Waveguide till diskanten? *nu med många mätningar!*

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-11 13:46

Jag tycker de låter bra. Mina intryck sen tidigare kvarstår. Jag har fortfarande problem med att ljudbilden flackar en aning när man rör sig i sidled men det kan lika gärna bero på stereosystemets svagheter eller reflexer från sidoväggar mm. Det är iaf bättre nu än innan modifieringen.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-10-11 18:36

Martin
Hur byggde du upp waveguiden, metod? material?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-11 19:43

skrutten skrev:Martin
Hur byggde du upp waveguiden, metod? material?

Jaså, du vill ha en labbrapport? :) Jag kan försöka.

Kortfattat: Det jag gjorde var att limma en dubbel ring* av 6mm MDF bakom diskantens ursprungliga håltagning i baffeln (som är 25mm tjock) och sedan tälja ut waveguidens grundform med kniv varefter jag spacklat, slipat om vartannat.

*Ringen består av en större skiva med ett litet hål i och en mindre skiva (med samma storlek som diskantens håltagning) med ett lite större hål i som är hoplimmade så att de bildade trappsteg av ringar. Dessa trappsteg har sedan skurits ner och spacklats igen. :) Som sagt, primitivt men fördelen är att man behöver ett minimum av verktyg: Sticksåg, kniv, lim, spackel och sandpapper.

Diskanten monteras alltså inifrån lådan. Jag fick skära (läs knipsa med avbitare) av en bit av frontplattan på diskanten för att den hamnade för nära topplattan inuti lådan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-02-13 11:07

Morello skrev:Begreppet "Hyperboliskt filter" är jag osöker på vad det är. Är det månne elliptiska dito som avses? dvs sådana som Savnte var inne på.

Är det ingen som kommit på vad en hyperboliskt filterfunktion är för något?
Google t.ex hittar massor om elliptiska filter, men inget om hyperboliska filter för högtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-13 13:09

Det är en bra fråga. Som jag har förstått det är en hyperbel en 3-dimensionell yta som begränsas i y planet av två motsatta parablar som korsar varandra i vändpunkterna vinkelrätt mot varandra. Hur översätter man det till s-planet?

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2008-04-16 18:39

Halloj !

Bumpar upp den här tråden (då jag totalt missat den tidigare :oops: :?: ) har precis ögnat igenom den, några undringar har jag (om det finns någon som kan svara).

1.
Det förnäma Element SEAS P17RCY tillverkas inte längre, man kan fråga sig varför då det var ett utmärkt element, pratade med HiFi kit igår om det, då jag var i behov av ett par sådana. Är det någon som vet hur mycket det skiljer sig ifrån PX17-LTS, ljudmässigt + småsignalparametrar.

2.
Blev chockad då de också menade att det kanske inte blir några SEAS PX17-LTS tillgängliga heller(när det lilla lager som finns kvar tar slut) , anledningen är att den korgen, och övriga delar som är samma till de båda elementen, kanske inte kommer att tillverkas längre då de har gått över till ett annat standardmått på 6,5" elementen.
Är det någon som har mer info om detta ?

3.
Citat IngOehman
Hej alla!

Appropå PX17-LTS (som jag ju är skyldig till):

Det här kanske är fel tråd att göra detta inlägg, men jag har en vansinnig idé: Att ta fram ett "superultimat" mellanregisterelement, konstruerat helt utan hänsyn till kostnad eller eget behov/efterfrågan (jag gör ju själv inte ens några trevägshögtalare! Fast jag nog håller tre- och fyrvägsprinciperna såsom de främsta, inte minst för att de medger högtalarkonstruktion på högsta nivå, utan att man behöver lägga ett halvt decennium på varje element såsom för tvåvägsanvändbara element), men med största tänkbara hänsyn till trenne egenskaper:

1. Extremt optimerad spridning (skall kunna användas delad med flacka filter även uppåt 6 kHz för en som vill.

2. Extremt jämn tonkurva.

3. Extremt låg distorsion i registret 300 Hz och uppåt.

Blev det något tillräckligt intresse för dyligt mellanregister för någon prototyp ?

Mvh Göran Nilsson

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-04-16 20:59

det var ju surt att det ska vara så. kanske går det att bara byta korg till ltsaren?

ang skillnaderna är dom nog ganska stora på mer än ett sätt. lts-varianten är nog tveklöst bättre dock så du behöver nog inte oroa dig för det (forutom att de kanske inte ger den lägsta basen)

I nyaste prislistan finns det ett Ino-Sq58 "squawker"(mellanregister) har dock inte hört någon som helst info om detta.
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till Teknikforum