Gör härmed ett första avtryck på detta till synes eminenta forum som "faktiskt" trådskaparen ledde mig in på.
Var hemma hos dicken85 och fick provlyssna lite och blev helt såld på horn!
Letade och skummade ett tag tills jag hittade ett par Audes 6.5" som inhandlades och sen var det bara att börja bygga mina första TH, Tham6 blev det och gösses, vilken output av så små element!!
Spelar snudd på ifrån mina CW CLS-15 (som för ovrigt inte låter så stort som dom ser ut att kunna göra).
Men nu till saken, jag har ett par 12" basar liggandes, säkert 5 år gammla men fortfarande ospelade och givetvis så börjar ju tankarna snurra, kan man göra något roligt med dessa tro??
Fabrikatet är B2 Audio och modellen är AC12.
Största problemet har varit att få tag på värden till dessa men tror mig ha lyckats nu.
Fs: 25.8
Re: 4
Qms: 4.5
Qes: 0.33
Qts: 0.31
Cms: 0.20
Mms: 194.1
Vas: 77.1
Le: 1.94mH
BL: 19.5
SPL: 87.9
Det står ju RE: 4 men det är dubbla 2 ohms spolar på elementen.
Detta är tyvärr allt jag har att gå på och dessvärre så har jag inte lyckats sätta mig in i hornresp nog för att kunna ge mig på en egen uträkning eller ens se om dom kan vara lämpliga i nån form av horn.
Vore väldigt roligt att se om det gick att bygg sig 2 st "lådor" av nån modell att köra till vanlig musiklyssning i första hand, om dom sen går riktigt djupt och funkar till film gör inte det något heller, tvärt om.
Som drivning till dessa finns två st Nad 216 att tillgå om det skulle behövas, dom lämnar ju ändå hyggligt med effekt bryggat 4 ohm.
Kommer även landa en miniDSP i brevlådan dom närmsta dagarna, även den på inspiration av trådskaparen.
Långt blev det, men hoppas att nån av alla duktiga här inne kan förbarma sig över en liten simulering
Mvh Daniel