Vikten av variabel RIAA eq hos Phono-steg.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Vikten av variabel RIAA eq hos Phono-steg.

Inläggav Jansson » 2013-08-29 21:58

Från Wikipedia:

RIAA equalization is a specification for the recording and playback of phonograph records, established by the Recording Industry Association of America (RIAA). The purposes of the equalization are to permit greater recording times, improve sound quality, and to reduce the groove damage that would otherwise arise during playback.

The RIAA equalization curve was intended to operate as a de facto global industry standard for records since 1954. However, it is almost impossible to say when the change actually took place.

It is possible that some niche record cutters were still using EQ curves other than the RIAA well into the 1970s. As a result, some audio manufacturers today produce Phono Equalizers with selectable EQ curves, including options for Columbia, Decca, CCIR, and TELDEC's Direct Metal Mastering.

I denna tråd från absolute sound/AV guide kommer följande påstående från Atul Kanagat.

Having explored the impact of the assymetric application of EQ on records from Columbia, Blue Note, Verve, DG, Decca etc, I'd like to suggest to TAS that any phono stage that lacks a variety of EQ options should not be considered a serious audiophile product. The distortions created by the assymetric EQ are very significant and frequency dependant; most audiophiles have never really heard what's on the record for 30 to 70% of their record collections without proper EQ.

Tråden i sin helhet: http://www.avguide.com/forums/adjustabl ... -necessary

Jag önskar att du som läsare tar del av konversationen.

Det finns tillverkare av grammofonförstarkare som förser sina produkter med anpassning efter vilket bolag som pressat skivan.

Här är ett exempel:

http://www.amr-audio.co.uk/html/faq_ph.html#ref

Som ni kan se av denna tillverkares hemsida finns en frågebank som gör ett antal påståenden.
Läs bla vad som händer om man inte har den rätta "equalisation curve"

Här är ett annat exempel:

http://www.ifi-audio.com/en/iPhono.html

Denna vetskap från dessa tillverkare som jag tagit upp som exempel verkar dock inte vara oomstridd vilket den inledande tråden pekar på.

----------------------------
Atul Skriver ju dessutom detta i den första tråden jag länkar till:

You would think that once the RIAA curve was published, things would have changed. Not so, based on my listening. Recordings on Columbia continued to use the Columbia curve well into the 70's and 80's. Same for DG and a host of others.
The effect is not subtle.
Perhaps TAS should do some research on this and help us figure out if and when the labels that did not join the RIAA protocol moved over to RIAA.
Listen to any Bob Dylan LP from the 70's with both curves and check it out for yourselves.

Och det här:

Zanden currently has three EQ curve options, RIAA, Columbia and "Decca". While the RIAA and Columbia curves are published by the label, the Decca curve is an approximation of a bunch of European curves. I would not be surprised if Columbia and DG LPs have never been changed to the RIAA curve; ALL reissues (Classic records, Speakers Cornewr, etc, etc,) use the RIAA curve. The problem seems to apply only to pressings issued by the label itself.
I am more than convinced that most if not all my Columbias (Dylan, Weather Report, Chick Correa, Leonard Cohen, and on and on) sound harsh and overly bright when played using the RIAA curve and wonderfully musical when you switch to the Columbia curve.
Most vinyl loving audiophiles would gladly pay significant bucks to achieve the improvement involved. The impact on the music is not subtle.
I repeat my somewhat provocative comment, no phono section shopuld be considered "audiophile grade" if it doesn't offer variable EQ curves.

-------------------------------------------

Jag försöker specifiera en frågeställning men det blir nog flera.

Saken är den att jag instämmer med Atul.

Har lyssnat på mina samtida pressningar på Columbia, mono såväl som stereo, 60 tals pressningar med bla Dylan, Simon and Garfunkel, Byrds mfl men även 70-talare med sådana som Paul Simon och Springsteen mfl mfl och även här stämmer Atuls påstående.
Det gäller även Decca, ta tex Stones plattor som vinner stort på Decca eq men även Philips.
Scott Walker såväl som Dusty Springfield, som några exempel, alla vinner på det.

-Så vad är sanning och vad är fiction?

Är det så att Columbia med sina syskon eller för den delen Decca med sina syskon påstod sig ha gått över till den gemensamma RIIA-standarden men höll fast vid en egen RIIA kurva?

