Del 9. Takfötter och inspänningsanordning.
I botten på lådorna blir, som vi såg i del 7, högtalarfoten borttagbar och fungerar samtidigt som ett lock över ett hål där man kommer åt kopplingslisten inuti högtalaren.
Nu tror ni säkert att det brustit fullständigt i hjärnan på mig, men i helgen sågade jag hål även i toppen av lådan...
...och tillverkade ett lock...
...som jag limmade fast på insidan av lådan.
Två små hål är det i locket också.
Om det brustit eller inte uttalar jag mig inte om, men någon slags tanke finns det med det här. Upptill på högtalaren kommer det sitta en fot (med samma form som den vanliga "lock-foten" vid golvet). Två bultar monteras i själva lådan och kan skruvas ut för att spänna "takfoten" mot taket. De bultarna sitter i det där locket jag limmade på insidan:
Det är för övrigt två bultar istället för en för att inte bara skydda mot vältning av högtalaren utan också mot vridning - stöter man till högtalaren kan den både tendera att tippa och att vrida sig. På det här sättet hamnar högtalarfoten automatiskt åt rätt håll i förhållande till lådan också.
Genom urtaget i lådväggen blir alltså bultarna försänkta i högtalarens topp. Anledningen till det är att det blir så litet mellanrum mellan högtalarlådan och takfoten - bara 10-15 mm när den är fastspänd och gissningsvis 5 mm mindre när när den inte är det (skillnaden beror på SD-fötternas kompression). Om inte omöjligt så blir det onödigt lite utrymme för bultskallar, särskilt när takfoten ska fipplas på plats ovanpå bultarna. Jag vill därför kunna skruva ner de så långt jag märker att det behövs, vilket kanske inte blir hela vägen ner i försänkningen.
Anyway, bultarna är M10 och sitter skruvade i islagsmuttrar, vilket de två små hålen var till för:
När bultarna spänns åt kommer de tendera att pressa loss locket, så som synes förstärkte jag för säkerhets skull lockfogen med några skruv också...
Islagsmuttrar är inte så stabila mot "vickning". Det framgår inte så väl av bilderna, men för att få bättre stöd för bultarna sidledes gängade jag dem därför även i MDF:en. Först borrade jag hålen med 8.5 mm hela vägen igenom, sedan borrade jag upp för islagsmuttern bara så långt som den tränger in. Därefter slipade jag en bult till en lätt konisk form i änden och skruvade den hela vägen igenom.
Då blir det pressade gängor i den del av MDF:en som islagsmuttern inte tränger in i. Som smörjmedel under gängningen och för att eventuellt förstärka och formsäkra gängorna en aning använde jag vattenspätt vitlim.
Det blev såpass bra att jag som bonus monterade en MDF-bit till under hålen, och gängade upp den på samma sätt.
(den skiktade sig och sprack en aning för att jag först gjorde 8 mm hål att gänga i, vilket var lite för litet. 8.5 var bättre.)
Sammanlagt sitter alltså bultarna skruvade i islagsmuttern som är ca 12 mm djup, och ca 26 mm gängad MDF. Det gör dem mer stabila mot sidokrafter ("vickning") och ger också skruvlåsning och viss tätning. Bultarna blev stabila och väldigt stumma och "goa". Ger något med sig sidledes så är det bultarna som böjer sig - precis som jag ville ha det. Låsningen blev också lagom - att skruva i dem kändes ungefär som att skruva på en nylocmutter.
Själva bultarna fick sig också en omgång. De ska spännas mot takfoten, men också kunna överföra sidledes krafter. Stöter man till högtalarna ska inte bultarna glida längs foten.
Först spändes en mutter fast mot skallen för att få mer greppyta när bultarna senare spänns åt. Sedan slipades nämligen halva bultskallen ner till en mindre diameter:
Det blir som ett stift i änden på bulten som passar i 5.2x20 mm brickor:
Stiftet och ytan på skallen runt omkring det fick en lätt rundning för att få en liten kontaktyta och för att takfoten och lådtoppen inte nödvändigtvis blir exakt parallella (pga. att taket och golvet kanske inte är exakt parallella).
Brickorna försänktes sedan lätt på rätt platser i takfoten:
Jag limmade senare fast dem med epoxilim.
På plats i lådan ser bultarna ut så här, sett rakt från sidan, med en nedskruvad i botten:
Och med takfoten på plats blir det så här:
Foten "klickar på plats" på bultarna på ett väldigt tillfredsställande och betryggande sätt, och framförallt glappar den inte fram och tillbaka. Det är viktigt att få stiftstorleken rätt i förhållande till hålen i brickorna, bultar och brickor på inbördes rätt platser, och också att bulthålen inte borras snett - eller åtminstone så att båda är parallella. Det senare för att bultarna annars divergerar från varandra då de skruvas ut, och inte hamnar på samma ställe som brickorna.
Större mellanrum än på den sista bilden ska det inte bli mellan låda och takfot när högtalarna är på plats i rummet och fastspända mot taket. Och inte så mycket mindre heller. Om jag mätt och räknat rätt vill säga...
Det var allt för den här gången. Innan högtalarlådan stängs igen återstår nu bland annat:
* Urfräsning av monteringshålen för högtalarelement
* Avrundning av spant-kanterna som kommer synas i de hålen
* Avfasning av högtalaren sidovägg (-ar)
* Tätning av väggskarvar och försegling av MDF-en invändigt
* Internkablage
* Dämpmaterial
Något av det kommer alltså i nästa del.
