentalt associerat dem till amerikanska Technicolorfilmer från -40- och -50-talen. Dvs färggrant!

Vet du om Infinity har ändrat ljudfilosofi under -90-talet eller har man i allt väsentligt kvar sitt klangidéal?

Hälsn. Michael

hahahaha... bra fråga... Jag kan inte besvara den faktiskt.. Men dom du hört är långt ifrån några "toppmodeller" i infinity familjen. Dom hette kappa den serien. Och KUNDE låta bra med kraftfull elektronik. Men det är inte ens nära typ dom "finare" modellerna. Utan mer en vanlig burk..

Dessa kappamodeller var grunden till infinitys dåliga rykte i sverige.. Men felet var snarare säljare som ville sälja i stället för att instruera kunderna det inte gick att ha en intigrerad Hk o driva med....

Men men. Detta är historia numera. Och jag har haft kappa 8 samt 9. Samt rs 3b som var en tidigare modell med samma "look".fast ej biwire möjliga... Och den anser jag vara klart bättre högtalare än senare kappaserien...

Men detta är ju vad jag tycker iofs...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-08 17:47

Rydberg skrev:
Mayro skrev:
Rydberg skrev:

Skulle va kul att jämföra kunskapsnivån för de du kallar trångsynta och den andra gruppen du refererar till :D

njaa.. troligen kommer en dylig mätning visa att teoretiskt kanske dom trångsynta har en del mer att hämta.. Men tyvärr beter dom sig ju som svin i varje fall eftersom dom inte tillåter andra att sitta ändå. Vilket då drar ner deras kunskapsnivå till klart under medel med andra ord...

Eller vad tycker du om besserwisserstil att inte låta andra få sitta på sin bussresa rydberg??

Jag anser det helt fördjävligt dåligt uppförande. samt rätt ointiligent...

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-08 18:17

Mayro: Kappa var det ja! Tack. OK, om de inte är representativa för vad Infinity kan prestera, så kanske man inte skall undvika att lyssna om tillfälle ges någon gång.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-08 18:26

Nu glömde jag hälften igen innan jag skickade inlägget! :roll:

Är det så med många högtalartillverkare att det är stor klanglik skillnad mellan olika modeller? (Frågan är inte specifikt till Mayro, utan till vem som känner sig manad.)

Jag har i stort sett bara erfarenhet av QLN. Själv äger jag ett par "Model 1", ett par "Signature" och ett par "Reference". Jag har dessutom hört ett par som jag tror hette "Artec" en gång. De presenterar alla musiken på ett klangmässigt (i mina öron synnerligen neutralt) likartat sätt. Skillnaderna ligger främst i fysisk storlek, djupbas- och ljudtryckskapacitet. (Och pris så klart!).

Jag trodde att det var så med alla högtalartillverkare - att man utifrån hur de mindre modellerna låter kan ana vad som väntar hos de större.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-08 18:29

MichaelG skrev:Mayro: Kappa var det ja! Tack. OK, om de inte är representativa för vad Infinity kan prestera, så kanske man inte skall undvika att lyssna om tillfälle ges någon gång.

Hälsn. Michael

tyvärr finns väl få spelande stora system just nu vad jag vet där man KAN ens få höra dom.

Men springer du på ett system så lyssna gärna..

Själv skulle jag gärna få lira dom gamla Snell ett tag och "minns" hur dom lät. Det är såååå många år sen så värdet av "minnet" är nog egentligen noll..... 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-08 18:53

Av de Infinity jag hört är det bara en jag gillat. Det var ett par IRS(Infinity Reference Standard) Sigma som en kompis hade ett antal år. Sigmornas trumfkort är kapacitet, bandbredd och distorsion - det gick att spela starkt med fördel. Kompisen hade >500 lågdistade watt att leka med :P (Classé Omega).

Dessa är enligt uppgift konstruerade av en ingenjör från Kef och har således ytterst lite gemensamt med andra Infinity-modeller.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-08 18:56

Här är högtalarna Morello talar om: :wink:
http://www.pipeorgansound.com/images/IRS_2.jpg

EDIT, det var fel, här är rätt

http://denon.jp/products/images/products/sigma.gif
Senast redigerad av NNord 2005-10-08 19:18, redigerad totalt 1 gång.
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-08 19:01

MichaelG skrev:Är det så med många högtalartillverkare att det är stor klanglik skillnad mellan olika modeller? (Frågan är inte specifikt till Mayro, utan till vem som känner sig manad.)

Hälsn. Michael

Ja och Nej, högtalaretillverkare kan släppa en modell som låter
totalt olikt en annan modell. Vissa tillverkare verkar ha noll koll.

Samma sak gäller på alla andra områden, inte minst slutsteg.

Vissa tillverkare försöker säkert eftersträva vissa klangliga
ljudideal, det är nog svårt att göra så...
NN

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-08 19:04

NNord skrev:Här är högtalarna Morello talar om: :wink:
http://www.pipeorgansound.com/images/IRS_2.jpg

NEJ 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-08 19:17

Ett nytt försök då
http://denon.jp/products/images/products/sigma.gif

Dessa har jag också hört
NN

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-08 22:04

Mayro skrev:
Rydberg skrev:
Mayro skrev:
Rydberg skrev:

njaa.. troligen kommer en dylig mätning visa att teoretiskt kanske dom trångsynta har en del mer att hämta.. Men tyvärr beter dom sig ju som svin i varje fall eftersom dom inte tillåter andra att sitta ändå. Vilket då drar ner deras kunskapsnivå till klart under medel med andra ord...

Eller vad tycker du om besserwisserstil att inte låta andra få sitta på sin bussresa rydberg??

Jag anser det helt fördjävligt dåligt uppförande. samt rätt ointiligent...

Att inte låta något sitta har väl inget med besserwisserfarsoner att göra, snarare ogenerös stil :?

Dessutom tycker jag situationen i den bus du beskriver inte har mycket med verkligheten att göra. Det är snarare så att de 10% som sitter ner hela tiden proklamerar att de stående 90% också bör sätta sig om bussen av en händelse krokar. De sittande räknar upp exempel och bevis på att det är större sannolikhet att man skulle skadas om bussen crashar om man står än om man sitter. De 90% tycker dock att den känns mycket säkrare att stå upp och anklagar dessutom de 10% får att va trångsynta att de tror på skadestatestiken. Dessutom blri de extremt otrevliag när de sittande erbjuder plats

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-09 00:28

jo. om det nu vore så. då skulle jag hålla med. Men utgångsläget är ju tyvärr inte så. Utan just nu håller dom där 10 % på att få rejält med däng så kanske dom till slut fattar folkvett och sätter sig upp ordentligt och börjar ge plats.. :lol:

Att detta börjar ske ser man rätt tydligt... 8)

Men nu är busssnacket slut o utömmt.. Så åter till topic från min sida...

Sorry för Ot.. :oops:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-09 01:18

Jag menar ju att din bussliknelse stämmer extremt dåligt med hur det egentligen ser ut. Men du får ju såklart tycka som du vill :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-10-09 15:31

woland skrev:HarryUp

Fel de såldes fortfarnde via HiFiklubben ca 10 år senare..

Mvh

Nix, inte originalversionen.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-09 15:42

Dessa med en fristående baslåda med ett JBL 2245 18" -element ! :wink:

Bild
NN

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-10-09 16:03

Rydberg: "Skulle va kul att jämföra kunskapsnivån för de du kallar trångsynta och den andra gruppen du refererar till".

Vad har kunskapsnivå med trångsynthet att göra? Som jag ser det är trångsynthet en entydigt negativ egenskap både för den trångsynte och dom i hans omgivning. Kunskapsnivå däremot, är i princip en positiv egenskap, eftersom kunskap gör det lättare för männsikan att förstå vad som händer i hennes omvärld, och eftersom kunskap KAN föra världen världen framåt. Viktigt är dock att man ANVÄNDER kunskapen på rätt sätt. Kunskap använd på fel sätt kan få tråkiga konsekvenser.

Vad är det du EGENTLIGEN försäker säga Rydberg, ärligt talat? "Vi kan mer är ni"? All right, OM det nu skulle vara så att ni faktiskt kan mer än vi - ger det er isåfall något slags rätt att vara trångsynta? Eller tycker du i själva verket att trångsynthet är en ganska skön egenskap?

:roll:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-09 16:16

Blue skrev:Rydberg: "Skulle va kul att jämföra kunskapsnivån för de du kallar trångsynta och den andra gruppen du refererar till".

Vad har kunskapsnivå med trångsynthet att göra?
Har jag sagt att de har någonting med varandra att göra? nej just det! :wink:

Blue skrev:Eller tycker du i själva verket att trångsynthet är en ganska skön egenskap?
Det var Mayro som sa att de som "styrde" här var trångsynta, det har jag aldrig sagt att jag hållt med i. Har du verkligen läst tråden Blue? :? Eller har du bara ögnat igenom och dragit dina egna (felaktiga) slutsatser om vad den handlar om?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi