Någon som funderat på Frugal Horn ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Någon som funderat på Frugal Horn ?

Inläggav Lars_vegas » 2013-08-12 21:07

Hallå go´vänner!

Tog ett varv till Akkelius då jag var i stan för Way out West, lyssnade på Quali-fis högltalare Händel Horn - och det var något av det berömda "haksläppet". Jag är inte sp mycket för vintageljud och inte den som pratar mig varm och just "varmt" ljud - kanske iofs så man kan beskriva dessa, men blev samtidigt grymt grymt imponerad. Grymt ljud, tryck trots bredbandselement och finfin bas...

Kikade vidare på dessa och hur de är konstruerade, såg att det handlar om en hornladdad hybrid med bredbandselement och utan filter. Elementet är Alpair 7.3 och kostar kring tusenlappen. Det är just när man möts av det absurda påslaget som en sådan enkel konstruktion ändå har - i snygga lådor går de på kring 20 lakan - en bra bit över budget.

Dock blev jag intresserad av en konstruktion som borde varit inspirationen till dessa - Frugel horn mk3. En närmast identisk konstruktion - liten, "smutt", snygg och med ett sannolikt grymt ljud - för ett litet rum ter den sig riktigt riktigt bra...

Undrar om någon har erfarenhet av att lyssna eller bygga ett par av dessa? Kanske kommer detta bli mitt första riktiga DIY-projekt? Åker runt en del i Södra sverige och om någon har ett par av dessa kommer jag gärna förbi och lyssnar...

Fula hemsidan: http://www.frugal-horn.com/

Länk till bygginstruktioner: http://www.p10hifi.net/FH/downloads/fru ... 250212.pdf

Elementen finns på: http://www.markaudio.com/

Finns givetvis hur mycket som helst på nätet också.

Tacksam för input!

/Lars

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2013-08-14 19:03

Hej!
Vad var det som gjorde att du fick det berömda haksläppet(beskriv hur du upplevde det).

Jag är själv väldigt intresserad av att bygga hornhögtalare,det har inte blivit av på grund av dom flesta är väldigt stora jag har ett litet rum på cirka 15 kvm och denna verkar passa bra i mitt rum.

janne :D

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-08-14 19:59

Jag har byggt ett par Spawnhorn, de som kallas Kirishima på hemsidan: http://www.frugal-horn.com/spawn.html . Jag vill dock minnas att de kallades Sachiko när jag byggde dem. http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... byrint.jpg

Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2013-08-14 22:44

Blev du nöjd med dom eller? :?: :?:

Janne

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Inläggav Lars_vegas » 2013-08-16 14:40

Till Janixa - att beskriva ljud är alltid diffust tycker jag alltså - hur beskriver man bra ljud utan att skriva just "bra ljud"? I det här fallet tycker jag att det var överraskande bastungt och distfritt - eftersom det inte finns något filter så blir det inte problem med sammanhållningen. Vad som också är grymt tycker jag är att ljudet låter bra i hela rummet, ännu läckrare att de låter bra även i rummet bredvid - sannolikt just pga ensamt element - har lyssnar på många ´talare, om något så kanske de kan låte som carlsson lite äldre modeller - kanske kan de likna ett par riktigt bra od11?

du får leta upp någon i närområdet som har hornladdade transmissioner! Jag skall kolla runt med bygghandlare och se vilka som kan bygga bra och billigt från elektronisk ritning... Någon som har ett tips på det förresten?

Mvh
Lars

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-08-16 14:52

Beror på var i södra Sverige du bor.

I Kungsbacka bor en evigt ung cowboy som säkert skulle kunna hjälpa dig. Har brukar vara snabb med att göra hål i plywwood på ett fräsande sätt

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Inläggav Lars_vegas » 2013-08-17 19:01

Till Jonas/Dartman; läckra grejer, dock för stora för mitt nuvarande rum skulle jag tro. Du råkar inte i Skåne, småland, halland eller GBG med omnejd? Isf skulle jag vara mycket intresserad av att komma förbi på en hifi-fika!