Ifi gör gällande att användning av RIAA enligt given standard är applicerbar först på 80-talspressningar och framåt.
Min erfarenhet tills vidare är att jag är benägen att hålla med till fullo.

Då skulle tesen vara att:
-I så fall vet dessa tillverkare något som andra inte vet eller vill kännas vid.

Här är en sida om Columbia. Vilka slutsatser kan man dra av texten?

http://ronpenndorf.com/labelography2.html

Så därför:

-Skall en riktigt väl konstruerad grammofonförstärkare ha dessa korrektionsmöjligheter inklusive RIAA standard?

Detta under förutsättning att den i övrigt är en optimerad design.

Nu vänder jag mig till den samlade kunskapen på Faktiskt.

-Vad vet ni i detta ämne?

Finns det substans i detta?
Senast redigerad av Jansson 2013-08-29 22:45, redigerad totalt 2 gånger.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-29 22:43

Väl efterforskat!
Oavsett hur välanvänt de alternativa kurvorna var, så känns det som något man vill ha bara utifall att just den skivan man vill spela råkar ha använt annan än standard RIAA.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-08-29 22:57

Alexi skrev:Väl efterforskat!
Oavsett hur välanvänt de alternativa kurvorna var, så känns det som något man vill ha bara utifall att just den skivan man vill spela råkar ha använt annan än standard RIAA.

Ett inlägg i samma tråd Absolute sound:

Cemil Gandur -- Thu, 03/05/2009 - 17:53

Try some of your older vinyl with the "right" EQ; you will be surprised.
Just for the sake of argument (because I do not know what the 'truth' is), couldn't it be that the RIAA curves are correct (as per MF's post) and that your using different curves is just EQing the record differently to sound more pleasant ? That would bring it back to tuning the sound to fit your particular preferences as opposed to reproducing accurately what's on the record. I am not passing any judgement here, and there are tons of lousy sounding records (or CDs) out there, but if accurate reproduction is the aim, then I would very much hesitate in blaming all the ills (including His Bobness' raspy nasal voice) on wrong RIAA curves. EQ away (RIAA or otherwise) if that makes you enjoy the music more, but as far as I concerned, this shouldn't be mixed up with more accurate reproduction with what's in the grooves or the silver disc.

Det är bara det att jag upplever det som en konstant.
Inte variabel från artist till artist eller för den delen inspelning till annan inspelning på samma skivbolag.
Hittils har tex alla Columbiapressningar jag äger vunnit på att följa den "Columbia Curve" som finns valbar.

Jag menar att det är en mera sann återgivning med det tillvalet än med standardiserade RIAA kurvan.

Kom gärna med mer tankar här Alexi.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-29 23:03

Jag kan bara säga att jag funderat mycket på detta också och frågat runt bland de experter jag känner, men inte kommit till någon annan slutsats än att jag liksom du föredrar de alternativa kurvorna subjektivt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-08-29 23:11

Alexi.

Tack för svar.

I samma tråd anför discman:

discman -- Wed, 03/04/2009 - 10:02

Is it possible that RIAA eq was applied as part of the cutting process, per standards as described above, but that what we hear as bright or bass shy discs is due to EQ elsewhere in the chain? It isn't hard for me to imagine that producers and mastering engineers had to listen through specific speakers and electronics. It isn't hard for me to imagine that current speakers and electronics have a different frequency response and power response that what was in use in 1960 or 1970. Thus there could be not only the random tastes of specific engineers, but also consistent differences from label to label or mastering lab to mastering lab. Those EQ differences would be driven by the large errors of the playback system used for the process, which engineers have to work around.

Då skulle Columbia eller Decca ha ett särskilt " in house" ljud pga samma utrustning samtliga studior.
Men skulle då Philips som också vinner på Decca curve ha samma utrustning om det är orsaken?

På vilka grunder och med vilka specar designar vissa tillverkare dessa alternativa RIAA kurvor?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-29 23:25

Bara en not i marginalen:
Det är bara RIAA's kurva som kan kallas RIAA:s kurva. De alternativa korrektionskurvorna kan inte kallas RIAA:kurvor överhuvudtaget, om det inte är RIAA som tagit fram dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-08-29 23:32

paa skrev:Bara en not i marginalen:
Det är bara RIAA's kurva som kan kallas RIAA:s kurva. De alternativa korrektionskurvorna kan inte kallas RIAA:kurvor överhuvudtaget, om det inte är RIAA som tagit fram dom.

Jajamensann.

Det faktum gör mig ännu mer förvirrad när man ser kontexten av resonemangen.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-08-30 00:28

Jag fortsätter med detta påstående från Abbingdon Music Research

http://www.amr-audio.co.uk/html/ph_features.html

Contrary to common perception, the introduction of the RIAA Equalisation in 1954 did not result in all LP’s being cut using this standardised Equalisation Curve. Even as late as the 1980’s, several significant record labels (including USA ones) continued to use equalisation curves that differed from the RIAA suggestion. In addition, many original “all time classic” issues precede the widespread adoption of the RIAA Equalisation standard and so, require a particular equalisation curve.

Användarvisningsbild
lennartj

Vanlig bas- och diskantkontroll räcker långt

Inläggav lennartj » 2013-08-30 01:08

Jag håller benhårt på att ett analogt försteg SKA ha tonkontroller för hyfsat korrekt återgivning av musikaliskt värdefulla inspelningar från olika media från ett tidsspann på cirka 100 år.
Enligt min mening räcker vanliga tonkontroller långt.
Det är inte meningsfullt att försöka pilla med differenser på bråkdelar av dB mellan olika publicerade kurvor. Före 1970-talet hade inspelningsledet ändå inte sådan precision i praktiken.
Flitigt kalibrerad inre referens t.ex. via abonnemang på konserthuset och allmänt gott omdöme tror jag är bästa förutsättningen för hyfsat verklighetstrogen återgivning av äldre skivinspelningar, samt utrustning med lite att "krana" på förstås.

Då jag blivit 55+ hade mitt förra försteg (Tandberg 3002) som jag haft i 25 år dragit på sig så många ålderskrämpor att det var pensionsmässigt. Under 5 år hade jag finkammat förstegsmarknaden och slog till på det billigaste som uppfyllde eller överträffade min digra kravlista på alla punkter.

Bild

Till vänster mitt rörbestyckade helanaloga C2300, till höger ett lånat transistoriserat C50 med inbyggd USB-DAC.
Undvik C50!
DACen var bra då, men blir snart föråldrad och analogdelen har klart sämre upplösning än C2300.
Jag tror inte det är bra för andrahandsvärdet, när DACen blivit föråldrad befarar jag stort prisras på hela apparaten som inte dabbar en helanalog.

Tanken är att mitt McIntosh C2300 ska vara mitt sista analoga försteg och vara navet för mina analoga källor.
Tonkontrollerna justerar jag bekvämt från lyssningsplatsen efter behov och smak med fjärrkontrollen.
Jag kan tlll och med justera belastningsimpedanserna på MC- och MM-ingångarna från fjärren under pågående spelning.
När jag väljer MM-ingången blir försteget monokopplat och tonkontrollerna ställs att emulera anti-RIAA som startpunkt som passar hyfsat till de senast producerade 78-varvarna (som exempel på konfigureringsmöjligheterna).

Jag funderar ändå på att komplettera med detta anti-RIAA för att optimera min 78-varvsavspelning

Bild
http://www.esotericsound.com/elect.htm#Top
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-08-30 22:00

Tack Lennart för ditt inlägg.

Jag har inte ett försteg på den nivå som du har, som vi båda vet.
Men ett C2300 kommer jag allvarligt att överväga med tiden.

Jag kan inte bedöma hur väl tonkontroller kan kompensera för en avvikelse från RIAA standard då jag inte haft möjlighet att testa.

Om vi går till extremer när det åtminstone gäller priset finns detta grammofonsteg som recenseras här:

http://www.hifiplus.com/articles/zanden ... age-hi-fi/

Jag citerar recensenten:

It all revolves around those EQ curves and whether (or not) you can use them to their best advantage. Their raison d’etre is to offer optimum replay conditions on a record-by-record basis, the very antithesis of a fit and forget one size fits all solution. But that starts from the assumption that different records demand different settings – and that as a listener, you are going to take the time and trouble to adjust the phono stage accordingly.

Isn’t this all a bit eclectic and extreme – the sort of thing that only an obsessive collector of rare records would bother about? Actually, it impacts upon an astonishing range of music and recordings. How about early US pressings of Kind Of Blue (1959), or Dylan’s Highway 61 Revisited (1965) or Blonde On Blonde (1966)? You don’t get much more mainstream than that – and you really haven’t heard these records until you replay them with a Columbia EQ curve. How about the famous Zubin Mehta Planets on Decca (1973)? Perhaps best of all, what about Karajan’s 1963 Beethoven cycle, surely a cornerstone of any classical record collection? What makes this whole issue even more interesting is the existence of modern, audiophile re-pressings of many of these recordings. I’ve lost count of how many 180g, 200g, single-sided, non-groove-guard or ‘special vinyl’ versions of Kind Of Blue exist. And that’s before you start including the speed-corrected editions. All of those will be RIAA. Compare them to an original pressing, using the RIAA curve and the audiophile versions stand up pretty well. But as soon as you switch the original to the Columbia curve the improvement is dramatic, the immediacy and sense of purpose, the clarity and transparency that comes from first pressings elevate the performance to a whole new level.

Men framför allt detta:

Sidebar: The Great Rock and Roll (and Jazz, and Classical) Swindle

The mechanics of record replay demand that bass and treble signals are both rolled off when cutting discs, those roll-offs reversed on replay. In 1956, the recording industry agreed to adopt the RIAA equalisation curve as a de facto standard – at least in theory. Unfortunately, common sense, human nature and the all too audible evidence tell us that record companies continued to use existing equipment and their own EQ curves, making non-RIAA discs long after 1956. In some cases, that practice continued right up to the advent of CD and the demise of large-scale record production.

Decca and EMI continued to use their proprietary curves well into the 1970s, while DGG seem to have never adopted the RIAA standard. Examples of post ’56 non-RIAA pressings from other sources such as Columbia, Atlantic and Impulse abound, covering every genre from rock and pop through jazz and classical. And just to really confuse things, occasionally even the serial dissenters produced an RIAA compliant pressing.

But do you need to worry about replay EQ? If you solely listen to 180g audiophile or current pressings, the answer is no. Everything produced these days is RIAA compliant – the standard that’s built into every non- switchable phono stage. But, if you have an extensive collection of 60’s and 70’s pressings, if you buy secondhand records and especially if you are a collector of older, first pressings, then the answer is definitely
yes. RCA pressings were always RIAA, but those pricy Decca SXL wide-bands you’ve shelled out for, all the collectable EMI classical discs, a lot of jazz (especially the preferred mono pressings) and a surprising amount of pop music will only sound at its best if you’ve got a switchable EQ facility. Oh – and it’s essential to make just about anything from DGG even remotely listenable.

The good news is that the adjustment itself is child’s play. The Zanden offers a simply five-position rotary switch and a separate switch for absolute phase. The manual contains a crib sheet for guidance, but ‘suck it and see’ works too. The differences are far from subtle, with the correct EQ delivering not just a sense
of tonal rightness, but a rhythmic poise and sense of performance and drama that’s unmistakable. In fact,
it’s remarkable just how quickly you come to recognize correct (and incorrect) replay EQ. If you are serious about getting the best out of older records, a phono stage with switchable EQ curves is essential. Like everything else, the simpler the process, the more you’ll use it – and musically, the results speak for themselves.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-08-30 23:12

Jag slänger in en brandfackla: kan de upplevda skillnaderna beror på dåtidens ganska dramatiska skillnader i signalväg och processning före pressning? Många gamla CBS-skivor låter risigt och det finns anledning att misstänka att de är gjorda från sena bandkopior med brus, distorsion och tonkurveavvikelser som följd. Inspelningarna var i många fall knappast audiofila och lyssningen var inte optimal. Capitol filtrerade ibland ganska rejält i båda ändarna av det hörbara frekvensområdet. Klart som tusan att dessa vinylplattor blir piggare av lite tonkurvejustering. Omvänt känns det naturligt att tidiga pressningar från originallandet låter så bra som tekniken tillät.

Jag är själv nyfiken på sakernas tillstånd. Om det fanns särskilda Columbia- eller Decca-kurvor borde någon rimligtvis kunna redogöra för dem - och åtminstone för någon enda platta som producerats med dem. Det är trots allt bara femtio år sedan och ett helt gäng studiotekniker har intervjuats sedan dess.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-30 23:21

PekkaJohansson skrev:
Jag är själv nyfiken på sakernas tillstånd. Om det fanns särskilda Columbia- eller Decca-kurvor borde någon rimligtvis kunna redogöra för dem - och åtminstone för någon enda platta som producerats med dem. Det är trots allt bara femtio år sedan och ett helt gäng studiotekniker har intervjuats sedan dess.

