Korrekt återgivning - vad är det egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-09 03:37

Mayro skrev:Problemet med "xxx" anser jag vara att den sk "ofärgade" återgivningen bestämms ifrån ett system som rätt säkert själv innehåller färgande av ljudet.

Du kan anse det, men du har fel.

Att på ett xxx baserat system utfärda att allt som inte låter "rätt" blir fel finner jag som rent felaktigt...

jaha. Men du håller väl i alla fall med om att allt som inte är rätt är fel?

Om man tog motsvarande grejor till ett annat system. men andra komponenter så skulle troligen resultaten bli helt andra..

Nej, troligen precis det samma.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-09 10:06

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:Problemet med "xxx" anser jag vara att den sk "ofärgade" återgivningen bestämms ifrån ett system som rätt säkert själv innehåller färgande av ljudet.

Du kan anse det, men du har fel.

Att på ett xxx baserat system utfärda att allt som inte låter "rätt" blir fel finner jag som rent felaktigt...

jaha. Men du håller väl i alla fall med om att allt som inte är rätt är fel?

Om man tog motsvarande grejor till ett annat system. men andra komponenter så skulle troligen resultaten bli helt andra..

Nej, troligen precis det samma.

Nu blev Nattlordens herr nyfiken, skulle varit kul om någon kunde testa om det blev skillnad :?:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-10-09 10:48

Jaså? Så du har den perfekta återgivningen? Utan någon form av färgning? Oj, skulle vilja se bilder och besöka ditt rum. Du lär vara den enda i världen som har detta dock

Det där tolkade du själv in. Det har jag aldrig påstått.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-09 11:49

mats skrev:Nu blev Nattlordens herr nyfiken, skulle varit kul om någon kunde testa om det blev skillnad :?:

Huh? Tycker bestämt att IÖ skrivit mycket tydligt om detta minst 2ggr senaste veckan. Det är testat och det är visst väldigt stabilt i uppförandet.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-10-09 21:34

Laila skrev:Mayro,

I en diskussion om tex kvantfysik så skulle jag själv troligen vara
tyst som en mus. Jag behärskar helt enkelt inte ämnet.

När det gäller F/E-Lyssning så tycker jag att dina inlägg visar att
du inte helt förstått hur det funkar.

Själv har jag inte varit med på en dito men tycker att den verkar
logisk,och efter en stunds funderande, ganska så självklar.

Ps. Inget illa menat, bara en reflexion Ds.

Inget illa ment här heller. Men det ÄR just att jag anser F/E lyssningen kan ge resultat av bra mått som även gör jag motsäger mig att det får bli gällande såsom allgudaktigt samt 100%igt...

Det är ETT bra sätt att sålla ut kanske efter DET sättets metod..

Men långt ifrån 100% igt...

Så jag är inte motståndare. Men jag söker MERA saker än likrikning som gör att dom få saker som numera anses ok är dom få dom är. Samt att alla andra med sina utprovanden skall anses ej veta vad dom pysslar för man inte just följer ett bestämmt mönster ihopsatt av XX med dennas xxx grejor osv...

Så inget illa ment. Jag är ingen motståndare till testmetoden. men däremot "testpåtvingarmetoden" man bedriver.. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-09 21:44

hifirocker skrev:
Jaså? Så du har den perfekta återgivningen? Utan någon form av färgning? Oj, skulle vilja se bilder och besöka ditt rum. Du lär vara den enda i världen som har detta dock

Det där tolkade du själv in. Det har jag aldrig påstått.

Jaså? Trodde det eftersom det är ett jävla tjat om ofägade apparater. Då borde man vara en dåre om man har ett färgast rum om man nu anser att ofärgat is the name of the game.

Själv så väljer jag det som låter bra helt enkelt. Svårare än så är det inte
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2005-10-09 22:21

Tack Mayro, då vet jag. :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-09 22:59

Mayro skrev:Jag är ingen motståndare till testmetoden. men däremot "testpåtvingarmetoden" man bedriver.. :)

Mayro, Ingvar brukar vara väldigt tydlig på den här fronten - man gör som man själv vill! Ingvar vill inte tvinga på någon sina högtalare, "ofärgande" apparater eller elledningar som högtalarkabel.

Eller, var det något annat du menade?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-10-10 08:08

subjektivisten skrev:Jaså? Trodde det eftersom det är ett jävla tjat om ofägade apparater. Då borde man vara en dåre om man har ett färgast rum om man nu anser att ofärgat is the name of the game.

Oj så söt man kan vara i munnen (eller snarare fingrarna) så tidigt på morgonen. Du kanske skulle sova lite mer, kompis?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-10-10 09:03

subjektivisten skrev: Då borde man vara en dåre om man har ett färgast rum om man nu anser att ofärgat is the name of the game.

Det är äntligen dags att komma ut ur garderoben;

Jag är en dåre! :D

//Michael

DTH

Inläggav DTH » 2005-10-10 09:51

MichaelG skrev:Det är äntligen dags att komma ut ur garderoben;

Jag är en dåre! :D

//Michael

Äntligen lite mer plats härinne!

Mvh

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-10-10 10:01

Och jag försöker bli en sådan. (dåre, då alltså :lol: )

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-11 17:19

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:Jaså? Trodde det eftersom det är ett jävla tjat om ofägade apparater. Då borde man vara en dåre om man har ett färgast rum om man nu anser att ofärgat is the name of the game.

Oj så söt man kan vara i munnen (eller snarare fingrarna) så tidigt på morgonen. Du kanske skulle sova lite mer, kompis?

Vad det bästa du kunde svara med? :roll:
Har du en helt ofärgad kedja från skivan till ditt öra, ja eller nej?
En simpel fråga, som du borde klara av att svara.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-11 17:42

subjektivisten: Klart han inte har det. Inte jag heller, FAST jag har Ino och 208 8O 8O 8O :wink:

Däremot så strävar man att ha så ofärgat som möjligt! På samma sätt som att jag strävar mot att vara snäll mot så många som möjligt! Det lyckas inte hundraprocentigt, men jag tror fortfarande att det är rätt väg att gå.

Jag försöker inte säga att du försöker vara snäll mot vissa och dum mot vissa utan att jag har valt den här vägen och trivs med den, hoppas du trivs med din stereo också (även om jag kanske tycker att den låter skit, men jag slipper ju lyssna också! :))!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-11 19:50

Ja precis. Man häpnar hur det resoneras! 8O "Kan man inte vara 100% raktigenom god så kan man lika gärna skita i allt och vara ond, elak och jävlig mot sin omgivning."

Respektera att folk har mål (ouppnåliga ideal eller vad det nu må vara) att sträva efter med sin hobby subjektivisten! Det borde inte vara så svårt.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-10-11 20:00

dawen skrev:subjektivisten: Klart han inte har det. Inte jag heller, FAST jag har Ino och 208 8O 8O 8O :wink:

Däremot så strävar man att ha så ofärgat som möjligt! På samma sätt som att jag strävar mot att vara snäll mot så många som möjligt! Det lyckas inte hundraprocentigt, men jag tror fortfarande att det är rätt väg att gå.

Jag försöker inte säga att du försöker vara snäll mot vissa och dum mot vissa utan att jag har valt den här vägen och trivs med den, hoppas du trivs med din stereo också (även om jag kanske tycker att den låter skit, men jag slipper ju lyssna också! :))!

Och jag strävar efter att det skall låta så bra som möjligt, färgad eller inte färgad :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-11 20:04

Det är klart man även kan välja att bedöma välljudet eller återgivningskvaliteten enbart på egna subjektiva grunder. Det är ju helt personligt hur man väljer att göra.

edit: Jag tycker det viktiga i sammanhanget när man vill kommunicera sin syn är att man talar om hur man har resonerat och inte tar för självklart att alla ska tro att det man säger är sanning. Det är där konflikten uppstår, när man begär mer än att folk bara får läsa och avgöra själva efter eget huvud.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-10-11 20:36

Jag vill bara påminna om att en transparent återgivning inte har ett dugg med hur musikaliskt och välljudande det är.
Det enda är att det är trovärdigt ljudmässigt (ofärgat) mot mediet som spelas.

Tyvärr så har många här på forumet inte kommit till den insikten än MEN det är mycket viktigt för dessa personer att upplysa andra om att deras synsätt är det enda rätta (egentligen) 8) .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-11 22:44

Callisto skrev:Jag vill bara påminna om att en transparent återgivning inte har ett dugg med hur musikaliskt och välljudande det är.

Tyvärr så har många här på forumet inte kommit till den insikten än MEN det är mycket viktigt för dessa personer att upplysa andra om att deras synsätt är det enda rätta (egentligen) 8) .

Men om fonogrammet är musikaliskt och välljudande men att utrustningen inte förmedlar detta utan bara återger ljudet transparent - är då anläggningen egentligen transparent?

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-11 23:24

Bill50x skrev:
Callisto skrev:Jag vill bara påminna om att en transparent återgivning inte har ett dugg med hur musikaliskt och välljudande det är.

Men om fonogrammet är musikaliskt och välljudande men att utrustningen inte förmedlar detta utan bara återger ljudet transparent - är då anläggningen egentligen transparent?

/ B
Om ljudet på skivan är välljudande som du säger och ljudet av musiken upplevs som musikaliskt varför skulle det inte räcka med att återge själva ljudet av musiken perfekt i så fall? Det är väl ljudet av musiken som finns lagrat på inspelningen och inget annat. Typ magi? :)

Eller syftar du på att man inte kan återge ett verkligt liveframträdande utan att det bara blir ljudet som återges? Det visuella och upplevelsen av musikerna som spelar "här och nu" går ju såklart inte att återge om man bara återger ljudet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-10-11 23:25

Bill50x skrev:

/ B

Om anläggningen återger transparent så blir det även musikaliskt och välljudande om fonogrammet är det.

Det du skriver ovan fattar jag faktiskt inte alls: Om ett kort är vacker och du återger det perfekt via en skärm MEN kortet blir svartvit är det då en bra skärm? Que? Goddag yxskaft osv.... :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-10-11 23:56

Bill50x skrev:Men om fonogrammet är musikaliskt och välljudande men att utrustningen inte förmedlar detta utan bara återger ljudet transparent - är då anläggningen egentligen transparent?

/ B

Ett fonogram kan bara lagra ljud, inget annat. Om ljudets musikalitet och vällåtande inte kommer fram i anläggningen så är den senare inte transparent.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-12 00:26

dawen skrev:subjektivisten: Klart han inte har det. Inte jag heller, FAST jag har Ino och 208 8O 8O 8O :wink:

Ja, och såklart är det ju skillnaden mellan 0,0035 THD och en "sunkig" 0,0060 THD som kommer avgöra om det låter ofärgat eller ej och inte rummet!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-12 00:27

PRECIS min åsikt 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-10-12 00:31

Rydberg skrev:Om anläggningen återger transparent så blir det även musikaliskt och välljudande om fonogrammet är det.

Det du skriver ovan fattar jag faktiskt inte alls: Om ett kort är vacker och du återger det perfekt via en skärm MEN kortet blir svartvit är det då en bra skärm? Que? Goddag yxskaft osv.... :?

Nja, tror lite att han menar mer som att det viktigaste är att det låter RÄTT och inte att det kanske är helt rätt.
T ex, varför låter så många gamla 50-60 tals skivor så mycket mer äkta och "dom är hos dig" än dom flesta av dagens moderna inspelningar, fast dom äldre har massa brister i dom?

Ärligt så skiter jag i hur det exakt låter på skivan, det viktiga är att det låter musikaliskt och bra i mina öron.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-12 00:40

subjektivisten skrev:Ja, och såklart är det ju skillnaden mellan 0,0035 THD och en "sunkig" 0,0060 THD som kommer avgöra om det låter ofärgat eller ej och inte rummet!

Elektroniken är en faktor att påverka, rummet en annan. Är man intresserad av musikåtergivning så att man vill att det ska låta som det spelades in (rätt eller fel, men som informationen är lagrad på skivan) så är givetvis rummet en viktig faktor.

Vill du höra vad jag har gjort för åtgärder i mitt rum eller vill du bara dra alla över en kam? :(

Det är väldigt mycket apparatprat, det har du rätt i. Det är helt enkelt enklare att jämföra apparater. Rumsakustik är ett ämne som få har kunskap i, och alla kunskaper är inte riktigt rätt heller, tyvärr. Jag gissar att det är därför det inte blir lika mycket diskussion i det ämnet.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-10-12 00:44

subjektivisten skrev:Nja, tror lite att han menar mer som att det viktigaste är att det låter RÄTT och inte att det kanske är helt rätt.
T ex, varför låter så många gamla 50-60 tals skivor så mycket mer äkta och "dom är hos dig" än dom flesta av dagens moderna inspelningar, fast dom äldre har massa brister i dom?