Emanuelgbg: Det lustiga är att jag är på g till götet i morgon och min gamla farmor bor ute i Kungsbacka - skall förbi henne och fixa lite med trädgård och altan osv - vad är detta för vild cowboy som du tror kan tänka sig att hjälpa till med lite sågning? Det lät ju mycket intressant!

Janixa - har du funderat vidare på att försöka lyssna på något i denna stilen?

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2013-08-18 17:21

Ja,finns det någon i Helsingborgstrakten som vill dema transmissionline/horn för mig så kommer jag jättegärna och lyssnar,
i vilket fall kommer jag förmodligen att bygga ett par i vinter verka ju ganska enkla att bygga enligt den detaljerade ritningen och blir ju inte så dyrt heller.

janixa

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-18 18:12

Det går inte att dra några principiella slutsatser om hur ljudlednings eller hornhögtalare låter efter att man lyssnat på en eller ett par av varje. Det kan skilja mer mellan ett par ljudledningar av olika konstruktion än mellan en bra ljudledning och en bra basreflexhögtalare. Lika med horn, de kan låta nästan precis hur som helst.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-08-18 19:40

Anmärkningsvärt är att de där Markaudio-elementen visas med mellan 120
och 160 dB (12 tummaren) på Y-axeln! Det normala är att man väljer 50 dB.

Är man van att läsa tonkurvor så går det självklart lätt att "översätta", men
att tillverkaren väljer att presentera med så extremt ihoptryckta skalor ger i
varje fall mig intrycket att de själva tycker att elementen är dåliga, och att de
därför tycker att de behöver visas på det viset, så det inte skall synas.

Men jag har svårt att tro att det är att de tycker elementen är dåliga som de
vill förmedla.

Det kan självklart finnas andra skäl till den valda skalan, men vad isåfall?

Är det någon som vet varför de inte visar elementen på normal 50 dB-skala?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2013-08-19 21:36

I Kungsbacka bor en evigt ung cowboy

Med smicker kommer man hur långt som helst, särskilt när det gäller åldrade män på kanten av ättestupan.

Ingvar
Ansvarig för och designer bakom HAD
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2013-08-19 22:08

Lars_vegas skrev:Till Jonas/Dartman; läckra grejer, dock för stora för mitt nuvarande rum skulle jag tro. Du råkar inte i Skåne, småland, halland eller GBG med omnejd? Isf skulle jag vara mycket intresserad av att komma förbi på en hifi-fika!

Jag bor just utanför Linköping där högtalarna ifråga står i mitt mekrum, en gillestuga om ca 50 kvm. Du är naturligtvis välkommen om du har vägarna förbi, det är bara någon halvmil till E4:an (fågelvägen).

:)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Inläggav Lars_vegas » 2013-08-20 16:03

Var och besökte cowboyen på ättestupan :D - gott kaffe, riktigt bra musik och grymma högtalare. Blev senare än beräknat...

Funderar nu kring en beställning på byggsatser av dessa. Kommer givetvis dyka upp en tråd i så fall.

Dartman - Tack för erbjudandet! Östergötland är östergötland och överraskande långt från Väster-dito... Blir en för maffig omväg den här gången. Är du nöjd med dina? Vilka element valde du?

Kanske att kung iö har ett annat förslag på element? Men det lutar iofs mot dessa pga rimligt pris, bra subjektiv ljudkvalitet och ffa - snygg färg såklart!

Mvh
Lars

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-08-20 17:34

jag vet inte riktigt vilka parametrar som elementen bör ha. Däremot så har diverse tester av markaudioelement inte övertygat mig. Då främst distmässigt.

Ino har ju ett bredbandselement som används i pim
Sen kan man kika på scan-speak 10f http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/10f-8424g00.pdf

Det är bra element med fin frekvensgång. Sen om de passar i konstruktionen vet jag inte.
Bör väl finnas andra lämpliga bredbandselement annars också. Sen är det väl inget som hindrar att man bygger en tvåvägare? Men det är klart att komplexiteten går upp i ett sånt fall.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-08-20 19:30

De har ju kört med Fostex FE126, 127, FF125.
Faital Pro kanske har något oxå?

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2013-08-20 21:04

Faital har jättetrevliga bredbandare men bara 3 och 4", för små för de Frugalhorn Lars tänker bygga, 5" finns från både Beyma och Faital men de kräver komplettering med diskant och jag tror Lars ville slippa filter helt och hållet i dessa högtalare, Fostex alternativen är nog jättekul.

Ingvar
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Användarvisningsbild
IngvarAhlberg

Inläggav IngvarAhlberg » 2013-08-20 22:34

riktigt bra musik

Det är ju, för mig, det enda det handlar om.
Vet inte om Du fick plitat ner i telefonen de saker Du var obekant med Lars, så här följer en liten förteckning ur detta gamla teflonminne.

Bland de grammofonskivor vi spelade fanns; Annabel Lamb, Once bitten. Linton Kvesi Johnson, Street 66. Garland Jeffreys, El Salvador. Anne Linnet, Tusind stykker. The Band (the last waltz) The night they drove old Dixie down. Neill Diamond (the last waltz) Dry Your Eyes. Bruce Cockburn, Wondering where the lions are. The Weavers, Ramblin boy och Guantanamera, båda på reunionskivan som spelades in på Carnegie Hall 1963.

En massa mer naturligtvis, vi han dock inte in i countryträsket, det tar vi vid Ditt nästa besök.

Ingvar
Senast redigerad av IngvarAhlberg 2013-08-20 22:50, redigerad totalt 1 gång.
Driver The Vacuumed Cat
Förföljd av katter

Användarvisningsbild
marcusssfl

Inläggav marcusssfl » 2013-08-20 22:37

Har inte läst tråden men såg att ni leta alternativ
Sonido är ju ett med. Har sj deras stora 8" i ett par horn

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2013-08-21 12:20

Ett bra tips på en 5" bredband är EAD E100HD

http://www.eadsweden.com/drive-units/ead_e100hd

Har byggt stativare utan filter på 10l med mycket bra resultat. Går att bygga golvare med och tror att det skulle passa fint även i den här lådan du pratar om.
Har även byggt en center med fyra av dom små bredbandarna med gott resultat! Rekomenderas varm. Dessutom är dom mycket bra att ha o göra med. De tar sig tid med frågor och olika lösningar på byggen! :lol:

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Håller på att beställa nu...

Inläggav Lars_vegas » 2013-08-22 13:12

Hallå livet!

Pratade just med cowboyén från Halland och det kommer bli beställning... Jävligt kul detta! Blir givetvis en tråd också framöver. Skall börja limma ihop bad-boysen i nästa vecka sannolikt och sedan blir det finish i rött. Passar på att bygga två par så farsan kan flytta sina OD-11 till bakhögtalare ist...

Nu är det bara val av "småskit" som skruvterminaler (Elfa.se verkar vara nere?) dämpmaterial osv. Någon som har erfarenhet av rock-wool isolering? Har en jävla massa bättre begagnat dito som ligger och skräpar efter en renovering - alternativt så finns det nog möjlighet att komma över lite riktig ull dock...

Sedan är det elementval vilket är en helt annan och mer delikat historia... Lättare sagt än valt så att säga.

Tackar för tipset på EAD E100HD - iofs oprövat i dessa lådor men kanske kan vara något?

Någon som har erfarenhet om alpair vs fostex? Dartman - vad använde du?

Mvh
Lars

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-08-22 13:16

Skicka en fråga till planet10 på diyaudio.com så kanske han kan ge råd om vad som skulle kunna tänkas passa.

