Ethan Winer om vägghängda högtalare.
http://youtu.be/ZSX14geMw-c?t=13m15s
Edit: Märk väl här att Ethan i detta fall förespråkar att ha högtalaren nära väggen för att nyttja basstödet. Det är dämpat bakom och högtalaren står så att, vad jag kan se i princip, nuddar absorbenten. Skillnaden mot mitt rum är att mina högtalare är väldigt högt upp.
Är det så att Ethan och Ingvar är oense om detta?
/Edit
Så här ser det ut.
Man ser fönster på ena kortsidan.
Jag ska ändå bygga några fler absorbenter för att och min tanke är att testa att sätta högtalarna på en distans av trä med en liten fyrkantig ring runt med isolering. Plus en vig fönstret funderar jag på att göra ett öra till och motverka den första reflexen där. Dom bakre tänkte jag inte göra detta på förutom att ge den bakre som är närmast fönstret ett öra också.
Absorbenterna på bilden kommer nog inte att sitta kvar där dom är om alls och det ska upp en skyline mellan (nästan) hela längden på dom bakre högtalarna, fast inte ända upp till taket så klart...
Som Ingvar skrev. Varför ändra om jag är nöjd. Jag är nöjd med hemmabion som den kompromiss det innebär att ha högtalarna så högt upp och äggens prestation, märk här att jag inte blandar ihop hembio med hifi. Min bio ska funkar i vardagsrummet och wow faktorn är viktigare än att det ska vara korrekt, bio ska vara kul.
Det jag inte är nöjd med är akustiken. Jämfört med min gamla lägenhet är det mycket sämre. Inte ens mina Carlsson låter riktigt bra, och jag har stora problem i basen.
Jag har idag bestämt mig för att bygga några fler absorbenter som är något tjockare än dom jag redan byggt (för att motverka fladder eko, dom gjorde mycket för hembioljudet vid mätning och ingen skillnad alls på carlsson högtalarna, nåväl kurvan ändrades men inte speciellt mycket(dippar och spikar flyttade bara lite) men eftersom jag fick bort en del fladder eko så blev det också mycket bättre naturligtvis). Jag ska också testa att absorbera lite mer på undre delen av rummet. Jag tänkte också testa några poly diffusorer för dom är billiga och en stor skyline bakom soffan. Samt hoppas att jag kan göra den ihåliga delen i soffansryggstöd till en basfälla.
Ps, detta är det enda vettiga jag har hittat om högtalare nära vägg.
Ethan Winer om vägghängda högtalare.
http://youtu.be/ZSX14geMw-c?t=13m15s
Varför är det så?