Vad var mina högtalare för några?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mangrove

Vad var mina högtalare för några?

Inläggav mangrove » 2013-08-22 21:50

Då denna forumdel har väderkorn som blodhundar vågar jag på mig på denna fråga, som gränsar till frågesport...

Jag hade som slyngel ett par omärkta högtalare som jag nu undrar vad det var. Det var tvåvägs tryckkammarhögtalare, med ungefär tio tums (kanske åtta?) woofer som hade gummikant. Diskanten var en ovanligt stor dome, den måste varit uppåt fem centimeter. Jag minns den som kladdig, men tror också att det kan ha varit ett galler framför, isf också domeformat. Både elementen var Seas. Högtalaren hade inga terminaler, utan en sladd som gick rakt in. Det såg inte ut att vara hemmabyggen, för det var fint fanerat (på spånplatta). Delningsfiltret minns jag som några komponenter ditlödda direkt på terminalerna på elementen.

Ungefärliga mått 30x80x25 kanske?

Gissad ålder cirka sjuttiotal.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-22 22:13

Det var inte Dynaco A25 då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-22 22:48

Låter som det.

Bild
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-08-22 23:00

Men dra åt... HAHAHAHAHA! 8O :lol: Tack!

Jovisst var det det. Fast utan fronter, och utan klägg efter att någon front ens suttit där. Båda hade diskanten assymetriskt (alltså båda var högerpar eller vänsterpar, minns inte vilket), fanns det spegelvända par eller var alla sådana? Edit: ser på nätet att det fanns speglade, jag kanske fick två överblivna...

Jag skrev först "och basen hade smal talspole" men så blev jag osäker och tog bort det, men nu ser jag att det stämde.

Vad tycker forumdelen om dessa? Jag gjorde mig av med dem som något äldre slyngel, borde jag inte gjort det? Jag minns dem som bra men med väl klen bas.

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-08-22 23:12

....faaaaaaaast det var inte dessa... för mina var slutna. Såg inte att det var en port där nere, trodde det var tejp :/ Faktum är att mina kanske var lite lägre (min höjdangivelse var helt åt fanders), men elementbestyckningen, placeringen, infräsningen och baffelfärgen är på pricken.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-08-22 23:14

Jättefina högtalare, jag har haft ett par. Oerhört populära i USA, där de ses som en amerikansk klassiker, fast det egentligen är en SEAS-konstruktion. Undrar om de inte kallades Scan-Dyna och inte Dynaco i Sverige.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-22 23:18

mangrove skrev:Vad tycker forumdelen om dessa?

Det ser ut som samma/liknande Seas-element som jag köpte hos Clas Olsson 1970 - på den tiden hade de/han katalog som var spännande att kolla. Jag var 12 då och naturligtvis inte särskilt påläst... köpte också ett skolboksfilter och genom att jag köpte dubbla basar blev det inte heller rätt... men spolen blev ju proportionellt större med 4ohm i stället för 8 och hanterade väl baffelsteget en del... fast det fattade jag ju inte då... :lol: Hörde dem igen en 5-10 år efter att jag gett upp dem och det var inte helt oskapligt! ;-)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-22 23:20

Jag vet att Seas sålde den där elementkombon som kit också.
Min farfar hade ett dessa element i slutna lådor, som dock var hembyggda.

Tyvärr dog basarna, men diskantelementen har jag faktiskt kvar än!
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-08-22 23:31

Diskanterna är nog ganska tåliga. Jag sålde dessa högtalare (tillsammans med ett par Mitsubishi basreflex...) till min högstadieskola, vars entusiastiske vaktmästare kopplade in dem till aulans dubbla Zachry 500-watts monoblock (ni kanske minns dem, tror hifikit sålde dem till bara härom året), vred volymen till "lagom" och tryckte på play. Fräs, sa en av diskanterna, men resten av elementen överlevde, helt magiskt nog. Dock tog jag hem den döda diskanten för att plocka med den, och efter att ha skruvat loss... något... kunde man ta ut domen och talspolen. Det visade sig att en lindning av talspolen hade fått sin isolering smält, vilket gjorde att diskanten fastnat i talspolegapet. Efter lite justering med en vass kniv spelade den så fint igen så... :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-22 23:34

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-08-22 23:40

Frestande! Fast 2 995 kr styck är dyrare än de 500 pix jag sålde mina A25 för. Blir nog aldrig affärsman...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-22 23:49

paa skrev:Kolla här:

http://www.hifikit.se/hifi/a26

Micke23 skrev:Frestande! Fast 2 995 kr styck är dyrare än de 500 pix jag sålde mina A25 för. Blir nog aldrig affärsman...

vet inte om inflationen är så farlig egentligen... de där var väl nya när bensinen kostade 1:50/liter...?^^

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-08-23 17:16

Dessutom skulle jag sätta en god slant på att de där är bättre än originalen, som dock är långt ifrån dåliga. :D
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-23 21:29

Såg ju ut som en riktigt trevlig högtalare! Lite för stor för barnkamrarna bara.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-08-23 21:49

Nattlorden skrev: Lite för stor för barnkamrarna bara.

Måste barnen få plats där också? 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-23 21:56

phon skrev:
Nattlorden skrev: Lite för stor för barnkamrarna bara.

Måste barnen få plats där också? 8O

Skall jag behöva be min fru svara på det där?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-05 03:04

paa skrev:Kolla här:

http://www.hifikit.se/hifi/a26

Sidospår apropå SEAS-elementen:

Man kan väl anta att det fanns en hel del rätt olika SEAS-element med snarlikt utseende?

Mina första högtalare (som jag fortfarande har kvar, dock sen länge utan diskanter) var ett par Fergusson som hade väldigt snarlika SEAS-basar. De kan väl knappast ha varit i den prisklassen? Det enda de lådorna egentligen är bra på är att komplettera med nån slags djupbas om man kör dem ihop med några enklare/mindre högtalare som saknar just djupbas. I övrigt så låter de ärligt talat mest bara skit, men de är uppenbart stryktåliga eftersom de hållt i alla år :wink:

Återgå till Vintage-hifi