Användarvisningsbild
Lars_vegas

Inläggav Lars_vegas » 2013-08-22 13:34

Har hört av mig till Planet10 ang CAD-ritningar. Skall se vad han har att säga om element också - kanske kan han ha en försiktig rekommendation?

Användarvisningsbild
hugligan

Inläggav hugligan » 2013-10-22 11:08

Lars_vegas skrev:Har hört av mig till Planet10 ang CAD-ritningar. Skall se vad han har att säga om element också - kanske kan han ha en försiktig rekommendation?

Fick du något svar angående element? Alltid roligt att höra vad Dave har att säga.

För övrigt så byggde jag dessa i sommar, dock inte av björkplywood som rekommenderas utan av vanlig 18mm MDF. Resultatet var förvånansvärt bra! Det är ingenting man börjar spela house med direkt men funkar bra till det mesta. Väldigt livliga och dynamiska!
Artister som Eric Clapton, Sting m.m funkar gölet bra inkl klassik musik.

Här är en bild på hur de blev.
Bild

Jag köpte på mig ett par fostex fe126en för mycket, pm:a om någon är intresserad. De är oanvända i kartong.

Användarvisningsbild
hugligan

Re: Håller på att beställa nu...

Inläggav hugligan » 2013-10-22 11:13

Lars_vegas skrev:
Någon som har erfarenhet om alpair vs fostex? Dartman - vad använde du?

Mvh
Lars

Jag har nu ingen erfarenhet av alpair men däremot av Ead e100HD. Byggde ett par bookshelf högtalare med dessa element. Vill du använda dem i Frugal Horn ska det gå bra efter vad jag har läst. Dock kan du behöva montera dem utanpå fronten då de är lite långa.

EAD elementen är väldigt lika vad jag har läst alpair elementen så ljudvis lär det inte vara några problem. Jag upplever EAD elementen som mer basiga, mer tryck och lite mer elektriska om man kan säga så medans Fostex är mer livliga, lätta och dynamiska.

Detta är mina åsikter :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-10-22 11:23

hugligan skrev:Här är en bild på hur de blev.

Fasaden och trädäcket blev inte så tokiga de heller...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hugligan

Inläggav hugligan » 2013-10-22 12:05

DQ-20 skrev:
hugligan skrev:Här är en bild på hur de blev.

Fasaden och trädäcket blev inte så tokiga de heller...

/DQ-20

De börjar bli sig till åren, kolla på högtalaren istället!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-22 13:45

hi_pot skrev:Ett bra tips på en 5" bredband är EAD E100HD

Har byggt stativare utan filter på 10l med mycket bra resultat. Går att bygga golvare med och tror att det skulle passa fint även i den här lådan du pratar om.
Har även byggt en center med fyra av dom små bredbandarna med gott resultat! Rekomenderas varm. Dessutom är dom mycket bra att ha o göra med. De tar sig tid med frågor och olika lösningar på byggen! :lol:

Jag skulle rekommendera att du kollar på de exempel på "baffel step filter" som finns i byggförslagen på EAD's hemsida. Enligt min mening är de nästan nödvändiga, speciellt när man hört vad de åstadkommer.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2013-10-22 14:08

paa skrev:
hi_pot skrev:Ett bra tips på en 5" bredband är EAD E100HD

Jag skulle rekommendera att du kollar på de exempel på "baffel step filter" som finns i byggförslagen på EAD's hemsida. Enligt min mening är de nästan nödvändiga, speciellt när man hört vad de åstadkommer.

Vet inte om det är tänk för HD elementet med? Har inget filter alls till mina små där hemma. Men testa kan man ju göra. ;)
Fick ett svar från EAD som jag glömde posta att elementet borde passa i den här kontruktionen om man kollar på elementet i förslaget. Men att man får mäta lite för att finjustera det sista.

Återgå till DIY-forum