jonasp skrev:Kan nog intyga att 150W/91 dB blir skrämmande högt, för de flesta iallafall.
Även om det skulle röra sig om ett transient kantslag som ligger 20dB över medelnivån?
Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Kan nog intyga att 150W/91 dB blir skrämmande högt, för de flesta iallafall.
jonasp skrev:Nattlorden:
Ja.
Om vi tänker oss att den statiska maxnivån (för förstärkaren) avgör vilken toppnivå man kan få ut ur systemet ger 150W och 91 dB en toppnivå om 119 dB från ett par i ett rum. Med dina 20 dB har du då en medelnivå på 99 dB. Det är högt!
/J.
jonasp skrev:119 = 91 + 6 + 10*log10(150)
+6 dB för att det är par.
De övriga siffrorna känner du nog igen...
Sitter man på tre meters håll får man dra av mer än 3 dB. Men som sagt, det var från ett par på en meter...
dawen skrev:+6 för att det är ett par?
Dubblad effekt ger väl bara en skillnad på 3dB (antaget att man inte har någon akustisk koppling)?
Nattlorden skrev:113dB alltså.
Att det är ett par kompenseras och mer därtill av avståndet, det hade jag redan kvittat. Så vi diskutterar peak kring eller precis över 110dB, dvs medelnivå på 90dB... inte 99...
jonasp skrev:Nattlorden skrev:113dB alltså.
Att det är ett par kompenseras och mer därtill av avståndet, det hade jag redan kvittat. Så vi diskutterar peak kring eller precis över 110dB, dvs medelnivå på 90dB... inte 99...
Jag skrev systemet, eller hur?
90 dB i medelnivå kan nog stämma på tre meters håll. Fortfarande påstår jag att 110 dB i toppnivå, i soffan, är mycket starkt.
/J.
jonasp skrev:119 = 91 + 6 + 10*log10(150)
+6 dB för att det är par.
De övriga siffrorna känner du nog igen...
Sitter man på tre meters håll får man dra av mer än 3 dB. Men som sagt, det var från ett par på en meter...
/J
Det var då ett förbannat j-vla tjat om att kunna spela högt! Ja man kan spela snorhögt med en 15 wattare också, frågan är om det låter bra?
Bara med ett litet antal skivor kan jag nyttja all effekt (cirka 275 W RMS i 8 ohm).
dawen skrev:Gör det?
Om du säger åt en flöjtist att spela högt tror jag knappast hon tar i allt hon kan, snarare spelar hon en hög ton
Hög volym är något helt annat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster