Moderator: Redaktörer
chrisss skrev:Med en djup horndiskant blir det tvärtom.
Svante skrev:Ja mycket av problematiken i den här tråden ligger i att förstå frågan. Att använda ordet distorsion för linjära fenomen som faspåverkan tror jag rör till det väldigt mycket. Med den definitionen skulle tex ett RIAA-steg eller en tonkontroll ha massor med distorsion.
Svante skrev:Så vad betyder fasdistorsion? Ett utförligt svar på den frågan kommer att besvara vilka filter som har den. Svaret står som sagt redan i tråden, det är bara frågan som behöver klargöras.
JM skrev:Mina filterkunskaper är mycket begränsade. På 1970-talet när jag byggde mina första aktiva Linkwitz-Riley filter var jag av uppfattningen att faslinjära filter är distorsionsfria filter.
Är det fortfarande så?
JM skrev:Specifikt vad för filter skall jag ha vid aktiv delning vid 800 0 4000?
JM skrev:Räcker det att använda min mini-DSP för att undvika fasdistorsion mellan 800 - 4000 hz.
JM
chrisss skrev:I princip så har svaren getts i tråden (i fas innebär inte automatisk i synk i tidsdomän) men jag tycker frågan är luddig.
Vad är fasdistortion?
chrisss skrev:JM skrev:Svante skrev:Ja mycket av problematiken i den här tråden ligger i att förstå frågan. Att använda ordet distorsion för linjära fenomen som faspåverkan tror jag rör till det väldigt mycket. Med den definitionen skulle tex ett RIAA-steg eller en tonkontroll ha massor med distorsion.
Så vad betyder fasdistorsion? Ett utförligt svar på den frågan kommer att besvara vilka filter som har den. Svaret står som sagt redan i tråden, det är bara frågan som behöver klargöras.
Jag vidhåller att jag inte fått ett svar jag förstår. Sannolikt pga bristfälliga kunskaper.
Om jag ändrar frågan till hur fixar ett aktivt filter 800 - 4000 där det inte går höra ngn förvrängning? Duger min mini - DSP?
JM
Ämnet är för komplicerat för att besvaras med ja/nej.
Om vi antar att du menar att om du i mini-DPSn väljer HP& LP 4th LR@2000Hz är svaret nej.
Se IÖs svar.
Resultatet är summan av elektriska överföringfunktionen och elementens egen frekvensgång inkl. avrullningar.
Sen har vi frågan om ett fashomogent filter som LR duger trots att det inte är i synk tidmässigt.
Om vi utgår från att ett perfekt LP/HP LR-filter inte är hörbart är det möjligt att få till det men det kräver mätningar/kontroll av resultatet. Simulering underlättar.
Summeringen är inte perfekt i tidsdomänen men felen anses av de flesta
inte vara hörbart.
T.ex anser SL detta.
JK håller inte med.
IÖ säger att det är hörbart med vissa signaler.
Om du mäter elementens frekvensgång och importerar till LspCad Pro
kan du simulera aktiva filter och hitta kombinationer av filterblock,
Q & Frekvens som tillsammans med uppmätt frekvensgången ger 4th LR flanker.
Jag tror att det finns sätt att simulera fram filterkoefficenter för digitala filter också.
OBS att resultatet endast är giltigt i den punkten du mätte och baserade simuleringen på.
Nästa krav är att dina element är rätt placerade i djupledd relativt varandra.
"Ger passiva filter mer fasdistorsion?" Nej.
paa skrev:Även om det nu är hörbart, låter det illa om ett fjärde ordningens LR-filter?
Knappast skulle jag våga drista mig säga.
Vad är alternativen då, låter dom bättre och kan dom utföras utan andra biverkningar?
Är första ordningens MTM, som ju inte har någon fasdistorsion, lösningen på problemet, och alla levde lyckliga?
Eller B&O's filler driver? Varför ser man inga sådana nuförtiden?
Jocke skrev:Ja, det var länge sedan vi såg en filler driver...Såg ett par sådana där på loppis för några år sedan - tanken var väl inte så tokig i teorin men kan inte minnas att jag hört B&O låta så anmärkningsvärt... snarare tvärtom.^^
Men det här med D´Appolito var väl uttänkt till udda ordnings filter så det bör väl funka med 3:e ordningen...? Men man ser rätt ofta MTM med jämn ordnings filter...
Svante skrev:Jocke skrev:Svante skrev:Filterkonstruktion är inte som förstärkarkonstruktion, där man ju vill ha en ren överföring av en signal. Filtret ska i stället samverka med elementen och då måste det ge signalpåverkan.
...du KAN förstås välja ett kokboksfilter till din miniDSP och det kommer att ge något som spelar. Men då har du förlorat en möjlighet att göra högtalarsystemet bra och det låter ju som att du vill att det ska bli bra.
Vad säger du Svante om att skilja på delningsfilter och tonkurvepåverkan och alltså dela med "skolboksfilter" och justera in tonkurvan med en EQ? Skulle det vara någon skillnad mot att EQ:a i filtret?
Nej det blir inte samma sak. En eq kan inte ta bort ett olyckligt spridningsmönster som uppstår av en fasskillnad mellan elementen.
IngOehman skrev:
Att fasdistorsion sen har så låg hörbarhet är i gengäld kanske förmildrande?
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Har du en liten länk som styrker påståendet?
JM skrev:Märkligt skön känsla att vara förpassad till okunskapens svarta hål.
Filter förefaller vara inte helt lätt. Tydligen är det inte bara att gå in på HIFI-kit köpa en påse med komponenter.
Kan det var värt att lägga ner lite tid för få viss intuitiv förståelse o kunskap för förstå filtertekniken? Om så hur?
