Hur upplever du din gåva från Coconut audio?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-28 16:26

phloam skrev:
dimitri skrev:
Morello skrev:Kollade sajten. Fy helvetet vad mycket ormolja!

Nej Morello, det är inte ormolja. Det är pastisch på ormolja (parodi, karikatyr)

Om nu Patrick82 kan sägas driva med någonting så driver han med hela hifi-industrin. Inte enbart ormoljeproducenter, snarare tvärtom.

Som jag var inne på förut så visar han hur subjektiva vi alla är i grund och botten. Även vetenskapsfaktistianer.

Att dela ut sina tweaks på just faktiskt.se av alla ställen och få den respons han fått är ganska, um, obetalbart :D

Det där är din tolkning. Konsten ligger i betraktarens ögon etc..

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-28 16:30

Jo precis, Patrick82 "kan sägas" vara/göra en massa saker men vi kan aldrig riktigt veta motiven bakom.

Jag har hursomhelst lite svårt att se honom som en ond och girig ormoljekrängare som lurar på folk dyra saker utan att egentligen tro på dem själv, och som därför måste stoppas innan denne lurar fler stackars musikälskare :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-08-28 16:43

mikro skrev:
StefanL skrev:
mikro skrev:
StefanL skrev:
mikro skrev:
bensnake skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag ger ofta bort saker och blir glad om någon kan få glädje av grejjerna.

Har du viss förståelse för att de som mottagit paketen väljer att inte alltid vara helt ärliga om det skulle visa sig att innehållet inte riktigt lever upp till vad det lovar? Av respekt gentemot dig, alltså?

Det är väl en sak att vara hövlig mot en vän man fått en present av, en annan att ljuga ihop rövarhistorier på ett publikt forum. Men din förklaring till varför folk skriver de mest fantastiska saker om Patricks tweaks är alltså för att man vill vara snäll tillbaka? Då är det kanske helt okej att även t ex hifi recensenter på olika tidningar som får prylar gratis av diverse tillverkare höjer upp dem till skyarna av ren snällhet? Gör man tillverkare av dessa prylar en tjänst genom att vara snäll tycker du?

Vilka är det som skriver fantastiska saker om "Patrick82's tweak?

För protokollet så lyssnade jag idag med tweak inkopplat. Tyckte basen blev tjock i nedre regionerna. Visade sig att min Anti-Mode ställt in lyft på 25 & 35 hz efter ett strömavbrott.

Efter det, ingen skillnad. Får väl tillägga, "än så länge".

Har du letat men inte hittat eller är det bara att du inte orkar leta själv? Det finns bara två trådar och de är inte jättelånga.

Jo, jag har läst (och tolkat), men skulle uppskatta ifall du ger exempel. Har du följt andras förslag och läst lite av Patrick82's historia här (och även utanför Faktiskt.se)? Det är iofs ganska mycket mer, men ger en mer komplett bild av Patrick82 och hans tweak.

Jag har både hört och läst om Patrick tidigare innan dessa trådar, om det är det du undrar. Jag är inte helt oinsatt även om jag inte läst allt som går att läsa. Av det jag läst är jag dock inte alls lika övertygad som ni om att Patrick bara skojar.

Men du känner till att han är ifrån en annan planet och inte kunde prata riktigt ifrån början typ? :D
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-08-28 16:52

Jag tycker att tråden börjar lukta lite unket.
Diskutera gärna tweaks, kablar eller ormoljeproduker och producenter och distributörer men avstå med fördel att snacka om personerna bakom .

Håll med andra ord diskussionen på företagsnivå.

/K12

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-28 16:59

Medhåll, avsåg inte att prata om personen Patrick82. Problemet är kanske bara att dennes "företagande" är liksom bortom all ormolja och det mesta annat inom hifi också :D

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-28 17:07

Jag har nu noggrant utvärderat grejerna som Patrick skickade mig..och jag vill nog påstå att jag i alla fall inte skulle vilja vara utan dem. Kanske är det snacket som föregick leveransen som satt spår i mina öron, kanske är det alltså ren inbillning, men fasen vet om det inte är liiite renare, liiite fastare bas och liiite större djup i ljudbilden med snäckan på försteget, hangern på dess coaxiala digitalingång och hjärtanen på slutsteget..

Skulle man kunna mäta skillnaden? Det tror jag inte.. Skulle någon annan höra vad jag hör? Förmodligen inte.. De har ju inte bakgrunden. Men..om jag tycker att det låter bättre så låter det ju, i mina öron, bättre.. Inbillning eller inte.

Är det inte så de flesta av denna typ av produkter är avsedda att fungera, förresten?

Hursomhelst så ger prylarna alldeles oavsett jag verkligen hör deras påverkan (om den finns) eller inte en enorm feelgood.

Stort tack, Patrick82!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-28 17:27

phloam skrev:Jo precis, Patrick82 "kan sägas" vara/göra en massa saker men vi kan aldrig riktigt veta motiven bakom.

Jag har hursomhelst lite svårt att se honom som en ond och girig ormoljekrängare som lurar på folk dyra saker utan att egentligen tro på dem själv, och som därför måste stoppas innan denne lurar fler stackars musikälskare :)

Du har ombetts sluta gå off-topic flera gånger i tråden.

Ge fan i det eller så får Alexi ge dig varning enligt paragraf 3
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-28 17:32

MagnusÖstberg skrev:Ge fan i det eller så får Alexi ge dig varning enligt paragraf 3
Ge fan i att hobbymoderera, annars får jag ge dig en varning.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-28 17:34

MagnusÖstberg skrev:
phloam skrev:Jo precis, Patrick82 "kan sägas" vara/göra en massa saker men vi kan aldrig riktigt veta motiven bakom.

Du har ombetts sluta gå off-topic flera gånger i tråden.

Ge fan i det eller så får Alexi ge dig varning enligt paragraf 3

Tog det lång tid för dig att formulera ovan inlägg . . . typ ? :wink:

edit: :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-29 08:10

Hur upplever du din gåva från Coconut audio?

Fyra sidor har gått och jag hittar 6! inlägg som handlar om just upplevelsen.
Vid det här laget är väl ett 50-tal paket ute (nu gissar jag bara).

Kan jag skönja ett visst motstånd att skriva några rader om ämnet ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-08-29 08:28

Den korta sammanfattningen är att jag de senaste dagarna, flera gånger, blivit tårögd av glädje när jag lyssnat på musik i mitt lyssningsrum. Det tolkar jag som att Patricks käcka tweaks inte försämrar ljudet det allra minsta. Återstår att se om VibraDomen blir en snackis när jag får besök i lyssningsrummet. Min Hanger kommer jag att skänka bort i min tur till en glad polare vid nästa besök.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-29 08:34

Jag är nöjd. De var gratis och försämrade inte ljudet någonting. Det är mer än vad man kan säga om det mesta på marknaden.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-08-29 08:53

KarlXII skrev:

Diskutera gärna tweaks, kablar eller ormoljeproduker och producenter och distributörer men avstå med fördel att snacka om personerna bakom .

/K12

Hur luktar egentligen riktig ormolja? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-29 09:09

KarlXII skrev:

/K12

Det är lite problematiskt eftersom det inte är företaget som tillverkar produkterna utan personen som skriver inläggen. Företaget verkar bara vara en marknadsförings- och försäljningskanal.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-29 09:16

adzer skrev:Jag är nöjd. De var gratis och försämrade inte ljudet någonting. Det är mer än vad man kan säga om det mesta på marknaden.

Du menar att de flesta andra tweaks på marknaden, som t ex shaktistenar, cable-lifters, bybee, strömkablar etc påverkar ljudet hörbart till det sämre?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-29 09:21

mikro skrev:
adzer skrev:Jag är nöjd. De var gratis och försämrade inte ljudet någonting. Det är mer än vad man kan säga om det mesta på marknaden.

Du menar att de flesta andra tweaks på marknaden, som t ex shaktistenar, cable-lifters, bybee, strömkablar etc påverkar ljudet hörbart till det sämre?

Nja inte specifikt den typen av produkter utan bland hi-fi prylar överlag så finns det mycket överprisat skräp.
Dessa påverkar ju inte negativt iaf.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-29 09:22

mikro skrev:

Tror mer han syftade på 'seriösa' produkter som förstärkare, högtalare, kablar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-29 09:27

Morello skrev:Hur luktar egentligen riktig ormolja? 8)

Ormolja såldes av riktigt hänsynslösa individer som inte tvekade att låta andra människor riskera liv och hälsa för att göra ekonomisk vinst.

Om du vill utmåla Patrick82 som nån slags månglare som är ute efter lätta pengar så får du nog uppvisa lite missnöjda kunder eller liknande.

Patrick82 verkar snarare vara någon slags idealist eller missionär, när han ger bort saker (och inte så lite heller) som han uppenbarligen tror starkt på själv. Jag har aldrig sett någon annan tillverkare av funktionsmässigt tveksamma tweaks bete sig så.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-29 09:37

adzer skrev:
mikro skrev:

Nja inte specifikt den typen av produkter utan bland hi-fi prylar överlag så finns det mycket överprisat skräp.
Dessa påverkar ju inte negativt iaf.

Känns lite som att jämföra äpple och päron. Det som är intressant är väl om Patricks tweaks förändrar ljudet, på något sätt överhuvudtaget. Att lyckas med konststycket att tillverka etttweak som inte förändrar ljudet ser åtminstone jag inte som någon större bedrift jämförbar med dito för t ex en förstärkare.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-29 09:39

phloam skrev:

Ormolja såldes av riktigt hänsynslösa individer som inte tvekade att låta andra människor riskera liv och hälsa för att göra ekonomisk vinst.

Om du vill utmåla Patrick82 som nån slags månglare som är ute efter lätta pengar så får du nog uppvisa lite missnöjda kunder eller liknande.

Patrick82 verkar snarare vara någon slags idealist eller missionär, när han ger bort saker (och inte så lite heller) som han uppenbarligen tror starkt på själv. Jag har aldrig sett någon annan tillverkare av funktionsmässigt tveksamma tweaks bete sig så.
/

Jag kan också ge bort vakuum förpackade skit korvar, som jag värderar till 100 000 dollar. Det gör mig inte till en idealist.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-08-29 09:41

mikro skrev:
phloam skrev:

/

Jag kan också ge bort vakuum förpackade skit korvar, som jag värderar till 100 000 dollar. Det gör mig inte till en idealist.

Men du skulle inte tro deras goda egenskaper själv, va? ... ;)

edit:
Sorry för OT Magnus ... :oops:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-29 09:44

mikro skrev:Känns lite som att jämföra äpple och päron. Det som är intressant är väl om Patricks tweaks förändrar ljudet, på något sätt överhuvudtaget. Att lyckas med konststycket att tillverka etttweak som inte förändrar ljudet ser åtminstone jag inte som någon större bedrift jämförbar med dito för t ex en förstärkare.

Ja kanske det. För mig är inte det intressanta vad för typ av produkt jag köper till min hifi rigg utan vad som ger störst förbättring för pengarna.

Självklart förändrar dessa tweak inte ljudet. Hur skulle de göra det?
Jag tycker att det är uppenbart att det inte rör sig om en seriös produkt med syftet att tjäna pengar.

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-29 09:50

adzer skrev:
mikro skrev:Känns lite som att jämföra äpple och päron. Det som är intressant är väl om Patricks tweaks förändrar ljudet, på något sätt överhuvudtaget. Att lyckas med konststycket att tillverka etttweak som inte förändrar ljudet ser åtminstone jag inte som någon större bedrift jämförbar med dito för t ex en förstärkare.

Jag tycker att det är uppenbart att det inte rör sig om en seriös produkt med syftet att tjäna pengar.

Att registrera ett företag och bygga en webshop tyder väl på motsatsen?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-08-29 10:02

Det intressanta är att en sådan produkt kan öka välbefinnandet och lyssnarglädjen bara genom att man tror att den funkar. Vi ser ju att folk som får den blir glada :)

Ska man trots detta inte få sälja sådana feelgood-produkter bara för att de ju faktiskt inte kan påverka ljudet?

Hur många s.k. hifi-produkter skulle man inte behöva förbjuda i så fall....? 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-29 10:04

mikro skrev:
adzer skrev:

Inte alls. Jag har sett exempel på folk som gått väldigt långt för "konsten".
Jag har inte sett några tecken på att det är något annat än ett experiment/konstprojekt/skämt. Kalla det vad du vill, men läser man herr "P"s inlägg så är han snarare väldigt underhållande än säljande. Om det handlar om att sälja så är han extremt dålig isf.

Jag menar han skickade mig en RCA plugg full med sand och glitter. Genialiskt :D

Riktiga ormoljeförsäljare däremot kan man gärna rulla i tjära och fjädrar :twisted:

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2013-08-29 10:16

phloam skrev:

Det intressanta är att en sådan produkt kan öka välbefinnandet och lyssnarglädjen bara genom att man tror att den funkar. Vi ser ju att folk som får den blir glada :)

Ska man trots detta inte få sälja sådana feelgood-produkter bara för att de ju faktiskt inte kan påverka ljudet?

Men i de flesta fall här verkar det snarare handla om att folk blir glada för att de fått något gratis, inte för att de faktiskt tror att grejerna fungerar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-08-29 10:27

mikro skrev:
phloam skrev:

Men i de flesta fall här verkar det snarare handla om att folk blir glada för att de fått något gratis, inte för att de faktiskt tror att grejerna fungerar.

Du glömde: och för att det är en himla rolig grej alltihopp och för att Patrik är en sådan skön lirare!

Men i övrigt så har du fattat rätt :)

Kan vi lämna det vid det nu eller ska det ältas vidare till inget nytta alls ? :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-08-29 10:42

phloam skrev:Det intressanta är att en sådan produkt kan öka välbefinnandet och lyssnarglädjen bara genom att man tror att den funkar. Vi ser ju att folk som får den blir glada :)

Dessa produkter har ökat välbefinnandet och lyssningsglädjen för mig, trots att jag inte fått någon produkt, och trots att jag inte tror att den funkar. Här skulle man ju kunna säga att produkten isf måste ha en kraftig fjärr-effekt, men egentligen är det såklart Patrick82 som har en kraftig effekt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-29 11:54

adzer skrev:
mikro skrev:
adzer skrev:

Inte alls. Jag har sett exempel på folk som gått väldigt långt för "konsten".
Jag har inte sett några tecken på att det är något annat än ett experiment/konstprojekt/skämt. Kalla det vad du vill, men läser man herr "P"s inlägg så är han snarare väldigt underhållande än säljande. Om det handlar om att sälja så är han extremt dålig isf.

Jag menar han skickade mig en RCA plugg full med sand och glitter. Genialiskt :D

Riktiga ormoljeförsäljare däremot kan man gärna rulla i tjära och fjädrar :twisted:

Så det är din uppfattning att han ljuger om sin försäljning?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-29 12:17

MagnusÖstberg skrev:Så det är din uppfattning att han ljuger om sin försäljning?

Jag tar det han skriver med en nypa salt. Tolka det hur du vill.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-08-29 12:20, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi