Akustik förbättringar på vägghängd högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

bootstrap

Akustik förbättringar på vägghängd högtalare.

Inläggav bootstrap » 2013-08-30 13:13

Många förespråkar absorbering bakom högtalaren och ha dem långt från väggen.

Men om man har vägghängda högtalare som Kef 2005.2, som jag, vad kan man då göra?

Själv har jag mina monterade väldigt högt, mycket nära taket.

Inte helt olikt som i denna bild som jag hitta med google
Bild

Min är också som i bilden med ena högtalaren monterad i ett hörn och den andra sidan mer mitt i rummet.

Jag har en galen idé om att testa att sätta en krage med isolering runt. Vet inte hur ohyggligt fult det skulle bli men hur funkar det? Är det någon idé att testa alls eller tänker jag galet?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-08-30 22:21

Är det surroundhögtalare eller typ fronthögtalare?

Tips utan att veta vilket! Byt högtalare så att du följer "normen" :P
Inga anknytningar

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-09-04 00:53

Wolfie skrev:Är det surroundhögtalare eller typ fronthögtalare?

Tips utan att veta vilket! Byt högtalare så att du följer "normen" :P

Nu är det ju inte min bild men mina frontar sitter precis som på bilden med centern i mitten. Mina surrounder är vinklade inåt och nedåt så själva elementet pekar på lyssnaren.

Ha. Tanken slår mig ibland men jag är rätt nöjd med Kef äggen som funkar utmärk för film och går att ha i ett vardagsrum.

Jag har däremot akustiska problem i min nya lägenhet som delvis har hjälp med några absorbenter men jag ska bygga några fler (några extra för att testa med och blir det över så ska jag ha några i sovrummet för det tror jag skulle bli alldeles great). Tänkte även ge mig på några skyliners diffusorer och testa en basfälla.

När jag ändå är igång med detta projekt så funderar jag naturligtvis om backsidan av min keff ägg är värt att absorbera (som med andra högtalare) eller om det är lönlöst...

Kan ju nämna i sammanhanget att jag kör med Carlsson 14.3 annars och akustiken är främst till för dessa men också äggen så länge det inte förstör för Carlsson högtalarna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-04 01:02

Vad tusan är Carlsson 14.3?

Och för övrigt tycker jag du skall låta allting vara som det är bara. Om du
redan tycker att det är ganska okej så tycker jag du skall ta fasta på det.

Även om du möjligen skulle kunna åstadkomma någon liten förbättring
genom att addera lite dämpning på något vis så är det så mycket som är
så fel att det blir rätt så bortkastat.

Bättre att satsa på riktigt och börja om från början om du verkligen vill
åstadkomma något som är bra. Börja då med rummet i sin helhet (inte
småfjuttande med dämpning nära högtalarna först) och fortsätt med val
av högtalare och ta inte minst deras placering på allvar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-09-04 01:30

IngOehman skrev:Vad tusan är Carlsson 14.3?

Och för övrigt tycker jag du skall låta allting vara som det är bara. Om du
redan tycker att det är ganska okej så tycker jag du skall ta fasta på det.

Även om du möjligen skulle kunna åstadkomma någon liten förbättring
genom att addera lite dämpning på något vis så är det så mycket som är
så fel att det blir rätt så bortkastat.

Bättre att satsa på riktigt och börja om från början om du verkligen vill
åstadkomma något som är bra. Börja då med rummet i sin helhet (inte
småfjuttande med dämpning nära högtalarna först) och fortsätt med val
av högtalare och ta inte minst deras placering på allvar.

Vh, iö

Slarvigt uttryck för den senaste uppgraderingen (som jag har fått för mig är den 3e sedan originalet men jag kanske fått för mig fel).

Bra då struntar jag i det :) Det hade ändå inte blivit snyggt.
I dagsläget är det inte aktuellt att byta högtalarna i hemmabion. Det jag kan däremot är att försöka ge mig på akustiska förbättringar.
Placeringen nära tak är en mix av en kompromiss med det estetiska och att få ett omslutande ljudfält. Jag har iof välljuds ambitioner för hembion men inga hifi ambitioner.
Däremot är jag något mer noggrann när det gäller mina Carlsson oa14.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-09-25 17:07

Ethan Winer om vägghängda högtalare.
http://youtu.be/ZSX14geMw-c?t=13m15s

Edit: Märk väl här att Ethan i detta fall förespråkar att ha högtalaren nära väggen för att nyttja basstödet. Det är dämpat bakom och högtalaren står så att, vad jag kan se i princip, nuddar absorbenten. Skillnaden mot mitt rum är att mina högtalare är väldigt högt upp.

Är det så att Ethan och Ingvar är oense om detta?

/Edit

Så här ser det ut.
Bild

Bild

Man ser fönster på ena kortsidan.

Jag ska ändå bygga några fler absorbenter för att och min tanke är att testa att sätta högtalarna på en distans av trä med en liten fyrkantig ring runt med isolering. Plus en vig fönstret funderar jag på att göra ett öra till och motverka den första reflexen där. Dom bakre tänkte jag inte göra detta på förutom att ge den bakre som är närmast fönstret ett öra också.

Absorbenterna på bilden kommer nog inte att sitta kvar där dom är om alls och det ska upp en skyline mellan (nästan) hela längden på dom bakre högtalarna, fast inte ända upp till taket så klart...

Som Ingvar skrev. Varför ändra om jag är nöjd. Jag är nöjd med hemmabion som den kompromiss det innebär att ha högtalarna så högt upp och äggens prestation, märk här att jag inte blandar ihop hembio med hifi. Min bio ska funkar i vardagsrummet och wow faktorn är viktigare än att det ska vara korrekt, bio ska vara kul.
Det jag inte är nöjd med är akustiken. Jämfört med min gamla lägenhet är det mycket sämre. Inte ens mina Carlsson låter riktigt bra, och jag har stora problem i basen.

Jag har idag bestämt mig för att bygga några fler absorbenter som är något tjockare än dom jag redan byggt (för att motverka fladder eko, dom gjorde mycket för hembioljudet vid mätning och ingen skillnad alls på carlsson högtalarna, nåväl kurvan ändrades men inte speciellt mycket(dippar och spikar flyttade bara lite) men eftersom jag fick bort en del fladder eko så blev det också mycket bättre naturligtvis). Jag ska också testa att absorbera lite mer på undre delen av rummet. Jag tänkte också testa några poly diffusorer för dom är billiga och en stor skyline bakom soffan. Samt hoppas att jag kan göra den ihåliga delen i soffansryggstöd till en basfälla.

Ps, detta är det enda vettiga jag har hittat om högtalare nära vägg.
Ethan Winer om vägghängda högtalare.
http://youtu.be/ZSX14geMw-c?t=13m15s
Varför är det så?

Återgå till Generellt om hifi