Kanske bättre att fråga de som graverade lacken . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-08-30 23:31

Michael Fremer brydde sig inte. Inte jag heller. En bra phonokabel är nog viktigare.
Senast redigerad av Objektivisten 2013-08-30 23:51, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-08-30 23:44

PekkaJohansson skrev:Jag slänger in en brandfackla: kan de upplevda skillnaderna beror på dåtidens ganska dramatiska skillnader i signalväg och processning före pressning? Många gamla CBS-skivor låter risigt och det finns anledning att misstänka att de är gjorda från sena bandkopior med brus, distorsion och tonkurveavvikelser som följd. Inspelningarna var i många fall knappast audiofila och lyssningen var inte optimal. Capitol filtrerade ibland ganska rejält i båda ändarna av det hörbara frekvensområdet. Klart som tusan att dessa vinylplattor blir piggare av lite tonkurvejustering. Omvänt känns det naturligt att tidiga pressningar från originallandet låter så bra som tekniken tillät.

Med vänlig hälsning

Pekka

Pekka.

Jag tar in vad du skriver.
Ber om att få återkomma. Ska smälta denna brandfackla.

Som du ser av mitt resonemang tar jag inte ställning.

Jag vill bara veta validiteten i dessa påståenden.

För om detta är ett faktum bör varje väldesignat phonosteg ha denna applikation som standard.

:)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-08-30 23:47

Laila skrev:
PekkaJohansson skrev:

Kanske bättre att fråga de som graverade lacken . . . typ.

Abbingdon kanske har gjort just så ?

After years of extensive in-house development and close collaboration with recording engineers and archivists from the BBC, the British Library Sound Archive, the Institut fur Rundfunktechnik GmbH and Sveriges Radio AB, the result is the AMR Reference Class PH-77 Phono Equaliser.

http://www.amr-audio.co.uk/html/ph_individual.html

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-08-30 23:52

Objektivisten skrev:Michael Fremer brydde sig inte. Inte jag heller.

Med all respekt O. ( du vet hur mycket jag gillar dig)

Fremer ger jag inte mycket för.
Tomte.

Efter att ha sett honom i realtid valhänt försöka ställa in en pick up på en mässa här i Stockholm trots att han hade en DR feikert pro traktor till hands......jo tjena....

Eller hans "test och utvärdering" av Lyra Delos ( finns på nätet) där han lastar pickisen felaktigt.....

Jag kunde inte bry mig mindre än obefintligt om vad Fremer tycker och säger.

Ledsen men så är det.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-08-30 23:55

Håller med Jansson, Fremer är en nolla.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-08-31 00:07

Objektivisten skrev:Håller med Jansson, Fremer är en nolla.

Jo.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-31 00:09

Objektivisten skrev:Håller med Jansson, Fremer är en nolla.

Nolla kan du vara själv* . . . typ.

* Den som nämnde han klämde . . . (Gammalt värmländskt ordstäv). :lol:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-31 00:14

Jansson, känner behov av utvärderingskväll/dag vid tillfälle . . . typ. :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-08-31 00:26

Laila skrev:Jansson, känner behov av utvärderingskväll/dag vid tillfälle . . . typ. :)

Det där var en väldigt bra ide´Laila.

Kundente sagt det bättre själver.

Jag ser gärna att du är me´. . . typ.

Vi tar en kväll.

Kan bli en SULare kanske?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-31 00:34

vafförinte . . . typ ? :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-08-31 00:41

Nä prexis. . .typ

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-08-31 00:45

Jag är på...

.... så klart.

Men du vet ju att jag hjälper dig med vad helst du vill, Jansson.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-08-31 06:05

PekkaJohansson skrev:Jag slänger in en brandfackla: kan de upplevda skillnaderna beror på dåtidens ganska dramatiska skillnader i signalväg och processning före pressning?....Klart som tusan att dessa vinylplattor blir piggare av lite tonkurvejustering.

Håller med här att det troligen handlar mer om att piffa till återgivningen med bas & diskant än att försöka vara "puristisk" och använda samma kurva som dom gjorde vid pressningen.

Förstår heller inte alls varför någon skulle använda en kurva som avviker från RIAA. Dåtidens svar på överambitiösa och klåfingriga mastringstekniker som inte fattar en jobbeskrivning kanske..? :wink:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-08-31 11:14

Jag har sedan mycket länge en mono förförstärkare från 50-talet. Den är tillverkad av QUAD och har ett antal knappar som man kan trycka in i olika kombinationer. Man får lätt fram alla gamla korrektioner för de olika skivbolag. Jag använder nu inte den längre eftersom man får det att låta mycket bättre om man använder ett analogt parametrisktfilter. Jag har ett från BSS (Varicurve FCS 926) som har fem olika band i stereo eller tio i mono. Varje band har variabelt Q-värde. Den här typen av filter skulle mycket väl kunna användas vid gravering av skivor.

Användarvisningsbild
lennartj

Proprius och Caprice

Inläggav lennartj » 2013-08-31 18:35

Har ni alldeles glömt 1960-1970-talens utgivningar från Proprius och Caprice?
För att optimera signal/brusförhållandet var de ofta höjda i diskanten med 3-5 dB och det var tydligt var angivet på skivomslagen hur mycket man skulle vrida ner diskantkontrollen.
Jag har alltid undrat vid vilken frekvens denna sänkning borde inträffa relativt nivån i bas och mellanregister, men jag gissar på 10 kHz.

Om 5 dB, 3 dB eller ingen diskanthöjning skulle användas bestämdes naturligtvis av respektive skivutgåvas frekvensspektrum, alltså om det fanns marginaler att utnyttja eller ej.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2013-08-31 19:31

10KHz är en bra gissning eftersom de flesta EQ i ett ljudbord hade sitt frekvensmax vid 10KHz. Sedan var det ju det där att banspelaren som musiken var inspelad på var ombyggd med en annan tidskonstant. Det gjorde att man blev tvungen att gravera lacket med samma maskin. Graveringen måste göras manuellt eftersom man nu inte kunde använda något förlyssningshuvud till att styra spårbredden och graverdosan.

Användarvisningsbild
Kaha

Re: Proprius och Caprice

Inläggav Kaha » 2013-09-01 03:19

lennartj skrev:Har ni alldeles glömt 1960-1970-talens utgivningar från Proprius och Caprice?
För att optimera signal/brusförhållandet var de ofta höjda i diskanten med 3-5 dB och det var tydligt var angivet på skivomslagen hur mycket man skulle vrida ner diskantkontrollen.
Jag har alltid undrat vid vilken frekvens denna sänkning borde inträffa relativt nivån i bas och mellanregister, men jag gissar på 10 kHz.

Om 5 dB, 3 dB eller ingen diskanthöjning skulle användas bestämdes naturligtvis av respektive skivutgåvas frekvensspektrum, alltså om det fanns marginaler att utnyttja eller ej.

10K låter väldigt högt. Mitt (70-tals) Luxman försteg har valbara frekvenser för tonkontrollerna. För diskanten är frekvenserna 1.5K, 3K och 6K.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Proprius och Caprice

Inläggav lennartj » 2013-09-01 10:54

Kaha skrev:
lennartj skrev:Har ni alldeles glömt 1960-1970-talens utgivningar från Proprius och Caprice?

10K låter väldigt högt. Mitt (70-tals) Luxman försteg har valbara frekvenser för tonkontrollerna. För diskanten är frekvenserna 1.5K, 3K och 6K.

Jag tror vi talar om olika saker.
I ett datablad för Luxman 507 (integrerad ) som verkar ha liknande faciliteter finns diagram över tonkontrollernas verkan.
De angivna frekvenserna verkar vara ingreppspunkterna där tonkontrollerna har 3 dB påverkan i max-/min-läge.

Bild

På 507 är påverkan vid 10 kHz +/- 13 dB i 1,5 kHz-läget vid max och min, men i 6 kHz-läget är påverkan vid 10 kHz bara +/- 5 dB mellan maxlägena och jag misstänker att verkan är knappt hörbar vid ett eller två steg enligt nedan.

Exempel från Proprius 7742 "Fåglarna och källorna" med Bengt Berg i Vånga kyrka:

Bild

Jag tror att en vridning från kl. 12 till kl. 11 motsvarar ett steg och att 1,5 kHz-läget på ditt Luxman-försteg är det som är närmast jämförbart med traditionella bas- och diskantkontroller utan extra finesser.
Många (för-)förstärkare utan valbara ingreppspunkter hade stegade tonkontroller med ca 2-3 dB påverkan per steg vid 10 kHz.

För den som vill grotta ner sig i tonkontrollsträsket kan den här länken vara kul även om den främst är tänkt för gitarrförstärkare http://www.duncanamps.com/tsc/

Nästa

Återgå till Generellt om hifi