Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Naqref skrev:Man kan öka den till det dubbla om man önskar.
tct98 skrev:Jocke: Ja . Kopplingen från minus på 52 elementet till plus på baselementet. Kondingen ligger över plus och minus på elementet.
Vilken aktivitet ! Här ska testas men först ska jag åka till Nice över helgen och bara lata mej.
PappaBas skrev:Man får ju en utsläckning en bit upp i det låga mellanregistret. Det blir en ganska bred dipp där. Kan tänka mig att den extra basen "fyller i" lite där.
Jocke skrev:PappaBas skrev:Vilket avstånd har du från elementet till väggen bakom?
Första dippen kommer väl vid en våglängd på 4ggr det avståndet?
Avståndet för 1/4 våglängd skapar en reflex som kommer tillbaka i motfas.
PappaBas skrev:Jocke skrev:PappaBas skrev:Vilket avstånd har du från elementet till väggen bakom?
Första dippen kommer väl vid en våglängd på 4ggr det avståndet?
Avståndet för 1/4 våglängd skapar en reflex som kommer tillbaka i motfas.
Ja precis men du för ju fler dippar än den (och även peakar) vid multiplar av den kvartsvågsfrekvensen.
lennartj skrev:Avstånd från element till bakvägg på OA52 har inget enkelt svar.De står 5 mm från en virtuell bakvägg som är uppbyggd under och över en fönsterbräda ca 25 cm utanför fönsteväggen
celef skrev:roy allison konstruerade väl sina större högtalare så att mellanregistret hamnade högt upp från golv och basen nära golvet, delningsfrekvensen sattes väl runt 300hz, detta för att undvika dippen
att dela så lågt som 80hz lär ju inte undvika dippen
lennartj skrev:@Jocke:
Har du någon idé om hur man kan uppskatta avståndet till bakvägg för OA52, med alla sneda vinklar och och integrerad absorbent på repektive insida? Ska man mäta från centrum på baselementet....och sedan?
lennartj skrev:
Många tiotals ljudintresserade har varit på besök och blivit fötjusta i min ljudåtergivning. Två "guldöron" har dock, vid olika tillfällen, lyckats identifiera dippen på mindre än 5 minuter.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: PerStromgren, smile och 11 gäster