Ärligt så skiter jag i hur det exakt låter på skivan, det viktiga är att det låter musikaliskt och bra i mina öron.

Inspelningsteknikerna hade grundligare kunskaper och ett mycket bättre förhållningssätt till musiken förr i tiden skulle jag vilja säga.

Anledningen att gamla inspelningar ofta känns väldigt bra är att man slipper kompression och processing.

De äldre har massa brister ja, men de har rätt brister jämfört med dagens inspelningar. Idag vet vi hur vi slipper brus exempelvis, men vi har glömt massa viktigare saker :(

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-12 02:13

Om en anläggning återger LJUD eller MUSIK ligger i betraktarens öra. Man hör det man lyssnar efter. Det finns ingen "magic" i en anläggning som spelar musik som musik (oavsett eventuella små tillkortakommanden rent ljudmässigt) - det går naturligtvis att mäta. OM man mäter rätt saker.

Skillnaden är att om man utgår från ett musikaliskt perspektiv (vilket borde vara det naturliga när man lyssnar på musik) så bedömer man återgivning annorlunda än om man lyssnar rent tekniskt. Om jag tycker att rytmen känns annorlunda i apparat A jmf med B så beror det troligen inte bara på en (1) parameter utan på flera. Men den som lyssnar "tekniskt" lyssnar efter de parametrar han (eller hon) kan, eller tror sig kunna, mäta. Dvs man lyssnar efter dist, frekvensgångsskillnader och liknande.

Risken är då att man missar det som är väsentligt i musiken, dvs sådana omätbara storheter som rytm, spelglädje, musikalitet osv. Detta är en anledning till varför inspelningar som är så "kassa" rent tekniskt, ändå förmedlar det musikaliska som ger njutning och känslan av "att vara där".

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-10-12 02:42

Mja, jag tror snarast det handlar om att den med erfarenhet och kunskap om apparaterna på ett teknisk plan beskriver hur musiken(eller testtonen) upplevs med tekniska termer, vilket kan vara tex. distorsion, frekvensgång, gruuplöptid, riktverkan eller något annat.

Ett sett att sätta rytmiken (som Bill ofta och gärna talar om :wink: ) ur spel kan vara excessiv grupplöptid i basregistret.

På samma sätt kanske den som konstruerar distpedaler för gitarr beskriver det önskade "soundet" i termer av andraton, tredjeton och relationen mellan dessa. Gitarristen emelleritd kommer troligtvis inte att använda dessa termer, utan talar istället om "crunsch", "fuzz", "overdrive", "tubedrive", "metall scream" och så vidare. :lol: Jobbar i skrivande stund med en pedal och jag önskar verkligen att gittaristerna jag samarbetar med kunde ge mig lite siffror på papper som beskriver det "sound" de önskar, men istället gödslas jag med termerna neligt ovan "Mer crunsch bitte" 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-10-12 03:23

Bill50x skrev:Men om fonogrammet är musikaliskt och välljudande men att utrustningen inte förmedlar detta utan bara återger ljudet transparent - är då anläggningen egentligen transparent?

Väldigt märklig frågeställning.

Har Bill50x någon uppfattning om hur ett fotografi av en charmig
tjej (vi antar att charmen har fastnat på fotot) bör
manipuleras/återges för att själva charmen ska gå fram, maximalt?
Eller räcker det möjligen med att återge ljuset transparent?

subjektivisten skrev:T ex, varför låter så många gamla 50-60 tals skivor så mycket mer äkta och "dom är hos dig" än dom flesta av dagens moderna inspelningar, fast dom äldre har massa brister i dom?

Du resonerar som om du inte tycker att dagens inspelningar har
några väsentliga brister?! Hmm.

Vidare kan man fråga sig om det kan vara så att din anläggning är
komponerad efter att låta bra på 50-60-talsmusik? Vad vet jag. Du
kanske vet?

Bill50x skrev:Risken är då att man missar det som är väsentligt i musiken, dvs sådana omätbara storheter som rytm, spelglädje, musikalitet osv. Detta är en anledning till varför inspelningar som är så "kassa" rent tekniskt, ändå förmedlar det musikaliska som ger njutning och känslan av "att vara där".

Hmm. Att man kan njuta av många inspelningar för dess
musikaliska kvaliteter, trots stora tekniska brister, är väl
uppenbart. Men skulle njutningen bli mindre om den tekniska
kvaliteten vore högre? :?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi