iGarden - Hifi utomhus

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

iGarden - Hifi utomhus

Inläggav AndersD » 2013-08-02 11:45

Jag tillhör den (lilla?) skara hifinördar som älskar att släpa ut en massa prylar i trädgården och bara njuta av hur mycket bättre prylarna kan prestera när rummet inte lägger till en massa skräp. Förrutom detta nörderi är det ju samtidigt trevligt att kunna ha hyffsad kvalitet på återgivningen även om det bara handlar om bakgrundsmusik till nåt grill- eller poolparty.

I takt med att min anläggning växt har det dock blivit svårare att snabbt o enkelt dirigera om prylarna till gräsmattan och "finlyssning" utomhus de senaste åren har begränsats till diverse småhögtalare som "blivit över".

Nu är det ju såååå trevligt att kunna dra på lite och ha ett ordentligt basfundament även utomhus så jag bestämde mig för att bygga något som inte backar så fort jag tittar på volymkontrollen. Eftersom jag, i vanlig ordning, rotat lite bland befintliga prylar blir det inget "overkill a'la faktiskt" med 8 st LMS Ultra i trädgården men det ska förhoppningsvis räcka en bit ändå. De flesta "normala" människor tycker nog ändå att detta är lite overkill :-)

Ingredienserna blir som följer:

Ett par gamla avdankade B&W DM602 som jag haft i evigheter. Jag har ett och annat att säga om återgivningen från dessa men lådan och elementen passar som han i handske till detta projekt.
Bild

4 st SLS-10 låg och gömde sig i garderoben och eftersom jag definitivt inte kommer använda dessa i några basmoduler blir det trädgårdstjänst fortsättningsvis för dessa.
Bild

Förstärkeri behövs naturligtvis och eftersom jag är lat och vill kunna styra ljudet trådlöst blev det även en Airport Express.
Bild

Vi börjar med att demontera 602-orna, baselementet sitter fast med 2 st 4mm träskruvar i spånskivan. 8O 8O
Visserligen spänner aluminiumringen ner elementet men det känns ändå "sådär". Nu har det aldrig varit nåt problem så det är väl OK.........
Bild

Baselementet, inget extravagant men inte direkt något att klaga på heller.
Bild

Orginalfiltret! För den B&W-intresserade kan jag berätta att det används första ordningens filter till basen och tredje till diskanten (elektriskt)
Bild

B&W har tacksamt nog valt delad baffel precis där jag tänkte dela lådan........tack!
Bild

Här ska 2 x SLS10 få bo i 120 liter, avstämt till ca 25Hz.
Bild

Slutresultatet blir något liknande detta
Bild

Just nu håller jag på att lyssna fram filtret samtidigt som lite slipning o målning av högtalare nr 2 är på G

Forts. följer.........
.....

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-02 13:05

Vilket kul projekt!

Hur fuktsäkrar du det hela. Är det in/utbaxning som gäller eller en mer permanent lösning?

Jag är avis på dom som bor så till att dom kan spela i trädgården.
Har länge drömt om att testköra mina högtalare utomhus. Bara för att testa.

Lycka till med bygget.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-08-02 15:43

2-ch skrev:Vilket kul projekt!

Hur fuktsäkrar du det hela. Är det in/utbaxning som gäller eller en mer permanent lösning?

Jag är avis på dom som bor så till att dom kan spela i trädgården.
Har länge drömt om att testköra mina högtalare utomhus. Bara för att testa.

Lycka till med bygget.

Tack!

Jo, det är in-/utbaxning som gäller. Har köpt hjul och handtag som ska monteras så småningom.

Förstärkare o Äpplegrejen ska sitta monterade på ena lådan för att minimera arbetsinsatsen när man vill ha ljud. Funderar på "sladdvinda" liknande sådan som finns i dammsugare, en till nätkabel och en till den andra lådans högtalarkabel. Får väl spana efter gamla dammsugare när man är på tippen nästa gång. 8)
.....

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-08-02 15:53

Tror du det räcker för lite myslyssning till middagen? :D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-08-02 16:00

Fjonkalicious skrev:Tror du det räcker för lite myslyssning till middagen? :D

Lyssningarna som skett vid filtermekandet indikerar att det kommer att bli mysigt värre faktiskt. :lol: 8O

Tror det blir zvampar till middag! 8)
.....

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-08-02 16:03

Gillar din inställning, glöm inte att dyka upp på de skånska feelgoodträffarna.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-05 08:07

AndersD skrev:Får väl spana efter gamla dammsugare när man är på tippen nästa gång. 8)

Dom brukar tyvärr inte vara så långa dom där. 5-7 meter är ingenting så fort man är utomhus.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-08-05 09:24

Fjonkalicious skrev:Gillar din inställning, glöm inte att dyka upp på de skånska feelgoodträffarna.

Gärna!
Har haft otur med de senaste träffarna då datumen kolliderat med viktigare grejor, hoppas på bättre tur i fortsättningen.
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-08-05 09:27

2-ch skrev:
AndersD skrev:Får väl spana efter gamla dammsugare när man är på tippen nästa gång. 8)

Dom brukar tyvärr inte vara så långa dom där. 5-7 meter är ingenting så fort man är utomhus.

Så är det nog.
Får kanske nöja mig med krokar som man lindar kablarna runt......

Målning på andra lådan påbörjades igår, ska få ett par lager till ikväll sen är målningsarbetet klart.
Filtret är spikat så det som återstår nu (när färgen torkat) är "montering o packetering", fler bilder kommmer snart.
.....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-08-05 12:36

Kul! Jag har planer på att spela mina ESL 63-or utomhus när jag får hem dem igen. OA52 tror jag inte gör sig så bra utan rum.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2013-08-08 02:57

Coolt projekt! Gillas... Var bor du henne?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-08-26 10:41

m_persson79 skrev:Coolt projekt! Gillas... Var bor du henne?

Utanför Lund, en vindstilla dag kan du nog höra mig! 8)
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-08-26 10:44

Min tajming är inte den bästa........burkarna blev klara när det återstod en dag av semestern :-)
Nåja, det blir väl sommar nästa år också........dessutom är inte sommaren slut än, poolen är ju fortfarande uppe. 8)

Nåväl, burkarna är spelklara och det som återstår är att montera förstärkare och Airport Express på nåt smart sätt på baksidan på den ena burken, detta lugnar jag mig med till nästa sommar.

Jag ville göra något som "sticker ut", något som man definitivt inte hittar hos grannen, och jag tycker själv det blev rätt bra. När dessa står i trädgården är de svåra att "missa" :P

Såhär ser de ut, i all sin prakt.
Bild
Bild

Lite testkörning i vardagsrummet
Bild

Nu är ju tanken att de ska spela utomhus utan rumsstöd och det som märks tydligt när man kör inomhus är att de naturligtvis låter rätt så "feta", lite som "bioläget" med rejäl "house curve" med mina ordinarie frontar. En annan reflektion är att de spelar oerhört "lätt" såtillvida att det verkar att gå att spela hur starkt som helst utan någonsomhelst ansträngning. Jag blev sittande i flera timmar o bara lyssnade på den ena skivan efter den andra.
Jämfört med ordinare frontar är nog dessa mindre korrekta men faktiskt roligare att lyssna på, det mesta låter "bra" och det är bra driv o stampa takten-känsla, riktigt kul!

Oavsett hur kul de är så blir de nog inte långvariga i vardagsrummet........andra medlemmar i hushållet låter meddela att WAF är helt obefintlig på dessa burkar. :wink:
.....

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-08-26 10:53

Ascoola!

Jag kan tänka mig att grannarna höjer på ögonbrynen. Är det stroller-hjul? :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-26 11:13

Svincoola och nästan en inredningsdetalj i ett wild-and-crazy-hus :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-26 11:19

Skitballa gräsmattelådor!

Nej det där ser man inte i varje trädgård.
Men vem vet, du kanske startat en trend :wink:

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2013-08-26 11:21

Nice! :D

Får spetsa öronen nästa helg. Borde väl höras in till centrala Lund om lyssnaren bor högt uppe? :lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-08-26 11:25

Sjukt coolt! 8O

Och inspirerande.... :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-08-26 12:43

Häftiga! Ser ut att kunna prestera också. :D
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-08-26 13:47

Coolt. Om ditt mål var att sticka ut så har du redan lyckats.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-26 13:52

Coolt!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dicken85

Inläggav dicken85 » 2013-08-26 20:05

stenårt

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-08-26 20:59

Jag är mållös! 8O

Hemma på vår gata i sta'n vågar man knappt ha på en transistor med "Sommar i P1" en tisdagseftermiddag i juli, med rädsla för att störa och reta upp eventuella semesterfirare i grannskapet. Du måste bo i en avfolkad bruksmiljö fjärran civilisationen... :wink:

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-08-27 20:39

Tack för alla glada tillrop, verkar vara mer än jag som har lite udda smak! 8)

En byggtråd utan en enda kurva går ju inte för sig så här kommer en snabbmätning på lyssningsplats i vardagsrummet. Allt över 2 kHz får man "tänka ner" ca 3-4 dB (Tombstone har ingen möjlighet till mikrofonkalibrering)

Bild
.....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-08-27 21:30

AndersD skrev:En byggtråd utan en enda kurva går ju inte för sig så här kommer en snabbmätning på lyssningsplats i vardagsrummet. Allt över 2 kHz får man "tänka ner" ca 3-4 dB (Tombstone har ingen möjlighet till mikrofonkalibrering)

Hur mäter den utomhus?

/ B

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-08-27 22:56

Vet inte, har inte gjort några mätningar utomhus med filter.

Om vädret tillåter blir det kanske en mätsession nästa helg. Mest för dokumentationens skull då, tänker inte ändra något, är nöjd som det är nu.
.....

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-28 07:49

AndersD skrev:Om vädret tillåter blir det kanske en mätsession nästa helg. Mest för dokumentationens skull då, tänker inte ändra något, är nöjd som det är nu.

Ja ja... så där säger vi alla tills vi sett problemen :twisted:

(Riktigt sugen på att bygga en betydligt mindre variant av din trädgårdsstereo)

Återgå till DIY-forum