Thule Spirit

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janixa

Thule Spirit

Inläggav janixa » 2013-08-30 16:14

Någon som har erfarenhet av Thule Spirit den har ett delbart för-slutsteg är dom bra varför sig eller hur är det.
Det är väl ett danskt bygge har jag för mig som numera är nedlagt.
Jag har blivit erbjuden att köpa en sådan för 2500:- är det ett bra pris?

Är ganska sugen på den faktiskt 8)

Janixa

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-30 20:17

åhh thule!!! dom gamla med ljusa tryckknappar var så otroligt fina, jag önskar köpa ett sådant!!

men dom ska tydligen vara rejält ljusa i klangen har jag läst, nästan kyliga och hårda
Bikinitider

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-08-31 18:45

Är det en ia 60/100?

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2013-08-31 20:37

Det är en IA-100.

janixa

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-08-31 21:19

2500kr fullt funktions duglig är enl mig ialf billigt...det är en väldigt bra förstärkare och redigt snygg sådan.

Jag personligen skulle ialf inte tveka en sekund om effekten räcker så att säga.

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2013-08-31 21:59

Är det inte dessa som haft grava problem med kondensatorerna? Har fått intrycket av att de faktiskt är svåra att hitta begagnade och fungerande?
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2013-08-31 22:53

Jag hade deras slutsteg, PA250B, det var rätt brusigt, i varje fall i 5-kanalsläget. Med lättdrivna högtalare hördes det brus, det var enligt servicekillen inom specen, pga lokal motkoppling blev det så. När den drev två kanaler så bryggades kanalerna, då blev den tyst. Nu är den död sedan många år, strulade och var svår att leta fel på, mycket ytmonterade komponenter. Jag är inte helt övertygad om Thule tyvärr.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2013-08-31 23:07

Det känner jag inte till faktiskt att kondesatorerna skulle vara ett problem,nu är det ju inte 5-kanalsteget som jag tänker köpa möjligt att det brusar,jag har lyckats hitta ett test på föregångaren den som var utan fjärrkontroll i Hi-Fi och musik och där fick den mycket bra kritik om det nu är tillförlitligt.

janixa

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-09-01 00:38

Jag fick byta kondingarna på min IA100, dom var helt kassa. Lödstiften lossande från kondingarna, såg ut som ett batteri som hade läckt.. Sedan satta jag på kylflänsar på stabbarna, blev väldig varma utan.
Efter det så har den gått utan problem o varit väldigt nöjd med den, har ersatts av en SAT Amplefix.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2013-09-01 12:13

Ja där ser man kondingarna läcker tydligen,jag var och lyssnade på den lördag kväll och den lät mycket bra då,hur märker man om kondingarna läckt utan att ta isär den?

janixa :?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-01 13:20

Ändarna på dem växer - då är det hög tid att byta.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2013-09-01 20:17

En imponerande slutsats Magnus jag trodde inte du var så smart :wink:

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2013-09-03 09:35

På mina kondingar syntes det inget att dom var dåliga, mätte bra vid första mätning men när den startades upp så slog inte relät till o det var mycket rippel på spänningen. När jag lödde loss dom så lossnade lödstiften o då såg man att det hade läckt..
Det är 85 grader kondingar o om stärkaren har stått utan bra ventilation så kommer dom att graderas snabbare..

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2013-09-03 10:46

Ok Imac,tack för tipset,jag har köpt Thulen nu till reduserat pris,
den låter mycket bra och allt funkar som det skall men jag skall naturligvis öppna den och kolla hur kondingarna ser ut.

janixa :)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-09-03 13:20

" Det andra förekommande problemet är att kondensatorerna (”batterierna” som hjälper till när det tillfälligt behövs mer kraft till förstärkaren.) börjar läcka. Detta är ett sällsynt problem och uppstår vid rumstempererad förvaring efter 30 års ålder (annan förvaring kan minska livslängden.). Vi har noterat detta problem i under 1% av förstärkare som är 30 år eller äldre. Har kondensatorerna gått sönder går det också mycket bra att sätta dit nya, vilket är mycket billigare än att köpa en ny förstärkare."

Så står det på rehifis sida..och stämmer det, vilket det säkert gör, verkar inte kondensatorer i förstärkare vara något att bekymra sig över. Det kan säkert hända men jag gissar att samma procent av förstärkare går sönder av att man råkar hälla en pilsner i den (been there, done that..) så att ha det som en faktor i köpbeslutet är nog att vara överdrivet försiktig.

Grattis till köpet! Snygga bestar, de där..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-09-03 20:19

BPM skrev:" Det andra förekommande problemet är att kondensatorerna (”batterierna” som hjälper till när det tillfälligt behövs mer kraft till förstärkaren.) börjar läcka. Detta är ett sällsynt problem och uppstår vid rumstempererad förvaring efter 30 års ålder (annan förvaring kan minska livslängden.). Vi har noterat detta problem i under 1% av förstärkare som är 30 år eller äldre. Har kondensatorerna gått sönder går det också mycket bra att sätta dit nya, vilket är mycket billigare än att köpa en ny förstärkare."

Så står det på rehifis sida..och stämmer det, vilket det säkert gör, verkar inte kondensatorer i förstärkare vara något att bekymra sig över. Det kan säkert hända men jag gissar att samma procent av förstärkare går sönder av att man råkar hälla en pilsner i den (been there, done that..) så att ha det som en faktor i köpbeslutet är nog att vara överdrivet försiktig.

Grattis till köpet! Snygga bestar, de där..

Hej.

Det där är gammal information som kommer ifrån den tidigare ägaren till Rehifi. Tyvärr finns det sådan info kvar på vår hemsida som vi ännu inte hunnit gå igenom och redigera.

Livslängden på en elektrolytkondensator är väldigt olika beroende på tillverkare/modell, temperatur, var den används, hur den används.

Jag känner till fall där hifi har gått sönder beroende på dåliga kondensatorer efter enbart ett par år.

Vad gäller Thule så vet jag att det funnits vissa kvalitets problem men framförallt har det förvärrats av att tillverkaren gick i konkurs samt att det stöttes på problem när allting skulle anpassas till ROHS, man fick helt enkelt inte längre tillverka/sälja en del av reservdelarna längre då dom inte uppfyllde kraven.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2013-09-04 19:37

Jag köpte tidigare i år en Thule IA150B på vinst och förlust, just detta ex. hade precis varit inne på service och genomgång via Hifi-klubben här i Göteborg.

Enligt uppgift på säljaren så är detta vanligt på Thule, att behöva byta kondensatorer, och att det var vanliga än genomsnittet.

Ljudmässgt tycker jag den lät lite mörk och inte så detaljerad.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2013-09-11 23:43

Ja hur som helst så har det tydligen varit ett ganska vanligt problem med byte av kondingar på Thule-förstärkare,min låter mycket bra, detajerat med fin bredd och djup bra kontroll på basen.

Jag kommer naturligtvis att kolla upp kondingarna på mitt exemplar.
Tack för era åsikter om Thule.

janixa

Återgå till Köpråd