Som tur är för mig så finns det alternativa världar. Min värld är den neurovetenskapliga o perceptionspsykologiska världen sedan 40 år. I denna värld finns intressanta fynd där de likt mig slarvigt beskriver fynd där upplevd fasskillnad ger hörbart sämre ljud samt att det finns indikationer på hjärnan inte överhuvudtaget kan registrera fasen över 4000 hz. Trögheten i basilarismembranet, synapserna och aktionspotentialerna ger mättnad o kompression mm.
JM
DQ-20 skrev:Martin skrev:Även om båda grenarna är faskompenserade så kommer det ju bli fasdistorsion (fast åt andra hållet) när de inte summerar perfekt. D.v.s. off axis. Förringningar tror jag man brukar kalla det.
Att ett filter kan förringa bör man inte föringa...
Ja, det är som både kyrkklockorna och telefonerna. Det ringer före det som ska hända.Almen skrev:DQ-20 skrev:Martin skrev:Även om båda grenarna är faskompenserade så kommer det ju bli fasdistorsion (fast åt andra hållet) när de inte summerar perfekt. D.v.s. off axis. Förringningar tror jag man brukar kalla det.
Ingen skrattade när jag drog den senast (2006) heller: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=253992#253992
Finns en annan fördel också att dela upp det i block och det är att man kan skilja mellan vad som ligger i signaldomänen och vad som ligger i den rumsliga domänen.IngOehman skrev:Men tittar man på filtret i sin helhet (med eq inkluderat) så kommer man att
finna att det inte alls ser ut som ett skolboksfilter. Men jag håller med Jocke
om att det finns stora pedagogiska fördelar med att dela upp allt man gör i
olika block och se på vart och ett för sig. Dela är en sak - eq:a en annan.
Martin skrev:Ja, det är som både kyrkklockorna och telefonerna. Det ringer före det som ska hända.Almen skrev:DQ-20 skrev:Martin skrev:Även om båda grenarna är faskompenserade så kommer det ju bli fasdistorsion (fast åt andra hållet) när de inte summerar perfekt. D.v.s. off axis. Förringningar tror jag man brukar kalla det.
Ingen skrattade när jag drog den senast (2006) heller: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=253992#253992
IngOehman skrev:JM skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Vad du menar med "påståendet" är lite oklart, jag påstår ju ingenting utan
ställer en försiktig fråga eller snarare framställer en undran - om den låga
hörbarheten kanske skall ses som en förmildrande omständighet.
Almen skrev:Att ett filter kan förringa bör man inte förringa...
IngOehman skrev:Man kan å andra sidan tänka sig att fasgången på reflekterade ljud som
studsat i lyssningsrummets väggar inte är lika viktiga som direktljudets
fasgång (om man nu alls tror att fasgången betyder något väsentligt).
Man kan till och med tänka sig att det är en fördel om der reflekterade
ljudet fasdistorderats en aning, så de inte konkurrerar med direktljudet
på samma vis. Fasdistorsion ökar varaktigheten av korta transienter och
minskar transienttoppar mer och mer ju större bandbredd de har.
Inte helt olika vad som händer när man låter en ljudvåg studsa i en diffus-
erande yta. Och det är ju en populär behandling av lyssningsrumsväggar...
Jag brukar resonera runt dessa beteenden som en sorts lite udda släkting
till spridningsegenskaperna. Att man har direktivitet å ena sidan, men att
man även har en skillnad i "transiens" som funktion av utstrålningsriktning.
Jag ser det inte som ett problem utan som en tillgång, i synnerhet i vissa
utstrålningsvinklar.
Vh, iö
DQ-20 skrev:Almen skrev:DQ-20 skrev:Att ett filter kan förringa bör man inte förringa...
Ja, det är förbanne mig som förgjort.
/DQ-20
JM skrev:IngOehman skrev:Man kan å andra sidan tänka sig att fasgången på reflekterade ljud som
studsat i lyssningsrummets väggar inte är lika viktiga som direktljudets
fasgång (om man nu alls tror att fasgången betyder något väsentligt).
Man kan till och med tänka sig att det är en fördel om der reflekterade
ljudet fasdistorderats en aning, så de inte konkurrerar med direktljudet
på samma vis. Fasdistorsion ökar varaktigheten av korta transienter och
minskar transienttoppar mer och mer ju större bandbredd de har.
Inte helt olika vad som händer när man låter en ljudvåg studsa i en diffus-
erande yta. Och det är ju en populär behandling av lyssningsrumsväggar...
Jag brukar resonera runt dessa beteenden som en sorts lite udda släkting
till spridningsegenskaperna. Att man har direktivitet å ena sidan, men att
man även har en skillnad i "transiens" som funktion av utstrålningsriktning.
Jag ser det inte som ett problem utan som en tillgång, i synnerhet i vissa
utstrålningsvinklar.
Vh, iö
Vilken kvot direktljud/reflektera ljud är optimalt i lyssningspositionen för inte störas av det fasvända reflekterade ljudet.
JM skrev:För mycket reflekterat-fasvänt ljud stör enligt men erfarenhet tydligheten i ljudet.
JM skrev:För lite relekterat ljud ger en torr o död perception.
JM skrev:Dvs här finns då en annan sorts fasdistortion med tydlig påverkan perceptionen.
JM
Svante skrev:IngOehman skrev:JM skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Vad du menar med "påståendet" är lite oklart, jag påstår ju ingenting utan
ställer en försiktig fråga eller snarare framställer en undran - om den låga
hörbarheten kanske skall ses som en förmildrande omständighet.
Vän av ordning måste påpeka att du visst påstår något; att fasdistorsion har låg hörbarhet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster